3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen

Ensinnäkin: 7A ja 7B on aivan eri asia, koska ne kulkevat samaa reittiä mutta eri suuntiin. En edes muista, kumpi kirjain menee kumpaan suuntaan, mutta ei sillä onneksi ole mitään väliäkään.
Hassua, en minäkään muista. Pelkkä seiska voisi riittää, mutta eipä kirjaimista kai hirveästi olekaan haittaa (huolimatta Kaidin kokemuksesta).

Toiseksi: Ainakin maamme nousevalle nuorisolle nykyinen 3B/3T -systeemi on osoittautunut ylivoimaiseksi. Pidin aikanaan heille kokoontumisia Kaivopuiston suunnalla ja joka vuoden alussa osa porukkaa tuli paikalle tunnin myöhässä kierrettyään Kallion ja Töölön kautta. Kun ei kerran noilla linjoilla ole kuin kolme yhteistä pysäkkiä, niin ei pidä olla yhteistä numeroakaan.
Toisaalta: ovatko ne eri linjojakaan, kun sama vaunu ajaa kuitenkin sitä kahdeksikkoa ympäri heittämättä matkustajia välillä pihalle?

Pidän siten täysin perusteltuna, että linjanumeroita muutetaan. Muutoksen tapa on vain typerä. Kuten aiemmin on jo ehdotettu 2 ja 5 olisivat olleet loistava pari, sillä kartalla linjan 3B:n reitti muistuttaa numeroa 2 ja vastaavasti 3T:n numeroa viisi.
Hauska idea, mutta pahoin pelkään, että ihmisillä kestäisi muistisäännön omaksumisessa kauemmin kuin Berghällin ja Tölön omaksumisessa.

Tämä ei sinällään ole kauhean yllättävää kun muistetaan, että ennen kolmosten nykyistä järjestelyä kirjaimet ovat olleen raitioliikenteessä käytännössä turhia - varsinkin juuri rengaslinjoilla kolmosella ja seiskalla. Itse olen asunut koko ikäni Helsingissä ja ollut kiinnostunut raitiovaunuista, enkä silti koskaan oppinut kumpi kolmonen on B ja kumpi T.
Isäni opetti minulle kolmosspåran alkeet jo esikouluiässä, vaikka olen aina asunut Tampereella eikä isänikään ole koskaan asunut lähelläkään Helsinkiä. 3Berghäll ja 3Tölö jäivät mieleen, tosin jossain vaiheessa sekoitin Berghällin Böleen. :)

Selkeintä olisi jos toiseen suuntaan menisi numero 3 ja toiseen 2. Siis koko kahdeksikon reitillä. Kesken matkaa linjatunnuksen vaihtaminen ei ole mielekästä eikä tuli ikinä selvästi toimimaan.
No mutta tämähän olisi sama juttu kuin vanha 3B/3T eikä kovin intuitiivinen esittää ratikkakartalla.
 
Kaid, sun esimerkissä niistä kirjaimista nimenomaan oli hyötyä. On kai helpompaa neuvoa, että mene Sörkkaan 7A:lla ja tule sieltä 7B:llä kuin yrittää selittää, että ota 7 mutta mene sille-ja-sille puolelle katua (varsinkin kun seiska kieppuu Pasilassa niin monta lenkkiä, ettei suunta välttämättä ole loogisesti pääteltävissä).
 
Olenkos minä ainoa, jonka mielestä tämä uudistus 2 ja 3 -linjoiksi on hieno parannus. Aikoinaan piti osata että B:llä pääsi Berghälliin tai Brunnsparkeniin ja myöhemmin piti uudistaa ajattelu, että B menee Brunnsparkeniin tai Bulevardille. On paljon helpompi jatkossa hahmottaa, minne kumpikin raitiovaunu menee. Mitä tulee seiskan numerointiin, en panisi pahakseni, vaikka keskustasta länsipuolta menisi kumpaankin suuntaan viitonen Pasilaan ja tulisi seiska Itäpuolta molempiin suuntiin , vaihtaisi vaikka Senaatintorilla numeroa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse hahmotan kolmosen yhtenä kahdeksikkolinjana. Entisessä versiossa meni sekaisin, koska kahdeksikko sisältää kaksi erisuuntaista lenkkiä. Nykyinen versio on paras, kun muistisääntö on ilmeinen ja linja silti se sama tuttu 3B/T. Jos kuitenkin muutos on välttämätön, olisi ajateltava luovemmin kuin pelkkiä tunnustenmuutoksia tehden. Uusia yhteyksiä saataisiin, kun kakkonen ajaisi Linjoilta Mikonkadun kautta Olympiaterminaaliin ja sieltä Kampin ja Töölön kautta Eläintarhaan. Tunnus kolmoseksi ja reitiksi Eläintarha-Kallio-Krunikka-Stocka-Arkadia-Töölö ja Töölön torilla taikka raitiovaunuhallilla ympäri.

7A/B:n kanssa jos opettelee A myötäpäivään B vastapäivään-säännön, oppii samalla, miten Helsingin bussilinjat 76A/B ja 94A/B toimivat.
 
Pois tuo kakkonen! Kolmonen on kolmonen eikä mikään puoliosuudelta kolmonen! Kolmonen takaisin kokonaan Aleksille, Kolmelle sepälle, Manskulle ja siitä Simonkadulle - jos tuo Kaivokadun 3T ja 3B osoittautui ylivoimaiseksi. Eli kolmonen takaisin sinne missä oli (miinus Arkadiankatu) ja 3T + 3B takaisin.

Mihin kummaan tämä maailma muuttuu? Kohta tosiaan täytetään Kauppatorin edusta Kaivopuiston ja Katajanokan kulmalle, ja matkustajasatama terminaalit siirretään täyttöalueen reunalle. Kuten Suomenlinnan lautan terminaalin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pois tuo kakkonen! Kolmonen on kolmonen eikä mikään puoliosuudelta kolmonen! Kolmonen takaisin kokonaan Aleksille, Kolmelle sepälle, Manskulle ja siitä Simonkadulle - jos tuo Kaivokadun 3T ja 3B osoittautui ylivoimaiseksi. Eli kolmonen takaisin sinne missä oli (miinus Arkadiankatu) ja 3T + 3B takaisin.

Itse olen ollut koko ajan sitä mieltä, että tuo kolmosen ajeluttaminen kaksi kertaa eri roolissa rautatientorille on koko ajan ollut hölmö ratkaisu. Mutta jos oikeasti se halutaan pitää, niin selvyyden vuoksi nuo on ilman muuta nimettävä eri numerolle. Siksi 2 ja 3 ovat ihan hyvä ratkaisu.

Muutenkin olen sitä mieltä, että kolmosen nykyinen reitti on huono. Ainakin se on tavallaan "epävarma": aina silloin tällöin kun sitä tarvitsen, sen vuorovälit ovat aivan mitä sattuu ja varsinkin kesäisin se on aivan ylikuormitettu.
 
No mutta tämähän olisi sama juttu kuin vanha 3B/3T eikä kovin intuitiivinen esittää ratikkakartalla

Äänneasultaankin tee ja Bee menevät helposti sekaisin. Kun sanoo, että mene vaunuun 2, niin ei tarvitse edes pohtia puolta. Useasti joutuu neuvomaan että tule vaunulla 3 samaa reittiä takaisin. Mutta tämä lienee pienempi paha. Kun käytetään numeroita 2 ja 3 koko kahdeksikolla , niin reitin tunnusten merkitys on alle minuutissa selvitetty.

Tuosta linjatunnuksen vaihtamisesta kesken joudutaan luopumaan joka tapauksessa. Sen verran enustajan lahjoja omaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hä? Kyllähän tunnukset edelleen vaihdetaan Olympiaterminaalilla ja Eläintarhalla, eivät ratikat niissä aja silmukoihin ja käänny takaisin. Kaivokadun 3B/3T epäselvyyden takia tämä tehtiin. Vaikka 3T olisi voinut mennä takaisin kolmelle sepälle, manskulle ja siitä Simonkadulle.

Näin ilmeisesti saadaan enemmän niitä Antero Alun kaipaamia vaihdottomia matkoja, kun matkustaja ei vaihda kulkuneuvoa, vaan kulkuneuvo vaihtuu linjasta toiseen kesken matkan.
 
Et. :)

5 ja 2 olisi tosin ollut parempi.

Myös mun mielestä on ihan aiheellista muuttaa nämä ulkopaikkakuntalaiselle sekavat tunnukset. 2 ja 5 olisi olleet myös hauska muutos, varsinkin jos se olisi linjakartassa osattu markkinoida oikealla tavalla :)

3Berghäll eli kallion ratikka ajaa myös eira/punavuori akselilla ja 3Töölön ratikka ajaa myös Kaartinkaupungissa ja lähes Alppilassa. Hyvä muistisääntö mutta ehkä vähän ontuva :/
 
Vs: Suomen tunnetuin raitiolinja katoaa

Kuten aiemmin on jo ehdotettu 2 ja 5 olisivat olleet loistava pari, sillä kartalla linjan 3B:n reitti muistuttaa numeroa 2 ja vastaavasti 3T:n numeroa viisi.

Tämä ensinnäkin vaatii, että kyseinen ihminen haluaa ajatella asioita hahmottamalla ne kartalle. Trendi on, että miehet hahmottavat asiat kartalla ja naiset taas reittiohjein. Ihmiselle, joka ajattelee reittiohjein, miten pääsisi rautatieasemalta Kallioon, ei numeroiden 2 ja 5 muoto auta yhtään mitään.

Toinen on sitten se, etteivät numerot 2 ja 5 merkitse ihmisille niiden muotoja vaan sitä, mitä ne symboloivat. Numerosymbolien ajatteleminen jossakin muussa merkityksessä on aika vaikeaa. Tähän liittyen voisin soveltaa Facebookissa kiertänyttä juttua: Mikä seuraavista ei kuulu joukkoon?

2282
3691
5091
4477
2802
7358
6637
1945

(Jos sotken tähän vähän semiotiikkaa, sanoisin, että merkitsijän irrottaminen merkitystään ja siirtäminen toiseen merkittyyn (tai toisen merkityn lisääminen) on vaikeaa. Tuo vänkyrä viiva on siis merkitty, jonka on yhteisesti sovittu viittaavan numeroon kaksi. Sana "kaksi" on toinen merkitsijä samalle asialle.)

---------- Viestit yhdistetty klo 14:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

Lisäksi linja 2 on ollut pääsääntoisesti itäisen kantakaupungin linja ja 5 läntisen kantakaupungin linja.

Kuinkahan moni muistaa tämän, verrattuna siihen hyötyyn, että puolelle kolmosen käyttäjistä linjanumero ei muutu?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

Näin ilmeisesti saadaan enemmän niitä Antero Alun kaipaamia vaihdottomia matkoja, kun matkustaja ei vaihda kulkuneuvoa, vaan kulkuneuvo vaihtuu linjasta toiseen kesken matkan.

Rumpali: [bdm-tshh]
 
Näin ilmeisesti saadaan enemmän niitä Antero Alun kaipaamia vaihdottomia matkoja, kun matkustaja ei vaihda kulkuneuvoa, vaan kulkuneuvo vaihtuu linjasta toiseen kesken matkan.

Ylläoleva lause kuvaa hyvin kirjoittajan tasoa. Linjojen 3B ja 3T linjanumeroiden muuttaminen ei liity mitenkään Anteroon, mutta näemmä on mukavaa pottuilla ihan muuten vaan. Se, että jonkun henkilön foorumille kirjoittamat asiat eivät miellytä, ei silti anna oikeutta epäasialliseen käytökseen.
 
Mun mielestäni linjanumero 5 voitaisiin antaa tulevalle "0-Jokerille".
 
Ja taas ne sekottaa numerot. 2008 vuodesta olen matkustanut Olympialaiterminaalille assalta.
Ärsyttää kun koskaan ei voi tietää mikä numero on. Ensin oli T ja B eri suunnilla, mikä oli hyvä systeemi
ja numero pysyi samana. Sitten ne sotkivat senkin ja joskus tuli Eläintarhastakin kierrettyä.
5 oli aika suuri ihmetys mulle, muttä tää, 2 ja 3 on aivan viimen niitti. Miksi niitä hyviä numeroita piti sorkkia?
 
Takaisin
Ylös