Sivu 3 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345671323 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/529

Viestiketju: Raitioverkon keskinopeus laskenut

  1. #31

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus

    Näyttää HKL itsekin myöntävän, että ratikka on hidas. Mm. Ruskeasuolla on pysäkkikatoksissa mainoskampanja, jossa isoin numeroin kerrotaan, montako minuuttia tältä pysäkiltä on keskustaan. Bussipysäkillä on 13 ja ratikkapysäkillä 16.

  2. #32
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Tähän asiaanhan on tulossa selkeä suunnanmuutos, kun nollaetuuksia vihdoin aiotaan kokeilla. Aiemmin HKL:n kehitystyö keskittyi näissä asioissa ensi sijassa muuhun kuin raitioliikenteeseen.
    terveisin
    JE

  3. #33

    Liittynyt
    29.03.2006
    Viestejä
    4

    oletus

    Mikä muuten on helsingin raitiovaunujen huippunopeus?
    Stadilainen vuodesta 2010. Pressa vuodesta 2030

  4. #34
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    60 km/h on huippunopeus pääosalla kalustoa, mutta nopeudenrajoittimien ansiosta tosiasiallinen yläraja on käsittääkseni noin 54-55 km/h. Variotramin huippunopeus on 70 km/h. Rataverkolla ei tosin Koskelan hallirataa lukuun ottamatta taida olla ensimmäistäkään paikkaa, jossa saisi ajaa yli 50 km/h.
    terveisin
    JE

  5. #35
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka
    Hidasta on kuutosen kulku Hietalahdesta keskustaan.
    Ja myös keskustasta eteen päin kohti Arabianrantaa. Kuvasin tänään iltaruuhkan jälkeen vaunun 154 Hakaniemessä ja lähdin sen jälkeen polkupyöräilemään kohti Arabianrantaa. Kertonee jotain raitioliikenteen matkanopeudesta, kun olin kuutosen entisellä päätepysäkillä ennen vaunua 154, joka oli siis vielä matkalla kohti Arabianrantaa. Poljin toki reipasta vauhtia eikä reittini varrella Sörnäisen ja Hermannin rantatiellä juurikaan ollut ruuhkaa, mutta silti...
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202
    Ja myös keskustasta eteen päin kohti Arabianrantaa. Kuvasin tänään iltaruuhkan jälkeen vaunun 154 Hakaniemessä ja lähdin sen jälkeen polkupyöräilemään kohti Arabianrantaa. Kertonee jotain raitioliikenteen matkanopeudesta, kun olin kuutosen entisellä päätepysäkillä ennen vaunua 154, joka oli siis vielä matkalla kohti Arabianrantaa. Poljin toki reipasta vauhtia eikä reittini varrella Sörnäisen ja Hermannin rantatiellä juurikaan ollut ruuhkaa, mutta silti...
    Vastaava testi tuli tehtyä, kun lähdettiin Helsingin keskustan Grand Casinolta parin kaverin kanssa siten, että he menivät bussilla ja minä polkupyörällä. Siinä vaiheessa kun sain lukot auki, he olivat Rautatientorilla pysäkillä. Arabian kauppakeskuksella he olivat vain hieman mun jälkeen... Bussi taisi olla h71... Kertonee ehkä enemmän fillarin nopeudesta, mutta ei silti kiistä ratikoiden hitautta...

    P.S. h10 on ihmeen hidas iltaisinkin, kierrosaika tippuu klo. 22 jälkeen ehkä 58 min -> 55 min, kun se esim. h3B/h3T:llä tippuu n. 60 min -> 52 min ja yövaunuilla kierrosaika on n. 45 min...

  7. #37
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Nakkiputka on kyllä minusta oikeassa: fillari on nopea. Oma polkemisnopeuteni aivan tavallisella 7-vaihteisella katupyörällä ja pystyistunnassa on 16-20 km/h ja keskinopeudet usein 17 km/h paikkeilla. Olen muutaman kerran autolla keskustassa ollessani pannut merkille, miten fillari pesee autoilijan keskustassa mennen tullen. Eikä henkilöautolla seistä kuin liikennevaloissa. Fillarilla ei usein niissäkään, kun fillaristi vaihtaa tilanteen mukaan moodia. Eli kun autoilla on vihreä, ajetaan kuin auto ja jalankulkijavihreällä mennään jalankulkijoiden mukaan.

