Maakohtainen ja nopeuskohtainen jaottelu tuolla hahmotuksella ei mielestäni toimi, muutamasta selkeästä syystä:
1. Saksassa on selkeästi kolmenlaisia nykyaikaisia raitioteitä: Stadtbahneja (osin erotettu muusta liikenteestä tyyliin Hannover, Stuttgart, Köln, osa Düsseldorfista), tavanomaisia raitioteitä (Freiburg, Itä-Saksan uusitut raitiotiet) ja duoraitioteitä (Karlsruhe, Saarbrücken ja Kassel). Osassa kaupunkeja on useampia raitiotien osajärjestelmiä. Keskinopeudet vaihtelevat. Verrattuna pysäkkitiheyteen käsitykseni on, että Saksassa käytetyt kiihtyvyydet ja huippunopeudet ovat Ranskaa korkeampia.
2. USA:ssa on nykyisin ainakin kahdenlaisia raitioteitä: saksalaisen Stadtbahnin pohjalta tehtyjä sekä "Streetcar"-tyyppisiä järjestelmiä
3. Linjan keskinopeus riippuu aivan keskeisesti rakenteesta ja pysäkkitiheydestä, ja siinä on isoja eroja maiden sisällä.
Totta kai maakohtainen lokerointi on mahdotonta. Mutta minusta 339-DF:n jaottelun toimivuutta se ei poista:
1. Siinä jaottelussa "saksalaisiksi" nimitetyillä systeemeillä tarkoitetaan selvästi Saksan tavanomaisia raitioteitä. Tarkoittaa Freiburgia, entisen DDR:n uusittuja systeemejä. Tai vaikkapa Braunschweigia tai Ulmia. Korkealaituriset Stadtbahnit ovat minun ymmärtämäni mukaan tavallaan hiukan koko tämän jaottelusysteemin ulkopuolella, eikä uusia sellaisia järjestelmiä pahemmin rakennetakaan. Duosysteemit ovat kiistatta kiintoisia referenssejä mille hyvänsä uudelle raitiotielle, mutta parhaallakaan tahdolla niitä ei voi pitää tyypillisinä saksalaisina järjestelminä. Karlsruhen systeemi on toki laaja, mutta kaiken kaikkiaan duosysteemi on Saksassa käytössä alle kymmenessä kaupungissa.
2. "Amerikkalaisiksi" systeemeiksi 339-DF:n jaottelussa minusta nimitettiin selvästi nimenomaan raskaita systeemejä, jotka ovat saksalaisten Stadtbahn-ratojen läheistä sukua, ja joissa kalustonakin usein on Saksasta hankitut vaunut. Streetcar-tyyppisiä perinteisempiä raitioteitäkin Yhdysvalloissa on, mutta jos erilaiset museo- ja turistiradat otetaan pois laskuista, niiden määrä on sittenkin kaiken kaikkiaan vähäinen.
Siten 339-DF:n jaottelussa minusta "saksalainen", "ranskalainen" ja "amerikkalainen" ovat toimivia termejä erottelemaan, millaisia raitiotiet tyypillisesti (vaikka ei läheskään kaikissa tapauksissa) näissä maissa ovat. Saksan ja Yhdysvaltojen ohella Ranskastakin löytyy hajontaa, esimerkiksi Saint-Etiennen systeemi on kaiken kaikkiaan melko perinteinen ja saksalaistyyppinen, toisaalta Ranskaankin duo tekee tuloaan. Keskinopeudessa olevat erot ovat tärkeä huomio, mutta väittäisin että nämä 339-DF:n esittämät ryhmät ovat silti edes suhteellisen homogeenisiä, jos ja kun niihin todella lasketaan vain maissaan tyypillisimmät raitiotiet, ei kaikkia raitioteitä.
Edit: Ja tietysti tätä taustaa vasten olisi hedelmällistä, jos näille eri raitiotietyypeille olisi löydettävissä luontevammat termit. Maihin viittaavat termit ovat totta kai harhaanjohtavia, kun kaikissa kolmessa maassa on ainakin muutama sellainenkin raitiotie, joka kuuluu muuhun kuin maansa mukaan nimettyyn kategoriaan.