3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Näillä näkymin raitiolinjat 3B ja 3T linjanumerot muuttuvat kesäliikenteen alussa.
Vanha linjanumero 3B - Uusi linjanumero 3
Vanha linjanumero 3T - Uusi linjanumero 2

13.08.2012 raitiolinjan 4 yöliikenne klo 23 jälkeen on tarkoitus korvata bussilinjalla 18N
Lähde raitio 4/2011
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Näillä näkymin raitiolinjat 3B ja 3T linjanumerot muuttuvat kesäliikenteen alussa.
Vanha linjanumero 3B - Uusi linjanumero 3
Vanha linjanumero 3T - Uusi linjanumero 2
Loistava juttu, vähentää varmasti sekaannuksia! :)
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Näillä näkymin raitiolinjat 3B ja 3T linjanumerot muuttuvat kesäliikenteen alussa.
Vanha linjanumero 3B - Uusi linjanumero 3
Vanha linjanumero 3T - Uusi linjanumero 2

Miksi noin päin? Parempi olisi mielestäni juuri toisin päin - 3B:stä 2 ja 3T:stä 3, koska:
- 3B menee keskustasta Hakaniemeen, kuten edesmennyt 2 meni
- 3T:n nykyinen reitti turisteille hyvin suosittu (Siljan satama, Kauppatori, Rautatieasema, Kamppi, Töölö) joten on hyvä pitää sen numero kolmosena sekaannusten välttämiseksi.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Miksi noin päin? Parempi olisi mielestäni juuri toisin päin - 3B:stä 2 ja 3T:stä 3

Esittämälläsi tavalla ne piti numeroida jo vuonna 1953. En tiedä, miksi nyt on tehty päinvastoin. Mutta onhan kakkonen kulkenut aikanaan Töölössäkin.

Järjestely ei olisi tullut kysymykseen HKL-aikana, jolloin perinteitä kunnioitettiin ja varsinkin 3T:n imagosta tietynlaisena Helsingin tunnuksena pidettiin kiinni. HSL-aikana yksittäisen jäsenkunnan perinteillä ja imagolla ei ole merkitystä eikä kaupunkikaan voi asiaan vaikuttaa.

Suhtaudun itse vähän ristiriitaisesti tähän asiaan. Uusi numerointi on varmasti selkeämpää suurelle osalle matkustajia, varsinkin Rautatieaseman pysäkin käyttäjille. Joukkoliikenteessä järjestelmän selkeys on kyllä aivan ensiarvoisen tärkeää, myös perinteiden kustannuksella. Toisaalta minusta oli selkeää sekin, että B kulkee Berghällin puolella ja T Töölön puolella. Selkeämpää kuin vanha systeemi.

Toisaalta tunnuksenvaihtopysäkin yli matkustavan voi olla entistä hankalampaa omaksua, ettei vaunua tarvitsekaan vaihtaa, vaikka linja muuttuu. Aiemmin turistillekin selitti aika yksinkertaisesti, että kolmonen mikä kolmonen, kyytiin vaan ja se muuttuu sitten B:stä T:ksi aikanaan. Nyt sen selittäminen, varsinkin Kauppatorilla, miksi kolmosen ratikkaan päästäkseen pitää nousta kakkoseen, on vähän hankalampi juttu.

Niin että jos äänestää pitäisi, 3B/3T vai 2/3, niin varmaan äänestäisin tyhjää. (Joukkoliikennelautakuntahan tästä jo äänestikin silloin Kampin linjastoratkaisusta päättäessään, ja siellä ei tullut kysymykseenkään muu kuin 3B/3T.)
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Mä olisin säilyttänyt tän nykyisen 3B/T systeemin tällaisenaan kun sen varmaan suurin osa matkustajista on jo ehtinyt oppimaan, nyt numerointi taas muutetaan ja matkustajat joutuvat hahmottamaan uudestaan tän 2/3 kuvion, Tällainen poukkoilu ei ole ollenkaan hyvä asia!
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Jos olisin ulkopaikkakuntalainen, uutinen kuulostaisi tietenkin täysin järkevältä, sillä kolmonen/kolmoset on sekava ja mutkikas linja, mutta helsinkiläisenä 3B ja 3T tuntuvat olevan kuin osa katukuvaa - klassisia tunnuksia, kuten jonkinverran myös Helsingin 4, 8, 20, 21V, 24, 40, 45, 52, 54, 55/A, 58, 66/A, 77 ja 78, jotka ovat jo useita vuosikymmeniä pysyneet täysin tai lähes muuttumattomina ja joidenka reitit täten monet muistavat. Ja kuten mainittiin, 3T:tä on mainostettu paljon ja se mainitaan useissa turistioppaissa.

Toki tunnuksiahan nämä vain ovat ja ajan mittaan muutokset käyvät kaikille tutuiksi - lisäksi muutos avaa ovet kolmosen muokkaamiseen vapaasti tulevaisuudessa, kun sen päät eivät ole enää pakollisissa kytköksissä toisiinsa - sen vuoksi se varmastikin on tarpeen ja järkevää.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Esittämälläsi tavalla ne piti numeroida jo vuonna 1953. En tiedä, miksi nyt on tehty päinvastoin. Mutta onhan kakkonen kulkenut aikanaan Töölössäkin.

On, mutta toisaalta kakkonen on pääasiassa ollut enemmän Helsingin niemen itäpuolen linja: alkuperäinen lyhytikäinen kakkonen kulki Kauppatorilta Hermanniin ja 70-luvulta aina viimeisimpään lopetukseensa asti kakkonen liikuskeli myös itäpuolella. 40-luvunkin kakkonen kulki Töölöstä Kallioon. Lisäksi 3B -> 2 ja 3T -> 3 järjestelyssä mentäisiin siinä mielessä järkevästi, että aakkosjärjestyksessä ensin oleva muuttuisi numerojärjestyksessä ensin olevaksi.

No, tämä nyt tietysti jonkinasteista nipottamista. Pääasia, että tämä edelleenkin tärkeä ja tarpeellinen muutos saadaan aikaan. Vaikka se tehtäisiinkin kolme vuotta myöhässä.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Toisaalta minusta oli selkeää sekin, että B kulkee Berghällin puolella ja T Töölön puolella.

Ulkopaikkakuntalaiselle ei kyllä tuommoinen tule mitenkään mieleen.


Toisaalta tunnuksenvaihtopysäkin yli matkustavan voi olla entistä hankalampaa omaksua, ettei vaunua tarvitsekaan vaihtaa, vaikka linja muuttuu.

Tämä pitäisi merkitä linjakarttoihin yms. jotenkin selvästi. Maailmalla on esimerkkejä näistä, eivätkä ne mitenkään ylivoimaisia opeteltavia ole. Tässä tapauksessa linjalla on tietty paljon satunnaisia turisteja.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Linjanumeroina esim. 1 ja 11 olisivat hyvä pari, samaten 2 ja 12. Tai ehkä vielä paremmin: 3 ja 13, jolloin numero kolmonen saataisiin pysymään mukana kuvioissa. Linjaa 13 en nyt ainakaan muista olevan olemassa ennestään. Berliinissä on hieman vastaava käytäntö olemassa: S7 ja S75 ovat pääosan matkaa sama linja, joten niiden numerot on tehty muistuttamaan toisiaan. Sama koskee linjoja S2 ja S25, jotka ovat itä-länsi -suunnan vastine S7/S75:lle.
Linjojen numerointi numeroin 3 ja 13 ohjaisi omalta osaltaan asiakkaita hahmottamaan linjojen välisen kohtalonyhteyden.
Arvaisin tämänhetkisiin numerovalintoihin syyksi arpapelin. 3T:n nimeäminen kolmoseksi ja 3B:n kakkoseksi olisi omastakin mielestäni järkevä veto. Ensisijaisesti toki se 3 ja 13 olisivat mielestäni parhaat numerovalinnat. Karttaan lisäksi linjanumeronvaihtopysäkin kohdalle numeroksi esim "3/13" tai "2/3", kun muualla numerot kirjoitetaan pilkulla erotettuna tai eri riveille.

Sinänsä päätös, että kaksi täysin eri paikkoihin vievää linjaa eivät ole saman linjanumeron alla, on fiksu. Toivon kuitenkin, että linjanumerointiin tehdään vielä pientä hiomista. Jos ei muuten, niin vaihtamalla nuo nyt ehdotetut numerot päikseen. Kun matkustajille ei ole vielä tiedotettu mitään, muutos on vielä ongelmaton toteutettava. Eli hop hop hommiin tämän asian suhteen :)
 
Samaa mieltä, kakkonen ja kolmonen päittäin. Tai sitten muutos 3T --> 5. 3T on sentään hyvin suurelta osalta matkaa identtinen vitosen viimeisen reitin kanssa, ellei tätä kesän väliaikais-vitosta lasketa.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Linjojen numerointi numeroin 3 ja 13 ohjaisi omalta osaltaan asiakkaita hahmottamaan linjojen välisen kohtalonyhteyden.

Itselleni ei kyllä tulisi mieleen epäillä numeron perusteella, että linjoilla 3 ja 13 olisi tekemistä toistensa kanssa, tai linjoilla 23 ja 33 sen puoleen. Eikös yleinen käytäntö ole lisätä merkkejä numeron perään eikä eteen, kuten tuossa mainitsemassasi Berliinin esimerkissä ja nykyisessä 3B/3T -nimeämisessä?
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

3T:tä on mainostettu paljon ja se mainitaan useissa turistioppaissa.
Mä taas en koskaan muista, kumpi niistä kolmosista on "virallinen turistilinja". Mun mielestäni 3B:n reitin varrella on mielenkiintoisempia kohteita kuin 3T:n, tosin mua ei ole yli viiteen vuoteen voinut pitää Helsingissä turistina, vaikken siellä ole koskaan asunutkaan.

---------- Viesti lisätty kello 1:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:42 ----------

Ulkopaikkakuntalaiselle ei kyllä tuommoinen tule mitenkään mieleen.
Mulle joskus pienenä muistaakseni isä selitti tuon kun ihmettelin tuota B/T-logiikkaa. Tuntui ihan järkeenkäyvältä muistisäännöltä, tosin sitten kahdeksikkoluonteen vuoksi etelä-Helsinki sekoitti. Kampin radan myötä tapahtunut muutos on paras ikinä, on selkeintä, että 3T ei koskaan ole Bärkassa eikä 3B Tölikassa.

---------- Viesti lisätty kello 1:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:44 ----------

Itselleni ei kyllä tulisi mieleen epäillä numeron perusteella, että linjoilla 3 ja 13 olisi tekemistä toistensa kanssa, tai linjoilla 23 ja 33 sen puoleen. Eikös yleinen käytäntö ole lisätä merkkejä numeron perään eikä eteen, kuten tuossa mainitsemassasi Berliinin esimerkissä ja nykyisessä 3B/3T -nimeämisessä?
Tampereella linjat 1 ja 11 kulkevat varmaan 80 % reitistä yhteisellä osuudella, samoin omalla tahollaan 19 ja 29. Sammonkatua palvelevat perinteisen 25:n ohella linjat 17, 27 ja 37.
Sinänsä tässä ei mielestäni ole juurikaan järkeä, vaan 1/11 voisi olla 1A ja 1B, 19/29 9A ja 9B sekä Sammonkadulle 7A, 7B 7C ja 7D (25 leivottu tähän seiskaan myös). Tällöin ainoastaan haaralle menijälle olisi kirjaimella väliä, runko-osuudella mikä tahansa kirjain kelpaisi.
 
Minun mielestäni tässä kohtaa voisi aivan hyvin palata siihen, mitä alunperinkin käsittääkseni suunniteltiin, eli laittaa seiska kulkemaan siitä Mikonkadun pätkältä ja jatkamaan sitten Kaivokatua Simonkadulle ja palautetaan kolmoset niiden omille reiteilleen. Mutta jonkun syyn takia piti sekoittaa kolmosten ennestäänkin sekava logiikka niin, että vaihdetaan lennosta pysäkillä linjatunnusta kesken lenkin ajamisen.

Lisäksi toinen ongelma koko kolmosella on minusta se, että se on omalla tavallaan epäluotettava linja tällä hetkellä. Aina kun olen sitä tarvinnut, seuraavan vaunun tulemista ei voi oikein mitenkään ennakoida. Vuorovälit saattavat olla aivan mitä vain ihan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.

Sinällään tuo 2 ja 3 helpottaisi ainakin periaatteessa noiden hahmottamista. Nythän tuo rautatieaseman laituri on ihan mahdoton paikka tottumattomalle ihmiselle. Lisäksi kun nuo Berghäll ja Tölö kirjainten tunnuksina (tai ainakin kuvitteellisina sellasina) ovat oikeasti aikansa eläneet.
 
Minä kyllä ymmärrän tuon 3 - 13 logiikan (maailmalta). Meillähän tuo on oppimisen paikka, kun ei ole aiempaa kokemusta (oli nyt 2, 3 tai 13).
Linjalle 4T sopisi vallan hyvin 14. Numeroilla 13 ja 14 ei ole raitioliikennehistoriaakaan.
 
...eli laittaa seiska kulkemaan siitä Mikonkadun pätkältä ja jatkamaan sitten Kaivokatua Simonkadulle ja palautetaan kolmoset niiden omille reiteilleen...

Niin, mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan kun Topeliuksen kadun rata valmisttu ja molemmat tai oikeastaan kaikki kiertolaiset pannaan kulkemaan Töölön läpi Topeliuksen ja Runebergin kautta. silloin kulkisi Runebergia 2+3,5,7 ja 8. No ehkä joku suoristaa reittinsä Arkadiaa pitkin.
Kyllä jotain muutakin uudistusta on jo pakosti mielessä noiden kiertolaisten suhteen kuin pelkkä numerointi. Kahta rinkiä ei ainakaan tarvitse.
 
Takaisin
Ylös