Raitioverkon keskinopeus laskenut

Katajanokalta lähtee ma-la laiva kello 11.30, 17.30 ja 21.30 ja saapuu 10.10, 10.40 ja 20.30; osan aikaa siis tuon raitiovaunulinjan kannattaisi ajaa vain Länsiterminaalille ja osan aikaa molempiin kun Katajanokalle tulee laiva.

Pitkän vitosen ongelma lienee juuri 339-DF:n mainitsemissa poikkeavissa tarpeissa terminaalien välillä. Aamulla kysyntää on Länsiterminaalissa, kun taas Katajanokalla on vielä ihan hiljaista. Aamupäivällä tilanne kääntyy toisinpäin. Iltapäivällä tarve Länsiterminaalilla kestää useamman tunnin pitempään ja illallakaan laivojen tuloajat eivät täsmää kovin hyvin. 10 minuutin vuorovälillä pitkä vitonen vaatisi kuusi vuoroa. Tokihan linjaa voisi pilkkoa liikennöintitarpeen mukaan palasiin 5B LTR-Kauppatori ja 5C KTR - Rautatieasema silloin kun koko kierrosta ei olisi tarvetta ajaa (parin vuoron säästö näinä aikoina), mutta matkustajan kannalta homma menisi varmaan turhan sekavaksi. Pitkän vitosen myötä toki 6T:n vuorot ja ysin ruuhkat voitaisiin karsia pois ja saada täten hiukan takaisin liikennöintikustannuksissa edellyttäen että vitoset ja ysit tahdistuisivat hyvin keskenään.
 
Pitkän vitosen ongelma lienee juuri 339-DF:n mainitsemissa poikkeavissa tarpeissa terminaalien välillä. Aamulla kysyntää on Länsiterminaalissa, kun taas Katajanokalla on vielä ihan hiljaista. Aamupäivällä tilanne kääntyy toisinpäin. Iltapäivällä tarve Länsiterminaalilla kestää useamman tunnin pitempään ja illallakaan laivojen tuloajat eivät täsmää kovin hyvin. 10 minuutin vuorovälillä pitkä vitonen vaatisi kuusi vuoroa. Tokihan linjaa voisi pilkkoa liikennöintitarpeen mukaan palasiin 5B LTR-Kauppatori ja 5C KTR - Rautatieasema silloin kun koko kierrosta ei olisi tarvetta ajaa (parin vuoron säästö näinä aikoina), mutta matkustajan kannalta homma menisi varmaan turhan sekavaksi. Pitkän vitosen myötä toki 6T:n vuorot ja ysin ruuhkat voitaisiin karsia pois ja saada täten hiukan takaisin liikennöintikustannuksissa edellyttäen että vitoset ja ysit tahdistuisivat hyvin keskenään.
Miltä kuulostaisi vaihtoehto, jossa viitonen ajaisi reittiä Merisotilaantori-Länsiterminaali ja 5T Katajanokan terminaalilta Länsiterminaaliin? Nelonen voisi ajaa vaikka reittiä Munkka-Kolmikulma. Tällöin saataisiin erillinen "satamalinja", ja tämän linjan kalustosta voitaisiin esimerkiksi poistaa penkkejä, jotta matkatavarat mahtuvat paremmin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miltä kuulostaisi vaihtoehto, jossa viitonen ajaisi reittiä Merisotilaantori-Länsiterminaali ja 5T Katajanokan terminaalilta Länsiterminaaliin? Nelonen voisi ajaa vaikka reittiä Munkka-Kolmikulma. Tällöin saataisiin erillinen "satamalinja", ja tämän linjan kalustosta voitaisiin esimerkiksi poistaa penkkejä, jotta matkatavarat mahtuvat paremmin mukaan.

Eh, nelonen voisi ajaa kirurgille, jolloin kympin voisi siirtää linjoille.

Myöskin tämä vitosen sijoittelu ei ole ei ole aivan täydellinen. Kuten on monta kertaa todettu, länsiterminaalin liikenne ei sovi hyvin yhteen katajanokan kanssa, joten järkevintä on suunnitella sille suunnalle joku oma ratkaisu (esim. Hakaniemeen lyhennetty 9T).

5 voisi alkaa merisotilaantorilta ja 5T, jatkaen matkaansa Mikonkadun kautta rautatieasemalle, siitä Simonkadulle, jotta Kampin kaukoliikenneterminaali tulisi hyvin palveltua. Linjan käännön voisi järjestää joissain ihan uudessa kääntöpaikassa, vaikkapa Töölöntorilla.

:lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tokihan linjaa voisi pilkkoa liikennöintitarpeen mukaan palasiin 5B LTR-Kauppatori ja 5C KTR - Rautatieasema silloin kun koko kierrosta ei olisi tarvetta ajaa (parin vuoron säästö näinä aikoina), mutta matkustajan kannalta homma menisi varmaan turhan sekavaksi. Pitkän vitosen myötä toki 6T:n vuorot ja ysin ruuhkat voitaisiin karsia pois ja saada täten hiukan takaisin liikennöintikustannuksissa edellyttäen että vitoset ja ysit tahdistuisivat hyvin keskenään.

Minä en näe tässä mitään ongelmaa: kaupallisesti linja pitää vain jakaa kahdelle eri numerolle ja numeroa vaihdetaan tarvittaessa lennossa. Kun vaikka numerolla 5 varustettu vaunu päätyy aina Katajonkan terminaaliin ja 11 Länsisatamaan, niin systeemi on matkustajille riittävän selkeä. Toiseen suuntaan mennessä kyytiin noustaan terminaalilta ja siellä on asian kanssa vieläkin vähemmän sekaannuksen mahdollisuutta. Hankala tällainen numerointi on vain paikallisille asukkaille, joista joku haluaisi mennä vaikkapa Katajanokalta Jätkään tätä linjaa hyödyntäen, mutta joukkoliikenteen vakikäyttäjiltä voi odottaa turistia parempaa tietoa järjestelmän toiminnasta ja sitä paitsi vahingon sattuessa ei siitä seuraa muuta, kuin ylimääräinen vaihto Rautatieasemalla.
 
Takaisin
Ylös