    Joukkoliikenteen keskinopeudet keskustassa ovat pysäkkien kanssa luokkaa 10 km/h. Teoreettisestikaan ei tämän paremmaksi päästä, kun pysähdellään yhtä usein liikennevaloissa ja pysäkeillä.

    Ainoa lohtu on, että ruuhkassa autoliikenne on vielä hitaampaa, kun bussilla ja ratikalla on sentään oma kaistansa. Ja kun laskee vielä parkkipaikan etsimisen ja kävelyajan, niin ei ole juhlimista. Mutta sitten kun on parkkipaikka firman kellarissa, niin ei ole ihme, ettei liityntäliikenne kiinnosta.

    Antero

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsingfors
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Fillarilla ei usein niissäkään, kun fillaristi vaihtaa tilanteen mukaan moodia. Eli kun autoilla on vihreä, ajetaan kuin auto ja jalankulkijavihreällä mennään jalankulkijoiden mukaan.
    Ymmärtääkseni tuo ei ole ihan laillista. Ensinnäkin taitaa olla niin että jos on pelkästään jalankulkijoille oleva suojatie, niin et saa pyöräillä suojatiellä vaan pyörää on talutettava, joka kyllä hidastaa menoa kuin pitää myöskin hypätä satulaan ja pois jokaisella suojatiellä.
    Toinen esimerkki voi taas olla Bulevardi missä on pyöräilijöille oma kaista ja liikennevalot. Jos seisot polkupyöräkaistalla, niin ymmärtääkseni et saa käyttää normaalia suojatietä ja jos vaihdat kaistaa jalankulkualueelle niin sinun maksimi-ikä tais saada olla korkeintaan 12 vuotta, eli sielläkään sulla ei ole mitään tekemistä polkupyörän kanssa. Ja jos ajelet polkupyöräkaistalla, jalankulkijoiden vihreiden mukaan, ajelet päin polkupyörien punaista. Eli ainoa vaihtoehto taitaa olla että ajelet joko autokaistalla niiden valojen mukaan tai sitten polkypyöräkaistalla jonka rytmi on sama kuin autokaistalla. Eli Bulevardilla et ainakaan pystyy valojen "ohittamisella" mitenkään voittamaan aikaa autoilijoihin nähden.

    MVH: cyklande Skurubisin
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.07.2006 kello 09:17. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä
    Helsingfors har ein somletrikk!

  9. #39
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Liikennevaloetuuksien kokeilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ja silloin kaikissa lautakunnissa tämä asia menee läpi kuten virkamiehet sen esittävät.
    Nyt ne ratikoiden nollaviive-etuudet ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan:
    http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunki...m#P2647_180859

    Positiivista kehitystä siis tapahtuu, tosin parannettavaakin jää vielä. Ainakin tuo Munkkiniemen aukion nollaviive-etuus toimii niin, että ratikka ehtii usein pysähtyä liikennevaloihin ja heti sen pysähdyttyä valot vaihtuvat. Viivytys on selkeä verrattuna siihen, että ratikan ei tarvitsisi hidastaa yhtään valojen takia.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Liikennevaloetuuksien kokeilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nyt ne ratikoiden nollaviive-etuudet ovat tulossa kaupunkisuunnittelulautakuntaan:
    http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunki...m#P2647_180859

    Positiivista kehitystä siis tapahtuu, tosin parannettavaakin jää vielä. Ainakin tuo Munkkiniemen aukion nollaviive-etuus toimii niin, että ratikka ehtii usein pysähtyä liikennevaloihin ja heti sen pysähdyttyä valot vaihtuvat. Viivytys on selkeä verrattuna siihen, että ratikan ei tarvitsisi hidastaa yhtään valojen takia.
    Valitettavasti Helmi ei ole useinkaan tilanteen tasalla muuallakaan, vaan tosiaan pitää pysähtyä ennenkuin valot vaihtuvat. Turhaa ylimääräistä energiankulutusta. Vanhat ajolangassa olleet tunnistinnastat taisivat toimia täsmällisemmin/paremmin/varmemmin... Monet kuljettajat eivät varsinkaan hiljaisen liikenteen aikana viitsi enää kaikista valoista välittää. Muutaman kerran on jäänyt valot kokonaan vaihtumatta...

  11. #41
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    kuukanko:n esittämä ongelma, joka ainakin minun havaintojeni perusteella on todellinen, ratkeaisi sillä, että liikennevaloissa S:n yläpuolella olisi sekunteja osoittava countdown-numerotaulu, josta kuski näkee, milloin "vihreä" alkaa. Ei tarvitsisi turhia jarrutella, ja ajonopeuden voisi sovittaa tilanteenmukaiseksi.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    ... että liikennevaloissa S:n yläpuolella olisi sekunteja osoittava countdown-numerotaulu, josta kuski näkee, milloin "vihreä" alkaa. Ei tarvitsisi turhia jarrutella, ja ajonopeuden voisi sovittaa tilanteenmukaiseksi.
    Näissä etuusasioissa on vielä vähän opettelemista meillä.

    HELMIn periaate meillä on ollut, että se antaa "valoetuuksia" vain aikataulun mukaan. Toisin sanoen etuusjärjestelmä jarruttaa etuajassa kulkeavaa vaunua. Periaatteessa on oikein, etteivät vaunut mene etuaikaan, koska silloin matkustajat myöhästyvät niistä - jos tulevat pysäkille aikataulun mukaan.

    Mutta jos aikataulu on tehty löysäksi sen perusteella, ettei ole olemassa mitään valoetuuksia, valoetuusjärjestelmästä ei ole mitään hyötyä. Pikemminkin haittaa, jota tässä ketjussa on kuvailtu.

    Oikea - ja keskieurooppalainen - tapa on, että aikataulu laaditaan valoetuuden perusteella mahdollisimman nopeaksi. Aikataulun noudattaminen on kuljettajan tehtävä, ja tapahtuu käytännössä siten, että kuljettaja lähtee joka pysäkiltä aikataulun mukaan. Ei siis seiso jossain keskellä katua liikennevaloissa turhan päiten.

    Valoetuusjärjestelmä perustuu vaunun sijaintiin ei kellonaikaan. Valo-ohjattua risteystä lähestyvälle vaunulle ilmaistaan etuuden toiminta. Se tarkoittaa sitä, että kuljettaja tietää valon vaihtuvan eikä ole tarpeen jarruttaa. (Vertaa HELMIn vilkkuvalo, josta ei voi tietää, tarkoittaako se valon vaihtumista vihreäksi vai sitä, että joudut pysähtymään ja odottamaan ajantasausta tässä risteyksessä.) Tällainen järjestelmä auttaa myös mahdollisessa myöhään jäämisessä.

    Antero

  13. #43

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Ei meillä ole koskaan raitiovaunupuolella ollut etuuksia sidottu etuajassa/myöhässä ajamiseen. Se mahdollisuus järjestelmässä on, mutta ei ole käytössä.
    ------ rvk1249 ------

  14. #44
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Periaatteessa on oikein, etteivät vaunut mene etuaikaan, koska silloin matkustajat myöhästyvät niistä - jos tulevat pysäkille aikataulun mukaan.
    Pitää toki ottaa huomioon, että meillä yhdelläkään ratikkalinjalla ei ole yleisöaikatauluissa aikoja kuin päätepysäkiltä lähtemisessä. Aikataulunmukaista lähtöaikaa ennen lähteminen onkin meillä hyvin harvinaista.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Tarkennetaan vielä, että ajatukseni countdown-taulusta on tietysti sidottu nollaviive-etuuksiin, eli pimeä taulu syttyy kun ratikka lähestyy, ja ratikan "vihreä" tulee aina silloin ja vain silloin, kun ratikka ylittää risteyksen. Taulu ei sinänsä vaikuta etuuteen mitenkään, näyttääpähän vain varmistuksen kuskille, että kohta saa mennä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •