3B:n ja 3T:n linjatunnusten muuttaminen

Mä taidankin olla näköjään ainoa joka tietää kummalla B:llä vai T:llä pääsee mihinkin... Itse en kyllä muista yhtään kummin päin 7A tai B menee, johtuen varmaan siitä etten niitä melkein ikinä käytä, toisinkuin 3B/T:tä ja esimerkiksi rengasbussilinjaa 76A ja B. Saa nähdä miten opetetaan pikkusisaruksille (-02 syntynyt pikkuveli ja -03 syntynyt pikkusisko) uudet linjatunnukset jotka menee kouluun yksin Tapanilasta Eiraan ja äitille, itselleni ja muille jotka heidät saattaa hakea. Kyllä he ovat oppineet että aseman puolelta pääsevät 3B:llä ja City Centerin puolelta 3T:llä. Pitääkin opettaa etteivät pääse enään kummallakaan kolmosella, kunhan isoveli edes oppisi ensin kummalle he pääsevät..
 
Viimeksi muokattu:
Itse en kyllä muista yhtään kummin päin 7A tai B menee, johtuen varmaan siitä etten niitä melkein ikinä käytä, --

Osittain varmaan myös johtuu siitä, ettei sen muistamisesta ole mitään käytännön hyötyä. Toisin kuin 3B:n ja 3T:n eron muistamisesta.
 
Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa kolmosten ja seiskojen versioista mutta mitään tällaista sähläystä ei olisi tullut jos kolmosen olisi annettu kulkea Kolmen sepän aukion kautta ja seitsemät pistetty aseman-Mikonkadun reitille niin kuin kai alussa oli suunnitelma. Miten ihmeessä pasilaisilla oli niin suuri vaikutusvalta, että nykyiseen systeemiin päädyttiin?
 
Kaivokadun pysäkki saa päätöksissä ja täälä fooruminkin keskustelussa turhan suuren dramatisoinnin. Eri suuntiin menevät raitiovaunut on opeteltava, vaikka ne olisi merkitty miten. Näin ollen se että Kaivokadun pysäkillä on kaksi eri kolmosta, ei ole mitenkään dramaattista. Pysäkillä oleva selvittää nopeasti, kumpi menee Kamppiin ja kumpi menee Bulevardille. Sekaannusta ja hämminkiä esiintyy aina jonkun aikaa silloin kun tunnuksia tai linjoja on muutettu.

Edelliseen perustuen jos ei koko reitille haluta ottaa tunnuksia 2 ja 3, niin seuraavaksi paras mielestäni on 3A ja 3B. Mutta ilmeisesti näyttää silta että näiden vaihtuvatunnuksisten linjojen kanssa halutaan kerätä kaikki kielteinen kokemus.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Linjaa 13 en nyt ainakaan muista olevan olemassa ennestään.

Helsingissä on ollut 1950-60-luvulla bussilinja 13. Päättärit olivat Oksasenkadulla Aplollonkadun risteyksessä ja Kauppatorilla Mantan edessä. Reitti kulki Oksasenkatu - Museokatu - Synkeyksenkatu - Nervanderinkatu - Arkadiankatu - Mannerheimintie - Etelä-Espla.

Takaisin tultiin samaa reittiä Pohjoisespa - Mansku - jne. Töölön päässä kierrettiin kortteli Museokatu-Runebeginkatu-Apollonkatu-Oksasenkatu.

Apollonkatu oli Runskin ja Oksasenkadun välillä tavallinen katu, ei mikään kykyisen kaltainen kävelykatu ja lumenkaatopaikka.
 
Tuskin olen ainoa, joka näkee tunnuksen 3B muodossa 38, eikä 3T kovin kaukana ole tunnuksesta 37, eikä lopulta myöskään 31.

Ajatusleikin tasolla, jos meillä olisikin parin päivän päästä ratikkalinjat 37 ja 38, ei se kyllä tuntuisi muuttavan tilannetta miksikään, ehkä osin siksikin, että molemmat ovat niin lähellä nykytilannetta. Mielikuvissa kyllä toisen nimeäminen pelkkänä kakkosena tuntuukin jo radikaalina toimenpiteenä nykytilanteeseen tottuneille. Tuossa tilanteessa pitääkin jo oikeasti miettiä, mitä nämä linjat (nyt) ovat.

Se, miten numerouudistukset päättyvät turistien mieliin, onkin haastavampi seikka. Kakkoseen vai kolmoseen, kiertämättä koko kaupunkia, lieneee ainakin Linnanmäen turistirysän pysäkeillä mietitty asia. Tosin tuolla voisikin toimia, jos pysäkeillä lukisi, "tältä pysäkiltä tuskin haluat keskustaan".
 
"myöhemmin piti uudistaa ajattelu, että B menee Brunnsparkeniin tai Bulevardille".
Piti kirjoittaa Berghälliin tai Bulevardille
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Helsingissä on ollut 1950-60-luvulla bussilinja 13. Päättärit olivat Oksasenkadulla Aplollonkadun risteyksessä ja Kauppatorilla Mantan edessä. Reitti kulki Oksasenkatu - Museokatu - Synkeyksenkatu - Nervanderinkatu - Arkadiankatu - Mannerheimintie - Etelä-Espla.

Takaisin tultiin samaa reittiä Pohjoisespa - Mansku - jne. Töölön päässä kierrettiin kortteli Museokatu-Runebeginkatu-Apollonkatu-Oksasenkatu.

Apollonkatu oli Runskin ja Oksasenkadun välillä tavallinen katu, ei mikään kykyisen kaltainen kävelykatu ja lumenkaatopaikka.
Linjatunnus 13 oli myös käytössä vuosikymmeniä reitillä Katajanokalta Postitalolle aina vuoteen 2006 saakka.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Linjatunnus 13 oli myös käytössä vuosikymmeniä reitillä Katajanokalta Postitalolle aina vuoteen 2006 saakka.

Muistanko väärin, vai eikös tämä mennyt vieläpä vain mainitsemassasi suunnassa? Eli Kajatanokan suuntaan ei linja ollenkaan kulkenut.
 
Vs: HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Muistanko väärin, vai eikös tämä mennyt vieläpä vain mainitsemassasi suunnassa? Eli Kajatanokan suuntaan ei linja ollenkaan kulkenut.
Jep. Alunperin kyllä kulki molempiin suuntiin, mutta muutettiin yksisuuntaiseksi 90-luvulla.
 
Kaivokadun pysäkki saa päätöksissä ja täälä fooruminkin keskustelussa turhan suuren dramatisoinnin. Eri suuntiin menevät raitiovaunut on opeteltava, vaikka ne olisi merkitty miten. Näin ollen se että Kaivokadun pysäkillä on kaksi eri kolmosta, ei ole mitenkään dramaattista. Pysäkillä oleva selvittää nopeasti, kumpi menee Kamppiin ja kumpi menee Bulevardille.
Tänäänkin näin 3T:llä, Töölössä, NrI-nivelratikan, jossa oli vielä nauhamalliset linjakilvet, ilman mitään määränpäätekstejä.

Jos kolmosten liikennöinti olisi kuten ennen eli kumpaankin suuntaan oma kiertolinjansa, mutta kuljettaisiin Kampin, Kaivokadun ja Mikonkadun kautta (kuten nykyään), miten erottaisit vaikkapa Kaivokadun pysäkille saapuvan vaunun, että meneekö kyseinen 3B Hakiksen ja Kallion suuntaan vaiko Kauppatorin kautta Eiraan?

Siksi on kokonaan eri linjatunnukset.
 
Tänäänkin näin 3T:llä, Töölössä, NrI-nivelratikan, jossa oli vielä nauhamalliset linjakilvet, ilman mitään määränpäätekstejä.

Jos kolmosten liikennöinti olisi kuten ennen eli kumpaankin suuntaan oma kiertolinjansa, mutta kuljettaisiin Kampin, Kaivokadun ja Mikonkadun kautta (kuten nykyään), miten erottaisit vaikkapa Kaivokadun pysäkille saapuvan vaunun, että meneekö kyseinen 3B Hakiksen ja Kallion suuntaan vaiko Kauppatorin kautta Eiraan?

Siksi on kokonaan eri linjatunnukset.

Linjatunnuksen alapuolella näyttöön ennen vaunun saapumista Kaivokadun pysäkille on lisätty teksti Hakaniemi-Kallio tai Kauppatori-Eira
 
Linjatunnuksen alapuolella näyttöön ennen vaunun saapumista Kaivokadun pysäkille on lisätty teksti Hakaniemi-Kallio tai Kauppatori-Eira
Juurihan vristo tuossa kertoi nähneensä linjalla vaunun, jossa tuo ei ole edes mahdollista.
 
Näin ollen se että Kaivokadun pysäkillä on kaksi eri kolmosta, ei ole mitenkään dramaattista.
Eipä tosiaan ole. Asiaa selvittää, jos viitsii katsoa pysäkkikilven linjaliuskasta, vaikka vaunu näytöstä ei selviäisikään.
Turistilla on sama ongelma, vaikka miten olisi kakkonen ja kolmonen. Kai ulkomailla matkustaneet ovat huomanneet, että joukkoliikenteen käyttö vieraassa kaupungissa vaatii hieman omaa tutkimustakin. Jossain vaikka Saksan kaupungissa kun pyytää linjakarttaa, niin monistetaan mustavalkoinen suttu -a-nelonen, eli hieman toisin kuin Stadissa. On kokemusta.
Sitten kaupungissamme on ihmisiä vaikka miten paljon, jotka eivät edes viitsi millään tavoin perehtyä joukkoliikenteeseen. Nämä sitten valittavat. Ei heitäkään 2 ja 3 "auta" millään tavoin.
On ihmisiä, jotka jonkin puutteen tai vajavaisuuden vuoksi eivät pysty hyödyntämään nykyistä tiedotusta. He tietenkin tarvitsevat jonkinlaista henkilökohtaista apua.
Mitään tiedotusjärjestelmää ei voi tehdä täydelliseksi. Aina vaaditaan ihmisen omaa halua panostaa asiaan.
Siksi kolmosen muutos on aivan turha. Tulee vain lisää "epätietoisia" ihmisiä.
 
Kuljen kolmosella tai kutosella rautatieasemalta Punavuoreen yli sata kertaa vuodessa. Siitä huolimatta olen viimeisen vuoden aikana hypännyt kaksi kertaa epähuomiossa 3T:hen, kappas siinähän se kolmonen on ajatuksella. Jos menen Tehtaannkadun kautta, minun pitää aina erikseen miettiä, mikä kolmonen sinne nyt menikään. Minkään muiden linjojen kanssa minulla ei ole tuollaisia hahmotusvaikeuksia kuin Kaivokadun pysäkillä kolmosten kanssa. Tuo voi kyllä johtua osin siitäkin, että aiemmin 3T meni Kaivokadulta Punavuoreen ja alitajunta tekee välillä tepposet.

En yhtään ihmettele, että noita linjoja vähemmän käyttävät ovat vielä pahemmissa vaikeuksissa.
 
Takaisin
Ylös