Sivu 7 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345678910111727 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/529

Viestiketju: Raitioverkon keskinopeus laskenut

  1. #91
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Bussi on hyvä kompromissi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Hämeentien osalta olen monesti huomannut iltapäiväruuhkassa keskustasta Kumpulaan tai Arabiaan matkustaessani, että kutosen ratikka ja rinnalla kulkeva bussi ovat olleet muutaman kymmenen sekunnin tarkkuudella yhtä nopeita (tai hitaita...).
    Minä taas olen huomannut, että varsinkin iltapäiväruuhkassa bussit pääsevät hyvin kulkemaan Hämeentien ja Sturenkadun risteykseen, mutta Kumpulan silta on täynnä autojonona ja ratikka ohittaa ne omia kaistojaa, mutta bussi juuttuu jonoihin. Bussikaistat ovat Kustaa Vaasan tiellä vain keskustan suuntaan, miksi niin?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #92
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Re: Aina vaan hidastuu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Joo, vahvistan. Viiskulmasta kävelee keskustaan nopeammin kuin matkustaa ratikalla. Olen kokeillut. Toki kävely oikaisee ratikan reittiin nähden, mutta kyllä se ratikan kyytikin on matelua.

    Ja mikä siellä mättää? Raiteilla seisovat henkilöautot, tietenkin!
    Raiteilla seisovia henkilöautoja on vain satunnaisesti ja esmes. roska-autot kyllä yleensä väistävät kunhan ovat saaneet lastattua lastinsa. Pääsääntöisesti Eira ja erityisesti Tehtaankatu on kolmosella sellainen osuus jolla saadaan aikataulua kiinni, mikäli sille on tarvetta. Kovaahan siellä ei voi ajaa siitä huolimatta. Liikennevaloja kun tuolla ei juuri ole. Huomattavasti ongelmallisempi on Töölön osuus Lasipalatsilta Eläintarhaan. Joissakin S-valoissa joutuu seisomaan minuutin kerrallaan.
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.03.2008 kello 10:05. Syy: lainausta siivottu

  3. #93
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Re: Aina vaan hidastuu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Raiteilla seisovia henkilöautoja on vain satunnaisesti ja esmes. roska-autot kyllä yleensä väistävät kunhan ovat saaneet lastattua lastinsa.
    Fredrikinkadulla ja Bulevardilla raitiokiskot kulkevat ajokaistalla ja autot haittaavat raitiovaunun kulkua.
    Viimeisin muokkaaja juhanahi; 25.03.2008 kello 21:48. Syy: typo

  4. #94
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Onkohan Bulevardin tulevasta peruskorjauksesta mitään tietoja kenelläkään? Sellainen on tulossa kai ihan lähivuosina. Onkohan sen yhteydessä tarkoitus jotenkin parantaa raitioliikenteen sujuvuutta?

  5. #95
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Re: Aina vaan hidastuu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Fredrikinkadulla ja Bulevardilla raitiokiskot kulkevat ajokaistalla ja autot haittaavat raitiovaunun kulkua.
    Haittaavathan autot raitiovaunujen kulkua monessa muussakin paikassa. Pääsääntöisesti Bulevardilla ja Fredalla liikenne sujuu ihan kohtalaisesti. Toista on esmes. Mechelininkadulla tai Unioninkadulla ruuhka-aikana. Bulevardin autoliikennehän on yritetty ohjata Uudenmaankadulle ja Lönnrotinkadulle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Onkohan Bulevardin tulevasta peruskorjauksesta mitään tietoja kenelläkään? Sellainen on tulossa kai ihan lähivuosina. Onkohan sen yhteydessä tarkoitus jotenkin parantaa raitioliikenteen sujuvuutta?
    Minusta Bulevardi ei todellakaan ole niitä pahimpia pullonkauloja. Sen sijaan ajoratapysäkit pitäisi saada poistettua sieltä (ja Fredalta) mahdollisimman pian. Vaikka sitten sillä metodilla että kavennetaan katua pysäkin kohdalla kuten Pohjolankadulla on tehty. Nykyisellään erityisesti Hietalahden torin pysäkki on erittäin vaarallinen kun autoilijat saattavat ohittaa raitiovaunun oikealta puolelta pysäkin välistä. Usein vielä tekevät tämän ns. lusikka pohjassa. Siinä jos joku sattuu poistumaan vaunusta juuri sopivalla hetkellä, on hengenlähtö lähellä.

  6. #96
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Re: Aina vaan hidastuu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Sen sijaan ajoratapysäkit pitäisi saada poistettua sieltä (ja Fredalta) mahdollisimman pian. Vaikka sitten sillä metodilla että kavennetaan katua pysäkin kohdalla kuten Pohjolankadulla on tehty.
    Fredalle on Iso Roban risteykseen tulossa juuri tällainen ulokepysäkki, yhteinen ratikoille ja busseille. Liikennesuunnittelupäällikkö päätti asiasta 14.3.08. En tiedä, milloin se rakennetaan, mutta tänä kesänä kai kuitenkin.

    Bulevardi taitaa olla vaikeampi lähinnä kaupunkikuvallisista syistä. Jos p-paikat voisi poistaa koko kadulta, niin ratikan voisi peruskorjauksen yhteydessä siirtää koko kadun matkalta kadun reunaan. Tällöin (korotetut) jalkakäytäväpysäkit riittäisivät ja ratikat saisivat omat kaistatkin. Autokaistat olisivat sitten kadun keskellä. Luulenpa vaan, että p-paikkojen poistaminen ei ole mahdollista. Ongelmia aiheuttaisi myös huoltoliikenne, joka saattaisi pysähtyä rv-kiskoille. Suo siellä jne...

  7. #97
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Re: Aina vaan hidastuu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Minusta Bulevardi ei todellakaan ole niitä pahimpia pullonkauloja.
    Bulevardi tökkii minusta nimenomaan liikennevalojen, ei autojen määrän takia. Kun ratikka joutuu pysähtymään pysäkeille, ja valot on tahdistettu sitä huomioimatta, niin joka valoissa saa seistä. Samalla hidastuu tietysti kaikki muukin liikenne ratikan perässä, kun ohi ei pääse.

  8. #98

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Aikataulukirjasta sattui silmiini ajoajat Vilhonvuori-Hakaniemi:
    6 min ratikalla 6 ja 7A
    3 min busseilla (4 min 65A ja 66A)
    Vaikka ratikoilla on tällä välillä yksi pysäkki enemmän, Helmin saavutus ratikkaliikenteen hidastamisessa on melkoinen. Laitettaisiinko Hämeentielläkin bussikaistat ratikkakiskojen viereen?
    Heka

  9. #99
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka Näytä viesti
    Aikataulukirjasta sattui silmiini ajoajat Vilhonvuori-Hakaniemi
    Itse katselin Hakaniemestä Vilhonvuoren suuntaan eilen, kuinka hitaasti ratikka ajoi. Linjan 17 bussi lähti Hämeentien eteläpäässä olevista liikennevaloista yhtä aikaa kutosella olleen Varion kanssa, mutta ratikka jäi selvästi jälkeen, vaikka bussi ei nopeusmittarinsa mukaan ajanut ylinopeutta missään vaiheessa. Ratikka ei hidastelunsa takia pysynyt muun liikenteen mukana liikennevalojen rytmissä ja jäi Viidennen Linjan liikennevalojen kohdalla punaisiin, kun 17 kääntyi vasemmalle ratikkakiskojen yli.

  10. #100
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut heka Näytä viesti
    Aikataulukirjasta sattui silmiini ajoajat Vilhonvuori-Hakaniemi:
    Olen ajanut tuota väliä erittäin usein ja todennut, että ajoaikojen vaihtelu ratikoilla on erittäin suuri. Parhaimmillaan ei tarvitse seisoa turhaan missään, pahimmillaan joka pysäkkiä ennen olevissa jalankulkuvaloissa (laiturin päässä olevalle suojatielle).

    Helmissähän ei pyritä ratikoiden turhien pysähdysten poistamiseen, vaan aikataulunmukaisen ajoajan noudattamiseen. Aikataulu ratikalle taas tehdään sillä periaatteella, että ei voida ajaa pysähtymättä pysäkkien välejä. Busseille tehdään keskimääräisiä aikatauluja, mutta koska katuverkossa ei ole tilaa bussien etuisuuksille, bussit kulkevat muun liikennevirran mukana ja joissain tilanteissa ne voivat saada hyötyä valojen ajoituksen muutoksesta bussin hyväksi.

    Tämä ratikoiden kohtelu on enimmäkseen asennekysymys. Voiko muuta sanoa siitäkään, että Viidennellä linjalla ratikka pysäytetään, jotta autot pääsevät kääntymään kiskojen yli vasemmalle. Näin siis itse valo-ohjauksessa, mutta pääongelma on siinä, että liikennevaloja ylipäätään pitää olla joka korttelin välillä ja monta. Pääkatuja ei sovi rauhoittaa, vaan autolla pitää päästä jokaiselle pikkukadulle toisin kuin esim. Tampereen Itsenäisyydenkadulla ja Hämeenkadulla.

    RV-liikenteen suunnittelussa vikana on lyhyen vuorovälin asettaminen kaiken muun edelle. Käsittääkseni eri tahoilla on tälle eri perusteita, mutta lopputulos on sama. Vaunut ovat liian pieniä, ajonopues kärsii, kustannukset ovat suuret ja täsmällisyys on tiessään. Ja ainoa keino ”parantaa” tilannetta on hidastuttaa vaunuja Helmin ”liikennevaloetuuden” avulla.

    Näinhän sitten saadaan perusteluja väittää, että raitioliikenne on aina hidasta ja vain metro voi olla nopea.

    Antero

  11. #101
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Nollaviive-etuuksien määrä on lisääntynyt selvästi, liikenteenohjauskeskuksen sivulla on listattu jo 26 nollaviive-etuusristeystä.

  12. #102
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Nyt ymmärrän vielä peremmin HELMI:n etuuksien tökkimisen:

    "HELMIN nollaviive-etuudet ovat etuuksia, jotka on suunniteltu siten, että ratikat eivät joudu lainkaan pysähtymään liikennevaloihin - muutamin poikkeuksin:
    - Ratikka on edellä aikataulusta
    - Ratikka ei ole pysähtynyt ennen valoja olevalle pysäkille
    - Risteys on poikkeuksellisen ruuhkainen"

    Eli nollaviive-etuuskaan ei ole oikeasti nollaviive, kun on nämä "muutamat poikkeukset". Milloinkohan saadaan sellaiset etuudet, jotka antavat ratikalle aina välittömästi vihreät?

  13. #103
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Ei ratikan kulkua voi sataprosenttisesti ennakoida silloin, kun ratikka toimii poikkeuksellisesti eli jättää jonkun pysäkin väliin. Ratikalle ennakoidaan tietty pysäkkiaika, ja kyllä se esim. Munkassa ihan hyvin toimii kun ratikka seisoo ensin M. Puistotien pysäkillä ja jatkaa sitten kaupunkiin. Mutta tietysti jos ennakoidaan 20 s ja ratikka ei edes juuri hidasta, vaan pysäkkiaika on pikemminkin miinusmerkkinen, niin eihän se etuisuus voi silloin toimia. Se on musta ihan ymmärrettävää.

    Toiseen suuntaan tuo toimii vielä paremmin: eilen kaupungilta tullessa ratikka ei pysähtynyt Paciuksenkaaren pysäkille ollenkaan, mutta pääsi silti Munkkiniemen aukion risteyksestä pysähtymättä. Ilmeisesti etäisyys pysäkiltä risteykseen on niin pitkä, että tieto tulevasta ratikasta ehtii poikkeustapauksessa ajoissa.

  14. #104

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    - Ratikka on edellä aikataulusta
    - Ratikka ei ole pysähtynyt ennen valoja olevalle pysäkille
    Jollei ratikka ole pysähtynyt edelliselle pysäkille, se on todennäköisesti silloin edellä aikataulusta, jos se siihen asti on kulkenut ajallaan. Eikä aikataulustaan edellä olevaa ratikkaa tulekaan päästää enää yhtään nopeammin (nimim. useaan kertaan tällä viikolla etuajassa kulkevia busseja missannut ja manannut). Ja toisaalta vaikka vaunu olisikin myöhässä ja ohittaa pysäkin, nollaviiveen antaminen kuitenkin edellyttää, että raitiovaunu kulkee ennustettavasti, eli jokin aika pitää olla, jossa vaunun arvioidaan saapuvan risteykseen. Jollei vaunu pysähdy pysäkillä, se tulee risteykseen valoetuuden kannalta liian aikaisin.

  15. #105
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Jollei ratikka ole pysähtynyt edelliselle pysäkille, se on todennäköisesti silloin edellä aikataulusta, jos se siihen asti on kulkenut ajallaan.
    Tai se on myöhässä ja yrittää kiriä takaisin aikatauluun. Nuo nykyiset liikennevaloetuudet tuntuvat toimivan nimenomaan niin että etuajassa kulkevalle vaunulle tulee nuolta ja vihreää aina ja sitten taas myöhässä olevalle lätkäistään S tai punainen eteen. Useassa paikassa tuntuu siltä että suunnittelijat yliarvioivat raitiovaunun ajonopeuden rankasti ja tästä johtuen vaunu ei pysy "aallossa" mukana.
    "Juna toisi huumeet."

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •