Ajosäätimen kääntäminen takaisin nollaa kohti

PSi

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
125
Tosinaan raitiovaunun kiihdytys joudutaan keskeyttämään. Jos ajosäädin olisi kiihdytyksen alussa saatu vaikka sarja-kytkentäalueen päähän (kaikki vastukset pois) ja jostain syystä kiihdytys jouduttaisiin nyt keskeyttämään ja kampea käännetäisiin takaisin päin niin mitä silloin tapahtuu: Kytkeytyykö vastukset takaisin piiriin, eli avautuuko ajosäätimessä vastuksia oikosulkevien kontaktien kärkiä virrallisina, vai jääkö teho siihen suurimmalle jo saavutetulle portaalle siihen asti, kunnes ajokampi saadaan takaisin nolla-asentoon, vai katkeaako virta heti kun kampea aletaan kääntää nolla kohti? Oliko tässä mallikohtaisia eroavaisuuksia?

pekka
 
...esmes Lontoon maanalaisen junien kontaktorit ei kestä vastusten kontaktoreiden avaamista virrallisina, ja siksi tehoa laskettaessa teho jää joka moottorivaunussa sille portaalle jonne se on ehtinyt ja järeämpi "line breaker" avaa koko ajovirtapiirin kun kampi palautetaan nollaan. Vasta sen jälkeen sarja- ja rinnan-kontaktorit palaa nolla-asentoon valmiiksi uuden kiihdyttämisen alkuun. "Line breaker"in kärjet joudutaan uusimaan vuosittain:

http://districtdave.proboards.com/index.cgi?board=Trains&action=display&thread=18421

Raitiovaunuissa on varmaan pienemmät virrat. Luulisin että keppi-kariassa ja pikku-valmeteissa virran vähentäminen onnistuu, mutta kuinka oli esmes ratti-kariassa, arkuissa ja vielä vanhemmissa vaunuissa?

pekka
 
Takaisin
Ylös