Raitioverkon keskinopeus laskenut

Näyttää HKL itsekin myöntävän, että ratikka on hidas. Mm. Ruskeasuolla on pysäkkikatoksissa mainoskampanja, jossa isoin numeroin kerrotaan, montako minuuttia tältä pysäkiltä on keskustaan. Bussipysäkillä on 13 ja ratikkapysäkillä 16.
 
Tähän asiaanhan on tulossa selkeä suunnanmuutos, kun nollaetuuksia vihdoin aiotaan kokeilla. Aiemmin HKL:n kehitystyö keskittyi näissä asioissa ensi sijassa muuhun kuin raitioliikenteeseen.
 
60 km/h on huippunopeus pääosalla kalustoa, mutta nopeudenrajoittimien ansiosta tosiasiallinen yläraja on käsittääkseni noin 54-55 km/h. Variotramin huippunopeus on 70 km/h. Rataverkolla ei tosin Koskelan hallirataa lukuun ottamatta taida olla ensimmäistäkään paikkaa, jossa saisi ajaa yli 50 km/h.
 
heka sanoi:
Hidasta on kuutosen kulku Hietalahdesta keskustaan.
Ja myös keskustasta eteen päin kohti Arabianrantaa. Kuvasin tänään iltaruuhkan jälkeen vaunun 154 Hakaniemessä ja lähdin sen jälkeen polkupyöräilemään kohti Arabianrantaa. Kertonee jotain raitioliikenteen matkanopeudesta, kun olin kuutosen entisellä päätepysäkillä ennen vaunua 154, joka oli siis vielä matkalla kohti Arabianrantaa. Poljin toki reipasta vauhtia eikä reittini varrella Sörnäisen ja Hermannin rantatiellä juurikaan ollut ruuhkaa, mutta silti...
 
SD202 sanoi:
Ja myös keskustasta eteen päin kohti Arabianrantaa. Kuvasin tänään iltaruuhkan jälkeen vaunun 154 Hakaniemessä ja lähdin sen jälkeen polkupyöräilemään kohti Arabianrantaa. Kertonee jotain raitioliikenteen matkanopeudesta, kun olin kuutosen entisellä päätepysäkillä ennen vaunua 154, joka oli siis vielä matkalla kohti Arabianrantaa. Poljin toki reipasta vauhtia eikä reittini varrella Sörnäisen ja Hermannin rantatiellä juurikaan ollut ruuhkaa, mutta silti...

Vastaava testi tuli tehtyä, kun lähdettiin Helsingin keskustan Grand Casinolta parin kaverin kanssa siten, että he menivät bussilla ja minä polkupyörällä. Siinä vaiheessa kun sain lukot auki, he olivat Rautatientorilla pysäkillä. Arabian kauppakeskuksella he olivat vain hieman mun jälkeen... Bussi taisi olla h71... Kertonee ehkä enemmän fillarin nopeudesta, mutta ei silti kiistä ratikoiden hitautta... ;)

P.S. h10 on ihmeen hidas iltaisinkin, kierrosaika tippuu klo. 22 jälkeen ehkä 58 min -> 55 min, kun se esim. h3B/h3T:llä tippuu n. 60 min -> 52 min ja yövaunuilla kierrosaika on n. 45 min...
 
Nakkiputka on kyllä minusta oikeassa: fillari on nopea. Oma polkemisnopeuteni aivan tavallisella 7-vaihteisella katupyörällä ja pystyistunnassa on 16-20 km/h ja keskinopeudet usein 17 km/h paikkeilla. Olen muutaman kerran autolla keskustassa ollessani pannut merkille, miten fillari pesee autoilijan keskustassa mennen tullen. Eikä henkilöautolla seistä kuin liikennevaloissa. Fillarilla ei usein niissäkään, kun fillaristi vaihtaa tilanteen mukaan moodia. Eli kun autoilla on vihreä, ajetaan kuin auto ja jalankulkijavihreällä mennään jalankulkijoiden mukaan.

Joukkoliikenteen keskinopeudet keskustassa ovat pysäkkien kanssa luokkaa 10 km/h. Teoreettisestikaan ei tämän paremmaksi päästä, kun pysähdellään yhtä usein liikennevaloissa ja pysäkeillä.

Ainoa lohtu on, että ruuhkassa autoliikenne on vielä hitaampaa, kun bussilla ja ratikalla on sentään oma kaistansa. Ja kun laskee vielä parkkipaikan etsimisen ja kävelyajan, niin ei ole juhlimista. Mutta sitten kun on parkkipaikka firman kellarissa, niin ei ole ihme, ettei liityntäliikenne kiinnosta.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Fillarilla ei usein niissäkään, kun fillaristi vaihtaa tilanteen mukaan moodia. Eli kun autoilla on vihreä, ajetaan kuin auto ja jalankulkijavihreällä mennään jalankulkijoiden mukaan.
Ymmärtääkseni tuo ei ole ihan laillista. Ensinnäkin taitaa olla niin että jos on pelkästään jalankulkijoille oleva suojatie, niin et saa pyöräillä suojatiellä vaan pyörää on talutettava, joka kyllä hidastaa menoa kuin pitää myöskin hypätä satulaan ja pois jokaisella suojatiellä.
Toinen esimerkki voi taas olla Bulevardi missä on pyöräilijöille oma kaista ja liikennevalot. Jos seisot polkupyöräkaistalla, niin ymmärtääkseni et saa käyttää normaalia suojatietä ja jos vaihdat kaistaa jalankulkualueelle niin sinun maksimi-ikä tais saada olla korkeintaan 12 vuotta, eli sielläkään sulla ei ole mitään tekemistä polkupyörän kanssa. Ja jos ajelet polkupyöräkaistalla, jalankulkijoiden vihreiden mukaan, ajelet päin polkupyörien punaista. Eli ainoa vaihtoehto taitaa olla että ajelet joko autokaistalla niiden valojen mukaan tai sitten polkypyöräkaistalla jonka rytmi on sama kuin autokaistalla. Eli Bulevardilla et ainakaan pystyy valojen "ohittamisella" mitenkään voittamaan aikaa autoilijoihin nähden.

MVH: cyklande Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Liikennevaloetuuksien kokeilu

Ja silloin kaikissa lautakunnissa tämä asia menee läpi kuten virkamiehet sen esittävät.
Nyt ne ratikoiden nollaviive-etuudet ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan:
http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/063380061.htm#P2647_180859

Positiivista kehitystä siis tapahtuu, tosin parannettavaakin jää vielä. Ainakin tuo Munkkiniemen aukion nollaviive-etuus toimii niin, että ratikka ehtii usein pysähtyä liikennevaloihin ja heti sen pysähdyttyä valot vaihtuvat. Viivytys on selkeä verrattuna siihen, että ratikan ei tarvitsisi hidastaa yhtään valojen takia.
 
Vs: Liikennevaloetuuksien kokeilu

Nyt ne ratikoiden nollaviive-etuudet ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan:
http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/063380061.htm#P2647_180859

Positiivista kehitystä siis tapahtuu, tosin parannettavaakin jää vielä. Ainakin tuo Munkkiniemen aukion nollaviive-etuus toimii niin, että ratikka ehtii usein pysähtyä liikennevaloihin ja heti sen pysähdyttyä valot vaihtuvat. Viivytys on selkeä verrattuna siihen, että ratikan ei tarvitsisi hidastaa yhtään valojen takia.
Valitettavasti Helmi ei ole useinkaan tilanteen tasalla muuallakaan, vaan tosiaan pitää pysähtyä ennenkuin valot vaihtuvat. Turhaa ylimääräistä energiankulutusta. Vanhat ajolangassa olleet tunnistinnastat taisivat toimia täsmällisemmin/paremmin/varmemmin... Monet kuljettajat eivät varsinkaan hiljaisen liikenteen aikana viitsi enää kaikista valoista välittää. Muutaman kerran on jäänyt valot kokonaan vaihtumatta...
 
kuukanko:n esittämä ongelma, joka ainakin minun havaintojeni perusteella on todellinen, ratkeaisi sillä, että liikennevaloissa S:n yläpuolella olisi sekunteja osoittava countdown-numerotaulu, josta kuski näkee, milloin "vihreä" alkaa. Ei tarvitsisi turhia jarrutella, ja ajonopeuden voisi sovittaa tilanteenmukaiseksi.
 
... että liikennevaloissa S:n yläpuolella olisi sekunteja osoittava countdown-numerotaulu, josta kuski näkee, milloin "vihreä" alkaa. Ei tarvitsisi turhia jarrutella, ja ajonopeuden voisi sovittaa tilanteenmukaiseksi.
Näissä etuusasioissa on vielä vähän opettelemista meillä.

HELMIn periaate meillä on ollut, että se antaa "valoetuuksia" vain aikataulun mukaan. Toisin sanoen etuusjärjestelmä jarruttaa etuajassa kulkeavaa vaunua. Periaatteessa on oikein, etteivät vaunut mene etuaikaan, koska silloin matkustajat myöhästyvät niistä - jos tulevat pysäkille aikataulun mukaan.

Mutta jos aikataulu on tehty löysäksi sen perusteella, ettei ole olemassa mitään valoetuuksia, valoetuusjärjestelmästä ei ole mitään hyötyä. Pikemminkin haittaa, jota tässä ketjussa on kuvailtu.

Oikea - ja keskieurooppalainen - tapa on, että aikataulu laaditaan valoetuuden perusteella mahdollisimman nopeaksi. Aikataulun noudattaminen on kuljettajan tehtävä, ja tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja lähtee joka pysäkiltä aikataulun mukaan. Ei siis seiso jossain keskellä katua liikennevaloissa turhan päiten.

Valoetuusjärjestelmä perustuu vaunun sijaintiin ei kellonaikaan. Valo-ohjattua risteystä lähestyvälle vaunulle ilmaistaan etuuden toiminta. Se tarkoittaa sitä, että kuljettaja tietää valon vaihtuvan eikä ole tarpeen jarruttaa. (Vertaa HELMIn vilkkuvalo, josta ei voi tietää, tarkoittaako se valon vaihtumista vihreäksi vai sitä, että joudut pysähtymään ja odottamaan ajantasausta tässä risteyksessä.) Tällainen järjestelmä auttaa myös mahdollisessa myöhään jäämisessä.

Antero
 
Ei meillä ole koskaan raitiovaunupuolella ollut etuuksia sidottu etuajassa/myöhässä ajamiseen. Se mahdollisuus järjestelmässä on, mutta ei ole käytössä.
 
Periaatteessa on oikein, etteivät vaunut mene etuaikaan, koska silloin matkustajat myöhästyvät niistä - jos tulevat pysäkille aikataulun mukaan.
Pitää toki ottaa huomioon, että meillä yhdelläkään ratikkalinjalla ei ole yleisöaikatauluissa aikoja kuin päätepysäkiltä lähtemisessä. Aikataulunmukaista lähtöaikaa ennen lähteminen onkin meillä hyvin harvinaista.
 
Tarkennetaan vielä, että ajatukseni countdown-taulusta on tietysti sidottu nollaviive-etuuksiin, eli pimeä taulu syttyy kun ratikka lähestyy, ja ratikan "vihreä" tulee aina silloin ja vain silloin, kun ratikka ylittää risteyksen. Taulu ei sinänsä vaikuta etuuteen mitenkään, näyttääpähän vain varmistuksen kuskille, että kohta saa mennä.
 
Takaisin
Ylös