Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2011

Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
384
Välipalalista: (numero / viimeksi linjalla NrII-vaununa / ensimmäinen kerta linjalla MLNRV-vaununa)
  • 71 / 14.09.2010 v.26 @3BT / 31.12.2010 v.61 @6/8
  • 72 / 26.8.2010 v.48 @4T / 5.1.2011 v.1 @1A
  • 73 / 25.6.2010 v.62 @6/8 / 10.12.2010 v.86 @9
  • 74 / 4.5.2010 v.158 @6/8 / 20.12.2010 v.173 @7B
  • 75 / 22.10.2010 v.38 @3BT / 16.1.2011 v.37 @3BT
  • 76 / 15.12.2008 v.64 @6/8 / 29.5.2009 v.164 @6/8
  • 77 / 7.11.2009 v.25 @3BT / 17.2.2010 v.95 @10
  • 78 / 9.5.2011 v.56 @6/8 / 29.8.2011 v.62 @6/8
  • 79 / 9.6.2011 v.32 @3BT / 15.9.2011 v.31 @3BT
  • 80 / 21.4.2006 v.75 @7B / 18.1.2007 v.158 @6
  • 81 / 23.4.2011 v.91 @10 / 22.7.2011 v.58 @6/8
  • 82 / 18.11.2010 v.34 @3BT / 19.2.2011 v.75 @7A
  • 83 / 29.3.2011 v.91 @10 / 13.6.2011 v.20 @3BT
  • 84 / 7.12.2009 v.42 @4 / 14.4.2010 v.164 @6/8
  • 85 / 2.9.2008 v.94 @10 / 28.1.2009 v.164 @6/8
  • 86 / 16.2.2009 v.140 @4 / 30.6.2009 v.58 @6/8
  • 87 / 4.10.2011 v.153 @6/8 / N/A
  • 88 / 7.3.2011 v.74 @7A / 8.7.2011 v.124 @5
  • 89 / 8.12.2010 v.53 @6/8 / 16.3.2011 v.39 @3BT
  • 90 / 24.4.2010 v.26 @3BT / 14.8.2010 v.97 @10
  • 91 / 2.7.2009 v.25 @3BT / 3.11.2009 v.156 @6/8
  • 92 / 6.9.2011 v.153 @6/8 / N/A
  • 93 / 30.3.2010 v.158 @6/8 / 2.8.2010 v.64 @6/8
  • 94 / 10.6.2010 v.26 @3BT / 15.10.2010 v.55 @6/8
  • 95 / 21.10.2011 v.57 @6/8 / N/A
  • 96 / 11.5.2010 v.26 @3BT / 21.8.2010 v.82 @9
  • 97 / 8.2.2011 v.53 @6/8 / 3.5.2011 v.151 @6/8
  • 98 / 11.9.2009 v.193 @10 / 27.11.2009 v.74 @7A
  • 99 / 6.6.2009 v.177 @7B / 14.11.2009 v.62 @6/8
  • 100 / 6.7.2011 v.124 @5 / 17.10.2011 v.174 @7B
  • 101 / 12.4.2009 v.29 @3BT / 10.10.2009 v.64 @6/8
  • 102 / 21.4.2009 v.52 @6 / 26.9.2009 v.159 @6/8
  • 103 / 5.1.2011 v.59 @6/8 / (9.4.2011 tilausajo),11.4.2011 v.55 @6/8
  • 104 / 8.11.2010 v.191 @10 / 31.1.2011 v.105 @1A
  • 105 / 13.3.2010 v.175 @7B / 27.4.2010 v.141 @4
  • 106 / 1.2.2011 v.42 @4 / 23.4.2011 v.83 @9
  • 107 / 27.11.2009 v.141 @4 / 17.2.2010 v.102 @1A
  • 108 / 4.1.2010 v.97 @10 / 19.3.2010 v.93 @10
  • 109 / 27.5.2010 v.38 @3BT / 25.9.2010 v.93 @10
  • 110 / 4.10.2009 v.62 @6/8 / 11.12.2009 v.64 @6/8
  • 111 / 30.10.2009 v.198 @10 / 23.12.2009 v.165 @6/8
  • 112 / 15.10.2009 v.147 @4 / 8.12.2009 v.159 @6/8

Enää ei ole NRII-vaunuja liikenteessä.
 
Vähän myöhässä mutta kuitenkin: miksi ykkösen aikatauluissa on etelän lähdöillä merkintä u) Urheilutalon pysäkille? Meneehän se vaunu kuitenkin amikselle asti, eli miksei r) Roineentien pysäkille? Eikö tapana ole merkitä viimeinen pysäkki ennen vars. hallireitin alkua? 3B:llä tuon u:n ymmärtää.
 
www.raitio.org / uutissivu sanoi:
Viimeiseksi jäänyt NrII -vaunu HKL 95 kuvassa 7.9.2005 linjalla 4 Katajanokalla Kruunuvuorenkadulla.
Vaunu oli viimeisen kerran linjaliikenteessä 21.10.2011.
NrII -vaunujen ura kesti vuodesta 1983 vuoteen 2011. Nyt koko sarja (71 - 112) ovat MLNRV -vaunuja, tai muutostyö on käynnissä.
Mainittakoon tässä yhteydessä, että vaunut 104 - 112 olivat jo alun perin keltavihreitä.
Vuonna 2005 vaunut 72, 95 ja 109 saivat keulan uuden muotoilun. Lipan sisälle kätkeytyy tuuletin, joka puhaltaa vaunun tuulilasin yläosasta kuljettajalle raikasta ja puhtaaksi suodatettua ilmaa. Lippa myös pienentää ja varjostaa tuulilasia niin, että lämpöä ei keräydy ohjaamoon entiseen tapaan.

Kunhan tuo 95 palaa liikenteeseen MLNRV:nä, niin siinä ei ole lippaa.
 
Vähän myöhässä mutta kuitenkin: miksi ykkösen aikatauluissa on etelän lähdöillä merkintä u) Urheilutalon pysäkille? Meneehän se vaunu kuitenkin amikselle asti, eli miksei r) Roineentien pysäkille? Eikö tapana ole merkitä viimeinen pysäkki ennen vars. hallireitin alkua? 3B:llä tuon u:n ymmärtää.

Aiheesta on kirjoiteltu aikaisemminkin ja jonkinlainen vastaus löytyy täältä.
 
Uusi valo-opastin lisätty Hietalahdenkadun ja Kalevankadun risteykseen (ei vielä toiminnassa). Hieman erikoinen sijoituspaikka. Risteyshän on tasa-arvoinen, joten mistä tahansa suunnasta tulevien autoilijoiden on liikennesääntöjen mukaan tehtävä tilaa ratikalle jo ihan muutenkin. Ei tässä jokerivaloa tarvitsisi.

IMG_1815.jpg
 
Uusi valo-opastin lisätty Hietalahdenkadun ja Kalevankadun risteykseen (ei vielä toiminnassa). Hieman erikoinen sijoituspaikka. Risteyshän on tasa-arvoinen, joten mistä tahansa suunnasta tulevien autoilijoiden on liikennesääntöjen mukaan tehtävä tilaa ratikalle jo ihan muutenkin. Ei tässä jokerivaloa tarvitsisi.

Tuossa risteyksessä on varmasti ollut läheltäpiti-tilanteita, ei tuota varoitusvaloa muuten ihan turhan takia siihen olisi laitettu, Kalevankatua keskustaan päin ajava autoilija ei välttämättä näe tarpeeksi aikaisin oikealta talon takaa tulevaa raitiovaunua, mielestäni tuo varoitusvalo on hyödyllinen koska nyt autoilija saa ajoissa merkin kulman takaa lähestyvästä vaunusta ja osaa ennakoida tilanteen paremmin.
 
Tuossa risteyksessä on varmasti ollut läheltäpiti-tilanteita, ei tuota varoitusvaloa muuten ihan turhan takia siihen olisi laitettu, Kalevankatua keskustaan päin ajava autoilija ei välttämättä näe tarpeeksi aikaisin oikealta talon takaa tulevaa raitiovaunua, mielestäni tuo varoitusvalo on hyödyllinen koska nyt autoilija saa ajoissa merkin kulman takaa lähestyvästä vaunusta ja osaa ennakoida tilanteen paremmin.

Ja Helsingissä on paljon autoilijoita, näitä itsepäisiä sekä nuoria että vanhoja, miehiä ja naisia jotka pakolla ajaa suoraan ratikan eteen, liikennesäännöistä välittämättä. Jos nuo näyttävät punaista niin varmasti silloin pysähtyvät. Näin toimii Simonkadulla ja Viikin liikenneympyrässäkin.
 
Uusi valo-opastin lisätty Hietalahdenkadun ja Kalevankadun risteykseen (ei vielä toiminnassa). Hieman erikoinen sijoituspaikka.

On tainnut tuossa parisen vuotta jo olla, siitä lähtien kun risteyksestä poistettiin liikennevalot. Mutta totta, ei ole vielä toiminnassa. Eikä mahdollisesti toimeennukaan. On tuossa hyvin pärjätty ilmankin.
 
Mielestäni jokerivaloja tulee käyttää vain paikoissa, joissa autoilijalla olisi muutoin etuajo-oikeus ratikkaan nähden. Edellä mainittuun risteykseen olisi täten sopinut paremmin varoitusmerkin yhteyteen keltavilkut. Oman kokemukseni mukaan eniten vaaratilanteita tässä risteyksessä aiheuttaa Hietalahdenkatua kohti Bulevardia ajavat autoilijat, jotka eivät anna tilaa Kalevankadulle kääntyvälle raitiovaunulle.

On tainnut tuossa parisen vuotta jo olla, siitä lähtien kun risteyksestä poistettiin liikennevalot. Mutta totta, ei ole vielä toiminnassa. Eikä mahdollisesti toimeennukaan. On tuossa hyvin pärjätty ilmankin.
Ei ole ollut paria vuotta. Tolppa on ollut pitempään.
 
Ei ole ollut paria vuotta. Tolppa on ollut pitempään.
No sanotaan sitten, että jokerikolmio on siinä toista vuotta, tolppa varmaan pitempään. Liikennevalot tais poistua 1,5 vuotta sitten, (vai onko siitä jo 2,5?) Mutta turhahan tuo jokeri on, varsinkin toimimattomana. Varoitusvalot tuosta suunnasta olis tosiaan riittävät, jos nekään.
 
Mielestäni jokerivaloja tulee käyttää vain paikoissa, joissa autoilijalla olisi muutoin etuajo-oikeus ratikkaan nähden. Edellä mainittuun risteykseen olisi täten sopinut paremmin varoitusmerkin yhteyteen keltavilkut.

Telakkakatu-Tehtaankatu -risteyksessä pelkät keltavalot toimivat erittäin huonosti. Niistä ajetaan aina pitkäksi ja estetään vaunun kulku. Tosin vieressä oleva jokeri-valo on ihan yhtä tehoton.
 
Takaisin
Ylös