Raitiovaunuhavaintoja - helmikuu 2012

Ja se puhditus tosiaankin: viime keväänä osuin Runeberginkadulle, kun hiekoitussepeliä hieman putsattiin. Koko tienoo oli harmaan usvan peitossa ja voin vain kuvitella mikä määrä pienhiukkasia hengitysilmassa leijui sen seurauksena.

Eikö jossain ollut määräys/ohjeistus että kadut pitää kastella ensin ennen hiekan puhdistusta? Ja näinhän kyllä usein tehdäänkin. Muistan kun tässä jokin kesä sitten oli lehdessä juttu asiasta, jossa joku katujen ylläpidosta vastaava henkilö kommentoi asiaa että olisi ollut jokin määräys/ohjeistus että kadut pitää olla kasteltu ennen kuin aletaan puhdistamaan.
 
Eikö jossain ollut määräys/ohjeistus että kadut pitää kastella ensin ennen hiekan puhdistusta? Ja näinhän kyllä usein tehdäänkin. Muistan kun tässä jokin kesä sitten oli lehdessä juttu asiasta, jossa joku katujen ylläpidosta vastaava henkilö kommentoi asiaa että olisi ollut jokin määräys/ohjeistus että kadut pitää olla kasteltu ennen kuin aletaan puhdistamaan.
Näin oli tehty tuolloinkin, mutta siitä huolimatta Runeberginkadun katukuilujen hengitysilma oli sellaisen likaisen usvan kyllästämää.
 
Rullakilpi-37 vuorossa 49 ajeli tänään iloisesti klo 10 kieppeillä kohti Terminaalia, tietysti perusnelosen kilvin. (Ei sentään 5:n kilvin, kuten näissä tapauksissa on kuulemma joskus käynyt.)
 
Reilu kuukausi Saukonpaasia riitti. Eilisestä lauantaista alkaen myös vaunujen määränpääteksti on nyt Jätkäsaari.

Nyt on muuttamatta enää pysäkkien minuuttinäytöt, joissa lukee vielä teippitekstissä Salmisaari. Patterinäyttöjä en ole nähnyt, arvaan kuitenkin että niissä lukee Jätkäsaari, kuten vaunuissa.
 
Tämä kulttuuriratikka on ollut kyllä todella epäonninen, melko usein ollut pois liikenteestä teknisten vikojen takia ja nyt sitten vielä kärähti.

Vähän kummalista oli, kun nousin kulttuuriratikkaan takaovesta ja ohjelmaan näytti kuuluvan savukonekin. Arvelin sellaisen häiritsevän kuljettajan työskentelyä. Sitten minut jo käskettiinkin poistumaan ja savun määrä alkoi kasvaa. Dippaduu :)
Liekkejä en kyllä nähnyt, vaikka olin ollut kohtalaisen lähellä palokohtaa ja katsonut sinne päin savukonetta silmilläni etsiessäni. Mutta, koska palo oli lattian alla, liekit ehkä näki vain jos oli ihan lähellä. Ja toki, kun savua on noin paljon, on jossain varmaan tultakin.

Juttelin sitten sammutusta katsellessa erään matkustajan kanssa. Oli kuulemma jo Länsi-Pasilassa alkanut kärytä sen verran, että matkustajat olivat käryä keskenään ihmetelleet. Mannerheimintielle käännyttäessä sitten oli alkanut olla ihan silmin havaittavia määriä savua ja Töölön hallin vierustan pysäkille sitten tosiaan loppui matka ja ratikkaliikenne suljettiin molempiin suuntiin siksi aikaa, mikä palokunnalla kesti häärätä hääräämisensä.

Sinänsä tuo oli ehkä parhaita mahdollisia hajoamispaikkoja, koska vaunu saatiin todella nopeasti sivuun Töölön hallin raiteille. Kyldyyrisporan töötti huusi koko työnnön ajan (työntäjänä takana jumittanut #68).

Vaunu saatiin sivuun osapuilleen 17:50 ja sitä päästiin työntämään kohti Koskelan hallia kello 18:30 aikoihin. Viivästyksen syynä oli, ettei vaunun jarruja saatu irti. Lisäksi vaunun töötti hirtti kiinni muutamaan otteeseen, kun jarruja yritettiin irroittaa. Lopulta jarrujen irroittaminen ja töötin hiljentämine onnistui heebojen soitettua Koskelan hallille, jossa oli sopivasti joku erityisen hyvin Mannejen tekniikasta perillä oleva vuorossa. Jostain syystä ratikan liikkelle saaminen vaati takimmaisen lattialuukun alla olevien kapineiden käpistelyä.
Palopaikka oli ollut taaemman nivelen kohdilla, lattian alla. Ikkunan läpi katsellessani nivelluukut olivat auki ja nivelen lähistöllä istuimet tuhkan peitossa.

Ratikoita oli pohjoiseen päin jonossa Nordenskiöldinkadun risteystä pitemmälle, eteästä päin tulevia taas kerättiin Runeberginkadulta Töölön hallille kulkevalle varikkorataosuudelle, joka oli Runeberginkadulta Mannerheimintielle asti täynnä ratikoita.
 
Ei taida tietää. Oma veikkaukseni on, että lyhyet mannet jäävät viimeistään vuoden sisällä pois liikenteestä. Ihan heti se ei tapahdu, uusitaanhan mainoksia vielä.
 
Joku lyhyistä manneista muuten mainostaa mainiota Fresita-mansikkakuohuviiniä, vaunun numero ei jäänyt mieleen.
 
MLNRV 94 kilvitettynä linjalla 2V Katajanokka, bongattu kääntymässä Töölön hallin raiteille tänään n. kello 21.
 
Päivän aikana harjavaunu 2123 on näkynyt kaksi kertaa Ruskeasuon radalla.

Onko tänä talvena kukaan nähnyt muita yksilöitä töissä paitsi tämän 2123:n?

Vuoro 91 oli tässä äskein melkein 12 min myöhässä mutta Omatlahdot.fi ei tiennyt asiasta mitään, vaan näytti että vaunu on aikataulussa. Matkustajat alkoivat kävellä Mannerheimintien suuntaan ja vaunu tuli vuoron 92 "etuvaununa" (ei kytkettynä). HKL Live kartassa näkyi vuoro 91, mutta ei 92.

/ Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Päivän aikana harjavaunu 2123 on näkynyt kaksi kertaa Ruskesuon radalla.
Onko tänä talvena kukaan nähnyt muita yksilöitä töissä paitsi tämä 2123?
/ Skurubisin
Kiinnostaa minuakin, varsinkin HKL 2010, onko sitä(kään) näkynyt?
 
Takaisin
Ylös