Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

Kaliningradiin on tilattu puolalaiselta valmistajalta Pesa kolme kaksinivelistä Pesa Swing -vaunua. (28.10.2012)
Kaupungin 1000 mm:n raitioverkkoa on vuosien aikana kovasti supistettu. Mutta jonkinlainen renessanssi lienee odotettavissa.
Kaupunki on kertonut viisivuotisesta raitioverkon rehabilitaatio-ohjelmasta (ei mulla tarkempaa tietoa).
 
Kaliningradissa on tällä hetkellä liikenteessä enää kaksi raitiolinjaa, numerot 3 ja 5. Käytännössä linjoja on tavallaan vain yksi, koska linja 3 on (lyhyehköä) eteläistä haaraansa lukuunottamatta oikeastaan lyhennelmä linjasta 5. Yhtenä katalysaattorina supistuskehityksessä on ollut metrinen raideleveys, ja venäläisten valmistajien ilmeinen haluttomuus valmistaa sille sopivaa kalustoa, vaikka Pjatigorskiin hankittiinkin 1990-luvulla erä kotimaisia vaunuja. Teli-Tatrat on supistusten vuoksi voitu poistaa lähes kokonaan, ja epäilemättä nyt tehty vaunuhankinta mahdollistaa viimeisten kahden telivaunun poiston. Valtaosa liikenteestä hoidetaan neljälläkymmenellä KT4-lyhytnivelvaunulla, niiden korvaaminen jäänee myöhempään tulevaisuuteen. Joka tapauksessa Kaliningrad teki kaupallaan historiaa, ostamalla ensimmäisenä venäläiskaupunkina raitiovaunuja EU:sta.
 
Kaliningradin tilaus on kyllä hyvä esimerkki vaikka Liepajan suuntaan. Ja puolalaisten valmistajien kustannustaso näyttäisi olevan kohtuullinen Itä-Eurooppaa ajatellen.

Joka tapauksessa Kaliningrad teki kaupallaan historiaa, ostamalla ensimmäisenä venäläiskaupunkina raitiovaunuja EU:sta.
Moskovassa ainakin on Pragoimexin 2009 valmistama VarioLF ja Tsekki ollut EU-jäsenmaa 2004 alkaen, joten ei ihan näinkään. Lisäksi sama yritys on toimittanut Volgogradiin pari uudelleenrakennettua Tatraa T3R.PV-tyyppimerkinnällä jos en väärin muista.
 
Yhtenä katalysaattorina supistuskehityksessä on ollut metrinen raideleveys, ja venäläisten valmistajien ilmeinen haluttomuus valmistaa sille sopivaa kalustoa, vaikka Pjatigorskiin hankittiinkin 1990-luvulla erä kotimaisia vaunuja.

Ei raideleveys sinällään, vaan vaunukorin leveys. Kaliningradissa leveys (2,2 m) poikkeaa Venäjän "standardileveydestä" 2,5 m. Puolasta löytyi sitten sopivasti edullinen vaunutyyppi :) Liikenne aloitetaan ensi kuussa linjalla 5. Mikäli kaikki menee putkeen, tilataan vaunuja 10 lisää.

Karttoja aina hevoskaudelta nykyaikaan löytyy täältä. Ensimmäisenä tuorein, josta löytyy vielä heinäkuussa lakkautettu ykköslinjakin sekä lakkautetut osuudet (lakkautusvuosineen) + bonuksena johdinautolinjat.

Spårvägssällskapetin foorumilla kuvakooste. Erikoisen näköinen virroitinmalli!
 
Kuin myös Daugavpilsin suuntaan, sillä siellä kunnostetaan rataa oikein urakalla. Ajolankoja ei tosin ole vielä taidettu vaihtaa, eli ne lienevät vanhaa, vain trolleyvirrottimelle sopivaa mallia.
Daugavpils on oma asiansa, koska kaupungissa 1524mm verkosto ja muutenkin suuntautunut Venäjän suuntaan. Kaupunkiin tilattiin jo 12 vaunua pietarilaiselta PTMZ:ta mutta kyseinen valmistaja on jonkinlaisessa konkurssissa/selvitystilassa joten asia epäselvä. Kaliningradin kolme vaunua Pesa pystyy ilmeisesti toimittamaan samasta sarjasta kuin Bydgoszczin parhaillaan tehtävät vaunut. Pesa on muuten tehnyt myös 1,2 miljardin euron aiesopimuksen Deutsche Bahn:in kanssa 470 moottorivaunusta, joten ei mikään nakkikioski jos toteutuu. Puola voikin olla raidekaluston valmistuksen tyyssija tulevaisuudessa. Alstomilla ainakin on jo tehdas maassa.
 
Moskovassa ainakin on Pragoimexin 2009 valmistama VarioLF ja Tsekki ollut EU-jäsenmaa 2004 alkaen, joten ei ihan näinkään. Lisäksi sama yritys on toimittanut Volgogradiin pari uudelleenrakennettua Tatraa T3R.PV-tyyppimerkinnällä jos en väärin muista.
Totta. Tarkoitus oli sanoa, että ensimmäinen kokonaan uusien vaunujen hankinta EU:sta. Jos käytetyt tai rempatut vaunut lasketaan, hankinta ei ole edes Kaliningradin ensimmäinen EU:sta, koska ovat hankkineet aikoinaan vaunujen HKL 161-166 sisarvaunuja käytettyinä Mannheimista (mutta ilman väliosaa). Pioneerin rooli siis itse asiassa kuuluu Kaliningradille, mutta näiden varhaisempien, vuoden 1995 kauppojen ansiosta.
 
4. Bydgoszcz. Keskustasta rautatieasemalle johtava uusi 1,8 km pituinen linja valmistuu tänä vuonna. Asemalle kulki raitiotie vuoteen 1990 asti, mutta linja suljettiin kaasuräjähdysvaaran takia väliaikaisesti eikä koskaan palannut silloiselle reitilleen.
Tällä raitiotieosuudella on avajaiset 22.11. joten vielä ehtii varaamaan matkalippuja... ;)
 
Joka tapauksessa Kaliningrad teki kaupallaan historiaa, ostamalla ensimmäisenä venäläiskaupunkina raitiovaunuja EU:sta.
Sinänsä ei ihme, että nimenomaan tuo kaupunki vanhana saksalaiskaupunkina (Königsberg) ostaa uudisraitiovaununsa EU:sta.
 
Sijainnin puolesta kenties on näin. Laajempaa yhteiskunnallista taustaa vasten se sen sijaan on erittäin hämmentävää. Kaliningrad on merkittävä laivastotukikohtakaupunki, ja on ollut sellainen koko venäläisen olemassaolonsa ajan vuodesta 1945. Pitkään tämä tarkoitti myös sitä, että kaupunki oli suljettu ulkomaalaisilta. Venäläiskaupunkina Kaliningrad on siten ollut toisaalta poikkeuksellisen eristynyt ulkomaista ja toisaalta upseeriperheiden ansiosta epäilemättä keskimääräistä venäläiskaupunkia patrioottisempi. Voiton lienee vienyt pragmaattisuus, poikkeavan raideleveyden, ja kuten Piirka muistutti, poikkeavan vaunuleveyden vuoksi hankinta Mannheimista oli muita vaihtoehtoja helpompi.
 
2. Krakova. 4,2 km pitkä linja Ruczajn yliopistokampukselle on valmistumassa tänä vuonna.

Tämän uuden pätkän avajaiset ovat huomenna ja linjaliikenne alkaa lauantaina 17.11. Samalla kaupungissa muuttuvat kymmenien bussi- ja raitiolinjojen reitit. Uudelle osuudelle siirtyvät linjat 11, 18 ja 23 sekä uusi linja 52, joka alkaa ajaa Ruczajsta keskustan kautta Osiedle Piastówin päätepysäkille Nowa Hutassa. Tämä uusi linja samoin kuin jo aikaisempi 50 (Krowodrza Górka - Kurdwanów) alkaa ajaa ruuhka-aikoina 5 ja muulloin 10 minuutin välein, mikä on Krakovassa uutta.
 
Puolan Poznanissa on avattu tänään parin kilometrin lisäpätkä pikaraitiotietä, joka viereisen kadun sijaan kulkee rautatieleikkauksessa kaupungin päärautatieasemalle. Video uudelta osuudelta.
 
Miskolcin kaupunki Unkarissa on saamassa uusia Skoda 26T raitovaunuja http://www.skoda.cz/en/products/tramcars/tramcar-26t/

Debrecenin kaupunki Unkarissa on saamassa 18 uutta CAF raitiovaunua http://cdn1.haon.hu/2012/04/1villamoskocsi1-600x4001.jpg

Budapestin kaupunki Unkarissa on tilaamassa 37 uutta raitiovaunua, 25 lyhyttä ja 12 pitkää (Combino Budapest) vaunua

Ja Škoda 30T Bratislavaan http://www.skoda.cz/en/products/tramcars/tramcar-30-t/

---------- Viestit yhdistetty klo 19:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:32 ----------

Praha:

Uusin rataosa (pidenetty) Vítězné náměstí–Podbaba

Tulevat rataosat (2014+)
Sídliště Barrandov–Holyně, 1,5km
Divoká Šárka–Dědinská, 2,1km
 
Mieltä lämmittää vaunurenderöinnissä oleva linjakilpi "Petržalka". Kyseessähän on Euroopan mittakaavassa aivan mielettömän iso kaupunkiraideliikenteen "valkoinen läiskä kartalla", 115'000 asukkaan suurlähiö Tonavan vastarannalla Preßburgin/Bratislavan ydinkeskustaan nähden, joen ja Itävallan rajan välissä puristuksissa. Ilmeisesti kyseessä on vähän samanlainen tarina kuin Baltian pääkaupungeissa: ensin piti tulla neukkumetro, sitten kevytmetro ja sitten pikaratikka, mutta rahat ovat riittäneet lähinnä autoteihin.

Toivottavasti sekä Persilijalähiöön että Lasnamäkeen saadaan tällä vuosikymmenellä raitioliikennettä!
 
Takaisin
Ylös