Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Alla oleva teksti pohjautuu KSV:n valmistelemaan liikenneinvestointien talousarvioehdotukseen vuodelle 2013 sekä investointiohjelmaehdotukseen vuosille 2014–2017. Asiakirja on kslk:n käsittelyssä 17.4.

Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.

Telakkakatu on tarkoitus rakentaa 2014–2015. Mitä ilmeisimmin raitiotie tehdään samaan aikaan, mutta varattu summa 6,0 Me tuskin sisältää kiskojen kustannuksia.

Kalasataman raitiotien 1. vaihe on ajoitettu vuosille 2016 (2 Me) ja 2017 (4 Me). Onkohan tämä yhteys Pasilaan?

Kruunusiltojen hintalappu on 200 Me, josta tänä vuonna käytetään 1 Me ja 2013–2015 kunakin samoin 1 Me. Varsinainen rakentaminen alkaisi 2016 (65 Me), jatkuisi 2017 (65 Me) ja jatkuisi vielä sen jälkeen. Laajasalossa Koirasaarentien itäpää on tarkoitus rakentaa 2014–2016. Mahtaakohan sinne tulla jo silloin kiskot? Syytä olisi.

Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.

Ilmalan raitiotien hintalapuksi on saatu 13,4 Me, ja summa käytettäisiin seuraavasti: 2013 0,9 Me, 2014 1,8 Me, 2015 2,7 Me, 2016 4,0 Me ja 2017 4,0 Me.Tämänhetkinen arvaus on siis, että rata olisi valmis 2017. Lie taas siirtynyt vuodella siitä, kun viimeksi arvattiin valmistumisajankohtaa.

Topeliuksenkadun ratikka on sekin siirtynyt ja sen hintalappu paisunut jostain syystä aivan poskettomaksi. Pyörätie 1,6 Me ja raitiotie 8,55 Me, yht. 10,15 Me tälle 1100 metrin osuudelle. Pyörätien hinta koskee vain itse Topeliusta (lisäksi tulee pyörätie Nordenskiöldinkadulle Urheilukadulta Topeliukselle hintaan 0,8 Me), raitiotie koskee koko osuutta Töölöntorilta Nordenskiöldinkadun ja Manskun risteykseen. Enteileekö sitten sitä, että Topeliuksen ratikka halutaan jättää toteutumatta? Joka tapauksessa ratikkarahat on jaettu siten, että 2015 käytettäisiin 6,15 Me ja 2016 2,4 Me.

Muita ratikan kannalta mielenkiintoisia pyöräkohteita ovat Helsinginkadun itäosa 2014 (1,3 Me, samassa yhteydessä olisi mahdollisuus toteuttaa kasin nopeutustoimenpiteitä) ja Kaarlenkatu 2016 (0,3 Me, lähtisiköhän tässä kaikki parkkipaikat?). Caloniuksenkadulle on varattu pyörätierahaa 0,6 Me vuodelle 2016, tulisikohan sinne samalla ratikkakaistatkin?

Jokerin hintalappu on Helsingin osalta 122 Me. Ilmeisesti ”Helsingin osuus” merkitsee, että huomioon on otettu myös valtion Liipo-osuus 30%. Raha on jaettu niin, että 2013 käytetään 1 Me, 2014 samoin 1 Me, 2015 1,5 Me ja 2016–2017 kumpanakin vuonna 35 Me. Rakentaminen jatkuisi senkin jälkeen.

Alla olevasta linkistä näkee vastaavan ohjelman vuosille 2009–2013 ja 2010–2014.
http://jlf.fi/f17/2775-raitioliikenneinvestoinnit-2009-2013-a/#post48072
 
Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.

Onko tästä jotain suunnitelmaa jossain? Eikös se nyt jo kertaalleen rempattu? Torikortteleiden elävöittämisessä meni kyllä pieleen jotain ihan muuta kuin raitiotiet. Kiseleffin talon tunnelma vissiin lähinnä tapettiin ja entisetkin shoppailijat katosivat. Muutenkin hankkeessa on lähinnä saatu uusklassististen talojen julkisivuihin niihin kuulumattomia näyteikkunoita ja muita vimpaimia. Jollekin päättäjäporukalle pitäisi vielä vääntää rautalangasta, että kävely- ja shoppailukadun on tarkoitus olla Pohjois-Esplanadi eikä Senaatintori.
 
Perinteitä kunnioittaen, olennaista on raha joka on ensi vuodeksi, kaikki sen jälkeen niin sanotusti elää.

Alla oleva teksti pohjautuu KSV:n valmistelemaan liikenneinvestointien talousarvioehdotukseen vuodelle 2013 sekä investointiohjelmaehdotukseen vuosille 2014–2017. Asiakirja on kslk:n käsittelyssä 17.4.

Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.
Hmm. Miksi, liikaa linjoja?

Telakkakatu on tarkoitus rakentaa 2014–2015. Mitä ilmeisimmin raitiotie tehdään samaan aikaan, mutta varattu summa 6,0 Me tuskin sisältää kiskojen kustannuksia.
Tuosta voisi joku sanoa, että päästäneen pienemmillä tietöillä kun rakennetaan kerralla. Ne kiskojen kustannukset voi muuten olla ehkä HKL:n budjetissa.

Kalasataman raitiotien 1. vaihe on ajoitettu vuosille 2016 (2 Me) ja 2017 (4 Me). Onkohan tämä yhteys Pasilaan?
Ei riitä. Sanoisin että etelään päin.

Kruunusiltojen hintalappu on 200 Me, josta tänä vuonna käytetään 1 Me ja 2013–2015 kunakin samoin 1 Me. Varsinainen rakentaminen alkaisi 2016 (65 Me), jatkuisi 2017 (65 Me) ja jatkuisi vielä sen jälkeen. Laajasalossa Koirasaarentien itäpää on tarkoitus rakentaa 2014–2016. Mahtaakohan sinne tulla jo silloin kiskot? Syytä olisi.
Jep.

Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
Niin kauan se on jossain tulevaisuudessa, niin en huolehtisi asiasta. :)

Ilmalan raitiotien hintalapuksi on saatu 13,4 Me, ja summa käytettäisiin seuraavasti: 2013 0,9 Me, 2014 1,8 Me, 2015 2,7 Me, 2016 4,0 Me ja 2017 4,0 Me.Tämänhetkinen arvaus on siis, että rata olisi valmis 2017. Lie taas siirtynyt vuodella siitä, kun viimeksi arvattiin valmistumisajankohtaa.
Mut hei, Pasilan sillan levennyksella on vihdoin rahaa ihan jo ensi vuonna, sillä verukkeella tota on tähän saakka lykätty.

Topeliuksenkadun ratikka on sekin siirtynyt ja sen hintalappu paisunut jostain syystä aivan poskettomaksi. Pyörätie 1,6 Me ja raitiotie 8,55 Me, yht. 10,15 Me tälle 1100 metrin osuudelle. Pyörätien hinta koskee vain itse Topeliusta (lisäksi tulee pyörätie Nordenskiöldinkadulle Urheilukadulta Topeliukselle hintaan 0,8 Me), raitiotie koskee koko osuutta Töölöntorilta Nordenskiöldinkadun ja Manskun risteykseen. Enteileekö sitten sitä, että Topeliuksen ratikka halutaan jättää toteutumatta? Joka tapauksessa ratikkarahat on jaettu siten, että 2015 käytettäisiin 6,15 Me ja 2016 2,4 Me.
Eiköhän siinä tehdä käytännössä koko katu uusiksi tolla hinnalla. Ja toi aikataulu pitää saada uusikis.


Muita ratikan kannalta mielenkiintoisia pyöräkohteita ovat Helsinginkadun itäosa 2014 (1,3 Me, samassa yhteydessä olisi mahdollisuus toteuttaa kasin nopeutustoimenpiteitä) ja Kaarlenkatu 2016 (0,3 Me, lähtisiköhän tässä kaikki parkkipaikat?). Caloniuksenkadulle on varattu pyörätierahaa 0,6 Me vuodelle 2016, tulisikohan sinne samalla ratikkakaistatkin?
Toi Hesari voipi olla se Lintsin parkkihallin yhteys. Saisiko ne Kaarlenkadun valot pois samalla?

Jokerin hintalappu on Helsingin osalta 122 Me. Ilmeisesti ”Helsingin osuus” merkitsee, että huomioon on otettu myös valtion Liipo-osuus 30%. Raha on jaettu niin, että 2013 käytetään 1 Me, 2014 samoin 1 Me, 2015 1,5 Me ja 2016–2017 kumpanakin vuonna 35 Me. Rakentaminen jatkuisi senkin jälkeen.
Sanoisin ettei ole valtion rahat mukana. Uskokaa nyt jo että se Helsingin osuus on halpa, kalliit rakenteet on Espoossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hmm. Miksi, liikaa linjoja?

Vain yksi uusi pysäkki ja kalliit liikennöintikustannukset.

Tuosta voisi joku sanoa, että päästäneen pienemmillä tietöillä kun rakennetaan kerralla. Ne kiskojen kustannukset voi muuten olla ehkä HKL:n budjetissa.

Joo, jos ei muuta niin lautakunta huolehtikoon sitten siitä, että siellä tehdään kerralla kaikki. Toi on tyypillinen sellainen asia, jossa lautakunta voi kerrankin vaikuttaa. Jos lautakunta päättää, että molemmat on tehtävä yhtä aikaa, niin sitten ei tule katuakaan, jos ei tehdä rataa.

Niin kauan se on jossain tulevaisuudessa, niin en huolehtisi asiasta. :)

2014 on kuitenkin aika pian.

Mut hei, Pasilan sillan levennyksella on vihdoin rahaa ihan jo ensi vuonna, sillä verukkeella tota on tähän saakka lykätty.

Noh, toivotaan.

Eiköhän siinä tehdä käytännössä koko katu uusiksi tolla hinnalla. Ja toi aikataulu pitää saada uusikis.

Sanotaanko niin, että jos tolla hinnalla ei järjestetä ratikoille omia kaistoja ja kunnollisia toimintaedellytyksiä, niin sitten olen todella pettynyt. Odotamme. Samaa mieltä aikataulusta. Kai siellä voisi putki- ja johtosiirtoja tehdä jo 2013.

Toi Hesari voipi olla se Lintsin parkkihallin yhteys. Saisiko ne Kaarlenkadun valot pois samalla?

Hesari on pätkä Kaarlenkadulta itään. Siinä ei kai ole nyt pyörätietä ollenkaan.

Valojen poiston koplaus tähän on loistava idea! Poistetaan saman tien kaikki valot Flemarille asti, ei niitä siihenkään risteykseen tarvii.

Uskokaa nyt jo että se Helsingin osuus on halpa, kalliit rakenteet on Espoossa.

Kyllä mä sen uskon, mutta ehkä joku muu ei. Jos Topeliukseen saa tuhlattua 10 Me niin samalla logiikalla Jokeriin saanee puoli miljardia... Olisiko niin, että perinteet velvoittavat arvaamaan metrojen hinnaksi puolet todellisesta, mutta ratikoiden hinnaksi puolitoistakertaiset todelliseen verrattuna? ;)
 
Onko tästä jotain suunnitelmaa jossain? Eikös se nyt jo kertaalleen rempattu?

On siitä jossain, kun muistais missä. Se on se härdelli, jossa Havis Amandan ympäri ja ämpäri menee kamala määrä ratikkakiskoa ja Katariinankadun rata on purettu. Varmaan olet nähnyt sen joskus pari vuotta sitten, kun sitä käsiteltiin.

Torikortteleiden elävöittämisessä meni kyllä pieleen jotain ihan muuta kuin raitiotiet.

Ei siinä mennyt pieleen mikään muu kuin se, että joku luuli kaupungin virkamiesten ymmärtävän kaupallisuudesta, markkinoinnista ja myynnistä jotain. Lopputulosta voi käydä ihmettelemässä siellä autiossa, steriilissä design-Kiseleffissä. Odotellaan nyt toista konkurssiaaltoa, jonka jälkeen sinne voidaan sijoittaa vaikka joku koirankusetusvalvontavirasto.

Niin, ja ne raitiotiet on menossa pieleen siinä sivussa, hinnalla 10 Me. Toivotaan, että tälle pelleilylle tulee stoppi.

Tuosta voisi joku sanoa, että päästäneen pienemmillä tietöillä kun rakennetaan kerralla. Ne kiskojen kustannukset voi muuten olla ehkä HKL:n budjetissa.

Tästä vielä. Ei noista summista juuri mikään, suunnittelurahoja lukuunottamatta, ole KSV:n omassa budjetissa. HKR rakentaa pääosan, HKL radat. Eli kun muidenkin ratahankkeiden kustannukset on mukana tuolla, niin kyllä se merkitsee sitä, että Telakkakatua varten varattu summa pitää sisällään kaiken. Tuohon hintaan tuskin saa sekä katua että raitiotietä, varsinkin kun katu edellyttää aika huomattavia tasausmuutoksia ja maansiirtoa.

Eli kaksi asiaa tuosta pitäisi kai korjata. Telakkakadulle määräys rakentaa kiskot ja katu yhtäaikaa, Topeliuksenkadulle putki- ja johtosiirtorahat 2013 ja rata- sekä fillarirahat 2014.
 
On siitä jossain, kun muistais missä. Se on se härdelli, jossa Havis Amandan ympäri ja ämpäri menee kamala määrä ratikkakiskoa ja Katariinankadun rata on purettu. Varmaan olet nähnyt sen joskus pari vuotta sitten, kun sitä käsiteltiin.
http://www.raitio.org/news/uutis09/liite09/KT_uuskiskotus.gif Piirros © Jaakko Pertilä
28.5.2009 Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi tämän suunnitelman. Ja tämän jälkeen taisi tulla vielä lisää Amandan kieretämistä.
 
Joo, ainakin yhteys Pohjois-Espalta etelään, eli pystyy ikään kuin kiertämään Mantan ympäri täyden kierroksen, tai vaikka kaksi.

Onneksi sentään on nyttemmin ymmärretty poistaa bussi 16 tuolta hullunmyllystä.
 
Jaa tää oli se. Mä luulin, että suunnitelmasta luovuttiin, kun Katariinankatu rempattiin nykyiseen tilaansa.

Elävöittämisestä tulee mieleen Jan Gehlin esitelmät ja kirjoitukset. Ihmisiä puoleensa vetävän jalankulku-ympäristön luomisen ei tarvitsisi välttämättä olla hakuammuntaa eikä mustaa magiaa, siihen on olemassa ihan periaatteitakin. Senaatintori on vaan väärä paikka.
 
Mä luulin, että suunnitelmasta luovuttiin, kun Katariinankatu rempattiin nykyiseen tilaansa.

Mäkin annoin itselleni kertoa, että kun Katariinankadun kiskonsiirto tehtiin ja Aleksin jalkakäytävää levennettiin "ensimmäisenä vaiheena" niin tarkoitus vähän oli, ettei sitä toista vaihetta koskaan tulisi. Toivotaan, että näin on.
 
Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.

Saa nähdä mitenkähän ainoastaan Tyynenmerenkadun terminaaliratikka tulee Tyydyttämään varsinaisen Jätkäsaaren asuinalueen asukkaita.
Uskoisin kuitenkin, että suurin kulkutarve on stadin keskustaan eika kasilla Töölön/Arabian suuntaan. Ruoholahden metrokaan ei nyt ihan lähellä ole, eikä vaihtokaan tunnu mielekkäältä ratkaisulta. Nyt siellä ei vielä ole asukkaita, mutta rakentaminen kiihtyy.
Toisaalta tällä hetkellä ei ole sopiovaa linjaa joka vaatisi silmukan siellä suunnalla, ennenkuin Laajasalon linjat valmistuvat.
Yksi vaihtoehto on toki jatkaa tulevaa ysiä Jätkäsaaren asuinalueelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos Topeliukseen saa tuhlattua 10 Me niin samalla logiikalla Jokeriin saanee puoli miljardia...

Mikäs logiikka tämä on? Jos Topeliuksenkadun 1,1 kilometriä maksaa 10 miljoonaa, niin eikös Jokerin 25 kilometriä maksa noin 250 miljoonaa? Vai onko esikaupunkeihin valmiisiin varauksiin rakennettavan Jokerin välttämättä oltava kilometrihinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin keskustaan seinästä seinään katuremontin vaativa raitiotie, jonka molempiin päihin tarvitaan vaihdeyhteydet nykyisiin ratoihin?
 
Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
Pajunen valittiin uudelleen ja torikortteleiden "elävöittäminen" on hänen lempilapsensa. Että saamme pelätä raitioliikenteen toimintaedellytysten huonontamista edelleen!
 
Mikäs logiikka tämä on? Jos Topeliuksenkadun 1,1 kilometriä maksaa 10 miljoonaa, niin eikös Jokerin 25 kilometriä maksa noin 250 miljoonaa? Vai onko esikaupunkeihin valmiisiin varauksiin rakennettavan Jokerin välttämättä oltava kilometrihinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin keskustaan seinästä seinään katuremontin vaativa raitiotie, jonka molempiin päihin tarvitaan vaihdeyhteydet nykyisiin ratoihin?
Eli siis kuten arvelin, tuossa rempataan koko kadun leveys. Mikä on toki ihan hyvä asia muutenkin.
 
Mikäs logiikka tämä on? Jos Topeliuksenkadun 1,1 kilometriä maksaa 10 miljoonaa, niin eikös Jokerin 25 kilometriä maksa noin 250 miljoonaa? Vai onko esikaupunkeihin valmiisiin varauksiin rakennettavan Jokerin välttämättä oltava kilometrihinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin keskustaan seinästä seinään katuremontin vaativa raitiotie, jonka molempiin päihin tarvitaan vaihdeyhteydet nykyisiin ratoihin?

Ei siinä mitään logiikkaa ollut, se oli provosointia. Mutta sehän on mukava kuulla, että Topeliuksella tehdään uudelleenrakennus seinästä seinään. Silloin ei ole mikään ongelma löytää tilaa kunnollisille ratikkakaistoille koko raitiotien osuudelta, kun ei tarvitse hirttäytyä nykyisiin ratkaisuihin, kuten puiden paikkoihin tai risteyksien kääntymissuuntiin ym.

Mutta seinästä seinään uusittiin kyllä AKK:kin, vaihteineen ja puineen kaikkineen. Onko hintataso viidessä vuodessa lähes kaksinkertaistunut?

Toisaalta tällä hetkellä ei ole sopiovaa linjaa joka vaatisi silmukan siellä suunnalla, ennenkuin Laajasalon linjat valmistuvat.
Yksi vaihtoehto on toki jatkaa tulevaa ysiä Jätkäsaaren asuinalueelle.

Ei tuo ole mikään ongelma, jos se ratikka haluttaisiin tehdä. Ja voihan olla, että se joudutaankin tekemään, jos asukkaat ymmärtävät sitä vaatia.

Ykkönen Kaivokadun kautta Välimerenkadulle on yksi helppo ratkaisu. Alkuaikoina, kun asukkaita on vielä vähän, ykkönen tarjoaisi sikälikin edullisen vaihtoehdon, että liikennöintiaikoja voisi lisätä asteittain, sillä pohjoispään hännälle kaikki on plussaa.

Toinen ratkaisu on rakentaa Liisankadun ja Liisanpuiston rata jo nyt odottamaan Laajasalon tuloa ja "muuttaa bussi 17" ratikaksi Välimerenkadulta Kruununhakaan.

Minusta riippuu nyt aika pitkälti Laajasalon sillan ja Jätkäsaaren asuinrakentamisen aikatauluista, mitä sille Välimerenkadun radalle kannattaa tehdä. Etupainotteisesti Jätkän radat on kuitenkin päätetty rakentaa.
 
KSV on kerännyt lautakunnan listaan 22.5. seuraavat hankkeet:

- Raide-Jokerin rakentamiseen vuosina 2013 - 2017 yhteensä 73,5 miljoonaa euroa

- Raitiolinjan 9 jatkamiseen vuosina 2013 - 2017 yhteensä 13,4 miljoonaa euroa

- Topeliuksenkadun raitiotiehen vuosina 2015 - 2016 yhteensä 8,5 miljoonaa euroa

- Telakkakadun raitiotiehen vuosina 2014 - 2015 yhteensä 6,0 miljoonaa euroa

- Kalasataman raitioteihin vuosina 2016 - 2017 yhteensä 6,0 miljoonaa euroa

- Kruunuvuorenselän raitiotiesillan rakentamiseen vuosina 2016 - 2017 yhteensä 129,0 miljoonaa euroa

- Kävelykeskustan toteuttamiseen vuosina 2011 - 2013 yhteensä 20,2 miljoonaa euroa

- Muihin jalankulun ja pyöräilyn hankkeisiin vuosina 2011 - 2015 yhteensä 28,5 miljoonaa euroa

Tästä saisi nyt sen käsityksen, että tuo Telakkakadun 6,0 on kiskot eikä muuta, vrt ketjun aloitusviesti. Jos näin, niin missä momentissa ovat Telakkakadun muun rakentamisen rahat?

Jos aikataulut pitäisivät, tämä olisi ihan hieno juttu. Mutta epäilen.
 
Takaisin
Ylös