Raitioverkon keskinopeus laskenut

Voisiko sen ajolangan ripustaa jotenkin toisin niin, että korkeampi nopeus olisi mahdollinen? Sillan korkeus rajoittaa, tuo taitaa olla matalimpia ajolankoja koko verkolla, mistä ainakin maallikkona tulee pääteltyä, että ripustuksessa on omat haasteensa.

Miten olisi kiinteä ajo"lanka" tai enemmänkin virtakisko niin kuin esim Berliinin päärautatieaseman alemman tason raiteilla?

kuva
 
Voisiko sen ajolangan ripustaa jotenkin toisin niin, että korkeampi nopeus olisi mahdollinen? Sillan korkeus rajoittaa, tuo taitaa olla matalimpia ajolankoja koko verkolla, mistä ainakin maallikkona tulee pääteltyä, että ripustuksessa on omat haasteensa.

Miten olisi kiinteä ajo"lanka" tai enemmänkin virtakisko niin kuin esim Berliinin päärautatieaseman alemman tason raiteilla?

kuva

Muistelen, että kiintoajojohtimista oli puhetta raitiolinja 8:n kehittämisprojektin yhteydessä, mutta asia ei näköjään jostain syystä päätynyt toimenpidekortteihin asti. Sellainen muistikuva minulla kuitenkin on, etteivät HKL:n edustajat olisi silloin tyrmänneet ideaa. Tarkempi toteutus täytäyisi tietysti suunnitella erikseen, jos homma lähtee toteukseen.
 
Miten olisi kiinteä ajo"lanka" tai enemmänkin virtakisko niin kuin esim Berliinin päärautatieaseman alemman tason raiteilla?

kuva
Ei tarvitse lähteä edes niinkään kauas, kiinteä johdin (kisko) löytyy ratkaisuna Kehäradan lentoaseman tunnelistakin. Sitä voi käydä katsomassa esimerkiksi lentoaseman rautatieasemalla.
 
Tampereen johdinautoilla oli myös kiintoajojohdinkiskot ratapihan alitustunnelin katossa. Siis jo vanha keksintö Suomessa...
 
Ei tarvitse lähteä edes niinkään kauas, kiinteä johdin (kisko) löytyy ratkaisuna Kehäradan lentoaseman tunnelistakin. Sitä voi käydä katsomassa esimerkiksi lentoaseman rautatieasemalla.

Minulle Berliini on lähempänä kuin Helsinki ;)

EDIT: tai siis tässä tapauksessa Vantaa..
 
Jo jonkin aikaa on Bulevardia pitkin kulkevan ratikkalinjan 6/T meno ollut iltaruuhkassa todella takkuista välillä Freda-Kalevankatu Hietalahden suuntaan. Viimeksi tänään seistiin Ekbergin ja Aleksanterin teatterin välillä lähes 15 minuuttia! Hietalahdenrannassa autojono ei liiku juuri minnekään ja siinä samassa jonossa seisoo sitten myös 6:n ratikat ja 20:n bussit. Tilanne heijastuu tietysti myös toiseen suuntaan. Tänäänkin lähes kaikki matkustajat jäivät pois Aleks.teatt. Pysäkillä, koska kävellen pääsi nopeammin perille.

LOK:n mukaan viimeaikainen tilanne on seurausta Mechelininkadulla tehtävistä katu -ja viemäritöistä jonka takia autoilijat yrittävät kiertää mm. Bulsan ja Hietalahdenrannan kautta Länärille. Sama tilanne on oikeastaan nyt koko Kampissa jossa ongelmissa ovat kaikki Runeberginkatua kulkevat linjat. Niiden kulku Kamppiin hyytyy täysin Kauppakorkean kohdalle josta edetään etanan tahtia kohti Kamppia. Useat bussit jättävätkin matkustajat jo kauppiksen kohdalla pois josta pääsee kävellen nopeammin Kamppiin.

Itse olen ihmetellyt kun 6:n vaunuja ajetaan T-tunnuksella Länsiterminaaliin Bulsan kautta, vaikka ruuhka Hietalahdessa on niin massiivinen ettei takeita laivaan ehtimisestä ole. Joitakin 6T-vuoroja onkin ajettu terminaaliin 9:n reittiä. Vaikka sielläkin jonotetaan ruuhkassa Ruoholahdenkadun pätkällä, niin silti Kampin reitti vetää huomattavasti paremmin. Mielestäni olisi syytä joko ohjata kaikki 6T:t iltaruuhka aikaan Kampin kautta terminaalille tai sitten ajaa vuorot peruskutosina Hietalahteen jolloin laivamatkustajat ei turhaan näihin eksyisi. HKL/HSL on kyllä hoitanut tiedottamisen todella huonosti tästä meneillään olevasta liikennesumpusta Kampin ja Hietalahden alueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni olisi syytä joko ohjata kaikki 6T:t iltaruuhka aikaan Kampin kautta terminaalille tai sitten ajaa vuorot peruskutosina Hietalahteen jolloin laivamatkustajat ei turhaan näihin eksyisi. HKL/HSL on kyllä hoitanut tiedottamisen todella huonosti tästä meneillään olevasta liikennesumpusta Kampin ja Hietalahden alueella.

Eipä ne laivamatkustajat taida muutenkaan 6T:hen eksyä. Eritoten psykologisessa mielessä kiertomatka on niin suuri, että mieluummin ängetään tupaten täysiin yseihin kuin vieressä seisovaan tyhjään kutoseen. Toisekseen merkittävä osa laivamatkustajista tulee Kampin suunnalta, eikä 6T palvele tässä tarkoituksessa ollenkaan. Oikeaa laivamatkustajien palvelua olisi tarjota lisäkapasiteettia siellä missä sitä tarvitaan, mutta hösselin pöydällä on keksitty taloudellisesti halpa 6T-ratkaisu, joka paperilla ehkä näyttää hyvältä ratkaisulta, käytännössä se ei sitä ole.
 
Eipä ne laivamatkustajat taida muutenkaan 6T:hen eksyä. Eritoten psykologisessa mielessä kiertomatka on niin suuri, että mieluummin ängetään tupaten täysiin yseihin kuin vieressä seisovaan tyhjään kutoseen. Toisekseen merkittävä osa laivamatkustajista tulee Kampin suunnalta, eikä 6T palvele tässä tarkoituksessa ollenkaan. Oikeaa laivamatkustajien palvelua olisi tarjota lisäkapasiteettia siellä missä sitä tarvitaan, mutta hösselin pöydällä on keksitty taloudellisesti halpa 6T-ratkaisu, joka paperilla ehkä näyttää hyvältä ratkaisulta, käytännössä se ei sitä ole.

Laivamatkustuksen kysyntäpiikit ovat selvästi terminaalilta keskustaan päin ja liittyvät laivojen tuloihin. Toiseen suuntaan matkustajavirta on paljon tasaisempi. Terminaalilla 6T täyttyy käsittääkseni ihan mukavasti.
 
Eipä ne laivamatkustajat taida muutenkaan 6T:hen eksyä. Eritoten psykologisessa mielessä kiertomatka on niin suuri, että mieluummin ängetään tupaten täysiin yseihin kuin vieressä seisovaan tyhjään kutoseen. Toisekseen merkittävä osa laivamatkustajista tulee Kampin suunnalta, eikä 6T palvele tässä tarkoituksessa ollenkaan. Oikeaa laivamatkustajien palvelua olisi tarjota lisäkapasiteettia siellä missä sitä tarvitaan, mutta hösselin pöydällä on keksitty taloudellisesti halpa 6T-ratkaisu, joka paperilla ehkä näyttää hyvältä ratkaisulta, käytännössä se ei sitä ole.

Rautatieasemalta 6T:n kyytiin nousee välillä yllättävän paljonkin laivamatkustajia varsinkin jos ysi on mennyt muutamaa minuuttia aiemmin.*Sama juttu myös jos 6T sattuu tulemaan ennen ysiä niin kyllä siihen mennään vaikka perässä tulisi ysi 2-3 minuutin kuluttua. Varsinkin muualta tulevat turistit katsovat vain vaunun linjakyltissä lukevaa tekstiä LÄNSITERMINAALI, eivätkä sen kummemmin mieti mitä reittiä vaunu kulkee. Olen kyllä aivan samaa mieltä että Rautatieasema-Kamppi-Länsiterminaali reitille kaivattaisiin lisää kapasiteettia. Onneksi suurin osa ysin kalustosta on välipalaniveliä mutta välillä seassa näkyy myös kaalimatoja jotka ovat surkean ahdasta kalustoa raskaasti kuormitetulle linjalle. Kaikkein paras vaunu ysi lle olisi varmasti jatkossa Artic.
 
Rautatieasemalta 6T:n kyytiin nousee välillä yllättävän paljonkin laivamatkustajia varsinkin jos ysi on mennyt muutamaa minuuttia aiemmin.*Sama juttu myös jos 6T sattuu tulemaan ennen ysiä niin kyllä siihen mennään vaikka perässä tulisi ysi 2-3 minuutin kuluttua. Varsinkin muualta tulevat turistit katsovat vain vaunun linjakyltissä lukevaa tekstiä LÄNSITERMINAALI, eivätkä sen kummemmin mieti mitä reittiä vaunu kulkee. Olen kyllä aivan samaa mieltä että Rautatieasema-Kamppi-Länsiterminaali reitille kaivattaisiin lisää kapasiteettia. Onneksi suurin osa ysin kalustosta on välipalaniveliä mutta välillä seassa näkyy myös kaalimatoja jotka ovat surkean ahdasta kalustoa raskaasti kuormitetulle linjalle. Kaikkein paras vaunu ysi lle olisi varmasti jatkossa Artic.

Variot ovat täydellisiä juuri ysille. Matalalattia ei hidasta sitä viinan ja laukkujen lastaamista ratikkaan, lattiatilaa on suhteellisen paljon ja ne ovat avaria. Artic on todella ahdas varioihin verrattuna, ja ongelman tekee myös telien vuoksi korokkeella olevat istuimet, jonka vuoksi käytävä jää sellaiseksi kuiluksi, joka on helppo tukkia täysin.
 
Kaikkein paras vaunu ysi lle olisi varmasti jatkossa Artic.

Siinä olisi tilaa myös matkatavaroille.

Raili toteuttaa Länsiterminaalin liikenteen kolmella 10 minuutin välein kulkevalla linjalla. On mielenkiintoista nähdä aikanaan, kuinka paljon kasi vie matkustajia keskustalinjoilta. Se olisi viisain valinta käytännössä kaikille niille, jotka asuvat pk-seudulla mutta eivät ydinkeskustassa. On kai mukavampaa matkustaa kasilla Oopperalle, Sörnäisiin ym. ja vaihtaa siellä kuin raahata niitä matkatavaroita vilkkaissa keskustaterminaaleissa.

Mutta välitilanne huolettaa. Jos aikataulut pitävät, niin meillä on vain muutaman vuoden kuluttua Länsiterminaaliin 10 min välein kulkeva seiska ja that's it. Ysi kulkee Välimerenkatua Saukonpaateen, eivätkä 8 ja 9 pääse vielä terminaalille, kun Atlantinkatua ei ole. Ja 6 kulkee uutta Telakkakadun rataa, jolloin nykyinen 6T purkautuu. Minusta tuo vaatisi kiireaikoina kyllä 10 min välein kulkevia lisäseiskoja, jotka käännettäisin ympäri vaikkapa Hakaniemessä. Se lyhyen aikaa Kruununhaan kautta kiertänyt 9X suurine silmukkoineen oli vähän hassu.
 
Mutta välitilanne huolettaa. Jos aikataulut pitävät, niin meillä on vain muutaman vuoden kuluttua Länsiterminaaliin 10 min välein kulkeva seiska ja that's it. Ysi kulkee Välimerenkatua Saukonpaateen, eivätkä 8 ja 9 pääse vielä terminaalille, kun Atlantinkatua ei ole. Ja 6 kulkee uutta Telakkakadun rataa, jolloin nykyinen 6T purkautuu.

Eikös tässä tapauksessa voitaisi jatkaa vitosta Länsiterminaalille?
 
Eikös tässä tapauksessa voitaisi jatkaa vitosta Länsiterminaalille?

Miksei sitä kartalla olisikin kätevä jatkaa, mutta mahtavatko tarpeet eli liikennöintiajat osua yksiin molemmissa satamissa? Tulee kalliiksi ajaa Katajanokalle asti turhaan, vaikkei se vaatisikaan kuin yhden lisävuoron.
 
Miksei sitä kartalla olisikin kätevä jatkaa, mutta mahtavatko tarpeet eli liikennöintiajat osua yksiin molemmissa satamissa? Tulee kalliiksi ajaa Katajanokalle asti turhaan, vaikkei se vaatisikaan kuin yhden lisävuoron.

Katajanokalta lähtee ma-la laiva kello 11.30, 17.30 ja 21.30 ja saapuu 10.10, 10.40 ja 20.30; osan aikaa siis tuon raitiovaunulinjan kannattaisi ajaa vain Länsiterminaalille ja osan aikaa molempiin kun Katajanokalle tulee laiva.
 
Itse olen ihmetellyt kun 6:n vaunuja ajetaan T-tunnuksella Länsiterminaaliin Bulsan kautta, vaikka ruuhka Hietalahdessa on niin massiivinen ettei takeita laivaan ehtimisestä ole. Joitakin 6T-vuoroja onkin ajettu terminaaliin 9:n reittiä. Vaikka sielläkin jonotetaan ruuhkassa Ruoholahdenkadun pätkällä, niin silti Kampin reitti vetää huomattavasti paremmin. Mielestäni olisi syytä joko ohjata kaikki 6T:t iltaruuhka aikaan Kampin kautta terminaalille tai sitten ajaa vuorot peruskutosina Hietalahteen jolloin laivamatkustajat ei turhaan näihin eksyisi. HKL/HSL on kyllä hoitanut tiedottamisen todella huonosti tästä meneillään olevasta liikennesumpusta Kampin ja Hietalahden alueella.

Ajettaisiinko sitten samalla normi-kutosia vai pitäisikö Hietalahti jättää paitsioon silloin kun ajellaan Länsisatamaan? Hietalahdentorin liepeillä on muuten aika paljon työmatkalaisia sekä mm. iso AMK:n yksikkö palveltavana.

Mitä tulee satamamatkustajiin, niin kyllä ne ovat 6T:n löytäneet ihan molempiin suuntiin. Iltapäivisin on Arabian suuntakin täynnä selkeästi laivalta tulijoista. Jos Bulevardi tukkeutuu Meklun takia, niin se on enemmän liikenteenohjauksellinen ongelma: Ilmeisesti Meklua korvaavia reittejä ei pahemmin ole. Toisaalta on Bule iltapäivästä ollut välillä aika tukossa ilman muita satunnaisia ongelmiakin.
 
Takaisin
Ylös