Näytä äänestyksen tulokset: Mikä olisi Tampereen raitiotielle paras raideleveys?

Äänestäjiä
62. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • 1000 mm

    11 17,74%
  • 1435 mm

    13 20,97%
  • 1524 mm

    38 61,29%
Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/29

Viestiketju: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Mikä olisi paras raideleveys Tampereen tulevalle raitiotielle? Suomessa käytössä oleva, maailman toiseksi yleisin 1000 mm, yleiseurooppalainen standardi 1435 mm vai duoliikenteen rautateillä mahdollistava 1524 mm? Mitä mieltä Sinä olet? Äänen antamisen lisäksi saa mieluusti perustella valintansa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.04.2012 kello 15:49. Syy: Turun -> Tampereen
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Tampereelle kannattaisin 1524 mm, varsinkin nyt kun Ylöjärven suuntaan suunnitellaan raitiotien laajennusta. Tällöin syntyisi oiva keino hyödyntää duoliikennettä välillä Ylöjärvi - Lielahti.

    Uusien raitioteiden myötä olisi hyvä saada koko maahan standardi uusille raitioteille (suomen oma Bostrab), jolloin kalustoa voisi kierrättää ja suurempia yhteistilauksia tehdä. Uusilla raitioteillä tulisi olla raideleveys 1524 mm, kiskoprofiili soveltuva rautateille, vaunujen leveys 2,65 metriä, sekä max. pituus 75 metriä.

    Helsingin seutu olisi luonnollisesti oikeutettu rakentamaan 1000 mm raitioteitä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Uusilla raitioteillä tulisi olla raideleveys 1524 mm, kiskoprofiili soveltuva rautateille...
    Tarkoittanet varmaan, että raitiovaunujen pyöräprofiili on soveltuva rautatieradalle. Leveäuraista UIC-rautatiepyörän profiilille sopivaa urakiskoa on turha tehdä katuympäristöön, jossa mikään juna ei kuitenkaan voi ajaa raiteen geometrian vuoksi. Urakisko on ikävä asia polku- ja moottoripyörille, etenkin kun ura on iso.

    Antero

  4. #4
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Leveäuraista UIC-rautatiepyörän profiilille sopivaa urakiskoa on turha tehdä katuympäristöön, jossa mikään juna ei kuitenkaan voi ajaa raiteen geometrian vuoksi. Urakisko on ikävä asia polku- ja moottoripyörille, etenkin kun ura on iso.
    Tähän leveämpään uraan juuri viittasin, mutta jos leveys alkaa olemaan jo noin hankaloittava, niin silloin ei siinä ole järkeä. Olen tosin käsittänyt, että duon johdosta täytyy olla leveämmät urat raitiotieosuuksilla. Olisi kiva saada selvennystä, että millainen pyörä ratikassa pitäisi olla, että sillä voi ajaa rautateillä, mutta katuverkossakin voidaan hyödyntää ns. normaalia raitiotietä?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Olen tosin käsittänyt, että duon johdosta täytyy olla leveämmät urat raitiotieosuuksilla. Olisi kiva saada selvennystä, että millainen pyörä ratikassa pitäisi olla, että sillä voi ajaa rautateillä, mutta katuverkossakin voidaan hyödyntää ns. normaalia raitiotietä?
    Mulla on piirroskuvakin duoratikan pyörän profiilista, mutta en nyt löytänyt siitä nettiversiota.

    Duoliikenteeseen on kaksi ratkaisua: UIC-profiili ratikassa ja leveäurainen kisko tai UIC-yhteensopiva profiili ratikassa ja kapeaurainen urakisko. Yhteensopivassa pyörässä on sama kantikas laippa, joka sopii laipan varassa ajoon, kuin raitioteillä yleensä. Koska se laippa on kapeampi kuin UIC-laippa, yhteensopiva pyörä on laipan yläpuolelta levennetty pyöräkerran sisäpuolella UIC-pyörän leveyteen. Näin pyörä toimii rautateiden vaihteissa ja samalla myös raitioverkon jyrkkäkulmaisissa ristikoissa, joissa joudutaan ajamaan laipan varassa.

    Antero

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mulla on piirroskuvakin duoratikan pyörän profiilista, mutta en nyt löytänyt siitä nettiversiota.

    Duoliikenteeseen on kaksi ratkaisua: UIC-profiili ratikassa ja leveäurainen kisko tai UIC-yhteensopiva profiili ratikassa ja kapeaurainen urakisko. Yhteensopivassa pyörässä on sama kantikas laippa, joka sopii laipan varassa ajoon, kuin raitioteillä yleensä. Koska se laippa on kapeampi kuin UIC-laippa, yhteensopiva pyörä on laipan yläpuolelta levennetty pyöräkerran sisäpuolella UIC-pyörän leveyteen. Näin pyörä toimii rautateiden vaihteissa ja samalla myös raitioverkon jyrkkäkulmaisissa ristikoissa, joissa joudutaan ajamaan laipan varassa.

    Antero
    Tuossa esimerkiksi Karlsruhen GT8 100D/2S ja GT8 100D/2S-M vaunujen pyöräprofiili. Lisää mm. karlsruhelaisten raitiovaunujen pyöräprofiileja löytyy duoraitiotiejärjestelmiä esittelevältä sivustolta Mehrsystemkonzepte der Schienenbahnen in Europa.

    Lisäys: BOStrabin kisko-pyöräohjausta käsittelevässä liitteessä (Technische Regeln Spurführung (TR Sp)) otetaan myös kantaa duokaluston pyöräprofiiliin, saksankielisessä versiossa sivulla 63 ja englanninkielisessä käännöksessä sivulla 58
    Viimeisin muokkaaja Nakkiputka; 09.04.2012 kello 17:58. Syy: Lisätty linkit BOStrabin liitteisiin
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Lisäys: BOStrabin kisko-pyöräohjausta käsittelevässä liitteessä (Technische Regeln Spurführung (TR Sp)) otetaan myös kantaa duokaluston pyöräprofiiliin, saksankielisessä versiossa sivulla 63 ja englanninkielisessä käännöksessä sivulla 58
    Saksankielinen linkki herjaa puuttuvista oikeuksista. Onko osoite ostetun rekisteröinnin taakse?

    Antero

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Saksankielinen linkki herjaa puuttuvista oikeuksista. Onko osoite ostetun rekisteröinnin taakse?

    Antero
    Jaa kappas, onpas hölmösti VDV:n sivuilla estetty suora linkittäminen BOStrabin lisäosiin. Jos tämä linkki saksankieliseen versioon toimisi?
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Jaa kappas, onpas hölmösti VDV:n sivuilla estetty suora linkittäminen BOStrabin lisäosiin. Jos tämä linkki saksankieliseen versioon toimisi?
    Kiitos, tämä avasi PDF:n.

    Olen kyllä tässä asiassa eri mieltä BOStrabin kanssa. BOStrab on samalla kannalla kuin Jykke – tai kai se on päin vastoin – mutta en näe hyviä perusteluita sille, että uudetkaan järjestelmät tehtäisiin rautatiepyörän laipan mukaisesti. Tärkein peruste ovat jyrkät risteykset, joita ei katuympäristössä voi välttää. Laipan varassa ajo on hyvä ratkaisu, kun matalan laippauran pohja, erityisesti nousuramppi pidetään kunnossa. Risteykseen tulee nopeusrajoitus, mutta niin on asetettava myös syväuraisessa tapauksessa. Strasbourgin Homme-de-Fér -aukiolla on syväuraisten raiteiden kohtisuora risteys, ja pauke on aika ikävää. Loivissa ristikoissa ei matalaa laippauraa tarvita, koska pyörä on leveä.

    Meillä on leveä laippaura Viikissä, jossa metron huoltoraide on kadulla. Raide on vielä ajokaistan kanssa samansuuntainen. Leveä ura on turvallisuusriski, jota on yritetty vähentää täyttämällä ura kuminauhalla. Nauhat eivät kuitenkaan urassa pysy, ja irtonainen nauha voi olla moottoripyöräilijälle vielä pahempi uhka kuin itse ura.

    Rautatiepyörän käytön mahdollisuus olisi kai lähinnä ratatyökoneiden käytössä, kun sama kone kävisi raitiotien radallekin. Samoja koneita ei kuitenkaan tarvita katuradalla. Jos koneita halutaa käyttää avoradalla, avorata voidaan rakentaa rautatievaihtein, sillä toimivathan ratikan duopyöräprofiilit niissäkin. Tietenkin tulee sitten sellainen rajoitus, että jos jostain syystä verkolle tulee kalustoa, jossa ei ole duopyörää eli pyörän sisäpuolen levennystä, sillä kalustolla ei sitten voi ajaa avoradalla, joka on tehty rautatiepyörää varten.

    Mitä sinä Nakkiputka näitä asioita tutkineena ajattelet?

    Antero

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Oleellista on, että Tampereella ja Turussa on toteutettava raitiotiet samalla raideleveydellä ja muilla geometrisillä muuttujilla.
    Itse olen 1524 mm:n kannalla, koska se jättää duoraitiotien tai junaliikenteen raitiotieradoilla mahdollisuuden avoimeksi.
    Nykyisellään rautatieraideleveys ei lisää kustannuksia, koska suurista vaunuvalmistajista Alstomilla ja Skodalla on jo 1524 mm vaunut.

    Kalustohankinta pitää tehdä Tampereen ja Turun yhteishankintana. Tällä saadaan joustavuutta toteutukseen ja ehkä hoidettua isommat määraikaishuollot yhteistyönä tai hankittua yhteinen varaosavarasto. Sen sijaan molemmissa kaupungeissa pitää olla päivittäishuollon kaikki laitteistot.

  11. #11

    Liittynyt
    24.06.2008
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Näkemykseni asiaan on, että ei ainakaan 1000mm:n raideleveydellä, joka on liian kapea aiheuttan jatkuvasti ongelmia penkkien sijoittelussa ja teliratkaisuissa. Raideleveys voi olla 1524 tai keskieuroopan raideleveys, jolloin myös kalustoa lienee helpommin ja edullisemmin saatavilla.

    Sivumennen mainittakoon, että Helsingin seudulla Jokeri kannattaisi ehdottomasti rakentaa samalla raideleveydellä, kuin mikä sitten valitaan Turkuun & Tampereelle. Mahdollisuus ajella kantakaupungissa samalla vaunulla ei mielestäni ole riittävä perustelu liian kapean 1000mm:n raideleveyden käytön jatkamiselle.

  12. #12

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ossi Viljakainen Näytä viesti
    Näkemykseni asiaan on, että ei ainakaan 1000mm:n raideleveydellä, joka on liian kapea aiheuttan jatkuvasti ongelmia penkkien sijoittelussa ja teliratkaisuissa. Raideleveys voi olla 1524 tai keskieuroopan raideleveys, jolloin myös kalustoa lienee helpommin ja edullisemmin saatavilla.

    Sivumennen mainittakoon, että Helsingin seudulla Jokeri kannattaisi ehdottomasti rakentaa samalla raideleveydellä, kuin mikä sitten valitaan Turkuun & Tampereelle. Mahdollisuus ajella kantakaupungissa samalla vaunulla ei mielestäni ole riittävä perustelu liian kapean 1000mm:n raideleveyden käytön jatkamiselle.
    1000mm raideleveydellä voidaan kyllä rakentaa leveämpääkin kalustoa eli kaluston leveys ja raideleveys eivät ole suoraan toisistaan riippuvaisia. Mutta 1000mm kapeassa ja 1435mm vähän leveämmässä kalustossa on toki se hyvä puoli, että käytettyäkin kalustoa on saatavissa.

  13. #13
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Tampereelta lähtee rautatie neljään suuntaan. Jos vaunujen hankintakustannuksissa ja/tai radanrakentamiskustannuksissa ei ole hyvin huomattavaa kustannuseroa, niin en näe mitään järkeä tuhota mahdollista tulevaisuuden duo-optiota valitsemalla joku muu kuin rautateiden raideleveys.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Tässä 2.65 metriä leveä, 1000 millin raideleveydelle tarkoitettu raitiovaunu (Bielefeld Stadtbahn):

    http://de.m.wikipedia.org/wiki/GTZ8-B
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #15

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Mikä Tampereen raitiotien raideleveydeksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tässä 2.65 metriä leveä, 1000 millin raideleveydelle tarkoitettu raitiovaunu (Bielefeld Stadtbahn):

    http://de.m.wikipedia.org/wiki/GTZ8-B
    Onko tuo kokonaan matalalattiainen? Istumapaikkoja on tuossa toki Suomen oloihin ihan liian vähän, mutta tuollainen istumakorkeudelta reilusti "pullukka" 35-40 metrinen ratikka voisi olla Helsinkiinkin hyvä ratkaisu, toki joitain ratoja pitäisi ehkä muokata, mutta samat laiturit toimisivat varmaan sekä leveällä että kapealla ratikalla.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mikä Turun raitiotien raideleveydeksi?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 12.04.2012, 18:46
  2. Mikä Jokerin raideleveydeksi?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 10.04.2012, 15:26
  3. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 12:02
  4. Helsingin raitiotien säilyttämisperusteista
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 30.07.2009, 17:07
  5. Raitiotien rakentamistekniikat
    kirjoittanut hylje foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 20:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •