Sivu 8 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567891011121828 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/529

Viestiketju: Raitioverkon keskinopeus laskenut

  1. #106

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Ilman Livaakin on toteutettu joitakin pysäkin oheisia liikennevaloja joista pääsee läpi nollaviiveellä mikäli pysäkillä pysähtyminen jää väliin. Hiljaisessa risteyksessä tuo on aika helppo toteuttaa, vilkkaammassa paikassa taas on huonompi juttu antaa vaunulle valo jota se ei välttämättä käytä. Tällaiset paikat ovat nimenomaan hyviä aikataulun kirimiseen, niissä voidaan antaa vaunulle mahdollisuus harpata edellisen aallon kyytiin.

    Etuajassa kulkevalle vaunullekin pitäisi usein pakko antaa nollaviive, koska perässä on yleensä joku myöhässä.

  2. #107
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Minusta GT8N on oikeassa arvioidessaan nykyisen valoetuusjärjestelmän toimivuutta. Sitä tukee ihan vain käytännön matkustuskokemus. Josta tulee eri käsitys tilanteesta kuin vaunun kuljettamisesta. Kuljettaja nimittäin näkee tilanteen ja tietää hyvän syyn seisomiselle jossain. Mutta matkustajan kannalta kaikki muu seisominen kuin pysäkillä on turhaa. Ja systeemi on matkustajia varten, ei kuljettajille.

    Edellä ajo on kiellettyä, mutta on väärä paikka korjata aikataulun noudattamista pysäkkien välillä. Vaunu tulee päästää seuraavalle pysäkille, josta se sitten lähtee ajallaan.

    Mutta nythän ollaan villissä lännessä. On tarkoituksenmukaista pyrkiä ajamaan etuajassa, koska aina jossain tulee häiriötä ja jäädään aikataulusta jälkeen. Milläs muulla kuljettaja voi pyrkiä turvaamaan voivansa lähteä seuraavalta päättärilta ajassa, kuin yrittämällä edellä ajamalla varautua viivytyksiin.

    Valoetuus ei siis voi toimia sillä periaatteella, että se ainoastaan viivästyttää vaunuja, jotka ovat etuajassa, mutta ei auta ottamaan aikataulua kiinni, jos ollaan myöhässä. Valoetuussuunnittelun lähtökohta on jo väärä, kun suunnittelu lähtee siitä, että järjestelmän tehtävä on korjata virhettä. Etuusjärjestelmän tehtävä on VÄLTTÄÄ virheen syntymistä.

    Mutta ei tämä ole meillä valosunnittelun hallinnassa, kun kaistajärjestelyin luodaan jatkuvasti – uusillakin radoilla – tilanteita, jotka estävät vaunujen kulun henkilöautojen ongelmista riippumattomasti.

    Antero

  3. #108
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Kyllä minä joten kuten ymmärrän, että ruuhka-aikoina ja muulloin päivisin kun on paljon liikennettä, niin ratikoiden etuisuuksia ei suostuta tekemään vahvoiksi. Eniten minua ihmetyttääkin, miksi vaunuja pitää seisottaa hiljaisinakin aikoina täysin tyhjissä risteyksissä. Varhain aamulla ja illalla klo 21 jälkeen valtaosa rataverkon varrella olevista risteyksistä on sen verran hiljaisia, että edes tällöin vaunuille voisi aivan hyvin antaa 100%-etuisuudet. Varmasti matkustajistakin tuntuu juuri näinä aikoina kaikkein hölmöimmältä katsella tyhjää risteystä ja odotella että vaunu pääsisi taas jatkamaan matkaa. Mahdolliset muutamat autoilijat saisivat sitten odotella sen muutaman sekunnin kauemmin kun vaunu päästetään ensiksi.

  4. #109

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Varhain aamulla ja illalla klo 21 jälkeen valtaosa rataverkon varrella olevista risteyksistä on sen verran hiljaisia, että edes tällöin vaunuille voisi aivan hyvin antaa 100%-etuisuudet.
    Tai sitten sammuttaa liikennevalot. Halvempaa lystiä, jonka turvallisuuden takaa risteyksien kokeminen vaarallisemmiksi.

  5. #110

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kuljettaja nimittäin näkee tilanteen ja tietää hyvän syyn seisomiselle jossain. Mutta matkustajan kannalta kaikki muu seisominen kuin pysäkillä on turhaa.
    Eipä kuskeja valoissa seisominen kiinnosta yhtään sen enempää kuin matkustajiakaan. Istuminen pitäisi hoitaa taukotilassa, ei kadulla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Edellä ajo on kiellettyä, mutta on väärä paikka korjata aikataulun noudattamista pysäkkien välillä. Vaunu tulee päästää seuraavalle pysäkille, josta se sitten lähtee ajallaan.

    Mutta nythän ollaan villissä lännessä. On tarkoituksenmukaista pyrkiä ajamaan etuajassa, koska aina jossain tulee häiriötä ja jäädään aikataulusta jälkeen. Milläs muulla kuljettaja voi pyrkiä turvaamaan voivansa lähteä seuraavalta päättärilta ajassa, kuin yrittämällä edellä ajamalla varautua viivytyksiin.
    Totta. Pysäkkien välillä seisova vaunu ei palvele yhtään ketään.

    HKL:n palvelulupaukseen (taitaa olla itse keksitty termi) aikataulujen noudattamisessa kuuluu pohjimmiltaan kaksi kohtaa: 1. Ei ajeta tahallaan etuajassa 2. Yritetään olla myöhästymättä yli yhtä minuuttia. Mutta tietenkin Helsingin raitioverkon realiteetit tekevät sen, ettei näiden toteutumiselle voida antaa takuuta. Valitettavasti on jotain pysäkkejä, jotka on pakko ohittaa joitakin kymmeniä sekunteja etuajassa jotta voidaan välttää usean minuutin myöhästyminen. Muun muassa Vallila suuntaan 1 on sellainen - edes Arabian lähtöaikaan ei tahdo ehtiä jos ei pääse Sturenkadun risteyksen yli noin 10s etuajassa.

    Käytännössä parinkin minuutin myöhästyminen ei tee matkustajille juurikaan haittaa, varsinkaan verrattaessa minuutin etuaikaan. Siksi aikataulua pitää pyrkiä puskuroimaan myöhään päin, ei etuaikaan päin.

    Mitä etuajassa ajamiseen tulee, niin rumasti sanottuna se on joidenkin kuljettajien tapa lorvia töissä. Kun kiritään muutama minuutti lisää päättäriaikaa niin työpäivään syntyy lisää taukoaikaa. Kyydistä jääneet matkustajat kuljettaa perässä ajava kuljettaja.

    Kaikkia etuajassa ajajia en kuitenkaan syytä lorvailijoiksi. Joillain linjoilla ajoajat ovat niin löysät, että etuajan välttäminen vaatii suorastaan hermoja raastavaa ryömimistä. Muun muassa 3B:n Etelä-Helsingin lenkki on erittäin löysä ja lähes kokonaan autojen kanssa samalla kaistalla. Vuoro pitää saada ennen Kauppatoria, tai oikeastaan jo Kauppiksilla noin kaksi minuuttia myöhään, jotta voi ajaa Punavuoren läpi tukkimatta autoliikennettä. Myös Lasipalatsille tullaan etuajassa nelosten ja seiskojen eteen jos Töölön ajaa aikataulussa. Arkadiankadulla on jo liian myöhäistä hidastella, kun perässä ovat bussit.

  6. #111
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    ... edes Arabian lähtöaikaan ei tahdo ehtiä jos ei pääse Sturenkadun risteyksen yli noin 10s etuajassa....
    Ammatillisessa mielessä kiinnostaa, että käytetäänkö HKL-RLY:ssä jo sekuntejakin aikatauluissa?

    Olen luullut, että ajat HKL:n pikkusähköjunan aikatauluissa esitetään edelleenkin vain minuuteissa ja jos olisi vaikkapa teoreettinen lähtöaika 12.01, niin se oikeuttaa oikea-aikaiseen lähtöön tarkkuussekuntiviisarilla varustetulla rannekellolla katsottuna aikavälissä 12.01.00-12.01.59. Olisi siis liki minuutin pelivara olemassa.

    Ei kai sekunteja ole otettu käyttöön kaupunkiliikenteessä - kun ne eivät ole käytössä suurten nopeuksien kaukoliikenteessäkään.

  7. #112
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ei kai sekunteja ole otettu käyttöön kaupunkiliikenteessä - kun ne eivät ole käytössä suurten nopeuksien kaukoliikenteessäkään.
    Foorumilla on muistaakseni aikaisemminkin mainittu, että Liva eli Helmi ilmoittaa kuljettajalle plussat ja miinukset sekunnin tarkkuudella. Ymmärtääkseni nimim. risukasan puheenvuorossa viitattiin etupäässä tähän.

  8. #113
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Foorumilla on muistaakseni aikaisemminkin mainittu, että Liva eli Helmi ilmoittaa kuljettajalle plussat ja miinukset sekunnin tarkkuudella. Ymmärtääkseni nimim. risukasan puheenvuorossa viitattiin etupäässä tähän.
    Näin juuri. Kuljettajalla olevassa "paperiaikataulussa" lukee muutamien tärkeimpien pysäkkien ohitusajat minuutin tarkkuudella.
    "Juna toisi huumeet."

  9. #114

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Aivan, LIVAn esittämä ns. kuljettaja-aikataulu on sekunnilleen, mutta se ei ehkä ole niin virallinen kuin paperiaikataulussa olevat väliajat. Joka tapauksessa pysäkinvälit ovat niin lyhyitä, että pysäkkikohtaisten lähtöaikojen on pakko olla tarkemmin kuin minuutin tarkkuudella määritetyt, muuten tulisi prosentuaalisesti liian suuria heittoja. Matkustaja-aikataulut ovat sitten samoja aikoja minuutin tarkkuuteen pyöristettynä.
    Viimeisin muokkaaja risukasa; 27.02.2009 kello 04:31.

  10. #115
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Muun muassa 3B:n Etelä-Helsingin lenkki on erittäin löysä
    Niin, vielä tällä hetkellä, ennen Kampin kierroksen käyttöönottoa. Talviaikataulutahan laadittiin sillä oletuksella että Kamppiin mennään jo 1.1.2009..

  11. #116

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ratikkakuski Näytä viesti
    Niin, vielä tällä hetkellä, ennen Kampin kierroksen käyttöönottoa. Talviaikataulutahan laadittiin sillä oletuksella että Kamppiin mennään jo 1.1.2009..
    Tietysti kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta en usko että kolmosen uudistus liittyy siihen, että Eiran sairaalan ja Erottajan välillä on liikaa ajoaikaa. Ilmeisesti aikaisemmin on kärsitty enemmän autoruuhkista noilla alueilla kuin nyt.

  12. #117
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Muun muassa 3B:n Etelä-Helsingin lenkki on erittäin löysä ja lähes kokonaan autojen kanssa samalla kaistalla. Vuoro pitää saada ennen Kauppatoria, tai oikeastaan jo Kauppiksilla noin kaksi minuuttia myöhään, jotta voi ajaa Punavuoren läpi tukkimatta autoliikennettä.
    Minä nyt en oikein ymmärtänyt tätä vaunun saamista myöhään Kauppatorille, kun 3B:llä nyt kuitenkin on päätepysäkki Olympialaiturissa, niin siinähän aika tasataan (tosin 1A:n liikennöintiaikana ei aina välttämättä onnistu). Kun Olympialaiturista lähtee aikataulunmukaisesti voi mielestäni Eirassa edetä kohtalaisen normaalisti. Ja autojen vuoksi nyt on ihan turha edetä ajokahva kaakossa, ratikka etenee sitä vauhtia kuin kuljettaja katsoo parhaimmaksi ja autoilijat saavat siihen tyytyä. Eirassahan muutenkin nopeusrajoitus on 30 km/h, tosin taksit ja saksalaisen laatuautomerkin omistajat saavat ilmeisesti ajaa 45 km/h.

    Toisen kiertolinjan, seiskan Senaatintorin päätepysäkki Hallituskadulla on hieman ongelmallisempi, sillä se sijaitsee ajoradalla ja siinä ajantasaaminen ei useimmiten ole muun liikenteen sujuvuuden takia mielekästä. Mielestäni seiskojen keskustapäättärin pitäisikin sijaita Vironkadun pysäkillä, koska siinä kohdin on huomattavasti enemmän tilaa. Vaikka tässä seisoisi vaunut kumpaankin suuntaan, mahtuisi autot keskeltä ohitse. Tällöin linjakilpiin olisi syytä vaihtaa määränpääksi Senaatintorin sijasta Kruununhaka.

  13. #118

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Minä nyt en oikein ymmärtänyt tätä vaunun saamista myöhään Kauppatorille, kun 3B:llä nyt kuitenkin on päätepysäkki Olympialaiturissa, niin siinähän aika tasataan (tosin 1A:n liikennöintiaikana ei aina välttämättä onnistu). Kun Olympialaiturista lähtee aikataulunmukaisesti voi mielestäni Eirassa edetä kohtalaisen normaalisti. Ja autojen vuoksi nyt on ihan turha edetä ajokahva kaakossa, ratikka etenee sitä vauhtia kuin kuljettaja katsoo parhaimmaksi ja autoilijat saavat siihen tyytyä. Eirassahan muutenkin nopeusrajoitus on 30 km/h, tosin taksit ja saksalaisen laatuautomerkin omistajat saavat ilmeisesti ajaa 45 km/h.
    Olympialaiturin jälkeen olevat Jokeri-valot syttyvät n. 10 sek pysähdyksissä olon jälkeen. Eli siinäkin katkaistaan autoliikenne, jos jäädään aikataulua tasaamaan. Sopiva ajonopeus 15 sekuntiin venytetyillä pysähdyksillä Eira-Punavuori-lenkillä on noin 15-20km/h. Jos se ei nyt ehkä ole niin valtavasti vähemmän kuin 30km/h, niin joka tapauksessa se johtaa siihen että perässä ajavat turhautuvat ja rupeavat tekemään vaarallisia ohituksia. Samoin kunnioitus Jokeri-valoja kohtaan katoaa täysin, jos niitä poltetaan päivittäin turhaan.

  14. #119
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Toisen kiertolinjan, seiskan Senaatintorin päätepysäkki Hallituskadulla on hieman ongelmallisempi, sillä se sijaitsee ajoradalla ja siinä ajantasaaminen ei useimmiten ole muun liikenteen sujuvuuden takia mielekästä. Mielestäni seiskojen keskustapäättärin pitäisikin sijaita Vironkadun pysäkillä, koska siinä kohdin on huomattavasti enemmän tilaa. Vaikka tässä seisoisi vaunut kumpaankin suuntaan, mahtuisi autot keskeltä ohitse. Tällöin linjakilpiin olisi syytä vaihtaa määränpääksi Senaatintorin sijasta Kruununhaka.
    Olisihan mahdollisuus kiertää Kauppatorin kautta ja tasata aikaa siellä. Toiseen suuntaan tasauksen voisi tehdä Senaatintorilla. Kumpikaan ei kiusaa autoilijoita, mikä tietenkin on se tärkein asia. Autoilijat saavat kyllä kiusata seiskoja, mistä tämä tasauksen tarve syntyy.

    Antero

  15. #120
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Olisihan mahdollisuus kiertää Kauppatorin kautta ja tasata aikaa siellä. Toiseen suuntaan tasauksen voisi tehdä Senaatintorilla. Kumpikaan ei kiusaa autoilijoita, mikä tietenkin on se tärkein asia. Autoilijat saavat kyllä kiusata seiskoja, mistä tämä tasauksen tarve syntyy.
    Kyse on mös jalankulkijoiden turvallisuudesta. Mikäli vaunu on pysähtyneenä suojatien eteen, pitäisi ohittavien autojen pysähtyä rinnalle ohittaessaan. Tämä kuitenkin unohtuu lähes säännöllisesti ja usein nämä rv:n ohitukset tehdään hermostuneena kaasu pohjassa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 28.02.2009 kello 20:02. Syy: lainausta siivottu
    "Juna toisi huumeet."

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •