Etelä-Helsingin raitiolinjojen kehittäminen

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Tällaista suunnitelmaa olen itse hahmotellut Etelä-Helsingin raitiolinjojen (lähinnä 1, 3B/T ja 7A/B) kehittämiseksi. Suunnitelma pohjautuu lähinnä kesän 2011 poikkeusreitteihin ja niiden hyväksi havaittuun toimivuuteen, jonka pohjalta linjoja on mielestäni hyvä lähteä kehittämään. Palautetta saa ja pitääkin antaa.

  • Linja 1: linjan päätepysäkki siirretään Kolmikulmaan ja linja ei enää kierrä Kruununhaan kautta. Osa vuoroista on A-vuoroja, jotka ajavat Kruununhaan, Aleksanterinkadun ja Mikonkadun kautta Rautatieasemalle, josta 3B:n reittiä Telakkakadulle. Parantaa Käpylän yhteyksiä keskustaan ja rautatieasemalle sekä poistaa linjan 17 tarpeen, kun linja 1A ajaa Kruununhaan kautta Rautatieasemalle ja Viiskulmaan. Vuoroväliä tihennetään.
  • Linja 3B: linjan päätepysäkki siirretään Telakkakadulle, jolloin eteläisen Punavuoren yhteydet paranisivat. Eiran reittiosuutta hoitaa linja 5.
  • Linja 3T: linjan päätepysäkki siirretään Katajanokan terminaalille. Parantaa Katajanokan (terminaalin) palvelua.
  • Linja 4/T: linja 4T lakkautetaan linjan 3T reittimuutoksen vuoksi. Katajanokan palvelu paranee ja selkiytyy, kun kaikki vuorot ajetaan Merisotilaantorille. Vuoroväliä tihennetään muuttamalla osa T-lähdöistä tavallisiksi lähdöiksi.
  • Linja 5: linja ajaa samaa reittiä kuin kesällä 2011, mutta molempiin suuntiin. Hoitaa Eiran, Olympiaterminaalin ja Kauppatorin yhteydet.
  • Linja 7A/B: arkisin ruuhka-aikoina linjan vuoroväliä tihennetään hieman korvaamaan linjaa 1 Kruununhaassa.
 
Bussi 17 olisi tarpeeton ihan sillä, että ajettaisiin keskipäivälläkin 1A:ta ihan nykyreitillä. Kävelymatka Eiran sairaalan pysäkiltä terveysasemalle on 250 m. Tuo maksaa noin 60 000 euroa vuodessa ja sillä saa tasaisen 20 min vuorovälin 1A:lle päivällä.
 
Bussi 17 olisi tarpeeton ihan sillä, että ajettaisiin keskipäivälläkin 1A:ta ihan nykyreitillä. Kävelymatka Eiran sairaalan pysäkiltä terveysasemalle on 250 m. Tuo maksaa noin 60 000 euroa vuodessa ja sillä saa tasaisen 20 min vuorovälin 1A:lle päivällä.

Ottamatta kantaa siihen, onko 17 ylipäänsä tarpeen, eivät nuo minusta ole kovin olennaisia vaihtoehtoja. Miten nykyisellä 1A:lla reitillä pääsee esimerkiksi Kruunuhaasta Kaivokadulle tai Kamppiin? Terveysasemayhteys on merkitykseltään aika pieni.

17 kuormasta muuten suurin osa on varmaan jatkossa Viiskulman ja Kampin välillä. Nykyinen 14 ja 14B pari on läpimätä, syy on, ettei tuo yhdistelmä pysy yhtään aikatauluissa, vaan ruuhkassa bussit kulkevat usein peräkkäin ja sitten on ylipitkiä vuorovälejä.
 
Ottamatta kantaa siihen, onko 17 ylipäänsä tarpeen, eivät nuo minusta ole kovin olennaisia vaihtoehtoja. Miten nykyisellä 1A:lla reitillä pääsee esimerkiksi Kruunuhaasta Kaivokadulle tai Kamppiin?

Kaivokadulle pääsee sillä 55:llä, joka sinne tulee joka tapauksessa.
 
Kaivokadulle pääsee sillä 55:llä, joka sinne tulee joka tapauksessa.

Mitenköhän tuo pysyy aikataulussa Kruunuhaasta Kaivokadulle päin? Varsinkin talvella. Olisihan Kruunuhaasta hyvä päästä ainakin vilkkaaseen aikaan 20-30 minuutin välein Kaivokadulle ja Kamppiin yhteydellä, jolla on luotettavat aikataulut. (Tuo on kai periaatteessa liitynnän minimipalvelutaso melkein joka puolella kaupunkia.) Suurin osa jaksaa kyllä kävellä, mutta mummojen hyydyttäminen pakkaseen bussia odottaessa ei minusta silti tunnu kovin hyvältä ajatukselta.

Eikös ykköselle voisi harkita reittiä Käpylä - Sturenkatu - Hakaniemi - Kruunuhaka - Senaatintori - Mikonkatu - Kaivokatu - Kamppi - Freda - Perämiehenkatu? Muutama sata metriä kiskoja Fredalle toki tarvittaisiin. Toki tuollakin on varmaan reilusti aikatauluhaasteita eikä se menisi Kruunuhaassa rantaan saakka. Laajasalon ratikka toki ratkaisisi Kruunuhaan yhteydet, mutta sen aikataulu vaikuttaa venyvän ja venyvän.

Vaikka tuossa reitityksessä on kyllä ongelmana, että sitten vielä nykyistäkin enemmän ratikoita kulkee keskustan pahimpien sumppujen läpi. Nykyään liikenteen kysyntä suuntautuu tosi voimakkaasti Kaivokadun ja Lasipalatsin pysäkeille. Kun länsimetro valmistuu, osa Elielinaukion ja Rautatientorin linjoista siirtynee Kamppiin, joka jakaa kuormitusta hiukan, muttei ehkä kovin paljon. Mutta jos ja kun Pisara valmistuu se jakanee kysyntää vähän enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös