Poikkeusjärjestelytilanteet raitiovaunuilla

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Tulisiko poikkeuksellista reittiä ajavan raitiovaunun pysähtyä reitin sillä osuudella, joka ei tavallisissa olosuhteissa kuuluisi ko. linjan reittiin, kaikilla pysäkeillä? Nyt Runeberginkadun putkitöiden vuoksihan ovat ratikat 3B, 3T ja 8 poikkeusreitillä, kasin ajaessa Oopperalta Mannerheimintietä Kirurgille kääntymään. Matkustin ainoana matkustajana klo 18.50 Kirurgilta lähteneellä linjan 8 vaunulla 59 Lasipalatsille. Kuljettaja ei pysähtynyt ennen Lasipalatsia yhdelläkään pysäkillä, vaikka kaikilta olisi ollut kyytiin tulijoita.
 
Saman linjan yksi kuljettaja reagoi tilanteeseen vähän omintakeisella tavalla; hän ajoi etelään Kirralle kylmän rauhallisesti kympin kilvillä!
Kuvalinkki 1
Kuvalinkki 2
Pohjoiseen mentiin "rehellisesti" linjana 8. JNo-foto
Aiheesta kuvia enemmän täällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä ratikan pitää pysähtyä kaikilla reitin varrella olevilla pysäkeillä, sehän on yksi koko järjestelmän perusteista.

Mitä poikkeusjärjestelyihin tulee olisi kyllä syytä panostaa enemmän tiedottamiseen. Nyt pysäkeillä ei pahemmin näkynyt tiedotteita ja matkustajat tuntuivat olevan pihalla järjestelyistä. Lasipalatsin aikataulunäytössä kyllä pyöri infoa poikkeusreitistä, mutta se alkoi alusta aina kun taulussa näkyvät minuutit päivittyivät, joten loppuosa jäi useimmiten lukematta.. Raitiovaunua korvaavat bussitkin ajavat välillä mistä sattuu, kuten tänään Oopperan päässä.
 
Itse en käsitä minkä hemmetin takia kasin pitää ajaa Kirurgille asti, miksei se voi kääntyä Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun kautta takaisin Oopperalle ja siitä Vallilaan. Olisiko tässä syynä se ettei vaunumäärää haluttu vähentää, jos olisi käännytty takaisin Ruusulankadun kautta niin 1-2 vaunua olisi tarvittu vähemmän kuin että ajetaan Kirurgille saakka.
 
Kirurgille ajamisessa ei tosiaan ole mitään järkeä, jos kuljettajat eivät edes ota matkustajia kyytiin poikkeusreitiltä! Minäkin veikkaisin Kirurgille asti ajamisen syyksi sitä, että kuljettajien työvuoroja ei ole voitu suunnitella uudestaan ja vaunut on sitten päätetty ajattaa Kirurgille sen sijaan, että niitä olisi seisotettu pitkään Töölön hallin luona odottamassa lähtöään.
 
Kyllä poikkeusreitillä olevan vaunun pitäisi pysähtyä tarvittaessa myös poikkeavan reitin pysäkeillä. Liikenteenohjauskeskus voi (harkintansa mukaan) antaa kuljettajalle poikkeavan ohjeen, jos vuoro on ohjattu poikkeusreitille päästäkseen takaisin aikatauluunsa. Jos kuljettaja pysähtyisi kaikilla poikkeusreitin pysäkeillä vastailemaan utelijaille, mitä ihmettä vaunu tekee poikkeavalla reitillä ja minne matka tästä jatkuu, ei oikaisusta loppuen lopuksi olisi mitään hyötyä, vuoro voisi myöhästyä entistäkin pahemmin ja jos huonoimmassa tapuaksessa ajautua väärään väliin saman linjan seuraavan vaunun taakse.

Kirurgille ajamisessa on varmaan ajatuksena ollut se, ettei aikatauluja tarvitsisi laittaa kokonaan uusiksi - matka-aika Kirralle on kutakuinkin sama kuin Salmisaareen. Kolmosen kanssa aikatauluongelma korjaantui näppärästi hieman pidempinä seisonta-aikoina Eläintarhan päättärillä. Toinen syy, miksi kasia ei heitetty ympäri hallisilmukassa saattaisi olla se, että lisääntynyt liikenne / vuoroaan odottelevat vaunut tukkisivat tyylikkäästi koko halliliikenteen.

Perin ovela (joskaan ei välttämättä aiva kaikkien taiteen sääntöjen mukainen) ratkaisu kasikutosen kuskilta tuo kympin imitoiminen. Kaikkihan tuossa lopulta voittavat: pysäkeillä olevat matkustajat näkevät heti, minne vaunulla pääsee, vuoro pysyy paremmin aikataulussa, kun jokaiselle ei tarvitse reittiä erikseen lähteä selittelemään ja vaunu saa Manskulla valotilausket automaattisesti (Mannerheimintie on pirullinen paikka ilman valotilauksia: nokan edessä punaiseksi vaihtuvat valot aiheuttavat aina kuljettajalle inhottavan tilanteen kun massaa alla on 30 tonnia + risat, jarrutusmatkat parhaissakin olosuhteissa vastaavanpainoiseen rekkaan nähden kaksinkertaiset ja kyydissä seisomapaikoilla matkustavia matkustajia).
 
JPG sanoi:
Kirurgille ajamisessa on varmaan ajatuksena ollut se, ettei aikatauluja tarvitsisi laittaa kokonaan uusiksi - matka-aika Kirralle on kutakuinkin sama kuin Salmisaareen. Kolmosen kanssa aikatauluongelma korjaantui näppärästi hieman pidempinä seisonta-aikoina Eläintarhan päättärillä. Toinen syy, miksi kasia ei heitetty ympäri hallisilmukassa saattaisi olla se, että lisääntynyt liikenne / vuoroaan odottelevat vaunut tukkisivat tyylikkäästi koko halliliikenteen.
Taannoin kun Mannerheimintien ja Nordenskjöldinkadun risteyksessä uusittiin vaihteet, kymppi ja nelonen seisoivat Ruusulankadulla ja Eino Leinon kadulla sen ajan, mikä Munkkiniemessä ja Pikkuhuopalahdessa käyntiin olisi mennyt. Tässä oli tosi kyse vain yhdestä illasta. Kasin vaunujahan olisi kyllä mahtunut Ruusulankadulle useampikin, mutta ilmeisesti LOK tuli siihen tulokseen että se sotkisi liikaa Töölön hallin liikennettä.

JPG sanoi:
Perin ovela (joskaan ei välttämättä aiva kaikkien taiteen sääntöjen mukainen) ratkaisu kasikutosen kuskilta tuo kympin imitoiminen. Kaikkihan tuossa lopulta voittavat: pysäkeillä olevat matkustajat näkevät heti, minne vaunulla pääsee, vuoro pysyy paremmin aikataulussa, kun jokaiselle ei tarvitse reittiä erikseen lähteä selittelemään ja vaunu saa Manskulla valotilausket automaattisesti (Mannerheimintie on pirullinen paikka ilman valotilauksia...
Kuski ei todennäköisesti (lue: varmasti) ole kääntänyt vuoroa kympiksi vaan on ainoastaan vääntänyt kilvityksen uusiksi. Nivelvaunuissa on kaksi versiota Helmi-laitteista, toisessa kilvitys on yhdistetty Helmiin, toisessa ei. Edellinen versio (se huonommin toimiva) on mm. niissä vaunuissa joissa on tekstilliset määränpääkilvet (Mitron/Mobitech), ja näissä kilvityksen vaihtaminen käsin vaatii pienen kikkailun... Jälkimmäisessä kuski pystyy vaihtamaan kilvet aika nopeasti.

Syy miksi kuski ei ole kääntänyt vuoroa kympin vuoroksi on mm. se että valittavan kympin vuoron pitäisi olla aikataulussa edes suunnilleen samassa kohdassa tämän kasin kanssa -> jos tämä kasi tulee Ylioppilastalolle klo. 10.40, tulisi valitun kympin tulla siihen n. 10.35-10.42. Ja kahdesta samasta vuoronumerosta eivät LOK:n tietokoneet tykkää...

Enkä oikein tiedä sen Manskun valotilauksen toiminnasta muutenkaan... Paitsi jos puhutaan S-valotilauksesta...
 
JPG sanoi:
Kyllä poikkeusreitillä olevan vaunun pitäisi pysähtyä tarvittaessa myös poikkeavan reitin pysäkeillä. Liikenteenohjauskeskus voi (harkintansa mukaan) antaa kuljettajalle poikkeavan ohjeen, jos vuoro on ohjattu poikkeusreitille päästäkseen takaisin aikatauluunsa. Jos kuljettaja pysähtyisi kaikilla poikkeusreitin pysäkeillä vastailemaan utelijaille, mitä ihmettä vaunu tekee poikkeavalla reitillä ja minne matka tästä jatkuu, ei oikaisusta loppuen lopuksi olisi mitään hyötyä, vuoro voisi myöhästyä entistäkin pahemmin ja jos huonoimmassa tapuaksessa ajautua väärään väliin saman linjan seuraavan vaunun taakse.
Poikkeusreittiajon yksi ikuisista ongelmista on ikuinen selittämisen tarve. Lähes jokaisella pysäkillä joku juoksee etuoville kysymään, mikä tilanne on menossa ja miksi vaunu on jossain, missä sen ei pitäisi olla. Olen itse käyttänyt kuulutuslaitteita jokaisella pysäkillä kertoakseni, mikä on reitin syy. Viimeksi poikkeusreittiä ajaessani tilanne oli sellainen, että jouduin Eirasta 3B:llä tullessani ajamaan Hakaniemeen siten, että Yo-talon kohdalla oli Manskulta käännettävä vaihde Aleksanterinkadulle. Aleksilla tilanne oli sitten perin hupaisa: samaan suuntaan ajoivat sekä poikkeusreitillä Hakaniemeen ajavat kolmoset että oikealla reitillään, kohti Eiraa ja kauppatoria ajavat 3B:t. Selityksen paikka siis!

Sivumennen sanoen keskeinen yleinen ongelma poikkeusreittiajossa on se, että jotkut matkustajat eivät millään tavoin kuuntele kuljettajan kuulutuksia. Myöhemmin seuraa paniikki - missä oikein ollaan? :roll:
 
Takaisin
Ylös