Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-20/20

Viestiketju: Helsingin raitioteitten historiasta

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Helsingin raitioteitten historiasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ihan vaan siksi, kuten aiemmin kerroin, että joku on mulle joskus nuoruudessani näin väittänyt. Asia ei ole minua enempää kiinnostanut, mutta taas tässä nähtiin, ettei pidä uskoa kaikkea mitä sanotaan. Parempi selvittää ja tarkistaa itse.

    Antero
    Minua ainakin harmittaa suunnattomasti tällaiset puuta-heinää juttujen edelleen levittämiset.

    Joku voi luulla, että nämä tällä jlf-palstalla kauniisti asemoidut ja muuten luottamusta herättävien kirjoittajien tekstit olisivat aina tositietoja.

    Mainitsen vielä sen, että edellisen "parempi selvittää ja tarkistaa itse" tarkoittaa tässä sitä, että minähän tämän nyt selvitin ja tarkistin, koska alkuperäinen väite kuulosti aivan järjenvastaiselta. Ei ko. kirjoittaja niitä ole tarkistanut.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin raitioteitten historiasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Minua ainakin harmittaa suunnattomasti tällaiset puuta-heinää juttujen edelleen levittämiset.

    Joku voi luulla, että nämä tällä jlf-palstalla kauniisti asemoidut ja muuten luottamusta herättävien kirjoittajien tekstit olisivat aina tositietoja.
    Olet aivan oikeassa, ja niin minuakin harmittaa. Siksi kirjoitinkin, että olen kuullut myös sellaisen version talon nimestä kuten kerroin. En tarkoittanut, että se olisi totuus. Eikö ole oma kiinnostuksensa sillä, minkälaisia tarinoita kansan suussa tästä(kin) asiasta liikkuu? Jos niillä tarinoilla ei ole muuta arvoa, niin on ainakin juuri se, miten hölmöjä ja totuudenvastaisia selityksiä ihmiset asioille keksivät. Ja toiset sitten niitä uskovat.

    Ja minun tapaukseni on hyvä osoitus siitä, miten vahingollisia tällaiset totuutta vailla olevat selitykset ovat. Olen ikäni tämän ”urbaanilegendan” vuoksi luullut, että sekä po. rakennusta että jotain kirkkoa Sipoossa olisi rakennettu pitkään. Nyt vasta siihen tuli oikaisu, kiitos JLF:n.

    Antero

  3. #18

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsingin raitioteitten historiasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    -- sekä po. rakennusta että jotain kirkkoa Sipoossa olisi rakennettu pitkään.
    Mennyt Sipoon ja Iisakinkirkko sekaisin?

  4. #19
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Helsingin raitioteitten historiasta

    Vai onko jossain vaiheessa tarinan aikamääre muuttunut päinvastaiseksi? Sipoon kirkkojen rakennusajat kuulostavat aika lyhyiltä (erityisesti keskiaikaisen, 5 vuotta on nopeaa toimintaa tuon ajan rakennusvälineillä), vertailun vuoksi Helsingin suurkikkoa rakennettiin 22 vuotta. Kun "Sipoon kirkkokin" rakennettiin nopeasti olisiko alkuperäinen tarina ollut niinpäin, että talon rakentaminen oli nopeaa, kuten Sipoossa sijaitsevan kirkonkin rakentaminen. Jossain vaiheessa aikamääre olisi sitten kääntynyt päinvastaiseksi ja tämä vääristynyt versio olisi sitten ollut se, jonka Antero on kuullut?

    No, tuo on tietysti pelkkää teorisointia, joka sattuu sopimaan todistusaineistoon.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikö ole oma kiinnostuksensa sillä, minkälaisia tarinoita kansan suussa tästä(kin) asiasta liikkuu? Jos niillä tarinoilla ei ole muuta arvoa, niin on ainakin juuri se, miten hölmöjä ja totuudenvastaisia selityksiä ihmiset asioille keksivät. Ja toiset sitten niitä uskovat.
    Tässä minusta Antero on ihan oikeassa. Joku on ihan selvästi uskonut tähän sinällään väärään tarinaan ja tarina itsessään voi olla mielenkiintoinen ja myös säilyttämisen arvoinen vaikka se ei pidäkkään paikkaansa (kunhan toistettaessa muistetaan mainita, että tarina on epätosi). Se, että jokin väite ei pidä paikkaansa ei tee siitä merkityksetöntä, vaan epätosi väite saattaa vaikuttaa ihmiten käyttäytymiseen siinä missä paikkansapitäväkin tarina. Esimerkkinä vaikkapa 1970-luvun huhu siitä, että Nr I -vaunut olisivat neuvostoliittolaista tekoa. Eivät ne tietenkään olleet, mutta tämä "tieto" vaikutti täältä lukemani mukaan myös ihmisten matkustuskäyttäytymiseen. Näinollen tämä väärä tieto on muistamisen arvoinen.

  5. #20
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Helsingin raitioteitten historiasta

    Lainaus Timo Herrasen kirjasta Hevosomnibusseista metroon:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timo Herranen
    Raitioyhtiön henkilökunta meni lakkoon 01.02.1904 (Palkkaerimielisyydet). Vain kaksi kuljettajaa tuli töihin, myöhemmin hekin liittyivät lakkoilijoihin. Lakko tehosi vain jonkin aikaa, raitioyhtiö palkkasi maaseudulta Helsingin lähiympäristöstä uutta henkilökuntaa joka korvasi lakkoilijat. Uutta henkilökuntaa tuli mm Sipoosta. Lakko siis päättyi lakkolaisten tappioon, raitioyhtiössä ryhdyttiin lakon jälkeen joihinkin parannuksiin mm rakennettiin nelikerroksinen asuinrakennus nykyisen Töölön raitiovaunuhallin pohjoispuolelle Ruusulan alueelle.
    "Raitiotietä käyttävän yleisön ,erityisesti työväestön, suhtautuminen yhtiön uuteen henkilökuntaan oli vieroksuvaa ja jopa vihamielistä. Suomenkielisen matkustajien keskuudessa herätti paheksuntaa myös se, ettei henkilökunta osannut juuri suomea"
    Kyseisestä rakennuksesta alettiin käyttää nimitystä Sipoon kirkko ainakin osittain siitä syystä että siellä asui runsaslukuisesti sietä sipoosta tulleita.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.10.2011 kello 18:40. Syy: lainaus lainaukseksi

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •