Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/82

Viestiketju: Museovaunut?

  1. #31

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    661

    oletus

    "Nuo kaupunginmuseon vaunut on jo valmiiksi pakattunakin odottomassa sopivaa kuljetusta Tallinnan verstaalle !"

  2. #32

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5453

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin
    Muistan tuosta Sepänkylän vaunusta, että radiossa silloisella Radio Mellan Nyland, nykyinen Radio Vega City, oli reportaasi "muutama" vuosi sitten kuin tuota vaunua poistetti. Yksi syy miksi se poistetti että vaunu alkoi tulla liian vaaralliseksi leikkiville lapsille.
    Kävin eilen tarkistamassa oliko se Sepänkylän vaunu vielä paikallaan, ja niinhän se valitattavasti oli ettei se enää ollut. Mutta siitä ei ole tosiaan kuin reilut 5 vuotta kun se vielä todistettavasti oli, joten on todella harmillista että on päässyt ihan muutama vuosi sitten sellainen vahinko käymään että kokonainen, luultavasti Asean valmistama, mutta joka tapauksessa ennen sotia rakennettu harvinainen 2-akselinen moottorivaunu, joka olisi ainakin teoriassa voitu kunnostaa, pääsi varkain aktivisteilta huomaamatta ja ilman mitään vaihtoehtoisen kohtalon selvittelyä romuttettavaksi.

    Nyt täytyy valitettavasti todeta että taas yksi kaupunki, nimittäin Espoo, on poistunut Suomen raitiovaunukaupunkien listalta, saas nähdä korjautuuko asia koskaan.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6510

    oletus

    Itsekin harmittelin sitä silloin, kun yllätykseseni huomasin, ettei vaunu olekaan enää paikoillaan. Ainoa muisto siitä on rullallinen valokuvia jostain 90-luvun lopulta. Vaunu on niin pienikokoinen, että sille olisi löytynyt säilytystilakin kun vain olisi tiennyt...

    Vaunussa oli alkuperäinen alusta, virroitin vain puuttui. Vaunu oli ASEA:n vuosien 1928-1930 sarjaa, olisikohan ollut 129 jos oikein muistan.,

  4. #34
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2113

    oletus

    HKL 129 oli vaunu. Sitä kysyttiin viime vuosikymmenellä Turun museoraitiotieprojektia varten ja olisi sinne annettukin. Projekti ei vain ottanut tulta.

  5. #35

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5453

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    HKL 129 oli vaunu. Sitä kysyttiin viime vuosikymmenellä Turun museoraitiotieprojektia varten ja olisi sinne annettukin. Projekti ei vain ottanut tulta.
    No hyvä että sille oli jotain edes yritetty tehdä. Vahinko että Espoon kaupungissa oltiin niin nopeita sen hävittämisesssä.

    t. Rainer

  6. #36

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    420

    oletus

    Minula on muistikuva että Munkkiniemenrannan varella olleen Stockmannin henkilökunnan kesäkodin pihalla oli -70-luvun alkupuolella kaksiakselinen raitiovaunu. Se näkyi erittäin huonosti kadulle, korttelin toiselta puolelta ei ollenkaan.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  7. #37

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5453

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape
    Minula on muistikuva että Munkkiniemenrannan varella olleen Stockmannin henkilökunnan kesäkodin pihalla oli -70-luvun alkupuolella kaksiakselinen raitiovaunu. Se näkyi erittäin huonosti kadulle, korttelin toiselta puolelta ei ollenkaan.
    Mielenkiintoisaa. Minne kaikkialle niitä 2-akselisia on aikoinaan joutunut (muualle kuin museoihin)? Ja missä niitä on vielä jäljellä?

    Itse tiedän jäljelläolevista vain Tampereen "Ruuhkaratikan" ja Turun Kauppatorin kioskin. Jälkimmäisestä taitaa alusta olla kadoksissa.

    Olisiko mitään järkeä ostaa jostain itäisestä Euroopasta 1 metrin raideleveyden "Gotha"- vaunu museovaunuksi? Vaikka vaunutyyppiä ei ole käytetty Suomen Tasavallan alueella koskaan, niin niitä on kätetty kuitenkin Viipurissa neuvostoaikana ja tyyppi muistuttaa, ovia lukuunottamatta, 1940-luvulla rakennettuja suomalaisia "kaasunaamarivaunuja".

    t. Rainer

  8. #38
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Riippuu siitä, missä määrin kiinnostusta museoliikenteeseen on. Huomattakoon kuitenkin, että Gotha-vaunut ovat Saksassakin pääosin jo museokalustoksi varattuja. Linjaliikenteessä niitä on vain kolmella pienellä raitiotiellä, vähäisiä määriä.
    terveisin
    JE

  9. #39
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2113

    oletus

    Viipurin Raitioteiden Gothat olivat hyvin pitkälti tämän näköisiä.
    http://vaunut.org/kuvasivu/13792.html
    Nämä tyypit on pääsääntöisesti romutettu jo aikaa sitten joka paikasta. HKL:n intressissä ei sitäpaitsi todellakaan olisi hankkia tällaisia vaunuja riesakseen.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    HKL 129 oli vaunu. Sitä kysyttiin viime vuosikymmenellä Turun museoraitiotieprojektia varten ja olisi sinne annettukin. Projekti ei vain ottanut tulta.
    Itse selvittelin tätä asiaa ja kävin myös katsomassa vaunua, jossa olisi ollut sopivia varaosia. Vaunua ei kuitenkaan voitu Turkuun tuoda, koska täällä ei olisi ollut mitään vastaanottajaa eikä myöskään mahdollisuutta käyttää osia vaunujen korjaukseen.

    Turussa museoraitiovaunujen ja museoraitiotien este on sama kuin Helsingissäkin eli Turun maakuntamuseo, nimenomaan sen johtaja Juhani Kostet on estänyt asioiden etenemisen. Esimerkiksi hän ilmeisen tahallisesti viivytti museoraitiovaunutyöryhmän raportin saamista käsittelyyn noin kaksi vuotta.

    Tällä hetkellä lisäksi kaikki museoraitiovaunukalusto on valitettavasti maakuntamuseolla, joten juurikaan toivoa museoraitiotiestä tai mistään muustakaan järkevästä vanhojen museoratikoiden osalta ei ole. Pikaraitiotie toteutuu todennäköisesti ennen kuin maakuntamuseolta vanhoja vaunuja käyttöön saa.

  11. #41

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    661

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape
    Minula on muistikuva että Munkkiniemenrannan varella olleen Stockmannin henkilökunnan kesäkodin pihalla oli -70-luvun alkupuolella kaksiakselinen raitiovaunu. Se näkyi erittäin huonosti kadulle, korttelin toiselta puolelta ei ollenkaan.
    Stockmann lopetti kesäkotinsa ja henkilökuntansa lasten päivätarhan kaiketi 80-luvulla ja siinä samassa yhteydessä myöskin kyseinen vaunu hävisi.

    Oli muuten Stockmannilla oma vihreä bussikin joka kyyditsi lapsia tavaratalon edestä Munkkiniemen rantaan ja päinvastoin.

  12. #42

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5453

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Stockmann lopetti kesäkotinsa ja henkilökuntansa lasten päivätarhan kaiketi 80-luvulla ja siinä samassa yhteydessä myöskin kyseinen vaunu hävisi.

    Oli muuten Stockmannilla oma vihreä bussikin joka kyyditsi lapsia tavaratalon edestä Munkkiniemen rantaan ja päinvastoin.
    Sinänsä aika erikoista että "kesänviettopaikka" oli käytännössä keskellä kaupunkia. Kuulostaa jotenkin niin aidolta Stockan meiningiltä kuin voi. Tiedä vaikka heillä olisi se spåra jossain jemmassa tavaratalon kellarissa, jonne viedään VIP-vieraat cocktalille.

    t. Rainer

  13. #43

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5453

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Viipurin Raitioteiden Gothat olivat hyvin pitkälti tämän näköisiä.
    Olivatko kaikki kapealle raideleveydelle rakennetut Gothat tuon näköisiä, eli 1-osaisella tuulilasilla? Normaaliraiteisillahan on 3-osainen tuulilasi. Rakennettiinko niitä "lisenssillä" muualla kuin DDR:ssä?

    t. Rainer

  14. #44
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2113

    oletus

    Uudemmat itäsaksalaiset vaunut olivat esimerkiksi tällaisia kaksiakselisia tai nivelvaunuja:
    http://vaunut.org/kuvasivu/13791
    http://vaunut.org/kuvasivu/13788
    Malli on aivan sama oli raideleveys sitten 1000 mm, 1067 mm (kuten kuvassa) tai 1435 mm. Mitään lisenssivalmistuksia ei luonnollisestikaan ollut muissa maissa, koska kaikki osasivat halutessaan ratikoita valmistaa.

  15. #45

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    530

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Olivatko kaikki kapealle raideleveydelle rakennetut Gothat tuon näköisiä, eli 1-osaisella tuulilasilla? Normaaliraiteisillahan on 3-osainen tuulilasi. Rakennettiinko niitä "lisenssillä" muualla kuin DDR:ssä?
    LOWA (VEB Lokomotiv- und Waggonbau AG, Werdau; ent. Schumann-Werke) rakensi rakensi DDR:n eri raitioteille ET50 -tyypin kaksiakselisia vuosina 1950-54 yksiosaisella tuulilasilla varustettuna. Frankfurtiin (Oder) päätyivät nämä tankovirrottimella varustetut yksilöt.

    Tuotanto siirrettiin vuonna 1954 Gothaan (VEB Waggonbau Gotha) ja ET50:stä parannetun version ET54 valmistus jatkui siellä vuoteen 1956. ET54:sta valmistettiin vain metriraiteisena. Gotha kehitti myös ET55:n, jota toimitettiin Gothan raitioteille vain 5 kpl (nämäkin metriraiteisena).

    1957 alkoi Gothassa ET57:n (T57) tuotanto (metriraiteisena). Malli poikkesi edeltäjistään näkyvimmin kolmiosaisen tuulilasin osalta. Vasta vuonna 1959 tuotantoon tuli normaaliraiteista mallia, tyyppiä ET59 (T59). Gotha joutui lopettamaan raitiovaunujen valmistuksen Tatran hyväksi vuonna 1967. Tatra valmisti vuosina 1966-68 yli 100 "Gotha-raitiotiejunaa" tyyppimerkinnällä T2D (perävaunu B2D). Suurin osa näistä vaunuista päätyi Halleen (Saale). Tatra tuskin maksoi lisenssimaksuja DDR:ään.

    Piirka

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •