Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/70

Viestiketju: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

  1. #31
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Itse asiassa noita venäläisiä asemannimiä on vastikään vaihdettu vastaamaan kaupunkien nimiä. Ilmeisesti RŽD:lläkin huomattiin vihdoin, että Neuvostoliitto on romahtanut.
    Esim. Sverdlovsk Pass on siis nykyään Ekaterinburg Pass, Gorkij Mosk on Nižnij Novgorod Mosk (vai onkohan tuo maininta Mosk enää mukana?) ja Leningrad Vit, Leningrad Finl ja sen semmoiset ovat jo pitempään olleet S-Peterburg Vit, S-Peterburg Finl ja niin edelleen.
    Toisaalta Moskovassa asema, josta lähdetään Suomenlahden pohjukkaan Сапсанilla on edelleenkin "Ленинградский вокзал". Ja onhan Riksu–Piiteri-baanalla edelleenkin mm. Лейпясуо (Leipäsuo), vaikka aseman alkuperäinen nimi on Голицыно, Galitsina. Myös Kanneljärvi eli Каннельярви on saanut säilyttää suomalaisen nimensä, vaikka toimivaltainen viranomainen on vaihtunut jo eläkeikä sitten.
    Sakari Kestinen

  2. #32

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Toisaalta Moskovassa asema, josta lähdetään Suomenlahden pohjukkaan Сапсанilla on edelleenkin "Ленинградский вокзал".
    Mutta onhan oblastin nimeen sentään jäänyt Leningrad, joten sikäli asema on ihan oikean niminen.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Mitä tähän viestihaaraan siis kirjoitellaan? Bulgaariasta vai Berlinistä, Helsingistä vai Dubrovnikistä? Otsikko on nyt täysin kekkoslaisten laatima, menneisyydestä.

  4. #34
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Rautaesirippu (pl. ex-DDR) toimii mielestäni hyvänä vedenjakajana tässä yhteydessä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.06.2012 kello 09:07. Syy: iso kuva linkiksi

  5. #35
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Rautaesirippu (pl. ex-DDR) toimii mielestäni hyvänä vedenjakajana tässä yhteydessä.
    Mutta kun se ei perustu maantieteeseen eikä ilmansuuntiin. Se on vain yli kaksikymmentä vuotta sitten päättyneen poliittisen suuntauksen raja. Eihän "itä" ole muutenkaan synonyymi "kommunismille".

  6. #36
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Ei kai tuo luonnonmaantieteellisestikään aivan pielessä ole, vaikka politiikka jätettäisiinkin syrjään. Lähinnä Suomi (josta nyt tuskin muutenkaan on syytä keskustella näin yleisen otsikon alla) ja Kreikka ovat "väärissä" paikoissa. Euroopassa näitä valtioiden rajoja ei kuitenkaan ole vedelty viivottimella, joten kovin suoraa luonnonmaantieteellistä jakolinjaa idän ja lännen väliltä tuskin on löydettävissä. Toki jos jokaista Albanian vuohivetoista vuoristoraitiotietä varten tarvitaan oma ketju että asiat pysyvät ilmansuunnallisesti ruodussa, niin ei siinä mitään.

  7. #37
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Pistetään tänne "itäiseen Eurooppaan" uutinen vaikkakin vähän myöhässä;

    Tsekkiläinen Pragoimex on esitellyt uuden EVO2 mallinsa Ostravassa, Tsekin kansallisilla raideliikennepäivillä. Tarkoitus on toimittaa Libereciin kahdeksan kappaletta näitä vaunua. Pituutta 21,75 metriä. Tsekissä mennään kaluston osalta eteenpäin ja vaatimustaso tuntuu nousseen Skoda 15T (Skoda ForCity) toimitusten jälkeen. Hyvä niin raitiovaunumarkkinoiden monipuolisuuden kannalta.

    Siinä muutama kuva Commonsista:
    http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi..._Evo2_(01).jpg

  8. #38
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Poznanissa avataan huomenna klo 18 uusi raitiotielinja Franowon kaupunginosaan. Osuuden pituus on 2,5 km, josta 800 m tunnelissa. Franowoon on nousemassa myös uusi varikko.

  9. #39
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mutta kun se ei perustu maantieteeseen eikä ilmansuuntiin. Se on vain yli kaksikymmentä vuotta sitten päättyneen poliittisen suuntauksen raja. Eihän "itä" ole muutenkaan synonyymi "kommunismille".
    Itä-Eurooppa on Euroopan maanosan itäinen osa. Varsinkin Kylmän sodan aikana termiä käytettiin viittaamaan maihin, joiden järjestelmä oli tuolloin sosialistinen. Itä-Eurooppaan luettiin tällä perusteella Venäjän Euroopan puoleiset osat, Baltian maat, Puola, Valko-Venäjä, Ukraina, Unkari, Tšekki, Slovakia, Romania, Moldova, Bulgaria, Albania ja entisen Jugoslavian maat. YK käyttää tästä hieman poikkeavaa määritelmää, jossa Baltian ja Balkanin maat eivät kuulu Itä-Eurooppaan. Itä-Euroopan maista kymmenen kuuluu tällä hetkellä Euroopan unioniin; kertoo Wikipedia.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Itä-Eurooppa on Euroopan maanosan itäinen osa. Varsinkin Kylmän sodan aikana termiä käytettiin viittaamaan maihin, joiden järjestelmä oli tuolloin sosialistinen. Itä-Eurooppaan luettiin tällä perusteella Venäjän Euroopan puoleiset osat, Baltian maat, Puola, Valko-Venäjä, Ukraina, Unkari, Tšekki, Slovakia, Romania, Moldova, Bulgaria, Albania ja entisen Jugoslavian maat. YK käyttää tästä hieman poikkeavaa määritelmää, jossa Baltian ja Balkanin maat eivät kuulu Itä-Eurooppaan. Itä-Euroopan maista kymmenen kuuluu tällä hetkellä Euroopan unioniin; kertoo Wikipedia.
    Missä on Saksan Demokraattinen Tasavalta? Berliinin länsipuolella tapahtuvat nykypäivän ratikkauutiset niputan tänne Itä-Euroopan uutisten puolelle, koska raja kulkee nykyisin Saksan halki ossien ja wessien välissä.

    Onko Länsi-Euroopan ja Itä-Euroopan välissä vielä Keski-Eurooppakin?

  11. #41
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Missä on Saksan Demokraattinen Tasavalta?
    Historian lehdillä ja ryssien utopioissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Berliinin länsipuolella tapahtuvat nykypäivän ratikkauutiset niputan tänne Itä-Euroopan uutisten puolelle, koska raja kulkee nykyisin Saksan halki ossien ja wessien välissä.

    Onko Länsi-Euroopan ja Itä-Euroopan välissä vielä Keski-Eurooppakin?
    Aivan sama. Näitä tämän aiheen uutisia on tällä foorumilla niin vähän, että jokainen niistä kiinnostunut varmasti löytää ne vaikka ketjun otsikkon nimeä ei väännettäisikään dosenttitason politiikka-, historia- ja maantietoanalyysien pohjalta.

  12. #42
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Varsova aikoo anoa EU-varoja kolmen uuden raitiolinjan rakentamiseen.

    Ensisijainen kohde on Gocławin kerrostalolähiö Wisła-joen itärannalla ja sinne tarvitaan arviolta 2,5 km uutta rataa. Projekti tosin sisältää myös radan jatkamisen toiseen suuntaan poikittaisyhteytenä edelleen Aleja Waszyngtona -kadulta ja tunnelissa Warszawa Wschodnia -aseman ali ja edelleen Szwedzka-katua Żaba (=sammakko)-nimiseen liikenneympyrään.

    Toinen kohde on Wilanów, joka tunnetaan kuninkaallisesta palatsistaan. Sinne on ollut raitiotie, joka suljettiin remonttia varten 70-luvulla ja on sittemmin purettu pois. Uuden raitiotien pituus olisi vähimmillään 6-7 km ja tähän liittyy myös kehämäinen jatkosuunnitelma Mokotówin ja Banacha-päätepysäkin kautta tunneliin ja edelleen Warszawa Zachodnia -aseman ali Wolan puolelle.

    Kolmas kohde on jälleen joen itärannalla. Sen tarkoitus olisi yhdistää nykyinen Żerań FSO -päätepysäkki jo rakenteilla olevaan Tarchominin raitiotiehen.

    Tramwaje Warszawskie -yhtiön edustaja arvelee, että nämä projektit eivät toteudu ilman EU-tukea, mutta tuen avulla ensimmäistä päästäisiin aloittamaan 2015.

  13. #43

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    1. Olsztyn. 11 linjakilometriä käsittävän verkoston rakennustyöt on aloitettu. Kaupungissa oli aiemmin raitiotie vuosina 1907 - 1966.
    Puolankielisen wikipedian kartta, josta ilmenee sekä vanha raitioverkko, että rakenteilla oleva uusi osuus. Mikäli ymmärsin oikein tästä Youtube -videosta, rakennetaan ensiksi osuus rautatieasemalta (Dworzec Olsztyn Główny) eteläiseen osaan kaupunkia (Osiedle Jaroty). Myöhemmin rakennetaan mm haara yliopistolle. Ja jos ymmärsin oikein videon sanoman oikein, kustantaa radat ja varikko 75 milj. € sekä 15 Solaris Tramino vaunua (sivuston järnvägsnyheter.se mukaan) 30 milj. €, yhteensä 105 milj €.

    Toiseen Youtube -videoon on vanhoista postikorteista koostettu kaupungin näkymiä. Siellä täällä näkyy vanhoja ratikoitakin.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  14. #44
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Krakovassa on torstaina 4.10. otettu käyttöön viisi kaupungille uudentyyppistä Bombardier NGT8-raitiovaunua. Vaunujen pituus on 32,8 m, leveys 2,4 m ja huippunopeus 80 km/h. Vaunuissa on kolme osiota, viidet ovet ja 77 istumapaikkaa. Vaunuja on kaupunkiin tulossa kaikkiaan 30 kpl. Kuvia mm. täällä.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Krakovassa on torstaina 4.10. otettu käyttöön viisi kaupungille uudentyyppistä Bombardier NGT8-raitiovaunua. Vaunujen pituus on 32,8 m, leveys 2,4 m ja huippunopeus 80 km/h. Vaunuissa on kolme osiota, viidet ovet ja 77 istumapaikkaa. Vaunuja on kaupunkiin tulossa kaikkiaan 30 kpl. Kuvia mm. täällä.
    Tällainen vaunu oli esillä Innotransissa Berliinissä. Vaunun teli- ja niveljärjestys on sama kuin HKL:n Transtechilta tilaamissa vaunuissa, mutta keskivaunun telit eivät ole vetäviä. Päätyvaunuissa on lattiassa porras, eli päätytelien yläpuolinen lattia on muuta vaunua korkeammalla. Krakovan raideleveys on 1435 mm.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. SA-3 yhteensopivat kytkimet Euroopassa
    kirjoittanut Hermanni foorumissa Junat
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 16.11.2012, 18:29
  2. Keski-Suomen Liikenne
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.04.2008, 19:21
  3. Raitiovaunutunnelihankkeet Keski-Euroopassa
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 11.07.2007, 00:07
  4. Raitiovaunuhankintoja Keski-Euroopassa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 17.03.2007, 09:59
  5. Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 11.12.2006, 19:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •