Kalasataman raitiotie

Noin alustavien kuvien perusteella ei kannata vetää vielä liikaa johtopäätöksiä siitä, mitä kääntymissuuntia toteutetaan. Niitä on ollut tapana piirrellä vähän miten sattuu, eivätkä ne välttämättä edes katusuunnitelmavaiheessa ole kuvissa lopulliset.
 
Noin alustavien kuvien perusteella ei kannata vetää vielä liikaa johtopäätöksiä siitä, mitä kääntymissuuntia toteutetaan. Niitä on ollut tapana piirrellä vähän miten sattuu, eivätkä ne välttämättä edes katusuunnitelmavaiheessa ole kuvissa lopulliset.

Varaushan se vain suunnitelmassakin on. Mutta pointtina juuri se ,että jos se toteutettaisiin, niin säästyy pari-kolme autopäivää yhdellä, korkeintaan kahdella vaunupäivällä.

Todennäköistä on ettei tule, kun hankesuunnitelmassa se oli tarkoitettu lyhentämään linjan 2 hallimatkaa Jokerin, Koskelan ja Pohjolanaukion yhdysradan kautta. Tuota yhdysraidetta ei kuulemma tule vaan kesäkuun Raide-Jokeri tilaisuudessa sanottin, että ensisijainen yhdysraide kantakaupungista Jokerille tulee olemaan Vihditien bulevardiratikka.
 
https://yle.fi/uutiset/3-11677868
Uutisessa mainitaan, että Kalasataman raitioliikenne aloitetaan nykyisillä vaunuilla eli etenkin Valmettien käyttöaste nousee huomattavasti. Varikoille ei mahdu toistaiseksi Kalasataman vaatimia uusia vaunuja.
 
https://yle.fi/uutiset/3-11677868
Uutisessa mainitaan, että Kalasataman raitioliikenne aloitetaan nykyisillä vaunuilla eli etenkin Valmettien käyttöaste nousee huomattavasti. Varikoille ei mahdu toistaiseksi Kalasataman vaatimia uusia vaunuja.

MLNRV1-vaunuista 113-122 saattaa tulla vanhin linja-ajossa säilynyt vaunusarja. Jos nuo pysyvät ajossa 2030-luvulle saakka, ne saavuttavat jo huikean 60 vuoden käyttöiän.
Karian vaunusarjasta 1-15 osa saavutti 50 vuoden käyttöiän kun viimeiset vaunut poistuivat linjaliikenteestä vuonna 2010.
 
https://yle.fi/uutiset/3-11677868
Uutisessa mainitaan, että Kalasataman raitioliikenne aloitetaan nykyisillä vaunuilla eli etenkin Valmettien käyttöaste nousee huomattavasti. Varikoille ei mahdu toistaiseksi Kalasataman vaatimia uusia vaunuja.

Nykyisen kaluston riittävyyden puolesta ei luulisi tulevan ongelmia jos 90% käyttöasteeseen tosiaan päästään. 122 vaunulla se tarkoittaa 109 samaan aikaan käytössä, eli 16:sta enemmän kuin tällä hetkellä. Muut laajennukset syö nopeasti laskettuna 9-11 vaunua ja Kalasataman linja tarvitsee 5 vaunua. Tiheämpään vuoroväliin vaunut ei riitä, josta voi tulla ongelmia Vallilanlaakson kysynnän kanssa heti alussa. Muutenkin olisi toivottavaa, että Kalasatamaan hankitaan pikaraitiotiekalustoa heti kun varikoille mahtuu, jos ei koon puolesta, niin vähintään siksi, että linja voidaan jatkaa Yliskylään.
 
Karian vaunusarjasta 1-15 osa saavutti 50 vuoden käyttöiän kun viimeiset vaunut poistuivat linjaliikenteestä vuonna 2010.
Kuinka laajaa tuon vaunusarjan kaupallinen käyttö oli vuoden 2006 jälkeen? Minun tietääkseni vuonna 2007 vaunu HKL 12 oli linjalla 1 vielä jonkin verran säännöllisesti, mutta ei juurikaan enää sen jälkeen. Vuoden 2007 jälkeen tuon sarjan vaunuja on näkynyt matkustajat kyydissä aikataulunmukaisilla lähdöillä lähinnä kuljettajakoulutuksen merkeissä. Onnistuin ottamaan 21.10.2008 kuvan vaunusta HKL 14. Siinä todellakin oli kysymys koulutuksesta, koulutus oli siinä vaiheessa kun kuljetettiin matkustajia aikataulun mukaisin lähdöin. Raitiotieseuran kotisivujen mukaan vielä tuonkin jälkeen vaunut HKL 9, 12 ja 14 ovat yksittäisiä kertoja käväisseet linjalla, mutta säännöllisestä käytöstä ei voitane puhua.

Mutta, HKL 9 ja 12 ovat jatkaneet tilausliikennevaunuina 50 vuotta täyttämisen jälkeenkin, samoin alun perin numeroa 15 kantanut vaunu on jatkanut elämäänsä olutravintolavaununa 50-vuotispäiväänsä ennen ja sen jälkeen. Tänä vuonna en ole Spårakoffia nähnyt liikenteessä, mutta syksyllä 2019 kyllä.
 
Mitä muuten ajattelette mahdollisuudesta kääntää jokin linja Kalasataman/ Laajasalon suunnasta Linjoille? Osuus Hakaniemestä etelään on jatkossa melko äärirajoilleen kuormitettu ainakin Liisankadun kulmaan asti. Sumaa voisi helpottaa, jos jokin linja kääntäisi Linjojen lenkistä takaisin. Ja varayhteytenä käyttöä ainakin olisi varmasti, puoli kaupunkia on sekaisin jos jatkossa Pitkänsillan tienoilla tapahtuu jokin häiriö...
 
Mitä muuten ajattelette mahdollisuudesta kääntää jokin linja Kalasataman/ Laajasalon suunnasta Linjoille? Osuus Hakaniemestä etelään on jatkossa melko äärirajoilleen kuormitettu ainakin Liisankadun kulmaan asti. Sumaa voisi helpottaa, jos jokin linja kääntäisi Linjojen lenkistä takaisin. Ja varayhteytenä käyttöä ainakin olisi varmasti, puoli kaupunkia on sekaisin jos jatkossa Pitkänsillan tienoilla tapahtuu jokin häiriö...

Nykysissä katusuunnitelmissa ei ole kääntöraiteita Merihaasta päin pohjoiseen kuin Hämeentieltä tulevilla raiteilla. Toisaalta ymmärreettävää, kun siitä tulisi hirveä risteilevien raiteiden viidakko jos kaikilta neljältä Hakaniementorin raiteelta olisi kääntö sekä Merihakaan, että Pitkällesillalle. Yksi vaihtoehto olisi, että yhteys tehtäisiin Hakaniementorin pohjoispuolelle, eli Kalliosta tulevilla raiteiilla olisi yhteys kummallekkin Hakaniementorin raideparille. Jos siis haluttaisiin Laajasaloon tai Kalasatamaan ajettaisiin itäiselle pysäkkiparille, joilta tulee olemaan käännös Merihakaan päin.

Linjojen silmukka ei varayhteytenä kuitenkaan hirveästi auta Pothaniankadulta ja Hämeentieltä tulevia ratikoita, jotka ovat kuitenkin jatkossakin ainakin puolet Pitkänsillan vuoroista, eli jokin kääntömahdollisuus pitäisi Hakaniementorilla olla. Viikin-Malmin uusimmassa suunnitelmassa on linjaston viitesunnitelma sellainen, jossa toinen linja, joko Jakomäen tai Malmin, kulkisi vain Hakaniemeen asti, eli vissiin jotain kääntöpaikkaa olisi tulossa. Nämä linjat tosin ajetaan kaksisuuntaisella kalustolla eli niille riittä hiljainen pysäkkiraide, jolla on aikaa kuskilla kävellä vaunun toiseen päähän. Ehkä toinen Hakaniementorin pysäkkipareista muutetaan vain kääntyvien linjojen käyttöön, kuten on suunnitteilla Rautatientorille.
 
Jos rakennettaisiin vihdoin Helsinginkadun asema, tai jos ratikka pääsisi jotenkin Linjoilta eteenpäin alas Hesarille ja Töölöön, kuulostaisi tämä todellakin suurelta parannukselta olemassaolevien suunnitelmien mukaiseen palveluun. Varsinkin, jos molemmat toteutuisivat.

Voisihan Linjat vähintäänkin olla hyvä matalan kynnyksen varakääntöpaikka, jos jotain hässäkkää on Kaivokadulla tai reitillä sinne.

Mutta tuosta Pitkästäsillasta ja sen eteläpuolisesta osuudesta: Helsingin kaupunkisuunnittelun toiminta vaikuttaa johdonmukaisesti tähtäävän henkilöautoliikenteen (ainakin läpiajon) asteittaiseen poistumiseen tällä reitillä. Ensin Hämeentien läpiajon poistaminen. Seuraavana nyt ehdotettu Postikadun sulkeminen, minkä mahdollisesti toteutuessa ei enää voine kääntyä Mannerheimintien ja Arkadiankadun suunnista Kaivokadulle, vaan pitää kiertää Kampin kautta.

Linja-autoliikennettä reitillä vähentävät jonkin verran Tuusulan- ja Lahdenväylien linjastosuunnitelmat, ja myöhemmin on tarkoitus päättää lisääkin linjoja etäämmälle keskustasta. Tämäkin osaltaan vähentää painetta Pitkälläsillalla, kun seitsemän bussin letkoja ei enää jatkuvasti kulje.

Nyt raitioliikennettä hidastaa muiden liikennevaloristeysten ohella etenkin Varsapuistikon risteyshässäkkä. Ajoneuvoliikenteen vähentyessä tästä voisi yksinkertaisesti poistaa liikennevalot ja korvata ne jokerivaloilla, ja tehdä tästä siis tavallinen kiertoliittymä.

Tämän kehityksen myötä ratikoita voi syöttää tuolle osuudelle melkeinpä niin tiuhaan, kuin pysäkeille mahtuu.
 
Yhteys Linjojen raiteilta Helsinginkaulle olisi suositeltava, ilmankin Helsinginkadun asemaa etenkin, kun asutusta ja rataa tulee olemaan Merihaastakin itään toisin kuin vanhan 53 aikaan. Linjasta saisi paljon kannattavamman kuin mikä se oli ennen seutulinjoihin yhdistämisiä. Jos Turunväylä bulevardisoidaan joskus tulevaisuudessa niin linjan 502 voisi nostaa raiteille ihan 1:1.

Taka-Töölö, Meilahti -Munkkiniemi akselin yhteyksiä Itäiseen kantakaupunkiin voitaisiin parantaa nykyiselläkin rataverkolla, jos vain vaunuja riittäisi. Linja, joka kulkisi Sörnäinen(M)-Alppila-Nordensköldinkatu-Meilahti-Munkkiniemi, olisi linjojen 4, 3 ja 8 ruuhkan aikataulunmukaiset matka-ajat yhteenlaskien metrolta Munkkiniemeen kulkevalle 7-8min nopeampi kuin 500/510:een vaihtaessa Kalastamassa tai Sörnäisissä, jota Reittiopas nyt ehdottaa aamuruuhkassa.

Vaikka Hakaniemeen tulisikin silmukka niin se on silti ongelma raitioverkon kannalta, että Itäisestä kantakaupungista pääsee Vironniemelle vain yhtä kautta. Lännessä sentään on tulossa Frederikinkadulle puuttuva ratapätkä, jolloin kaikkien linjojen ei tarvitse kulkea Kaivokadun risteyksen kautta. Aikaisempi Liisankadun kautta kulkenut Laajasalon ratikan linjaus olisi auttanut edes vähän, vaikka sitä pitkin ei olisi päässyt kuin Kalasatamaan ja Laajasaloon. Kaikista paras olisi jos häiriötilanteen sattuessa Hakaniemestä pääsisi Itään, josta olisi silta Merihaan kohdalta Pohjoisrantaan ja edelleen Liisankadulle. Tätä kautta voisi lisäksi, mikäli Hakaniemi-Liisankatu-väli osoittautuu edelleen liian ruuhkaiseksi häiriöttömässäkin tilanteessa, kulkea toinen Laajasalon linjoista. Lisäksi Kalasataman linja voisi kulkea sitä kautta, mikäli se päädytään jatkamaan keskustaan tai Hernesaareen pelkän kutosen jäädessä riittämättömäksi.
 
Vaikka Hakaniemeen tulisikin silmukka niin se on silti ongelma raitioverkon kannalta, että Itäisestä kantakaupungista pääsee Vironniemelle vain yhtä kautta. Lännessä sentään on tulossa Frederikinkadulle puuttuva ratapätkä, jolloin kaikkien linjojen ei tarvitse kulkea Kaivokadun risteyksen kautta. Aikaisempi Liisankadun kautta kulkenut Laajasalon ratikan linjaus olisi auttanut edes vähän, vaikka sitä pitkin ei olisi päässyt kuin Kalasatamaan ja Laajasaloon. Kaikista paras olisi jos häiriötilanteen sattuessa Hakaniemestä pääsisi Itään, josta olisi silta Merihaan kohdalta Pohjoisrantaan ja edelleen Liisankadulle. Tätä kautta voisi lisäksi, mikäli Hakaniemi-Liisankatu-väli osoittautuu edelleen liian ruuhkaiseksi häiriöttömässäkin tilanteessa, kulkea toinen Laajasalon linjoista. Lisäksi Kalasataman linja voisi kulkea sitä kautta, mikäli se päädytään jatkamaan keskustaan tai Hernesaareen pelkän kutosen jäädessä riittämättömäksi.
Nythän Hakaniemen siltaa ollaan kohta rakentamassa uudelleen, mutta ilmeisesti edelleen ilman kiskovarausta. Olisi hyvä olla siitä yhteys tosiaan jotain kautta edelleen.
 
Kalasataman etäasukastilaisuudessa kerrottiin Kalasatamasta Pasilaan -osiossa, että Pasilan raidemuutosten rakentaminen alkaisi syksyllä 2021. Kartassa oli keltaisella merkitty sekä Itä-Pasilan yksiraiteinen osuus, että Länsi-Pasilassa Pasilankadun oikaisu ja Pasilanraitio. Syksy 2021 tekstistä tosin oli viiva vain Itä-Pasilaan.
 
Kalasataman etäasukastilaisuudessa kerrottiin Kalasatamasta Pasilaan -osiossa, että Pasilan raidemuutosten rakentaminen alkaisi syksyllä 2021. Kartassa oli keltaisella merkitty sekä Itä-Pasilan yksiraiteinen osuus, että Länsi-Pasilassa Pasilankadun oikaisu ja Pasilanraitio. Syksy 2021 tekstistä tosin oli viiva vain Itä-Pasilaan.

Tämä olisi kaikin puolin järkevää ja perusteltua, koska raiteistoa tarvitaan osin ysin Ilmalan jatketta varten (elokuussa 2022). Onko noihin matskuihin linkkiä?
 
Takaisin
Ylös