Kalasataman raitiotie

Miksi siirtolapuutarhasta pitäisi keskustella, kun se on suojeltu eikä muuttumassa mitenkään? ;)

Kun kaupungissa on puutetta hyvästä rakennusmaasta olisi tuokin käytännössä ulkopuolisilta suljettu kesäasuntoalue kyllä syytä ottaa osin asumis- ja osin virkistyskäyttöön. Se vaatii toki suojelupäätöksen purkua.

Kaikille siirtolapuutarhoille olisi syytä etsiä uudet sijainnit jostain Sipoon ja Helsingin rajalta. Niin saataisiin hyvää rakennusmaata hyviltä paikoilta.
 
Kaikille siirtolapuutarhoille olisi syytä etsiä uudet sijainnit jostain Sipoon ja Helsingin rajalta. Niin saataisiin hyvää rakennusmaata hyviltä paikoilta.

Tai sitten rakentaa liikennevihreät, ryteiköt ja arvottomat viherpläntit, ja jättää siirtolapuutarhat kaiken kansan viihdykkeeksi. Nehän on järjestyssäännön mukaan kaikille avoimia paikkoja.
 
Tai sitten rakentaa liikennevihreät, ryteiköt ja arvottomat viherpläntit, ja jättää siirtolapuutarhat kaiken kansan viihdykkeeksi. Nehän on järjestyssäännön mukaan kaikille avoimia paikkoja.

Siirtolapuutarhat keksittiin joskus teollistumisen aikoihin keski-Euroopassa ja niiden tarkoitus oli tarjota kaupunkilaistyöläisille edullinen tapa tuottaa omia elintarvikkeita. Alkuperäisestä käyttötarkoituksesta ollaan tultu aika kauas koska siirtolamökit ovat lähinnä jonkinlaisia kakkosasuntoja.

Toisaalta niitä on aika vähän kaiken kaikkiaan ja tosiaan niiden purkaminen aihauttaisi aikamoista vastarintaa.
Niiden asukkaiden on kuitenkin paras tajuta että sitä mukaa kuin kaupunki tiivistyy niiden ympärillä, niin maisemat väistämättä muuttuvat. Ja jos jonkun siirtolapuutarhan viereen rakennetaan raitiotie niin se itse asiassa tarkoittaa paluuta 1800-luvun tilanteeseen jolloin kellään ei ollut omaa autoa, vaan matkat palstalle tehtiin nimenomaan raitiovaunulla. Hewosvetoisia sellaisia HKL tuskin pystyy tarjoamaan enää muutoin kuin jonain juhlapäivänä mutta sähköraitiotie on vähintään yhtä saasteeton!

t. Rainer
 
Kun kaupungissa on puutetta hyvästä rakennusmaasta olisi tuokin käytännössä ulkopuolisilta suljettu kesäasuntoalue kyllä syytä ottaa osin asumis- ja osin virkistyskäyttöön. Se vaatii toki suojelupäätöksen purkua.

Kaikille siirtolapuutarhoille olisi syytä etsiä uudet sijainnit jostain Sipoon ja Helsingin rajalta. Niin saataisiin hyvää rakennusmaata hyviltä paikoilta.

Rakennusmaasta ei näytä olevan puutetta tässä kaupungissa, kun katsoo uudisrakentamisen tehokkuutta.
 
Tai sitten rakentaa liikennevihreät, ryteiköt ja arvottomat viherpläntit, ja jättää siirtolapuutarhat kaiken kansan viihdykkeeksi. Nehän on järjestyssäännön mukaan kaikille avoimia paikkoja.

Tuo avoimuus on pelkkää harhaa. Siirtolapuutarhat ovat joka puolelta aidattuja alueita, joiden käyttäminen virkistykseen on tehty mahdollisimman hankalaksi muille kuin harvoille palstan haltijoille. Jos ne olisivat oikeasti avoimia paikkoja ei niiden ympärillä olisi aitoja ja niiden läpikulkua ei olisi tehty erittäin hankalaksi tai mahdottomaksi erilaisilla esteillä ja porteilla. Virkistyskäytön mahdollistamiseksi olisikin heti syytä poistaa siirtolapuutarha-alueiden ympäriltä kaikki aidat ja portit ja tehdä niistä oikeasti koko kansalle avoimia alueita.

Samassa aidanpoistorytäkässä olisi muuten kyllä vielä paljon suurempi syy poistaa aita muka kaikille avoimen Kasvitieteellisen puutarhan ympäriltä ja saada siten Kaisaniemeen toinen Kaivopuisto. Kaisaniemen puistossahan on kaksi perusongelmaa, jotka tekevät siitä huonosti toimivan, toinen on kasvitieteellisen puutarhan aita, joka pitkälti estää puiston virkistyskäytön ja toinen on puuttuva kävelysilta puistosta Säästöpankinrantaan, joka myös tehokkaasti estää puiston virkistyskäyttöä.

Jos siirtolapuutarhojen toiminta tai kasvitieteellinen puutarha ei avoimuutta kestä, sitten ne voivat muuttaa jonnekin rauhallisemmalle alueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kaisaniemen puiston kaksi perusongelmaa ovat raiskaukset ja huumekauppa.


Mutta vähenisikö ne jos Kaisaniemen puistosta menisi silta Pitkänsillanrannalle?

Noin muuten olen sitä mieltä että Töölönlahden ja Kaisaniemen puistojen nykyiset paikat on vaan väärät paikat puistolle. Kasvitieteellisen puutarhan jättäisin nykyiselle paikalleen mutta muuten tuo nyt vaan ei ole se paikka Suomessa jossa kuuluu olla puistoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo avoimuus on pelkkää harhaa.

Tai sitten siihen ei vain puututa. Järjestyssääntö on selkeä ja kaupungin pitäisi valvoa puutarhojen toimintaa tämän osalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:32 ----------

Jos siirtolapuutarhojen toiminta tai kasvitieteellinen puutarha ei avoimuutta kestä, sitten ne voivat muuttaa jonnekin rauhallisemmalle alueelle.

Kasvitieteellisiä ei onneksi ole montaa eikä yksikään niistä varsinaisesti sellaisessa paikassa, jossa puistoa tarvitsisi enemmän. Mutta jos sellaista tarvetta ilmenee, voisi osan kasvitieteellisestäkin tehdä julkiseksi, esim. juurikin se läpikulkuyhteys Kaisaniemeen.

Ja Kaisaniemi-Siltasaari -sillasta olen ehdottoman samaa mieltä. Eläintarhanlahden molemmilla puolilla on vilkas kävelyliikenne keskustaan ja keskustasta, joten sillalle varmasti olisi käyttöä. Se myös toisi puistolle paljon käyttäjiä, joka rauhottaisi aluetta suuresti.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:33 ----------

Kasvitieteellisen puutarhan jättäisin nykyiselle paikalleen mutta muuten tuo nyt vaan ei ole se paikka Suomessa jossa kuuluu olla puistoa.

Itse aloittaisin tenniskentistä, joilla en muista koskaan nähneeni ketään pelaamassa. Puisto itsessään ei nyt ole ihan väärässä paikassa, mutta käyttäjiä sille voisi saada lisää. Se jää ikävästi radan ja Unioninkadun väliin eikä Siltasaarestakaan ole sinne hyvää yhteyttä. Nyt suunniteltava uusi kevyen liikenteen tunneli radan ali tuo ainakin vähän lisää läpikulkijoita, mutta paljon muutakin voisi tehdä saadakseen lisää väkeä ilman koko puiston rakentamista.
 
Kaisaniemi-Siltasaari -sillasta olen ehdottoman samaa mieltä. Eläintarhanlahden molemmilla puolilla on vilkas kävelyliikenne keskustaan ja keskustasta, joten sillalle varmasti olisi käyttöä. Se myös toisi puistolle paljon käyttäjiä, joka rauhottaisi aluetta suuresti.
Talvella pääsee onneksi jäätä pitkin kävellen Kaisaniemestä Soutuklubin rannasta Tokoinrantaan tai Siltasaarenkärkeen. Nopeuttaa kummasti kulkemista vaikkapa rautatieasemalta Kallion virastotalolle.
 
Mutta vähenisikö ne jos Kaisaniemen puistosta menisi silta Pitkänsillanrannalle?

Noin muuten olen sitä mieltä että Töölönlahden ja Kaisaniemen puistojen nykyiset paikat on vaan väärät paikat puistolle. Kasvitieteellisen puutarhan jättäisin nykyiselle paikalleen mutta muuten tuo nyt vaan ei ole se paikka Suomessa jossa kuuluu olla puistoa.

Voisitko täsmentää hieman, miksi paikat eivät sovi puistoille ?
 
Fakta on kuitenkin se että Helsingin Yliopiston, Aalto-Yliopiston ja ruotsinkielisen Praktikum-ammattikoulun laitokset Kumpulassa ja Arabiasssa tarvitsevat toimivan poikittaisyhteyden Pasilan asemalta jota kautta suuri osa ko laitosten pohjois-helsinkiläiset, vantaalaiset ja espoolaiset opiskelijat ja opetushenkilökunta kulkevat. Nyt nopein yhteys on kävellen 2 km.

t. Rainer

Minusta on väärin, että äänekkään vähemmistön etu menee aina enemmistön edun edelle. Arabianrannan alueen asukasluku on noin 10.000 ihmistä, laskematta mukaan niitä tuhansia alueen oppilaitosten opiskelijoita. Olemme odottaneet 15 vuotta toimivaa ratkaisua. Olisi jo korkea aika siirtyä puheista toimintaan. Viitaten tämän ketjun aiempaan virkistysaluekeskusteluun, minä itse näkisin kyseisen siirtolapuutarhan mielelläni taas Suomenlahden veden alla, saataisin ainakin kaikelle kansalle todella avoimena oleva virkistysalue.

t Emil
 
Viimeksi muokattu:
Tuli katseltua tammikuun hankesuunnitelmaa uudemman kerran ja silmään osui semmoinen seikka, jota en aikaisemmin huomannut. Nimittäin Mäkelänkadun ja Radanrakentajantien risteykseen on merkitty varaus länsi-pohjois-käännöselle. Tuo käännös mahdollistaisi esimerkiksi linjan 2 jatkon Käpylään, joka mukailisi hyvin linjan 69 alkupätkää, jolloin se voitaisiin joko katkaista tai sitten esimerkiksi yhdistää linjaan 55. Ongelma 2 jatkamisessa on tosin se, että Rautatieläisenkatu ja Ratapihantie aijotaan yksisuuntaistaa, eli Messukeskus jäisi ainakin toisesta suunnasta ilman liikennettä.

Toinen asia jota en ollut huomannut oli, ettei samaiseen risteykseen ole tulossa käännöstä pohjoisesta Vallilanlaaksoon. Luulin, että se lyhentäisi 1:n Hallimatkaa, mutta Google Earthilla mitattuna Vallilanlaakson ja Haukilahdenkadun kautta matka Koskelaan on 300m Sturenkadun reittiä pitempi. Toisaalta, jos se yhteys Vallilanlaaksosta suoraan Hämeentielle olisi hankesuunnitelmassa tutkittu niin matka olisi 800m lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös