Sivu 9 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789101112131929 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/529

Viestiketju: Raitioverkon keskinopeus laskenut

  1. #121
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Olympialaiturin jälkeen olevat Jokeri-valot syttyvät n. 10 sek pysähdyksissä olon jälkeen. Eli siinäkin katkaistaan autoliikenne, jos jäädään aikataulua tasaamaan.
    Tuo ongelma ratkeaa helposti, kun vetäisee kevyesti virroittimennarusta tunnistimen kohdalla, joka sijaitsee ajolangassa joitakin kymmeniä metrejä ennen pysäkkiä. Eipä syty jokerivalot silloin. Tosin tämä temppu ei onnistu Variotramilla, joten silloin autoilijat saavat kärvistellä minuutin verran.

  2. #122
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Tuo ongelma ratkeaa helposti, kun vetäisee kevyesti virroittimennarusta tunnistimen kohdalla, joka sijaitsee ajolangassa joitakin kymmeniä metrejä ennen pysäkkiä. Eipä syty jokerivalot silloin. Tosin tämä temppu ei onnistu Variotramilla, joten silloin autoilijat saavat kärvistellä minuutin verran.
    Saa virroittimen alas Variobahnistakin. Ihan nappia painamalla.
    "Juna toisi huumeet."

  3. #123
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Saa virroittimen alas Variobahnistakin. Ihan nappia painamalla.
    Kokeilepas huviksesi painaa tätä nappia vauhdissa, voi tapahtua mielenkiintoisia asioita.

  4. #124

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Onko kokeiltu? Voisin jopa väittää virtapuskurien (joilla normaalisti pidetään ainakin sisävaloja ja linjakylttejä päällä ilman virroitinta) riittävän mainiosti muutamaksi kymmeneksi sekunniksi jos ajotehoja ei tarvita.

  5. #125
    Relayer avatar
    Liittynyt
    22.01.2009
    Viestejä
    29

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Kokeilepas huviksesi painaa tätä nappia vauhdissa, voi tapahtua mielenkiintoisia asioita.
    Paljasta toki muillekin.

  6. #126
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Kokeilepas huviksesi painaa tätä nappia vauhdissa, voi tapahtua mielenkiintoisia asioita.

    Pyydän että ette kokeile tuota matkustajaliikenteessä.

    Jussi

  7. #127
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Eräs raitioteiden parissa elämäänsä viettävä henkilö kertoi minulle tänään huhun, jonka todenperäisyyttä pyytäisin arvioimaan. Eli Helsingin raitioliikenteen KESKIinopeutta oltaisiin laskemassa arvoon 12km/h liikenneturvallisuuden nimissä! Jostain muistan lukeneeni nykyisen keskinopeusarvon olevan 16km/h, eli suhteellisesti pudotus on huima.

    Jos asia on oikeasti näin, aikooko HKL-Raitioliikenne lopettaa raitioliikenteen hidastamalla sen kuoliaaksi? Siihen suuntaanhan tässä on koko ajan menty, kuten vaihteet ja ristikot 10km/h -sääntö. Matkustajat yleensä haluavat päästä paikasta toiseen rivakkaan tahtiin...
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  8. #128
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Eräs raitioteiden parissa elämäänsä viettävä henkilö kertoi minulle tänään huhun, jonka todenperäisyyttä pyytäisin arvioimaan. Eli Helsingin raitioliikenteen KESKIinopeutta oltaisiin laskemassa arvoon 12km/h liikenneturvallisuuden nimissä! Jostain muistan lukeneeni nykyisen keskinopeusarvon olevan 16km/h, eli suhteellisesti pudotus on huima.
    Kai se on totta, kun lähteesi kerran viettää elämäänsä siellä paikan päällä.

    Toihan on myös hirmu hyvä uutinen liikenneturvallisuuden kannalta. Kuulostaa aivan kuin Rautatievirasto olisi ottanut kapearaiteiset sähköradat myös valvottavikseen.

  9. #129

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    On väärää logiikkaa moittia sitä, että liikennöintisääntöjä muutetaan olosuhteiden mukaisiksi. Väistämätön totuus on, etteivät nykyiset laipan varassa ajettavat ristikot kestä reippaita nopeuksia. Vauhti jolla ristikot tärveltyvät on aivan uskomaton. Jopa vain kuukauden ikäiseen Bulevardi-Freda-ristikkoon on jo muodostunut aaltoilua, ja lähes kaikki yhdestä kahteen vuotta vanhat ristikot ovat hionta- elleivät jo uusimiskunnossa.

    Ratojen varrella myös asuu ihmisiä, joiden pitäisi saada nukkua eikä kuunnella kaappien ja ikkunoiden helinää aamuin illoin.

    Toki nopeusrajoitukset vaihteissa ja ristikoissa ovat olleet matalat jo kauan. Valvontaa vain ei ole järjestetty tehokkaasti, joten tiukkojen aikataulujen kanssa pärjätäkseen moni ajaa ylinopeutta. Sikäli uusi tiukennus 15->10km/h on lähinnä muotoseikka.

    Oikea haukkumisen suunta olemme me, kunnan asukkaat, jotka emme halua vaatia poliitikoilta rahaa kattavaan raitiotieinfran uudistukseen. Asia etenee pikkuhiljaa, mutta järkevässä maailmassa tuo uudistus olisi tehty vaiheittain viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Samalla olisi päästy jo säästämään alentuneissa ylläpito- ja liikennöintikuluissa sekä voitettu matkustajia muilta liikennemuodoilta.

  10. #130
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Sillä ei ole matka-ajan kannalta juuri minkäänlaista käytännön merkitystä, jos reitin varrelle osuvissa muutamissa vaihteissa ja ristikoissa ajetaan 20-30km/h sijasta 10 km/h. Kyse on vain joistakin kymmenistä sekunneista. Oleellisempaa olisi karsia turhat pysähtymiset eli seisomiset kaiken maailman suojatievaloissa ja pikkuristeyksissä. Monilla linjoilla tällaiseen turhanpäiväiseen seisomiseen kuluu yhteensä jopa vuorovälin verran aikaa (siis pl suuret risteykset), joten oikeasti tehokkaasti järjestetyssä raitioliikenteessä voitaisiin joiltakin linjoilta parhaimmassa tapauksessa poistaa kokonainen vuoro vuorovälin siitä kärsimättä.

  11. #131

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Sillä ei ole matka-ajan kannalta juuri minkäänlaista käytännön merkitystä, jos reitin varrelle osuvissa muutamissa vaihteissa ja ristikoissa ajetaan 20-30km/h sijasta 10 km/h.
    Liikennevalot juurikin eskaloivat ongelmaa. 5km/h nopeuden tiputus riittää siihen, että ei ehditä enää tietyistä valoista läpi. Esim. Kaivokadulla tulee nyt yksi pysähdys enemmän kuin ennen.

  12. #132
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Eli Helsingin raitioliikenteen KESKIinopeutta oltaisiin laskemassa arvoon 12km/h liikenneturvallisuuden nimissä! Jostain muistan lukeneeni nykyisen keskinopeusarvon olevan 16km/h, eli suhteellisesti pudotus on huima.
    Keskinopeus on mitattava suure. Ei se perustu mihinkään määräykseen. Viime vuosina keskinopeus on ollut 14 - 15 km/h koko verkolle laskettuna sekä aikataulunopeutena että mitattuna toteutuneena nopeutuneena.

    10 km/h rajoitus ristikoissa tietysti hidastaa liikennettä, mutta vielä ei ole tiedossa miten paljon se vaikuttaa aikatauluihin.

  13. #133
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Liikennevalot juurikin eskaloivat ongelmaa. 5km/h nopeuden tiputus riittää siihen, että ei ehditä enää tietyistä valoista läpi. Esim. Kaivokadulla tulee nyt yksi pysähdys enemmän kuin ennen.
    Silloin liikennevalot on ohjelmoitava siten, että rajoitusten mukaan ajava vaunu pääsee läpi. Kaivokadulla valo-ohjelmointi on mielestäni siten, että Rautatieaseman pysäkin valojen vaihtuessa maalle päin liikkeelle lähtevä vaunu pääsee yhdellä kerralla Kaisaniemen mäkeen asti ja toiseen suuntaan sama juttu, kun liikkeelle lähdetään Mikonkadun risteyksen valotolpalta. Tilanne tietenkin muuttuu, jos ensimmäiseltä valotolpalta joutuu lähtemään "väärään aikaan" tai muita vaunuja on samalla alueella liiaksi.
    Viimeisin muokkaaja MrArakawa; 14.10.2009 kello 20:17.

  14. #134

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Silloin liikennevalot on ohjelmoitava siten, että rajoitusten mukaan ajava vaunu pääsee läpi. Kaivokadulla valo-ohjelmointi on mielestäni siten, että Rautatieaseman pysäkin valojen vaihtuessa maalle päin liikkeelle lähtevä vaunu pääsee yhdellä kerralla Kaisaniemen mäkeen asti ja toiseen suuntaan sama juttu, kun liikkeelle lähdetään Mikonkadun risteyksen valotolpalta. Tilanne tietenkin muuttuu, jos ensimmäiseltä valotolpalta joutuu lähtemään "väärään aikaan" tai muita vaunuja on samalla alueella liiaksi.
    Kaisaniemestä Rautatieasemalle ei pääse yhdellä aallolla kuin joko pienellä ylinopeudella tai erittäin hyvällä tuurilla.

    Jos tuo aaltojen korjaaminen onnistuisi, niin mikä sitten on kaikki nämä vuodet estänyt OIKEIDEN valoetuuksien toteuttamisen? Ei tässä mitään parannuksia olla saamassa, syntyneitä vahinkoja vain vähän tilkitään sieltä mistä vähimmillä myönnytyksillä saadaan.

  15. #135

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

    Liikennevaloetuuksissa ongelmana arvelen olevan tekniikan sekä motivaation haasteet. Tekniikassa tulee vastaan vanhat ja/tai vääränmalliset liikennevalolaitteet sekä ratikkalaitteisto (molemmat ohjelmistoineen), motivaatiossa tekniikan tuntemus ja näkemys riittävän monella asiasta huolehtivalla henkilöllä.

    Vaikka nyt saataisiin taikaiskusta kaikki henkilöt yhteistyökykyisiksi ja oikeanlainen visio johtajan pallille kestää aikansa (=budjetti tulee vastaan) saada liikennevalojärjestelmät uusituksi ja ohjelmoiduiksi huipputasolle. Hommaan voi liittyä ohjelmointia, uutta laitteistoa, tietoliikenneyhteyksiä ja näiden yhdistelmiä. Kaikki maksaa.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •