Kalasataman raitiotie

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Kalasataman joukkoliikennesuunnitelma 2011 on valmistunut. Suunnitelma suosittelee raitiotien toteuttamista Liisankadulta Nihdin kautta Kalasataman metroasemalle ja edelleen Hermannin rantatietä Vallilanlaaksoon ja Pasilaan. Suunnitelmaan liittyy kiinteänä oletuksena se, että Laajasalon raitiotie toteutetaan.

Edelleen suunnitelmassa suositellaan Hakaniemen ja Merihaan sekä Sörnäisten rantatien kautta kulkevasta, mutkaisesta linjauksesta luopumista. Samoin yhteyttä Kalasatamasta Teollisuuskadun ja AKK:n kautta Pasilaan ei suositella.

Linjastovaihtoehtoja on tutkittu useita. Minulle jäi hiukan epäselväksi, oliko joku linjasto varsinaisesti suositusvaihtoehto. Joka tapauksessa lie järkevää jättää vuoteen 2025 ulottuva linjasto tässä vaiheessa auki, eihän se kuitenkaan toteudu sellaisena kuin nyt suunnitellaan. Keskeistä on, että saadaan päätös siitä, mitä väylät toteutetaan.

Yksi selvityksen esittämä linjastomalli perustuu uuteen linjaan 2, Kirurgi – Kaivokatu – Kruununhaka – Kalasatama – Vallilanlaakso – Länsi-Pasila, sekä sitä tukevaan linjaan 12, Kalasatama – Vallilanlaakso – Länsi-Pasila. (Linja 10 on viety tässä Yliskylään.)

Suunnitelman voi ladata täältä: http://www.hel.fi/static/public/hel...98A5353-41AB-4F80-84EF-83E52D1B2431/Liite.pdf
 
Linjan 16 ratkaisu on aika solmu sekä palvelua heikentävä, entäs tämä:
Vaihe 1
10 Joka toinen Kirurgiin, joka toinen Krunikkaan.
14 Hernesaari-Pajamäki
14B Korvataan
16 Merikatu-Kasarminkatu-Tehtaankatu-(oma reitti)-Kulosaari-Herttoniemenranta-(81 reitti)-Siilitie 13 (synkassa 16B:n kanssa niin, että molemmat linjat kulkevat jopa 20 min välein eli yhteensä 10 minuutin välein)
16B Korkeasaari-Herttoniemenranta-(81B reitti)-Herttoniemi(M) (ajetaan Zoobussi-brändillä)
18 Albertin/Fredrikinkatu-(oma reitti)-Munkkivuori
81 Korvataan
81B Korvataan

Vaihe 2 (Laajasalon sekä Vallilan ratojen valmistuttua)
2 (Suunniteltu reitti)
6 Hernesaari-Oma reitti
10 (Suunniteltu reitti)
14 Tämänhetkinen reitti (Merikatu-Pajamäki)
14B Poissa
16 Kauppatori-(oma reitti)-Kulosaari-Herttoniemenranta-(81 reitti)-Siilitie 13 (synkassa 16B:n kanssa niin, että molemmat linjat kulkevat jopa 30 min välein eli yhteensä 15 minuutin välein)
16B Korkeasaari-Herttoniemenranta-(81B reitti)-Herttoniemi(M)
18 Kirurgin lenkki-Erottaja*-Uudenmaan/Lönnrotinkatu-Albertin/Fredrikinkatu-(oma reitti)-Munkkivuori
81 Poissa
81B Poissa

*) Suunnitelmassa ei jää yhtään yhteyttä Kirurgista tai Erottajalta pohjoiseen

Siilitien alueella 81:set kulkevat suurin piirtein tyhjinä, joten 20-30 min ruuhkaväli ei ole ongelma nykyään 7 min välein kulkevan 79:n kanssa.
 
Linjan 16 ratkaisu on aika solmu sekä palvelua heikentävä, entäs tämä:
Vaihe 1
10 Joka toinen Kirurgiin, joka toinen Krunikkaan.
14 Hernesaari-Pajamäki
14B Korvataan
16 Merikatu-Kasarminkatu-Tehtaankatu-(oma reitti)-Kulosaari-Herttoniemenranta-(81 reitti)-Siilitie 13 (synkassa 16B:n kanssa niin, että molemmat linjat kulkevat jopa 20 min välein eli yhteensä 10 minuutin välein)
16B Korkeasaari-Herttoniemenranta-(81B reitti)-Herttoniemi(M) (ajetaan Zoobussi-brändillä)
18 Albertin/Fredrikinkatu-(oma reitti)-Munkkivuori
81 Korvataan
81B Korvataan

Siilitien alueella 81:set kulkevat suurin piirtein tyhjinä, joten 20-30 min ruuhkaväli ei ole ongelma nykyään 7 min välein kulkevan 79:n kanssa.


Tämä keskustelu ei varsinaisesti kuulu edes otsikon aiheeseen mutta vastataan kuitenkin, en pidä järkevänä sotkea linjaa 16 Herttoniemenrannan ja Länsi-Herttoniemen linjastoon, matka-ajan ennustettavuus Keskustasta Itään on sen verran huono että se heikentäisi palvelua Herttoniemenrannassa. Linja 81 palvelee myös Hiihtomäentietä ja Kettutietä jonne 79 ei aja, nykyäänkin noissa 81:n busseissa on ruuhka-aikoina seisomalasteja Hertsikan metroasemalta Siilitien suuntaan vaikka ajetaan 12min vuorovälillä, tyhjillään ne eivät todellakaan aja! ehdottamasi 20-30min väli olisi kyllä aivan liian harva. Nykyinen 81 palvelee hyvin Länsi-Herttoniemen ja Herttoniemenrannan alueita ja lisäksi linja pysyy hyvin aikataulussa kun ajantasaus tapahtuu linjan puolivälissä Hertsikan metroasemalla, ei hyvin toimivaa linjaa kannata lähteä turhaan huonontamaan.
 
Tämä keskustelu ei varsinaisesti kuulu edes otsikon aiheeseen mutta vastataan kuitenkin, en pidä järkevänä sotkea linjaa 16 Herttoniemenrannan ja Länsi-Herttoniemen linjastoon, matka-ajan ennustettavuus Keskustasta Itään on sen verran huono että se heikentäisi palvelua Herttoniemenrannassa. Linja 81 palvelee myös Hiihtomäentietä ja Kettutietä jonne 79 ei aja, nykyäänkin noissa 81:n busseissa on ruuhka-aikoina seisomalasteja Hertsikan metroasemalta Siilitien suuntaan vaikka ajetaan 12min vuorovälillä, tyhjillään ne eivät todellakaan aja! ehdottamasi 20-30min väli olisi kyllä aivan liian harva. Nykyinen 81 palvelee hyvin Länsi-Herttoniemen ja Herttoniemenrannan alueita ja lisäksi linja pysyy hyvin aikataulussa kun ajantasaus tapahtuu linjan puolivälissä Hertsikan metroasemalla, ei hyvin toimivaa linjaa kannata lähteä turhaan huonontamaan.
Jos busseissa on seisomalasteja, miksi osa vuoroista ajetaan B:nä vain Herttoniemenrantaan? Linjaa 16B voisi tarpeen tullen pidentää niin monella pysäkillä lähemmäs Siilitie 13:ta, minne asti sitä tarvittaisiin. Tämä tihentäisi vuoroväliä puoleen: 10-15 minuuttiin. Omat havaintoni ovat Kettutie-Siilitie 13-väliltä, joilla 81:set pyörivät aina lähes tyhjinä. Siilitieltä kaikki tuntuvat menevän 79:iin, jos se lähtee minuutinkin aikaisemmin. Ja nykyvuorovälillä 79:iin mahtuu istumaan ruuhka-aikaankin.

Tämä keskustelu kuuluu Kalasataman joukkoliikenneselvityksen ketjuun, sillä tasan samoista linjoista on kyse. Eikös tämä se ole?
 
->Äkkiseltään ihmetyttää linjan 12 päättäminen Kalasatamaan. Siinä olisi raidetta jatkaa heilurina ja vaikka linja jatkuisi vain muutaman sata metriä etelään Laajasalon raiteille saakka, tarjottava vaihto keskustan/Laajasalon ratikoihin olisi parannus palvelutasoon miltei ilmaiseksi.
 
Jotenkin mulla on sellainen tunne, että ratikkalinja 12 olisi ruuhkalinja tai liikennöisi vain arkisin esim. klo 6-18 välillä.
 
Eiköhän tuon koko 2/12 kuvion idea ole että Kalasatama - Pasila välillä on suurempi kysyntä kuin Kalasatamasta etelään. Ja vähän epäilen että tämä johtuu siitä että liikennemalli työntää matkustajat metroon, todellisuuden näkee sitten ken elää.

Ei tuo nyt varmaankaan tuollaisena toteudu, erityisesti pistää silmään että Länsi-Pasilaan ajaa neljä linjaa joista kaksi kiertää ympyrä siellä, kolmas jatkaa Kamppiin ja neljäs Ilmalaan. Eiköhän tuosta nyt kannattaisi laittaa yksi Linja Meilahteen, minusta 9, mutta miksei vaikka tuo 12.

---------- Viesti lisätty kello 15:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:39 ----------

Liittyen kohtaan 2.4. Katuverkon suunnitelmat

Keskusåysäkki on vallan erinomainen ja muutenkin näyttää hyvältä, mutta miksi Leonkadulla on keskikoroke kiskojen välissä?
 
Eiköhän tuosta nyt kannattaisi laittaa yksi Linja Meilahteen, minusta 9, mutta miksei vaikka tuo 12.

Olen Temen kanssa kanssa samaa mieltä, mikä minussa heti herätti huomiota.
Parempi olisi jatkaa vaikka 12:sta saman tien eteenpäin Munkinseudulle, jolloin voitasiin korvata ainakin ainakin 58B ellei jopa 58.
Metrolla kun pääsee Kalasatamasta jatkamaan itikseen asti. Minusta 58 matkustajat vaihtuvat melko totaalisesti Pasilassa.

Muuten minusta suunnitelma on hyvin ja raudanlujalla ammattitaidolla tehty. Hyvä!
 
Kuvittelisin, että linja 12 on ruuhkalinja eikä sen jatkamiselle Laajasaloon tai Munkkaan ole muita esteitä kuin raha (ja huono Emme-malli joka ei tajua tuollaisia).

Mutta ei noihin linjoihin kannata hirttäytyä. Eivät tuollaiset pitkälle tulevaisuuteen ulottuvat linjastot koskaan toteudu. Joku linjasto täytyy olla, että suunnittelua voidaan jatkaa ja voidaan simuloida matkustajamääriä jne, mutta yksityiskohdat selviävät sitten paljon myöhemmin.
 
Parempi olisi jatkaa vaikka 12:sta saman tien eteenpäin Munkinseudulle, jolloin voitasiin korvata ainakin ainakin 58B ellei jopa 58. Metrolla kun pääsee Kalasatamasta jatkamaan itikseen asti. Minusta 58 matkustajat vaihtuvat melko totaalisesti Pasilassa.
Kokemukseni mukaan Pasilassa pois jäävistä aika monet tulevat kyytiin vasta Kalasataman jälkeen esim. Aleksis Kiven kadulta. Sitä porukkaa ei tuo uusi kakkonen paljon auttaisi. No, onhan siellä nyt jo ysi.
 
->Äkkiseltään ihmetyttää linjan 12 päättäminen Kalasatamaan. Siinä olisi raidetta jatkaa heilurina ja vaikka linja jatkuisi vain muutaman sata metriä etelään Laajasalon raiteille saakka, tarjottava vaihto keskustan/Laajasalon ratikoihin olisi parannus palvelutasoon miltei ilmaiseksi.

Tuota varmasti mietitään. Periaatteessa kysyntää voisi olla jopa Laajasalossa, mutta liikennöinti Yliskylään asti olisi luultavasti liian kallista. Käytännössä linjasto muovautuu sen mukaan miten paljon matkustajia todella tulee Kalasataman ja Pasilan välille Vallilanlaakson kautta. Vaikutusta on silläkin toteutetaanko Pisara ja milloin se toteutetaan, koska metrolta pääsee silloin Pasilaan myös Hakaniemessä vaihtaen.

Linja Pasilasta Meilahteen tai jopa Munkkiniemeen on houkutteleva. Länsi-Pasilassa kääntyminen on jokseenkin luonnotonta. Jos busseja halutaan korvata, ne pitää korvata Pasilan molemmin puolin. Aiemmissa mallitesteissä Meilahden yhteys oli oikein hyvä ja onhan siinä matkustajia. Vielä ei ole suunniteltuna raiteita ja mahdollista päätepysäkkiä, joten Kalasataman tarkastelussa ei varmuuden vuoksi ole vielä esitetty jatkeita tähän suuntaan. Länsi-Pasilassa pitää myös paikallisesti ratkaista montako erilaista reittiä siellä on. Poikittaislinjat eivät oikein voi kiertää lenkkiä pohjoisen kautta, mutta jatkavatko seiskat lenkin kiertämistä? Entä jos poikittaislinja onkin juuri seiska?
 
Poikittaislinja saataisiin minimikustannuksin, kun se kulkisi reittiä Munkkiniemenranta-(raitiolinjan 4 reitti)-Töölön tulli-Auroran sairaala-Eläintarha-Pasilan asema... eli seiskan lenkin ohittaminen ja uusi vaihde Nordeskiöldinkadulta Mannerheimintielle tai uusi rata Reijolankadulle ja pysäkki 58:n pysäkin kohdalle(tilalle).

Näinollen 58 voisi kulkea paljon nopeampaa reittiä Munkkivuoresta Ilmalan kautta Pasilaan ja voitaisiin unohtaa ysin jatke Ilmalaan, sillä Ilmalalla on jo seisake, jolta pääsee ysiin sekä Pasilasta että päärautatieasemalta, jos juna ei vie jo valmiiksi perille. Toki 22-linjaa voisi jatkaa myös Hakaniemeen palvelun parantamiseksi.
 
Tuota varmasti mietitään. Periaatteessa kysyntää voisi olla jopa Laajasalossa, mutta liikennöinti Yliskylään asti olisi luultavasti liian kallista. Käytännössä linjasto muovautuu sen mukaan miten paljon matkustajia todella tulee Kalasataman ja Pasilan välille Vallilanlaakson kautta. Vaikutusta on silläkin toteutetaanko Pisara ja milloin se toteutetaan, koska metrolta pääsee silloin Pasilaan myös Hakaniemessä vaihtaen.
Pisaran varaan en laskisi mitään, jos ja milloin on niin auki.

Jossen 12 ajaisi Reihererintielle? Tai sitten Herttoniemeen: Viimeksi kun katsoin niin Laajasalosta jäisi viisi - kuusi suoraa bussilinjaa Herttoniemeen. Noi maksaa sen suurin piirtein millin kappale liikennöidä edes 20 minuutin vuorovälillä. Minusta mieluummin niin että hoidetaan ne Laajasalon ratikkaverkon ulkopuolella jäävät alueet (Jollas, Santahamina) lyhyillä synkatuilla liityntälinjoilla joilla on esimerkiksi Yliskylän uudella ostarilla vaihto sekä Herttoniemeen että keskustaan meneviin ratikoihin. Hertsikassa on nyt jotain 70 bussia suuntaansa ruuhkatunnissa, tuota rallia voisi korvata ratikalla.

Linja Pasilasta Meilahteen tai jopa Munkkiniemeen on houkutteleva. Länsi-Pasilassa kääntyminen on jokseenkin luonnotonta. Jos busseja halutaan korvata, ne pitää korvata Pasilan molemmin puolin. Aiemmissa mallitesteissä Meilahden yhteys oli oikein hyvä ja onhan siinä matkustajia. Vielä ei ole suunniteltuna raiteita ja mahdollista päätepysäkkiä, joten Kalasataman tarkastelussa ei varmuuden vuoksi ole vielä esitetty jatkeita tähän suuntaan. Länsi-Pasilassa pitää myös paikallisesti ratkaista montako erilaista reittiä siellä on. Poikittaislinjat eivät oikein voi kiertää lenkkiä pohjoisen kautta, mutta jatkavatko seiskat lenkin kiertämistä? Entä jos poikittaislinja onkin juuri seiska?
Hetken sulateltuani itseasiassa pidän siitä kiepistä Länsi-Pasilassa, tuo ratkaisee sen ongelman että se pitäisi palvella, mutta toisaalta pidemmällä jatkavien linjojen ei kannata tuota kiertää. Ja tuo koskee jo nykyistä seiskaakin, se on hidas vaihtoyhteytenä Töölöön päin sen kiepin takia. Yksinkertaisestaen asian voisi tehdä jo nyt niin että katkaistaan seiska, Mäkelänkadulta tuleva käy kääntymässä ympäri Länsi-Pasilassa ja Mannerheimintieltä tuleva Messukeskuksella.

---------- Viesti lisätty kello 8:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:05 ----------

Kokemukseni mukaan Pasilassa pois jäävistä aika monet tulevat kyytiin vasta Kalasataman jälkeen esim. Aleksis Kiven kadulta. Sitä porukkaa ei tuo uusi kakkonen paljon auttaisi. No, onhan siellä nyt jo ysi.
Just ton takia minusta ysi munkkaan. Sanotaan nyt vaikka näin
9 Jätkäsaari - Pasila - Munkkiniemi (tai Meilahti, Talinranta jopa Pitäjänmäki)
11 Kruunuvuori - Kamppi - Pasila - Kalasatama
7 Länsi-Pasila - Mäkelänkatu - Kirra
2 Ilmala - Kalasatama - Liisankatu - Välimerenkatu

59 kuten nyt runkolinjaksi vahvistettuna
58 pois

Ja tässä vaiheessa metrosta päässee Meilahteen myös vitosella Kampista
 
Jossen 12 ajaisi Reihererintielle?
Eikös jossain aiemmassa Laajasalo-suunnitelmassa ollut Laajikseen piirrettynä kolme haaraa (Yliskylä, Kruunuvuorenranta ja Reiherintie/Keski-Laajasalo) ja ainakin jossain versiossa oli mielestäni piirrettynä juurikin linja Reiherintie-Kalasatama-Pasila, jonka lyhennetyltä versiolta tuo 12 vaikuttaisi. Saattaa kyllä olla, että muistan omiani ja mitään tuollaista suunnitelmaa ei koskaan ollutkaan.

Sinällään on ihan tervettä, että selkeästi linjan 2 tukilinjana toimiva 12 on saanut suunnitelmassa ihan oman, erillisen linjanumeron. Perinteisellä stadilaisella numeroinnillahan tuo olisi 2K tai jotain muuta yhtä nerokasta.
 
Kalasataman raitiotien valmisteluun on nyt ilmeisesti ryhdytty todenteolla. HSL:n sivuille on ilmestynyt Kalasatamalle oma sivunsa: https://www.hsl.fi/kalasatama. Hieman sivun linkkejä selailemalla löytää raitiotien tuoreen yleissuunnitelman. https://www.hel.fi/hel2/ksv/Liitteet/2017_liikenne/Kalasataman_raitiotiet_YS_esittely_20171010.pdf

Suunnitelmana on aloittaa liikenne linjalla Pasila-Nihti jo 2024 eli ennen Kruunusiltoja, tosin vanhoja raitioverkon laajennussuunnitelmia vertaillessa toteutuneisiin täytyy varmaan kaikkiin vuosilukuihin lisätä 2-4 vuotta. Laajasalon raitiotienkin aloitusajankohta on jo suunnitelmassa lipunut 2025:stä 2026:een. Kiinnostavin seikka suunnitelmassa oli kuitenkin liinkennemallinnukset sivuilla 6-9, joiden mukaan linjalla olisi ylikuormittumisen riski Vallilanlaakson kohdalla 2025 asukasmäärällä nykyisenkokoisilla vaunuilla oli vuoroväli 5 tai 10min (Sivu 8). Eli 5 Minuutin vuoroväli toisi lähes kaksinkertaisen määrän matkustajia.

Suunnitelmassa on myös tutkittu myös vaihtoehtoa, jossa linja jatkuisi kruunusiltoja Yliskylään (Sivu 7), jolloin todennäköisesti sitä liikennöitäisiin 45 metrin vaunuilla, joita ollaan hankkimassa nimenomaan Kruunusiltojen Yliskylän linjalle. Tämä tietenkin ratkaisisi ylikuormittumisen, mutta suunnitelmassa ei täsmennetä, korvaako Kalasataman linja Keskustalinjan Yliskylään vai tuleeko se sen lisäksi. Vaihdottoman yhteyden poistaminen Yliskylästä keskustaan ei kuitenkaan kuulosta hyvältä idealta ja siinä tapauksessa mieluisampi ratkaisu olisi ruuhkalinja Arabianrannasta Pasilaan tai jopa Meilahteen. Linja partantaisi myös Arabian yhteyksiä, mutta suunnitelmassa suora yhteys Vallilanlaakson raitiotieltä pohjoiseen (ei siis Haukilahdenkadun kautta) on vain mainittu mahdollisena jatkotoimenpiteenä pikaraitiovarausten varalle.
 
Takaisin
Ylös