Mikä Jokerin raideleveydeksi?

Mikä olisi Jokerille paras raideleveys?

  • 1000 mm

    Äänet: 45 90.0%
  • 1435 mm

    Äänet: 3 6.0%
  • 1524 mm

    Äänet: 2 4.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    50

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,129
HKL:n johtokunta otti ensimmäisenä virallisena tahona kantaa Jokerin raideleveyteen 4.4.2012. Sen näkemyksen mukaan raideleveyden tulee olla 1000 mm. Mitä mieltä Sinä olet? Äänen antamisen lisäksi saa mieluusti perustella valintansa.
 
Paitsi Jokerin ylipäätään rakentamista toivon hartaasti myös sitä, että se liitetään Helsingin nykyiseen raitiolinjastoon ja tätä varten tuo 1000 mm on paras.
 
Ehdottomasti 1000 mm, jotta tulevaisuudessa saadaan kantakaupungin linjat laajennettua Jokerille.

Jos kuitenkin ei jostain syystä valittaisikaan 1000 mm, niin silloin ottaisin 1524 mm, koska tällöin Jokeri olisi samaa standardia kuin Turun ja Tampereen raitiotiet. Toki Tampereella ja Turussa ei ole tehty päätöksiä raideleveyksistä, mutta 1524 on vahvin ja järkevin ehdokas.
 
Minäkin toivon kovasti, että Jokeri toteutettaisiin. Sen sijaan en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että Jokerille on eduksi se, että se on alusta alkaen yhteydessä nykyiseen ratikkaverkkoon. Jotta Jokerille muodostuu nykyaikainen, toimiva liikennöintikäytäntö, olisi varmaankin parasta, että vuosikymmenen verran Jokeria operoitaisiin kokonaan erillisena yksikkönä. Keskipitkällä tähtäimellä luonnollisesti Jokeri ja nykyinen verkko voi ja pitää yhdistää siltä osin kuin se on järkevää. Siksi 1000 mm on minunkin valintani.
 
Kyse on käytännössä siitä, halutaanko mahdollisuus yhteisliikenteeseen Helsingin nykyisen ratikkaverkon kanssa vai ei. Nykyisellään osa minusta oikeastaan toivoisi tehtävän kaiken mahdollisen, jotta jokeri olisi mahdollisimman epäyhteensopiva Helsingin nykyisten ratikoiden kanssa, etteivät Helsingin ratikat pääsisi tartuttamaan kuppaansa jokeriin.
1524 mm raideleveyden valitseminen ohjaisi rinnastuksen enemmänkin Tampereen ja Turun ratikoiden kanssa ja koska nuo verkot tullaan todennäköisesti rakentamaan täysjärkisesti, niiden matkiminen on hyvä asia ja asiasta jotenkin perillä olevat poliitikot voivat myöskin ohjata poliittista keskustelua katsomaan etelän sijaan kohti luodetta ja länttä. Tämän huono puoli on sitten siinä, että se pitemmällä tähtäimellä käytännössä vaatii nelikiskojärjestemää koko kantakaupunkiin. Nelikiskorata kantakaupunkiin joidenkin kymmenien vuosien päästä ei sinänsä ole aivan törkyisen suuri lisähinta siitä, että saadaan radan ja liikennöinnin perusperiaatteet alusta alkaen järjelliseen kuntoo.

Yhteisliikenteen mahdollistaminen jo olemassaolevan hidasratikkaverkon kanssa on kuitenkin periaatteessa toivottavaa. Jos voidaan luottaa siihen, että järjestelmä osataan suunnitella puhtaalta pöydältä, 1000 mm on siis ehdottomasti järkevin valinta. Kysymys onkin siis, uskalletaanko. Ehkä se, että Turkuun ja Tampereelle tulee ilmeisesti hyvin toteutetut ratikkaverkot, edesauttaa asenneilmapiirin korjaantumista Helsingissäkin, jolloin viherkeltainen kuppa saattaa sittenkin olla parannettavissa. Tällöin sen mahdolliset haitat poistuvat muutamissa vuosikymmenissä, jonka jälkeen yhteistoiminnan edut alkavat tulla ilmi.

Yhteisliikenteestä puhuttaessa toisaalta myös metron 1524 mm rataverkko on mielenkiintoinen asia ottaa huomioon, etenkin kun metroa ilmeisesti aiotaan laajentaakin. Jso jostain ihmeen syystä haluttaisiinkin joskus sadan vuoden päästä ajaa metroverkolla ratikoita, nelikiskoisuus on pysyy aina mahdollisuutena.

Kaiken kaikkiaan taidan päätyä kannattamaan 1000 mm vaihtoehtoa ja toivoa, että Tampere ja Turku osaavat näyttää riittävän hyvää esimerkkiä, opettaen vanhalle koiralle uusia temppuja.
 
En nyt olisi ihan näin hirveän huolissani siitä, että Jokerista tehtäisiin hidasratikka vain sen takia, että raideleveys sattuu olemaan 1000 mm. Johtuu ehkä siitä, että olen täysin ulkopuolinen, enkä tunne HKL:n toimintaa muuten kuin asiakkaana. Kuitennii, pikaratikkanahan Jokeria on koko ajan mainostettu, eikä esisuunnitelma aivan huono olekaan. Helsingissä on 70-luvulta alkaen rakennettu vain lyhyitä pätkiä raitiotietä suht keskustamaisissa paikoissa, joissa on ollut runsaasti kompromissivaatimuksia muiden liikennemuotojen taholta. Jokeri on kertaluokkaa pitempi rata, jonka linjaus on sellaisissa paikoissa, että luulisi kuuluisaksi tulleen sokean Reetankin tajuavan tehdä nopeata rataa.
 
Jokerin raideleveyden tulee olla 1000 mm. Jokerin ratoja voidaan käyttää Helsingin raitiotien laajennuksilla seuraavilla suunnilla:

- Koivusaaren ja Lehtisaaren kautta Otaniemeen ja Tapiolaan
- Pitäjänmäkeen, Leppävaaraan ja Haagaan
- Maunulaan ja Oulunkylään
- Viikkiin ja sieltä edelleen Itäkeskukseen

Pääasia on suunnitella sellainen tekninen standardi, joka on toiminnallisesti kunnollinen mutta mahdollistaa Jokerin ja keskustaverkon vaunujen liikkumisen samoilla radoilla. Käytännössä Helsingissä voidaan määritellä suppea verkko, jolla ajavat keskustaverkon vaunut sekä pääosa verkkoa, jolla voivat ajaa esikaupunkiverkon vaunut.

Helsingissä on saatava raitiotien tekninen taso normaalille saksankielisen kielialueen tasolle. Sen sijaan, että tätä yritetään kiertää, pitää tarttua härkää sarvista ja kertoa päättäjille, miksi Helsingin raitiotie on saatava kuntoon, ja miten suuret hyödyt siitä on.
 
Pääasia on suunnitella sellainen tekninen standardi, joka on toiminnallisesti kunnollinen mutta mahdollistaa Jokerin ja keskustaverkon vaunujen liikkumisen samoilla radoilla. Käytännössä Helsingissä voidaan määritellä suppea verkko, jolla ajavat keskustaverkon vaunut sekä pääosa verkkoa, jolla voivat ajaa esikaupunkiverkon vaunut.
Esikaupunkiraitioteiden verkko kantakaupungissa on suhteellisen helppo määritellä. Ainakin:
  • Mannerheimintie ja Munkan rata
  • Hämeentie ja Koskelantie
  • Hesari-Mechelininkatu
  • Aleksi ja Kruunuhaan reitti Tervasaari–Sumppari
  • Kamppi–Ruoholahti–Laru (toiveajattelua)
Eli keskustakalustolle jäisi Bule, kolmosen silmukat (uusi reitti ja muut vähempiliikenteiset haarat.
 
Takaisin
Ylös