Käytettyjen vaunujen markkinoista (tapaus Birmingham)

JE

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
1,224
Birminghamin raitiotie, Midland Metro, aikoo korvata koko nykyisen kalustonsa uudella linjan jatkamisen yhteydessä lähitulevaisuudessa. Ikää vaunuilla on... kuusi vuotta, ja valmistaja Oslosta ja Göteborgista tuttu italialainen Ansaldo.

Kenties meidän pitäisi olla tyytyväisiä, Variothan ovat samanikäisiä birminghamilaisten kanssa, ja HKL uskoo niiden vuoden 2007 loppuun mennessä olevan kunnossa. Vai onko Birmingham vain ensimmäinen lukuisista kaupungeista, joka myy uunituoreet mutta käyttökelvottomat vaununsa? Kuka susivaunuja ostaisi?

Birmingham Mailin juttu aiheesta
 
Onko ollenkaan tietoa miksi ne aiotaan myydä? Englantini ei ole tarpeeksi hyvää että saisin koko jutusta selvää.
 
Kyllähän niitä syitä on listattu, mm. huono laatu, käytön epäluotettavuus ja se, että johdotukset ovat ihan "spagettia". Ansaldo poikkeaakin kilpailijoistaan Bombardierista ja Siemensistä juuri ongelmien laadun suhteen. Viimeksimainittujen ongelmat liittyvät vaunujen moduulirakenteeseen (kaksiakselisia vaunuja ja riippuvia väliosia koottu yhdeksi pötköksi Varion tapaan) ja siitä aiheutuviin kestävyysongelmiin teleissä ja rungoissa. Ansaldo puolestaan valmistaa paljolti kääntyviin teleihin perustuvia vaunuja - perinteiset matalalattiavaunun ongelmat niiltä puuttuvat, mutta muuta häikkää on sitäkin enemmän. Birminghamin vaunujen lisäksi patologinen esimerkki tästä ovat Oslon SL95-vaunut.
 
Takaisin
Ylös