Mikä on Suomen seuraava raitiovaunukaupunki?

Mikä seuraavista on Suomen seuraava raitiotiekaupunki (aakkosjärjestyksessä)?


  • Äänestäjiä yhteensä
    62

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Äänestetäänpä tällä kertaa tästä. Ehdokkaita äänestyksessä ovat ne neljä kaupunkia, joissa kaupunki itse on selvittänyt jollakin tasolla raitioliikenteen aloittamista: Tampereella alustava yleissuunnitelma on valmistunut ja kaupunginvaltuusto päättää marraskuussa, jatketaanko yleissuunnitelmaan. Turussa joukkoliikennelautakunta on ehdottamassa kaupunginhallitukselle yleissuunnitelman laatimisen aloittamista. Pääkaupunkiseudulla Jokerista on tehty alustava yleissuunnitelma. Oulussa on hahmoteltu alustavasti pikaraitiotielinjastoa.

Mitä Sinä luulet? Mikä luettelon kaupungeista on Suomen seuraava raitiotiekaupunki? Luettelo on aakkosjärjestyksessä.
 
Espoo on aika negatiivinen Jokeria kohtaan, näillä näkymin se jää Helsingin sisäiseksi linjaksi ainakin joksikin aikaa. Vantaa saattaa hyvinkin mennä Espoosta ohi Jokeri kakkosellaan.
 
Seuraava puhtaasti uusi raitiotiejärjestelmä tulee Tampereelle. Turku voi periaatetasolla edetä nopeammin, mutta se että jostakin budjetin sopukoista löytyy vielä rahatkin pöytään, voi Turussa olla Tamperettakin konstikkaampi episodi. Seuraava kunta, jonka alueella tullaan näkemään raitiovaunuja kaupallisessa liikenteessä, on puolestaan arvioni mukaan Espoo. Kyllä Raide-Jokeri ehtii toteutua ennen näitä muiden kaupunkiseutujen hankkeita, nimittäin.
 
Kun äänestäneitä on 31, niin Tampere johtaa ylivoimaisesti. Kakkosena sitten pessimistinen vaihtoehto "ei mikään". Toivotaan nyt ainakin, että pessimistit ovat väärässä. :)

Vantaa saattaa hyvinkin mennä Espoosta ohi Jokeri kakkosellaan.

Mietin vähän, olisiko Vantaa pitänyt ottaa listaan mukaan. Siellä kaupunki selvitti 90-luvulla raitiotielinjauksia. Jätin sen kuitenkin pois, koska noista selvityksistä on kovin kauan aikaa eikä mitään uudempaa konkreettista ole. Jotainhan siellä kyllä on, esim. Tikkurilan alueella ovat pohtineet ohjeellista raitiotielinjausta keskustan kehittämisen yhteydessä ym. Jokeri 2:kin on virallisesti vain bussilinja hamaan tulevaisuuteen asti. No, sitähän meistä ei kukaan tiedä, mitä tulevaisuus oikeasti tuo tullessaan, joten saatat hyvinkin olla oikeassa.
 
Mietin vähän, olisiko Vantaa pitänyt ottaa listaan mukaan. Siellä kaupunki selvitti 90-luvulla raitiotielinjauksia. Jätin sen kuitenkin pois, koska noista selvityksistä on kovin kauan aikaa eikä mitään uudempaa konkreettista ole. Jotainhan siellä kyllä on, esim. Tikkurilan alueella ovat pohtineet ohjeellista raitiotielinjausta keskustan kehittämisen yhteydessä ym. Jokeri 2:kin on virallisesti vain bussilinja hamaan tulevaisuuteen asti. No, sitähän meistä ei kukaan tiedä, mitä tulevaisuus oikeasti tuo tullessaan, joten saatat hyvinkin olla oikeassa.

Olisi pitänyt.

Vantaalla on par'aikaa virkamies tekemässä uudistarkastelua Vantaan poikittaisratikalle ja tämän työn tuloksien pitäisi valmistua kai vuoden lopulla. Tarkastelussa on siis mm. poikittainen ratikka Hakunila-Tikkurila-Myyrmäki ja pari muutakin ratikkahaaraa. Valtuustossa kuulemma useammissakin puolueissa suhtaudutaan myönteisesti ratikkaan, mutta Vantaan taloustilanne on, mitä on.
 
Se mitä tarvittaisiin, olisi pilottihanke. Tällä hetkellä ainoat hyvät esimerkit löytyvät ulkomailta, mutta siinä vaiheessa kun esim. Tampereella ratikka liikkuu voidaan osoittaa toimiva esimerkki modernista raitiotiestä kaikille epäileväisille tahoille. Onnistuneen modernin raitiotien jälkeen uskoisi asioiden rupeavan rullaamaan paitsi pääkaupunkiseudulla, niin varmasti myös sellaisissa kaupungeissa, joissa ei ratikkaa ole suunniteltu (ainakaan tosimielellä).

Jos toimisi vaikka oraakkelina ja ennustaisi mitä tapahtuu 2020-2025: Turun ja Tampereen uudenkarheat raitiotiet ovat silloin valmiita ja ensimmäiset laajennukset suunnitteilla ja mahdollisesti rakenteilla. Espoolaiset ovat vakuuttuneita kyseisten kaupunkien hyvistä kokemuksista ja raidejokerin rakentaminen aloitetaan. Helsingissä Laajasalon sillalla saavat Helsinkiläisetkin kovaa kyytiä aiemmin hitaana pitämällään ratikalla. Ratikalle uumoillaankin runsaasti laajenemismahdollisuuksia ympäri kaupunkia ja kantavana ajatuksena olisikin saada kytkettyä nykyiset linjat tulevaan raidejokeriin. Ainakin Vantaalla, Lahdessa, Jyväskylässä ja Oulussa on alettu totisella mielellä suunnittelemaan ratikoita.

Toivottavasti ei tulevaisuudenkuvani osoitu turhan optimistiseksi, mutta sen näemme. :)
 
Jos toimisi vaikka oraakkelina ja ennustaisi mitä tapahtuu 2020-2025: Turun ja Tampereen uudenkarheat raitiotiet ovat silloin valmiita ja ensimmäiset laajennukset suunnitteilla ja mahdollisesti rakenteilla. Espoolaiset ovat vakuuttuneita kyseisten kaupunkien hyvistä kokemuksista ja raidejokerin rakentaminen aloitetaan. Helsingissä Laajasalon sillalla saavat Helsinkiläisetkin kovaa kyytiä aiemmin hitaana pitämällään ratikalla. Ratikalle uumoillaankin runsaasti laajenemismahdollisuuksia ympäri kaupunkia ja kantavana ajatuksena olisikin saada kytkettyä nykyiset linjat tulevaan raidejokeriin. Ainakin Vantaalla, Lahdessa, Jyväskylässä ja Oulussa on alettu totisella mielellä suunnittelemaan ratikoita.

Toivottavasti ei tulevaisuudenkuvani osoitu turhan optimistiseksi, mutta sen näemme. :)

Jostain syystä tästä tulee mieleen eräs keskieurooppalainen valtio :D
 
Takaisin
Ylös