Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2011

Telakkakatu-Tehtaankatu -risteyksessä pelkät keltavalot toimivat erittäin huonosti. Niistä ajetaan aina pitkäksi ja estetään vaunun kulku. Tosin vieressä oleva jokeri-valo on ihan yhtä tehoton.

Tähän risteykseen on tulossa ihan oikeat liikennevalot. Tolpat ovat jo valmiina, mutta itse valojen asennus on antanut odottaa itseään jo melko kauan.
 
17.11: BS 1 ajossa puolenpäivän jälkeen. Nähty kulkevan Vallilan ratapihalta kohti Koskelaa(?).
 
Manne -vaunuissa eivät mainokset ole vaihtuneet aikoihin. Mitähän se tarkoittaa? Vai tarkoittaako mitään.
 
Jaa-a. Voisiko tarkoittaa, että sopimusaikoja on ollut pakko pidentää kun vaunut liikkuvat niin vähän etteivät tunnit tule täyteen alunperin sovitussa ajassa? Koska jos tunnit ovat täynnä niin tuskin ne liikkuisivat vanhoissa mainoksissa ollenkaan, kun voisi ajaa kuljettajaystävällisemmillä vihreä-keltaisillakin.

Vai tarkoittaisiko sitä, ettei uusia sopimuksia enää tehdä? Sehän selviäisi kun pyytäisi JCDecauxilta tarjouksen...
 
Jaa-a. Voisiko tarkoittaa, että sopimusaikoja on ollut pakko pidentää kun vaunut liikkuvat niin vähän etteivät tunnit tule täyteen alunperin sovitussa ajassa? Koska jos tunnit ovat täynnä niin tuskin ne liikkuisivat vanhoissa mainoksissa ollenkaan, kun voisi ajaa kuljettajaystävällisemmillä vihreä-keltaisillakin.

Vai tarkoittaisiko sitä, ettei uusia sopimuksia enää tehdä? Sehän selviäisi kun pyytäisi JCDecauxilta tarjouksen...

Jospa mainostajat ovat tyytyväisiä layoutteihinsa...
 
Jospa mainostajat ovat tyytyväisiä layoutteihinsa...

Niin joo. Sopimuskausi on kai periaatteessa 6 kk mutta käytännössä usein enemmän, jos vaunu ei ole riittävän paljon ajossa sen 6 kk aikana. Ainahan sitä sitten on mahdollista pidentää, varsinkin jos jonossa ei ole muita mainostajia. Eipä tullut mieleen.
 
Jokseenkin kaukana ratikkahavainnoista, mutta sanokaapa, onko liikennemerkkien sijoitus tässä risteyksessä muuttunut äskettäin vai jo aiemmin. Näppäsin tänään kuvan Simon-Yrjönkatujen risteyksessä, koska huomioni kiinnittyi liikenteenjakaja-merkkien sijoitukseen: ne ovat selkeästi ylempänä kuin monissa muissa vastaavissa paikoissa:

22112011.jpg

Ainakin näkyvyys puolin ja toisin on huomattavasti parempi kuin perinteisten tolpan alalaitaan sijoitettujen merkkien kanssa.
 
Jokseenkin kaukana ratikkahavainnoista, mutta sanokaapa, onko liikennemerkkien sijoitus tässä risteyksessä muuttunut äskettäin vai jo aiemmin. Näppäsin tänään kuvan Simon-Yrjönkatujen risteyksessä, koska huomioni kiinnittyi liikenteenjakaja-merkkien sijoitukseen: ne ovat selkeästi ylempänä kuin monissa muissa vastaavissa paikoissa:

Ainakin näkyvyys puolin ja toisin on huomattavasti parempi kuin perinteisten tolpan alalaitaan sijoitettujen merkkien kanssa.

Seurausta allejäännistä? Nyt sekä kuljettajilla, että jalankulkijoilla näköyhteys keskenään.
 
Miten liikennemerkkien näkyvyys vaikuttaa tuohon?
Ymmärsin rvk1249:n kommentin niin, että jalankulkijan näkyvyyteen haluttiin kiinnittää erityistä huomiota (ja samalla jalankulkijan näköyhteys ajoradoille saatiin edeltänyttä tilannetta paremmaksi). Noin viikko sittenhän tuossa tapahtui ikävä allejäänti, jossa jalankulkijan ilmestyminen yhtäkkisesti liikennemerkin takaa radalle edesauttoi onnettomuuden syntymistä.
Uskoisin, että kuvassa näkyvä liikennemerkki näkyy tienkäyttäjille korkeasta sijoituksesta vähintään yhtä hyvin kuin aiemmin vallinneen tilanteen mukaisesta sijoituksesta.
Ja ennenkuin joku kyseenalaistaa tämän näkökulman vetoamalla päin punaisia kävelemiseen, totean että useissa paikoissa valot ovat tiettyinä aikoina vilkulla tai kokonaan pimeinä.
 
Jospa mainostajat ovat tyytyväisiä layoutteihinsa...
151 on alkaen 7/2011
152 on alkaen 1/2010
153 on alkaen 5/2011
154 on alkaen 1/2011
162 on alkaen 3/2011
164 on alkaen 1/2011
nykyisissä mainoksissa. Saattaa olla vääriä kuukausia, kun perustuvat lähinnä havaintoihin.
Olen kirjaa pitänyt. Kyllä muutostahti on jotenkin hidastunut.
 
Takaisin
Ylös