Turun raitiotie ja Siemens

Eikös Siemens ole myös vaunuvalmistaja? Luulisi ainakin sähkötekniikkakonsernina toimittavan jotain osia raitiovaunuihin. Tämä uutinen maistuu ja tuntuu siltä, että meidän raitiotiehanke jatkaa hidasta, mutta varmaa etenemistä.
 
Siemens on sekä raitiovaunujen että raitioteiden sähkötekniikan suuri toimittaja.
Sen perustaja Werner von Siemens kehitti sähkörautatien/raitiotien/metron 1879.

---------- Viesti lisätty kello 14:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:30 ----------

Aamuset uutisoi:
http://www.aamuset.fi/naista-puhutaan/uutiset/turku-ja-siemens-sopivat-pitkaaikaisesta-yhteistyosta

---------- Viesti lisätty kello 15:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:42 ----------

Åbo Underrättelser: http://www.abounderrattelser.fi/news/2012/02/abo-och-siemens-planerar-sparvag-i-abo.html
 
Ai ai, tästä tulee mieleen todella vanhat ajat, kun ASEA, Kummer ja AEG suunnittelivat, toteuttivat ja melkeinpä operoivatkin raitioteitä Suomessa. Uskon, että tuosta syntyy oikein hyvä ja toimiva yhteistyö. Sitä vähän mietin, mitä EU:n kilpailutuslainsäädäntö tästä sanoo, mutta kaipa kaupungin juristit tietävät mitä tekevät.
 
Kuinka merkittävästä edistysaskeleesta tässä on itseasiassa kyse? Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa?
 
Asian voisi ehkä muotoilla niin, että Siemensin osoittama kiinnostus lisää oleellisesti Kokoomuksen ja SDP:n uskoa siihen, että hanke kannattaa toteuttaa ripeällä aikataululla.
 
Hahaa... aivan! Tarvittiin se bisnesnäkökulma, ja nyt kaupunginjohtajakin uskoo voivansa kulkea raitiovaunulla ennen vuosikymmenen loppua. Mietinkin jo, että Siemens on haistanut pikaraitioteissä ja ekologisissa kaupungeissa hurjasti kasvavan trendin.

Nyt kun vielä löytyisi P-louhelle ja kävelykeskustalle yhtä voimakas lobbari. :D
 
Viimeksi muokattu:
Siemens on sekä raitiovaunujen että raitioteiden sähkötekniikan suuri toimittaja.
Sen perustaja Werner von Siemens kehitti sähkörautatien/raitiotien/metron 1879.

Oikein mielenkiintoinen uutinen.

Vuonna 1879 valmistunut lyhyt lilliputti-sähkörata oli vain tilapäistä messuesittelyä varten. Kulkuneuvoista lisää: vuonna 1880 Siemens valmisti ensimmäisen sähköhissin ja ensimmäinen "oikea" sähköraitiotie valmistui Berliinin seudulle 1881. Maailman ensimmäinen johdinauto oli esittelyvuorossa vuonna 1882.

Werner Siemens sai aatelisen von-lisän sukunimeensä vasta vuonna 1888, eli siis nuo keksinnöt teki Werner Siemens.
 
Mietinkin jo, että Siemens on haistanut pikaraitioteissä ja ekologisissa kaupungeissa hurjasti kasvavan trendin.

Siemens on saattanut haistaa myös sen, että Suomessa skoijausmahdollisuudet kaupunkiraideliikenneprojekteissa ovat varsin lupaavat.
 
Takaisin
Ylös