Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2012

NS

Liittynyt
26 Tammikuu 2006
Viestit
398
Tänään 2.2.2012 aamupäivällä linjan 4 välipalavaunuilla oli vaikeuksia päästä Kanavakadun mäkeä ylös suunnassa Katajanokalta keskustaan. Seurasin tilannetta paikan päällä puoli kahdentoista maissa, jolloin pakkasta oli lähes 20 astetta ja maassa ohut kerros uutta lunta. Ensin oli rekka juuttunut mäen alkupäähän, mikä esti raitiovaunun kulun. Perään tuli toinen ja kolmaskin välipalavaunu. Rekka pääsi lopulta liikkeelle peruuttamalla takaisin risteykseen ja ajamalla sitten vauhdilla mäkeä ylös. Jonon ensimmäinen välipalavaunu puolestaan jumittui ylämäkeen joksikin aikaa, ja luisui jopa muutaman kerran hieman taaksepäin, kunnes lopulta selviytyi mäen laelle hidasta kävelyvauhtia edeten. Nousin seuraavaan välipalavaunuun, joka odotti osittain kaarteessa mäen vapautumista, kunnes kiihdytti ylämäkeen. Jatkuvasta hiekoittamisesta huolimatta vaunun vauhti hiipui hiipumistaan, mutta riitti kuin ihmeen kaupalla ylös asti - luultavasti osittain ensimmäisen vaunun päästämän hiekan ansiosta.

Vastaava tilanne oli 7B:n välipalavaunulla Snellmaninkadun ja Liisankadun kulmassa hetkeä myöhemmin. Kun risteyksen valot vaihtuivat ratikalle suotuisiksi, välipalavaunu ei meinannut millään jaksaa kaartavaa mäkeä ylös Liisankadulle. Välipalavaunu, ylämäki, lumi ja kova pakkanen eivät selvästikään ole hyvä yhdistelmä!
 
Välipalavaunu, ylämäki, lumi ja kova pakkanen eivät selvästikään ole hyvä yhdistelmä!

8-akselinen vaunu, jossa vain päätytelit ovat moottoritelejä, ei ole ihanteellinen ratkaisu Helsingin jyrkkiin mäkiin. Vaikka on Saksassa ollut 12-akselisiakin vaunuja, joissa moottorit on vain kahdessa telissä. Kuitenkin tasaisemmassa ympäristössä.

Transtechin vaunuissa kaikki telit ovat moottoroituja, joten niillä ei mäkiongelmia onneksi ole.
 
Viimeksi muokattu:
luultavasti osittain ensimmäisen vaunun päästämän hiekan ansiosta.
Ensimmäinen vaunu ei kylvänyt hiekkaa kiskoille yhtään, koska ura oli jo tarpeeksi täynnä muuta moskaa. Eikä siitä hiekasta kaiketi olisi apua ollutkaan, jos ei se kerran seuraavaakaan vaunua auttanut. Rekkaletkan kiskouraan tamppaama pöpperö lieni tällä kertaa suurin ongelma hitaaseen kulkuun, ja pakkaslumi yleensä.

luisui jopa muutaman kerran hieman taaksepäin
Yhden kerran ja silloinkin hyvin vähän. :)

Koko episodissa minun huomioni kiinnitti poliisit, joka jatkoi kaikessa rauhassa matkaansa rekan ohi puuttumatta tilanteeseen.

Ehdotin jokunen vuosi sitten nelosen linjausta uudelleen niin, että se kulkisi Päävartiontorin ja Satamakadun välin Katajanokanlaiturin kautta. Vähemmän liikennettä, paljon vähemmän mäkiä. Oliskohan se mahdollinen, miltä kuulostaa?

---------- Viesti lisätty kello 18:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:44 ----------

Transtechin vaunuissa kaikki telit ovat moottoroituja, joten niillä ei mäkiongelmia onneksi ole.

Njaa, nähtäväksi jää, miten ne tämänpäiväisistä pöpperökeleistä selviävät. Epäilemättä helpommin, mutta tuskin ongelmitta sentään.

---------- Viesti lisätty kello 18:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:24 ----------

Rullakilpinen vaunu, taisi olla numeroltaan 45, oli vuorossa 44 ainakin klo 14.30 aikoihin. Tiedä sitten, oliko vielä siinä vaiheessa iltapäivää, kun vuorolla oli terminaalin-lähtö.
 
Njaa, nähtäväksi jää, miten ne tämänpäiväisistä pöpperökeleistä selviävät. Epäilemättä helpommin, mutta tuskin ongelmitta sentään.

No periaatteessa: jos jokainen teli on vetävä joka toisen sijaan, teliä kohden on vedettävää puolta vähemmän, kun toisaalta paino teliä kohden pysyy samana, tämä tarkoittaa, että puolta pienempi kitka riittää samaan voimaan. Tämän pitäisi tehdä aivan selvän eron. Mahdollisista käytännön rajoituksista en tiedä, mutta näin alkeellisessa tilanteessa niillä ei luulisi olevan kovin paljon merkitystä.
 
No periaatteessa: jos jokainen teli on vetävä joka toisen sijaan, teliä kohden on vedettävää puolta vähemmän, kun toisaalta paino teliä kohden pysyy samana, tämä tarkoittaa, että puolta pienempi kitka riittää samaan voimaan. Tämän pitäisi tehdä aivan selvän eron. Mahdollisista käytännön rajoituksista en tiedä, mutta näin alkeellisessa tilanteessa niillä ei luulisi olevan kovin paljon merkitystä.

Ero onkin varmasti selvä. Mutta jos jokaisen pyörän alla on pakkaslunta ja sen alla jäätä ja jäinen kisko, niin tuskin mäkiongelmat kokonaan sillä selviää. Vaan sepä onkin asiantuntijoiden ratkaistava, joten jätän sen heille toivoen ja odottaen parasta mahdollista.
 
Ero onkin varmasti selvä. Mutta jos jokaisen pyörän alla on pakkaslunta ja sen alla jäätä ja jäinen kisko, niin tuskin mäkiongelmat kokonaan sillä selviää. Vaan sepä onkin asiantuntijoiden ratkaistava, joten jätän sen heille toivoen ja odottaen parasta mahdollista.

Eipä varmaan ja homman varsinaisesta problematiikkaa en tunne. Mutta kun kuvauksesi mukaan vaunu kuitenkin _pääsi_ mäen huipulle, niin oletan että kaksi kertaa suuremmalla kitkavoimalla per vaunun massa se olisi noussut ongelmitta. (No kerrankos sitä erehtyy. mutta siinä tapauksessa olen innokas oppimaan uutta. Eli antaa tulla...)
 
En nyt sen kummemmin anna tulla, kun en fysiikan lakeihin oo perusasioita paremmin tutustunut. (Eli kitka on suurinpiirtein se, minkä ymmärrän, sen pidemmälle en.) Monen harrastusvuoden jälkeen tämä jäinen kisko+pakkaslumiongelma tuli mulle ihan uutuutena. Ja sittemmin todennut sen omakohtaisesti, kuten tänään. Jos olosuhteet on oikein otolliset, niin ei mäkeä nouse edes nivel.

Oon miettinyt pitkän aikaa sitä, että mitenkäs toimisi homma, jos palattaisiin vanhaan ja asennettaisiin vaunun etuosaan kunnon harjat putsaaman kiskon pintaa. Pakkaslumi lähtisi siitä sujauksessa, ja raskaampikin moska vähenisi.

---------- Viesti lisätty kello 20:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:45 ----------

vaunu kuitenkin _pääsi_ mäen huipulle, niin oletan että kaksi kertaa suuremmalla kitkavoimalla per vaunun massa se olisi noussut ongelmitta.

Niin, vai olisko kaikki pyörät sutineet moskan päällä vähällä kosketuspinnalla vielä pahemmin? En tiedä minäkään.
 
Katselin tässä illalla, kun nelosen välipala hyytyi Meikun mäkeen. Ja toisella oli suuria vaikeuksia päästä Tullinpuomin pysäkiltä Munkan suuntaan. Kyllä joku on nyt pielessä. Mutta kuinka paljon tämä johtuu pakkasesta, kuinka paljon kevyestä pakkaslumesta tuulen pyörteissä, kuinka paljon välipalavaunusta ja ehkä tietystä yksilöstä ja kuinka paljon kuljettajasta? En tiedä, mutta olisi kiva saada tietoa.
 
Ehdotin jokunen vuosi sitten nelosen linjausta uudelleen niin, että se kulkisi Päävartiontorin ja Satamakadun välin Katajanokanlaiturin kautta. Vähemmän liikennettä, paljon vähemmän mäkiä. Oliskohan se mahdollinen, miltä kuulostaa?

Rahapajanmäki on nelosen reitillä selvä ongelmakohta terminaalin ruuhka-aikoina. Aleksilta alkavat autojonot hidastavat nelosen matkantekoa etenkin Katajanokan suuntaan ja runsas raskas liikenne työntyy useimmiten liian lähellä raitiovaunukaistaa niissä kohdin kuin sellainen on – eritoten näin talvella kun ajokaistat ovat lumivallien takia entistäkin kapeampia. Liukkaaseen mäkeen ratikoiden eteen jumiin jäävät rekat ovat sekin jatkuva ongelma.

Itse olen piirustellut sellaisen katusuunnitelman, jossa Katajanokalle suuntautuva ajoneuvoliikenne ohjataan päävartiolta Katajanokanlaituriin. Mariankadun reunaan mahtuu hyvin leveä autokaista, jossa autot voivat jonottaa estämättä ratikoiden kulkua. Katajanokalta poispäin jatkettaisiin nykyistä jaottelua: keskustaan Katajanokanlaiturin kautta, Pohjoisrantaan Kanavakatua pitkin.

Kun Nokalle päin vain raitiovaunut käyttävät Kanavakatua, voidaan nykyinen kiskojen sivuttaissiirtymä suoristaa ja siirtää kiskot Kanavakadun eteläreunaan. Puiston reunaan jää autokaista, joka erotetaan kiskoparista riittävän korkealla ja leveällä kivetyksellä. Jotta autokaistasta tulisi riittävän leveä myös raskaalle kalustolle, täytyisi ilmeisesti vielä puistonpuoleinen kapea jalkakäytävä poistaa. Tämä ei liene ongelma jalankulkijoille, sillä Kanavarannassa on liikennevalo-ohjattu tienylitys ja mäen päällä suojatie suoraan puistoon jo nyt. Tällaisella suhteellisen halvalla järjestelyllä raitiovaunut kulkisivat sujuvasti huolimatta terminaalin aiheuttamista ruuhkapiikeistä, ainoastaan Aleksin ja Mariankadun risteys jäisi vielä pieneksi haitaksi. Ongelma voi myös olla Katajanokanlaiturin kapasiteetti, jos samaan sisääntuloon johdetaan sekä keskustasta että maalta tuleva autoliikenne.

Samassa yhteydessä voitaisiin rakentaa Kruunuvuorenkadulle Kauppiaankadun ja Satamakadun välille uusi pysäkkipari, joka korvaisi nykyiset pysäkit ”Katajanokan puisto” ja ”Kauppiaankatu”, jotka sijaitsivat todella lähellä toisiaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laita ihmeessä kuva nähtäväksi. Nelosen vuoroväli on niin tiheä, että ruuhka-ajan luotettavuutta lisäämällä saisi aika helposti pois yhden niistä Merisotilaantorilla tyhjän panttina seisoskelevista vaunuista. Se on jo satojatuhansia euroja per vuosi.

Katajanokan puiston pysäkkiä en siirtäisi idemmäs, nyt jo sen ja Ritarihuoneen väli on pitkähkö ajatellen esim. Kanavarannan ravintoloita. Voisiko yhdistämisiä ajatella niin, että Kauppiaankatu, Vyökatu ja Puolipäivänkatu vähenisivät kahteen?
 
Itse olen piirustellut sellaisen katusuunnitelman

Joo, laita ihmeessä näytille! Yksityisesti tai julkisesti.

Mun ideassa on jujuna, että neloselle saatais uusi pysäkki Enso-G:n talon nurkille, mikä sitten palvelisi mm. kulttuuriväkeä ja myös Kauppatoria. Kat.puiston ja Kauppiaankadun pysäkit voitaisiin tällöin yhdistää ja kokonaisuudessaan pysäkkiväli tasaantuisi. Linjauksen pituus olisi ehkä satakunta metriä nykyistä pitempi, mikä ei ajoajoissa vaikuta juuri mitään. Päinvastoin saattaisi lyhentääkin matkantekoa, jos rahapajanmäestä päästäisiin eroon sekä erityisesti sen alapäässä olevasta viheliäisestä S-mutkasta.
 
Kuinkas sekaisin liikenne tänään on? Kuulemma nelosella ainakin on ollut isoja hankaluuksia aamulla.
 
Kuinkas sekaisin liikenne tänään on? Kuulemma nelosella ainakin on ollut isoja hankaluuksia aamulla.

Voisi sanoa, että liikenne oli täysin sekaisin aamusta pitkälle yli puolenpäivän, pääsyynä pöpperöiseen hankeen jumiutuvat välipalanivelet. Neloset ja kympit ajoivat käytännössä tuntikausia vain väliä Kuusitie-Keskusta, sillä mäkiosuuksille ei välipalavaunuille ollut asiaa. Tosin tällekin välille mahtuu haastavia mäkiä, joista pahimpana Kelan kohta. HS:n uutiskuva onkin juuri Manskulta, jossa vaunuletka on jumiutunut Kelan mäkeen ja vaunusumasta johtuva ylikuorma katkaissut virrat ajojohtimesta. Tänään taisi olla myös ennätysmäärä bukseereja, kun vaunut yrittivät nousta mäkiä yhdessä. Jäinen kisko ja pakkaslumimoska näyttää olevan melkoinen haaste välipalavaunuille. Lyhyet nivelet ja Variotramit selviävät huomattavan paljon helpommalla.
 
Kuinkas sekaisin liikenne tänään on? Kuulemma nelosella ainakin on ollut isoja hankaluuksia aamulla.

Raitioliikenne ollut tänään kokolailla sekaisin. Tai melkeimpä kaaoksessa. Radioossa asti oli kuulemma päivällä uutisoitu kymmenen vaunun letkasta. Nelosella oli päivällä ainakin yli puolentunnin vuoroväli, sekä erittäin ketjuuntunutta liikennettä. Eikä muillakaan linjoilla liene paljon kehuttavaa.

Pääsyy raitioliikenteen sekoiluun on tietenkin lumisade ja pöllyävä lumi. Ongelman vähentämiseksi on kuitenkin kehitetty sellainen ihmeellinen keksintö kuin harjavaunu. Niitä ei ole kuitenkaan paljon viimepäivinä näkynyt (viimetalvesta tuttuun tapaan), ilmeisesti halvemmaksi tulee HKL-RL:lle jäädä ilman vuoroista maksettavaa korvausta, kuin käyttää olemassaolevaa (tällähetkellä varsin runsaslukuista) harjavaunukalustoa. :-x Työkoneilla ja muulla (ostetulla palvelulla) aurattu rata ei ole kummoinen, koska kiskoille jää lumipuuroa joka on varsinkin välipaloille ongelma.

Selvä ongelma on myös välipalavaunujen moottoritelien kitkapainon vähyys. Se yhdistettynä kiskoilla olevaan lumipuuroon sekä "levyiksi" littaantuneeseen lumeen on ollut melkein tekemätön paikka. Monilla pysäkeillä, varsinkin Kansaneläkelaitoksella ja Tullinpuomissa mäkilähtö on ollut epätoivoista. Liikkeellelähdöstä mäen päälle on vain vaivoinn päästy ja se kestänyt välillä melkein minuutin. Ihmettelin alusta alkaen, miksi NrII:iin ei MLNRV:ksi muuton yhteydessä lisätty moottoriteliä, vaan juoksuteli. Olihan kuitenkin tiedossa, että Göteborgissa oli M31:llä ollut samanlaisia ongelmia. Nyt siitä "säästöstä" sitten maksetaan. Kun osan NrI:en välipaloitusprojektista on alkamassa, olisi varmaan aika hiemen avata silmiä todellisuuselle ja lisätä siihen yksi moottoriteli. Vai pitääkö pään hakkaamista seinään jatkaa?

Tänään Mm. HKL 229 7B:llä kääntyi 15.30 aikaan Helsinginkadulta Mannerheimintielle. Hienosti jääkimpaleet lenteli kun "jäänmurtaja 229" avasi väylän.

Pysäkkinäytöt ovat arvailleet myös jänniä lukuja, kun liikenne on sekoillut.
 
Takaisin
Ylös