Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

Liittynyt
3 Heinäkuu 2005
Viestit
184
Szegedin kaupunki Unkarissa, eli sukulaisissa, on saanut uusia raitovaunuja. Vaunut ovat puolalaisen PESA Bydgoszcz SA tehtaan täysmatalaa mallia Swing. Niissä on viisi palaa, kolme "teliä", kuusi ovea vain oikealla puolella, yksi ohjaamo ja istumapaikkoja 40. Vaunut on täysilmastoitu. Vaunuja on hankittu yhteensä yhdeksän ja neljä ensimmäistä on nyt saatu kaupunkiin. Szeged tulee hankkimaan myös uusia johdinautoja runsaasti.

http://www.hirado.hu/Hirek/2012/02/29/08/Videken_ilyen_meg_nem_volt__megmutatjuk_Szeged.aspx
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitioliikenne Keski-Euroopassa

Samaisia PESA Swingejä toimitetaan myös Varsovaan. Viime viikolla tuli täyteen 100 Swingiä, kokonaistilaus on 186 kpl.
 
Krakovaan on tänään saatu raiteille uusi raitiovaunu "405", joka on saatu aikaan kolmesta vanhasta Konstal 105Na -vaunusta lisäämällä väliin kaksi matalalattiaista välipalaa ja yhdistämällä kokonaisuus yhdeksi matkustamoksi. Vaunun pituus on 40,5 m. Kuva koeajosta täällä.
 
Komeita vehkeitä. Ei lopu esteetön tila kesken ihan heti niin kuin väliosavaunuissa yleensä tuppaa tapahtumaan. Kahden väliosan vaunuja olisi sietänyt meilläkin hankkia saman tien. Erityinen hatunnosto onnistuneesta kasvojenkohotuksesta!
 
Mielenkiintoista tuo kahden virroittimen ilmeinen tarve. Tietäneekö joku syytä moiseen?
Kolmen vaunun junia ajetaan Krakovassa aina kaksi virroitinta ylhäällä, mutta en tiedä, miten se vaikuttaa uudistettuun vaunuun. Lisää kuvia tästä koevaunusta (myös sisätiloista) voi katsella täällä.
 
Kolmen vaunun junia ajetaan Krakovassa aina kaksi virroitinta ylhäällä,
Mutta eikös tuo ole yksi vaunu? No joo, mistäpä me tiedämme. Yritin puolankielistä tekstiä Bingin avulla ymmärtää. Sen verran selvisi, että "tekniset syyt"...
 
Frankensteinvaunu taitaa olla sittenkin nimenomaan kaksi vaunua liimattuna pysyvästi toisiinsa, ja miksipäs ei? Moniajon tuntuisi vain helpottuvan, jos perävaunu onkin kiinteä osa etuvaunua.
 
Mutta eikös tuo ole yksi vaunu? No joo, mistäpä me tiedämme. Yritin puolankielistä tekstiä Bingin avulla ymmärtää. Sen verran selvisi, että "tekniset syyt"...

Lieköhän syynä tämä: http://www.protram.com.pl/zdjecia_oferta2.htm (malli 206)?
Eli että kehitystyön tuloksena malli 405 on kasattu tuollaisista ja väliin vedelty moduuleja. Tässä videossa (http://www.youtube.com/watch?v=nIr3RiMP2-o) näkyy myös kaksi virroitinta ylhäällä. Täällä taas mainitaan, että kaksi niitä on, mutta syytä ei kerrota: http://www.tramwaje.info/index.php?dzid=281&did=1848
 
Ei ole mitenkään ainutkertaista, että yksi yhtenäinen raitiovaunu onkin sähköpuolen ratkaisujensa puolesta ikään kuin kaksi vaunua yhteenkytkettyinä. Brysselin kaksiniveliset PCC-vaunut (sarja 7900) lienee tunnetuimpia tällaisia esimerkkejä läntisessä Euroopassa. Vaikka kyse on yhdestä vaunusta, tekniikaltaan tällainen kahdeksanakselinen vaunu vastaa lähestulkoon sellaisenaan kahta yhteenkytkettyä PCC-telivaunua, jopa virransyötön suhteen. Tästä syystä 7900-sarjan vaunut käyttävät ajossa aina kahta virroitinta.

Kuvia Railfaneurope-sivustolla:

http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/Brussels/7900/pix.html
 
Frankensteinvaunu taitaa olla sittenkin nimenomaan kaksi vaunua liimattuna pysyvästi toisiinsa, ja miksipäs ei? Moniajon tuntuisi vain helpottuvan, jos perävaunu onkin kiinteä osa etuvaunua.
Ei kaksi, vaan kolme. Krakovan uudet Bombardierit ja muut pitkät nykyaikaisemmat mallit ovat liian pieniä kahden nykyisen linjan hoitoon. Näitä on ajettu ja ajetaan siis toistaiseksi edelleenkin kolmen Konstal 105Na-vaunun junina ja nämä yhdistelmät on nyt tarkoitus muutaman vuoden sisään remontoida tämmöisiksi letkoiksi kahden matalalattiaisen väliosan voimin.

Tällä videolla näkyy lähtötilanne eli kolmen Konstal 105Na:n muodostama juna.
 
Ei ole mitenkään ainutkertaista, että yksi yhtenäinen raitiovaunu onkin sähköpuolen ratkaisujensa puolesta ikään kuin kaksi vaunua yhteenkytkettyinä.
Aivan. En tunne Konstal-vaunujen sähköjärjestelmän rakennetta, mutta ei nykyaikaistakaan vaunua kannata tehdä niin, että siinä on yksi tehonsäätöyksikkö, joka hoitaa kaikkia moottoreita. Jo käyttövarmuuden tähden kannattaa olla rinnakkaisia järjestelmiä, jotta yksi vika ei pysäytä koko vaunua.

Linkatuista videoista näkee, että kolmen vaunun Konstal-junissa on kaksi virroitinta käytössä, ja keskimmäisen ja viimeisen vaunun välissä on katolta toiselle johtava ajolangan virran välittävä kaapeli. Toisin sanoen lienee niin, että yhden vaunun virroitin kestää kahden vaunun virran, mutta ei kolmen. Yhdyskaapelin käyttö on tarkoituksenmukaista siksi, että säästetään edes yhden virroittimen kuluttamista.

Dresdenissä ajettiin myös kolmen vaunun junia 4-akselisilla Tartroilla. Siellä ajettiin kolmella virroittimella. Näin ehkä siksi, että ajovirran vienti vaunusta toiseen on jossain määrin haastavaa suuren tehon vuoksi. Ja on päädytty siihen, että käytetään virroitinta sen sijaan, että järjestetään tehonsiirto vaunusta toiseen.

Budapestissä Combino Plussat ajavat 2 virroitinta ylhäällä, vaikka on kyse yhdestä 54 metriä pitkästä vaunusta. Rakenteellisesti Combino Plus on kuin kaksi kiinteästi kytkettyä erillistä vaunua multippeliajossa. Kahden vorroittimen käyttö voi kuitenkin johtua virroittimen virtarajoituksesta. Onhan 54 metriä noin puolet tavallisesta metrojunan pituudesta. Ja olisi kyse 4–5 -vaunuisesta metrojunasta, siinä olisi käytössä 8–10 virroitinta.

Antero
 
Pari uutista Puolasta:
1. Wrocław on avannut viime viikolla uuden raitiolinjan jalkapallostadionille ja Kozanów-nimiseen kaupunginosaan. Loppuosa linjasta Krzykiin on kokenut perusteellisen remontin ja sille on asennettu liikennevaloetuudet. Projekti kulkee nimellä Tramwaj Plus ja sen linjatunnuksissa on sama PLUS -liite. PLUS-linjoja liikennöidään uusilla Skoda 19-vaunuilla.

2. Jaworzno, 95 000 asukkaan kaupunki Etelä-Puolasta, on päättänyt anoa EU-tukea kahden raitiolinjan rakentamiseksi kaupunkiin ennen vuotta 2020. Linjan tarvitsema energia on tarkoitus saada auringosta ja linjojen suunnitteluperiaate on ranskalaisen mallin mukainen.
 
Lodzissa Puolan keskiosissa esikaupunkiraitioteitä liikennöineet yhtiöt TP ja MKT sulautettiin huhtikuun alusta lukien kaupungin liikennelaitokseen (MPK). MPK peri samalla suurehkon määrän esikaupunkiradoille käytettynä hankittuja Düwag-vaunuja sarjoista GT6, GT8 ja M6S. Edelleen käytössä olevista GT8-vaunuista valtaosa on HKL:n pitkien Mannejen sisarvaunuja, sarjaa jota on linjakäytössä enää vain kolmessa kaupungissa (Helsinki, Lodz, Gotha). Yksi korkealla väliosalla varustettu GT8-vaunu lienee myös ajossa, tämä vaunu on entinen Ludwigshafenin numero 149, Helsingin Ludden (nro 150) sisarvaunu.

MPK:n kalustoa on esitelty linkissä alla:

http://www.phototrans.eu/24,34,0,Miejskie_Przedsi_biorstwo_Komunikacyjne.html
 
Ei koske pelkkää raitioliikennettä, mutta Krakova on uudistanut kertalippuhinnastonsa. Vähänkin pidempään kaupungissa oleilevan on todella kannattavaa ostaa tuo viikon kertalippu erilaisilla aikarajoilla pelaamisen sijasta.
 
Takaisin
Ylös