Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: Virroittimien monikäyttö Kulosaaren Jumbossa

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Virroittimien monikäyttö Kulosaaren Jumbossa

    Mitä tässä suomalaisessa kahdella saksisangalla varustetussa ratikassa oikein tapahtuu? Onko tämä ihan oikeaoppista? Vuosia myöhemmissä kuvissa toinen virroitin on käytössä alasvedettynä ja vielä myöhemmissä kuvissa toinen byygeli on peräti poistettu kokonaan.
    http://www.raitio.org/historia/kulosaar/kuva10.jpg
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.03.2012 kello 07:01. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mitä tässä suomalaisessa kahdella saksisangalla varustetussa ratikassa oikein tapahtuu? Onko tämä ihan oikeaoppista? Vuosia myöhemmissä kuvissa toinen virroitin on käytössä alasvedettynä ja vielä myöhemmissä kuvissa toinen byygeli on peräti poistettu kokonaan.
    http://www.raitio.org/historia/kulosaar/kuva10.jpg
    Kun ei ole käytössä Kulosaaren vaunujen sähkökaaviota, jää arvailun puolelle. Ja arvaukseni on, että Jumboissa oli yksi virroitin kytketty saman vaununpäädyn kontrolleriin. Siis ylhäällä oli pidettävä se virroitin, jonka kontrollerista kulloinkin ajettiin. Jos virroitin oli alhaalla, sen vaunupäädyn ajolaite oli pimeänä.

    Linkattu kuva taitaa olla tilanteesta, jossa vaunua ajetaan lautalle. Silloin luultavasti on tarvittu molempien päiden ajolaitteita, ja on ollut käytännöllistä pitää kumpikin virroitin ylhäällä sen sijaan, että niitä nostetaan ja lasketaan edestakaisin.

    Nyt voi kysyä, miksi ei sitten muissa kahteen suuntaan ajettavissa vaunuissa ollut myös kahta virroitinta. Esimerkiksi siksi, että virroittimen tulee olla 2-akselisen vaunun akseleiden välisellä alueella tai akselin päällä pysyäkseen kaarteissa ajolangan alla. Lyhyissä vaunuissa ei ole tilaa kahdelle virroittimelle, joten on pakko rakentaa yhden virroittimen järjestely.

    Antero

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Linkattu kuva taitaa olla tilanteesta, jossa vaunua ajetaan lautalle.
    Mutta Antero, jumbothan (pituus 11,5 m) eivät raitiovaunulautta Brändöllä seilanneet. Eivätkä edes pikkuruotsalaisetkaan (pituus 8,7 m). Vain Kummerit (pituus 7,7 m) soveltuivat laivattaviksi.

    Kuva on Söödernääsin rannasta Palosaaren uuden kääntösillan juurelta. Tuo silta on muuten tietääkseni toinen suomalainen (yksityisen tahon rakentama) yleisen liikenteen käyttämä silta, jonka käytöstä perittiin siltamaksua. Siis "tietulli".

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mutta Antero, jumbothan (pituus 11,5 m) eivät raitiovaunulautta Brändöllä seilanneet. Eivätkä edes pikkuruotsalaisetkaan (pituus 8,7 m). Vain Kummerit (pituus 7,7 m) soveltuivat laivattaviksi.
    Olen siis joko lukenut huonosti kirjan Kuliksen ratikan historiasta, tai en muista mitä olen lukenut. Taitaa olla jälkimmäinen. Kiitos korjauksesta.

    Tämän korjauksen jälkeen en keksi selitystä sille, miksi ajettaisiin kahdella virroittimella. Eivät kai ajan kuljettajat olleet niin laiskoja, etteivät viitsineet linjan päässä suuntaa vaihtaessaan vetää alas joutavaa virroitinta. Vai olisiko ollut niin, että virroittimet ovat kuitenkin kytketyt rinnan, ja molemmat pidettiin ylhäällä paremman ajolankakontaktin vuoksi esim. sellaisella säällä, jolloin saattoi esiintyä kontaktivaikeuksia.

    Antero

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vai olisiko ollut niin, että virroittimet ovat kuitenkin kytketyt rinnan, ja molemmat pidettiin ylhäällä paremman ajolankakontaktin vuoksi esim. sellaisella säällä, jolloin saattoi esiintyä kontaktivaikeuksia.
    Itselläni on ollut sellainen fiilis aina. Ja toisaalta ihan status-juttu: kaksiakselisissa on vain yksi kosketussanka ylhäällä (jumbojen tulon aikaan kaikissa R&O:n pienissä moottorivaunuissa oli vain lyyra ja aiemmin myös trolley), mutta telivaunussahan pitää olla tuplamoottoreidenkin takia myös tuplabyygelit. Ja vieläpä vallankumouksellisen uutta saksisankamallia, jota ei tarvitse käännellä päätekohdissa!

  6. #6
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Virroittimien monikäyttö Kulosaaren Jumbossa

    Eikös jossakin vanhassa kuvassa Kulosaaren vaunu ajanut takimmainen saksisanka ylhäällä? Kaikesta päätellen etummaisen virroittimen käyttö on kuitenkin aina ollut yleinen käytäntö.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kulosaaren asema, hankesuunnitelma
    kirjoittanut Albert foorumissa Metrot
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 09.02.2011, 16:10
  2. HSL: Kulosaaren metroasema suljetaan 7.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.05.2010, 14:30
  3. HKL: Kulosaaren metroasema uudistuu
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 17.05.2010, 21:38
  4. HSL: Kulosaaren metroasema uudistuu
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.04.2010, 09:40
  5. Kulosaaren Jumbo
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 22.05.2008, 22:18

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •