Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2012

Kävin eilen koeajamassa ko. reitin - itse asiassa kaikki Saukonpaadessa käyneet taisivat olla samall asialla! Kummallinen oli aikataulu, nimittäin 14 minuutin tasaus päättärillä.

Mahtaakohan vielä tämän viikon voimassaoleva harvennettu aikataulu vaikuttaa tasausajan pituuteen vai vaikuttiko yhden vuoron lisääminen noin paljon päätepysäkin seisonta-aikaan?
 
4.1.
Manneja liikenteessä:

154 (Fazer) linjalla 1A.
151 (Chill Out) ja 162 (7 päivää) koulutusajossa.
 
Koko ajan, kun nämä harvennetut aikataulut ovat tässä vuodenvaihteessa olleet voimassa, on raitiovaunupysäkkien näytöt näyttäneet odotusaikoja aivan päin seiniä, jos ovat näyttäneet mitään. Onko tuo järjestelmä niin surkea, ettei sinne voi tällaisia muutoksia pienellä vaivalla koodata vai mistä moinen johtuu?
 
Viikon verran on kahdeksikko ajanut jo Jätkäsaareen, mutta pysäkkikilpien päivityksellä ei näytä olevan kiirettä. Uudisosuutta lukuun ottamatta kaikilla pysäkeillä on yhä määränpäänä Salmisaari. Myös esim. HSL:n omat lähdöt -palvelussa kasin määränpäänä näyttää edelleen olevan Salmisaari. Ratikoihin on puolestaan liimailtu uusia raitiolinjojen pysäkkikarttoja, joissa linjan 8 nimeksi on annettu Jätkäsaari - Salmisaari - Töölö - Arabia, vaikka Salmisaaressa ei enää poiketa.

Hilpeyttä ja ihmetystä on aiheuttanut myös ratikoissa näkyvä määränpääteksti Saukonpaasi. Miksi ihmeessä on valittu määränpääksi päätepysäkin nimi eikä linjan nimeä? Kyllä Jätkäsaari olisi huomattavasti informatiivisempi valinta kuin valtaosalle kaupunkilaisista tuntematon paikannimi Saukonpaasi. Eihän esim. kympilläkään lue määränpäänä Korppaanmäki vaan Pikku-Huopalahti.
 
Poikkeusliikennetiedotus 9.1 11.24 "raitiolinjat myöhässä, syy: tekninen vika, arvioitu kesto: toistaiseksi"

tämä tiedotus siis koski kaikkia raitiolinjoja ja oli poikkeusinfossa vielä klo 13.20, mistä mahtaa olla kysymys? Lunta tuskin vielä on niin paljon että se voisi aiheuttaa kovin pahoja ongelmia?

---------- Viesti lisätty kello 13:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:25 ----------

Kyseessä näytti olevan vika liikenteenohjausjärjestelmässä http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/01/ratikoiden_jarjestelmavika_saatiin_korjattua_3159506.html
 
Ma 9.1 iltapäivällä ajelin kutosella kohti kurvia ja vaunun pysäkkinäyttö näytti pysäkin nimeksi "Vilhonvuori M". Mistähän tuokin oli tuohon järjestelmään repäisty? Vai säilöökö tuo jotain vanhoja reittejä/nimiä syövereissään? Kaikki muutkin metroaseman kohdalla olleet pysäkit olivat saaneet nimensä perään M-kirjaimen. Ja koska vaunu oli myöhässä ja seuraava tuli Kurviin ihan perässä, kerkisin bongaamaan sen pysäkkinäytön: siellä luki taas ihan oikein "Sörnäinen (M)".

Minusta tuon järjestelmän pitäisi olla sellaisen, ettei sieltä voi missään oloissa kaivaa esiin kuin vain ja ainoastaan sillä hetkellä olemassaolevat pysäkkinimet.
 
Minusta tuon järjestelmän pitäisi olla sellaisen, ettei sieltä voi missään oloissa kaivaa esiin kuin vain ja ainoastaan sillä hetkellä olemassaolevat pysäkkinimet.

Helmi-täti on jo pahasti dementoitunut. Sopivissa olosuhteissa se näyttää ratikan määränpääksikin 8 Vallila.
 
Helmi kannattaisi sitten päästää eläkkeelle ja palkata nuorempi tyttönen hommiin...

On kai sitä nuorempaa ja nätimpää (tai ainakin joustavampaa) etsitty jo hyvän aikaa, muttei vaan löydy hyvää. Muistaakseni projekti on jo aika reippaasti myöhässä. Kuka muistaa lukuja?
 
Takaisin
Ylös