Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/47

Viestiketju: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Alla oleva teksti pohjautuu KSV:n valmistelemaan liikenneinvestointien talousarvioehdotukseen vuodelle 2013 sekä investointiohjelmaehdotukseen vuosille 2014–2017. Asiakirja on kslk:n käsittelyssä 17.4.

    Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.

    Telakkakatu on tarkoitus rakentaa 2014–2015. Mitä ilmeisimmin raitiotie tehdään samaan aikaan, mutta varattu summa 6,0 Me tuskin sisältää kiskojen kustannuksia.

    Kalasataman raitiotien 1. vaihe on ajoitettu vuosille 2016 (2 Me) ja 2017 (4 Me). Onkohan tämä yhteys Pasilaan?

    Kruunusiltojen hintalappu on 200 Me, josta tänä vuonna käytetään 1 Me ja 2013–2015 kunakin samoin 1 Me. Varsinainen rakentaminen alkaisi 2016 (65 Me), jatkuisi 2017 (65 Me) ja jatkuisi vielä sen jälkeen. Laajasalossa Koirasaarentien itäpää on tarkoitus rakentaa 2014–2016. Mahtaakohan sinne tulla jo silloin kiskot? Syytä olisi.

    Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.

    Ilmalan raitiotien hintalapuksi on saatu 13,4 Me, ja summa käytettäisiin seuraavasti: 2013 0,9 Me, 2014 1,8 Me, 2015 2,7 Me, 2016 4,0 Me ja 2017 4,0 Me.Tämänhetkinen arvaus on siis, että rata olisi valmis 2017. Lie taas siirtynyt vuodella siitä, kun viimeksi arvattiin valmistumisajankohtaa.

    Topeliuksenkadun ratikka on sekin siirtynyt ja sen hintalappu paisunut jostain syystä aivan poskettomaksi. Pyörätie 1,6 Me ja raitiotie 8,55 Me, yht. 10,15 Me tälle 1100 metrin osuudelle. Pyörätien hinta koskee vain itse Topeliusta (lisäksi tulee pyörätie Nordenskiöldinkadulle Urheilukadulta Topeliukselle hintaan 0,8 Me), raitiotie koskee koko osuutta Töölöntorilta Nordenskiöldinkadun ja Manskun risteykseen. Enteileekö sitten sitä, että Topeliuksen ratikka halutaan jättää toteutumatta? Joka tapauksessa ratikkarahat on jaettu siten, että 2015 käytettäisiin 6,15 Me ja 2016 2,4 Me.

    Muita ratikan kannalta mielenkiintoisia pyöräkohteita ovat Helsinginkadun itäosa 2014 (1,3 Me, samassa yhteydessä olisi mahdollisuus toteuttaa kasin nopeutustoimenpiteitä) ja Kaarlenkatu 2016 (0,3 Me, lähtisiköhän tässä kaikki parkkipaikat?). Caloniuksenkadulle on varattu pyörätierahaa 0,6 Me vuodelle 2016, tulisikohan sinne samalla ratikkakaistatkin?

    Jokerin hintalappu on Helsingin osalta 122 Me. Ilmeisesti ”Helsingin osuus” merkitsee, että huomioon on otettu myös valtion Liipo-osuus 30%. Raha on jaettu niin, että 2013 käytetään 1 Me, 2014 samoin 1 Me, 2015 1,5 Me ja 2016–2017 kumpanakin vuonna 35 Me. Rakentaminen jatkuisi senkin jälkeen.

    Alla olevasta linkistä näkee vastaavan ohjelman vuosille 2009–2013 ja 2010–2014.
    http://jlf.fi/f17/2775-raitioliikenn...3-a/#post48072
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
    Onko tästä jotain suunnitelmaa jossain? Eikös se nyt jo kertaalleen rempattu? Torikortteleiden elävöittämisessä meni kyllä pieleen jotain ihan muuta kuin raitiotiet. Kiseleffin talon tunnelma vissiin lähinnä tapettiin ja entisetkin shoppailijat katosivat. Muutenkin hankkeessa on lähinnä saatu uusklassististen talojen julkisivuihin niihin kuulumattomia näyteikkunoita ja muita vimpaimia. Jollekin päättäjäporukalle pitäisi vielä vääntää rautalangasta, että kävely- ja shoppailukadun on tarkoitus olla Pohjois-Esplanadi eikä Senaatintori.

  3. #3

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Perinteitä kunnioittaen, olennaista on raha joka on ensi vuodeksi, kaikki sen jälkeen niin sanotusti elää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Alla oleva teksti pohjautuu KSV:n valmistelemaan liikenneinvestointien talousarvioehdotukseen vuodelle 2013 sekä investointiohjelmaehdotukseen vuosille 2014–2017. Asiakirja on kslk:n käsittelyssä 17.4.

    Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.
    Hmm. Miksi, liikaa linjoja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Telakkakatu on tarkoitus rakentaa 2014–2015. Mitä ilmeisimmin raitiotie tehdään samaan aikaan, mutta varattu summa 6,0 Me tuskin sisältää kiskojen kustannuksia.
    Tuosta voisi joku sanoa, että päästäneen pienemmillä tietöillä kun rakennetaan kerralla. Ne kiskojen kustannukset voi muuten olla ehkä HKL:n budjetissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kalasataman raitiotien 1. vaihe on ajoitettu vuosille 2016 (2 Me) ja 2017 (4 Me). Onkohan tämä yhteys Pasilaan?
    Ei riitä. Sanoisin että etelään päin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kruunusiltojen hintalappu on 200 Me, josta tänä vuonna käytetään 1 Me ja 2013–2015 kunakin samoin 1 Me. Varsinainen rakentaminen alkaisi 2016 (65 Me), jatkuisi 2017 (65 Me) ja jatkuisi vielä sen jälkeen. Laajasalossa Koirasaarentien itäpää on tarkoitus rakentaa 2014–2016. Mahtaakohan sinne tulla jo silloin kiskot? Syytä olisi.
    Jep.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
    Niin kauan se on jossain tulevaisuudessa, niin en huolehtisi asiasta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ilmalan raitiotien hintalapuksi on saatu 13,4 Me, ja summa käytettäisiin seuraavasti: 2013 0,9 Me, 2014 1,8 Me, 2015 2,7 Me, 2016 4,0 Me ja 2017 4,0 Me.Tämänhetkinen arvaus on siis, että rata olisi valmis 2017. Lie taas siirtynyt vuodella siitä, kun viimeksi arvattiin valmistumisajankohtaa.
    Mut hei, Pasilan sillan levennyksella on vihdoin rahaa ihan jo ensi vuonna, sillä verukkeella tota on tähän saakka lykätty.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Topeliuksenkadun ratikka on sekin siirtynyt ja sen hintalappu paisunut jostain syystä aivan poskettomaksi. Pyörätie 1,6 Me ja raitiotie 8,55 Me, yht. 10,15 Me tälle 1100 metrin osuudelle. Pyörätien hinta koskee vain itse Topeliusta (lisäksi tulee pyörätie Nordenskiöldinkadulle Urheilukadulta Topeliukselle hintaan 0,8 Me), raitiotie koskee koko osuutta Töölöntorilta Nordenskiöldinkadun ja Manskun risteykseen. Enteileekö sitten sitä, että Topeliuksen ratikka halutaan jättää toteutumatta? Joka tapauksessa ratikkarahat on jaettu siten, että 2015 käytettäisiin 6,15 Me ja 2016 2,4 Me.
    Eiköhän siinä tehdä käytännössä koko katu uusiksi tolla hinnalla. Ja toi aikataulu pitää saada uusikis.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Muita ratikan kannalta mielenkiintoisia pyöräkohteita ovat Helsinginkadun itäosa 2014 (1,3 Me, samassa yhteydessä olisi mahdollisuus toteuttaa kasin nopeutustoimenpiteitä) ja Kaarlenkatu 2016 (0,3 Me, lähtisiköhän tässä kaikki parkkipaikat?). Caloniuksenkadulle on varattu pyörätierahaa 0,6 Me vuodelle 2016, tulisikohan sinne samalla ratikkakaistatkin?
    Toi Hesari voipi olla se Lintsin parkkihallin yhteys. Saisiko ne Kaarlenkadun valot pois samalla?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jokerin hintalappu on Helsingin osalta 122 Me. Ilmeisesti ”Helsingin osuus” merkitsee, että huomioon on otettu myös valtion Liipo-osuus 30%. Raha on jaettu niin, että 2013 käytetään 1 Me, 2014 samoin 1 Me, 2015 1,5 Me ja 2016–2017 kumpanakin vuonna 35 Me. Rakentaminen jatkuisi senkin jälkeen.
    Sanoisin ettei ole valtion rahat mukana. Uskokaa nyt jo että se Helsingin osuus on halpa, kalliit rakenteet on Espoossa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.04.2012 kello 19:09. Syy: korjattu lainaus

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Hmm. Miksi, liikaa linjoja?
    Vain yksi uusi pysäkki ja kalliit liikennöintikustannukset.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tuosta voisi joku sanoa, että päästäneen pienemmillä tietöillä kun rakennetaan kerralla. Ne kiskojen kustannukset voi muuten olla ehkä HKL:n budjetissa.
    Joo, jos ei muuta niin lautakunta huolehtikoon sitten siitä, että siellä tehdään kerralla kaikki. Toi on tyypillinen sellainen asia, jossa lautakunta voi kerrankin vaikuttaa. Jos lautakunta päättää, että molemmat on tehtävä yhtä aikaa, niin sitten ei tule katuakaan, jos ei tehdä rataa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Niin kauan se on jossain tulevaisuudessa, niin en huolehtisi asiasta.
    2014 on kuitenkin aika pian.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mut hei, Pasilan sillan levennyksella on vihdoin rahaa ihan jo ensi vuonna, sillä verukkeella tota on tähän saakka lykätty.
    Noh, toivotaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Eiköhän siinä tehdä käytännössä koko katu uusiksi tolla hinnalla. Ja toi aikataulu pitää saada uusikis.
    Sanotaanko niin, että jos tolla hinnalla ei järjestetä ratikoille omia kaistoja ja kunnollisia toimintaedellytyksiä, niin sitten olen todella pettynyt. Odotamme. Samaa mieltä aikataulusta. Kai siellä voisi putki- ja johtosiirtoja tehdä jo 2013.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Toi Hesari voipi olla se Lintsin parkkihallin yhteys. Saisiko ne Kaarlenkadun valot pois samalla?
    Hesari on pätkä Kaarlenkadulta itään. Siinä ei kai ole nyt pyörätietä ollenkaan.

    Valojen poiston koplaus tähän on loistava idea! Poistetaan saman tien kaikki valot Flemarille asti, ei niitä siihenkään risteykseen tarvii.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Uskokaa nyt jo että se Helsingin osuus on halpa, kalliit rakenteet on Espoossa.
    Kyllä mä sen uskon, mutta ehkä joku muu ei. Jos Topeliukseen saa tuhlattua 10 Me niin samalla logiikalla Jokeriin saanee puoli miljardia... Olisiko niin, että perinteet velvoittavat arvaamaan metrojen hinnaksi puolet todellisesta, mutta ratikoiden hinnaksi puolitoistakertaiset todelliseen verrattuna?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Onko tästä jotain suunnitelmaa jossain? Eikös se nyt jo kertaalleen rempattu?
    On siitä jossain, kun muistais missä. Se on se härdelli, jossa Havis Amandan ympäri ja ämpäri menee kamala määrä ratikkakiskoa ja Katariinankadun rata on purettu. Varmaan olet nähnyt sen joskus pari vuotta sitten, kun sitä käsiteltiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Torikortteleiden elävöittämisessä meni kyllä pieleen jotain ihan muuta kuin raitiotiet.
    Ei siinä mennyt pieleen mikään muu kuin se, että joku luuli kaupungin virkamiesten ymmärtävän kaupallisuudesta, markkinoinnista ja myynnistä jotain. Lopputulosta voi käydä ihmettelemässä siellä autiossa, steriilissä design-Kiseleffissä. Odotellaan nyt toista konkurssiaaltoa, jonka jälkeen sinne voidaan sijoittaa vaikka joku koirankusetusvalvontavirasto.

    Niin, ja ne raitiotiet on menossa pieleen siinä sivussa, hinnalla 10 Me. Toivotaan, että tälle pelleilylle tulee stoppi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tuosta voisi joku sanoa, että päästäneen pienemmillä tietöillä kun rakennetaan kerralla. Ne kiskojen kustannukset voi muuten olla ehkä HKL:n budjetissa.
    Tästä vielä. Ei noista summista juuri mikään, suunnittelurahoja lukuunottamatta, ole KSV:n omassa budjetissa. HKR rakentaa pääosan, HKL radat. Eli kun muidenkin ratahankkeiden kustannukset on mukana tuolla, niin kyllä se merkitsee sitä, että Telakkakatua varten varattu summa pitää sisällään kaiken. Tuohon hintaan tuskin saa sekä katua että raitiotietä, varsinkin kun katu edellyttää aika huomattavia tasausmuutoksia ja maansiirtoa.

    Eli kaksi asiaa tuosta pitäisi kai korjata. Telakkakadulle määräys rakentaa kiskot ja katu yhtäaikaa, Topeliuksenkadulle putki- ja johtosiirtorahat 2013 ja rata- sekä fillarirahat 2014.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    On siitä jossain, kun muistais missä. Se on se härdelli, jossa Havis Amandan ympäri ja ämpäri menee kamala määrä ratikkakiskoa ja Katariinankadun rata on purettu. Varmaan olet nähnyt sen joskus pari vuotta sitten, kun sitä käsiteltiin.
    http://www.raitio.org/news/uutis09/l...uskiskotus.gif Piirros © Jaakko Pertilä
    28.5.2009 Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi tämän suunnitelman. Ja tämän jälkeen taisi tulla vielä lisää Amandan kieretämistä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Joo, ainakin yhteys Pohjois-Espalta etelään, eli pystyy ikään kuin kiertämään Mantan ympäri täyden kierroksen, tai vaikka kaksi.

    Onneksi sentään on nyttemmin ymmärretty poistaa bussi 16 tuolta hullunmyllystä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Jaa tää oli se. Mä luulin, että suunnitelmasta luovuttiin, kun Katariinankatu rempattiin nykyiseen tilaansa.

    Elävöittämisestä tulee mieleen Jan Gehlin esitelmät ja kirjoitukset. Ihmisiä puoleensa vetävän jalankulku-ympäristön luomisen ei tarvitsisi välttämättä olla hakuammuntaa eikä mustaa magiaa, siihen on olemassa ihan periaatteitakin. Senaatintori on vaan väärä paikka.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mä luulin, että suunnitelmasta luovuttiin, kun Katariinankatu rempattiin nykyiseen tilaansa.
    Mäkin annoin itselleni kertoa, että kun Katariinankadun kiskonsiirto tehtiin ja Aleksin jalkakäytävää levennettiin "ensimmäisenä vaiheena" niin tarkoitus vähän oli, ettei sitä toista vaihetta koskaan tulisi. Toivotaan, että näin on.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #10

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jätkäsaaren raitioteitä varten on tälle vuodelle varattu 6,5 Me Kamppi – Länsiterminaali -yhteyttä varten. Välimerenkadulle ei ole varattu mitään. Ymmärtääkseni KSV ja HSL eivät enää tahdo toteuttaa Välimerenkadun rataa.
    Saa nähdä mitenkähän ainoastaan Tyynenmerenkadun terminaaliratikka tulee Tyydyttämään varsinaisen Jätkäsaaren asuinalueen asukkaita.
    Uskoisin kuitenkin, että suurin kulkutarve on stadin keskustaan eika kasilla Töölön/Arabian suuntaan. Ruoholahden metrokaan ei nyt ihan lähellä ole, eikä vaihtokaan tunnu mielekkäältä ratkaisulta. Nyt siellä ei vielä ole asukkaita, mutta rakentaminen kiihtyy.
    Toisaalta tällä hetkellä ei ole sopiovaa linjaa joka vaatisi silmukan siellä suunnalla, ennenkuin Laajasalon linjat valmistuvat.
    Yksi vaihtoehto on toki jatkaa tulevaa ysiä Jätkäsaaren asuinalueelle.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.04.2012 kello 20:07. Syy: siistitty lainausta

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos Topeliukseen saa tuhlattua 10 Me niin samalla logiikalla Jokeriin saanee puoli miljardia...
    Mikäs logiikka tämä on? Jos Topeliuksenkadun 1,1 kilometriä maksaa 10 miljoonaa, niin eikös Jokerin 25 kilometriä maksa noin 250 miljoonaa? Vai onko esikaupunkeihin valmiisiin varauksiin rakennettavan Jokerin välttämättä oltava kilometrihinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin keskustaan seinästä seinään katuremontin vaativa raitiotie, jonka molempiin päihin tarvitaan vaihdeyhteydet nykyisiin ratoihin?

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Torikorttelit kummittelevat yhä edelleen mukana, Pajunen tahtoo käyttää 10 Me vuonna 2014 siihen, että raitioliikenteen toimintaedellytyksiä heikennetään Kauppatorin ympäristössä.
    Pajunen valittiin uudelleen ja torikortteleiden "elävöittäminen" on hänen lempilapsensa. Että saamme pelätä raitioliikenteen toimintaedellytysten huonontamista edelleen!

  13. #13

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Mikäs logiikka tämä on? Jos Topeliuksenkadun 1,1 kilometriä maksaa 10 miljoonaa, niin eikös Jokerin 25 kilometriä maksa noin 250 miljoonaa? Vai onko esikaupunkeihin valmiisiin varauksiin rakennettavan Jokerin välttämättä oltava kilometrihinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin keskustaan seinästä seinään katuremontin vaativa raitiotie, jonka molempiin päihin tarvitaan vaihdeyhteydet nykyisiin ratoihin?
    Eli siis kuten arvelin, tuossa rempataan koko kadun leveys. Mikä on toki ihan hyvä asia muutenkin.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Mikäs logiikka tämä on? Jos Topeliuksenkadun 1,1 kilometriä maksaa 10 miljoonaa, niin eikös Jokerin 25 kilometriä maksa noin 250 miljoonaa? Vai onko esikaupunkeihin valmiisiin varauksiin rakennettavan Jokerin välttämättä oltava kilometrihinnaltaan olennaisesti kalliimpi kuin keskustaan seinästä seinään katuremontin vaativa raitiotie, jonka molempiin päihin tarvitaan vaihdeyhteydet nykyisiin ratoihin?
    Ei siinä mitään logiikkaa ollut, se oli provosointia. Mutta sehän on mukava kuulla, että Topeliuksella tehdään uudelleenrakennus seinästä seinään. Silloin ei ole mikään ongelma löytää tilaa kunnollisille ratikkakaistoille koko raitiotien osuudelta, kun ei tarvitse hirttäytyä nykyisiin ratkaisuihin, kuten puiden paikkoihin tai risteyksien kääntymissuuntiin ym.

    Mutta seinästä seinään uusittiin kyllä AKK:kin, vaihteineen ja puineen kaikkineen. Onko hintataso viidessä vuodessa lähes kaksinkertaistunut?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Toisaalta tällä hetkellä ei ole sopiovaa linjaa joka vaatisi silmukan siellä suunnalla, ennenkuin Laajasalon linjat valmistuvat.
    Yksi vaihtoehto on toki jatkaa tulevaa ysiä Jätkäsaaren asuinalueelle.
    Ei tuo ole mikään ongelma, jos se ratikka haluttaisiin tehdä. Ja voihan olla, että se joudutaankin tekemään, jos asukkaat ymmärtävät sitä vaatia.

    Ykkönen Kaivokadun kautta Välimerenkadulle on yksi helppo ratkaisu. Alkuaikoina, kun asukkaita on vielä vähän, ykkönen tarjoaisi sikälikin edullisen vaihtoehdon, että liikennöintiaikoja voisi lisätä asteittain, sillä pohjoispään hännälle kaikki on plussaa.

    Toinen ratkaisu on rakentaa Liisankadun ja Liisanpuiston rata jo nyt odottamaan Laajasalon tuloa ja "muuttaa bussi 17" ratikaksi Välimerenkadulta Kruununhakaan.

    Minusta riippuu nyt aika pitkälti Laajasalon sillan ja Jätkäsaaren asuinrakentamisen aikatauluista, mitä sille Välimerenkadun radalle kannattaa tehdä. Etupainotteisesti Jätkän radat on kuitenkin päätetty rakentaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #15
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

    KSV on kerännyt lautakunnan listaan 22.5. seuraavat hankkeet:

    - Raide-Jokerin rakentamiseen vuosina 2013 - 2017 yhteensä 73,5 miljoonaa euroa

    - Raitiolinjan 9 jatkamiseen vuosina 2013 - 2017 yhteensä 13,4 miljoonaa euroa

    - Topeliuksenkadun raitiotiehen vuosina 2015 - 2016 yhteensä 8,5 miljoonaa euroa

    - Telakkakadun raitiotiehen vuosina 2014 - 2015 yhteensä 6,0 miljoonaa euroa

    - Kalasataman raitioteihin vuosina 2016 - 2017 yhteensä 6,0 miljoonaa euroa

    - Kruunuvuorenselän raitiotiesillan rakentamiseen vuosina 2016 - 2017 yhteensä 129,0 miljoonaa euroa

    - Kävelykeskustan toteuttamiseen vuosina 2011 - 2013 yhteensä 20,2 miljoonaa euroa

    - Muihin jalankulun ja pyöräilyn hankkeisiin vuosina 2011 - 2015 yhteensä 28,5 miljoonaa euroa

    Tästä saisi nyt sen käsityksen, että tuo Telakkakadun 6,0 on kiskot eikä muuta, vrt ketjun aloitusviesti. Jos näin, niin missä momentissa ovat Telakkakadun muun rakentamisen rahat?

    Jos aikataulut pitäisivät, tämä olisi ihan hieno juttu. Mutta epäilen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL-alueen infrastruktuurin rakentaminen vuonna 2013
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.03.2012, 15:49
  2. TJ: Linjastosuunnitelma talvikaudelle 2012-2013
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.02.2012, 08:50
  3. TJ: Linjastosuunnitelma talvikaudelle 2012-2013 kommentoitavana
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.02.2012, 08:30
  4. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.01.2011, 15:30
  5. Raitioliikenneinvestoinnit 2009-2013
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 04.05.2009, 17:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •