Raitioliikenneinvestoinnit 2013–2017

Koskelantien rata olisi Helsingin halvimpia, kun tila on valmiina eikä alla ole sen kummempia putkia tai johtoja. Se vaan ei tunnu oikein kiinnostavan ketään.

Niin, mutta kun siellä on ne puut, joita ei saa kaataa.
 
Niin, mutta kun siellä on ne puut, joita ei saa kaataa.

Ei niitä tarvitse kaataa, rata tulee sinne puiden väliin nätisti.

Ja jos pitää kaataa, niin ainahan ne saa kaadettua teettämällä kuntotutkimuksen, joka toteaa ne suorastaan vaarallisiksi. Niinhän tehtiin AKK:lla. Kukaan ei ole huomannut kysyä, miksi Flemarin itäpuolen samanikäiset ja samoissa oloissa kasvaneet puut eivät olekaan hengenvaarallisia ;)
 
Ei rata kyllä Koskelantielle mahdu puita kaatamatta.

Kyllä se sinne mahtuu. Se on sitä varten suunniteltu, eikä rata-alue ole leveämpi nyt kuin silloinkaan. Mukavampihan se on rakentaa, jos puut voi korvata samalla uusilla, mutta ei se mitenkään välttämätöntä ole. Ei Mäkelänkadun kiskojen uusiminenkaan edellytä puiden kaatamista.
 
Mitä reittiä tämä siis kulkee?

Länsiterminaali 2–Kamppi–Senaatintori–Sörnäinen–Pasila–Töölö–Kauppatori–Eira–Kallio–Eläintarha–Kuusitie

(Sen uuden Länsiterminaalin nimi on Länsiterminaali 2. Tuskin tuota kakkosta linjanimeen kuitenkaan tulee.)

Tunnus vaihtuu Pasilassa ja Olympiaterminaalilla.

Rusinapuiston lisäksi pitää saada Pasilan ratayhteyksiä myös kuntoon. Uusi 7 voisi kääntyä siellä ympäri, mutta uusi 2 ei voi ilman muutoksia rataan.
 
Länsiterminaali 2–Kamppi–Senaatintori–Sörnäinen–Pasila–Töölö–Kauppatori–Eira–Kallio–Eläintarha–Kuusitie

(Sen uuden Länsiterminaalin nimi on Länsiterminaali 2. Tuskin tuota kakkosta linjanimeen kuitenkaan tulee.)

Tunnus vaihtuu Pasilassa ja Olympiaterminaalilla.

Rusinapuiston lisäksi pitää saada Pasilan ratayhteyksiä myös kuntoon. Uusi 7 voisi kääntyä siellä ympäri, mutta uusi 2 ei voi ilman muutoksia rataan.

Mitä kävi sille suunnitelmalle, jonka mukaan seiska kääntyisi Kuusitiellä ja kakkonen Itä-Pasilassa?
 
Mitä kävi sille suunnitelmalle, jonka mukaan seiska kääntyisi Kuusitiellä ja kakkonen Itä-Pasilassa?

Kuusitiellä kääntyy 3, kuten Railissa on ollut koko ajan tarkoitus.

Kakkonen ei voi kääntyä Itä-Pasilassa ennen kuin sinne saadaan sopivat vaihdeyhteydet. 7 kääntyy Rusinapuistossa eli Rosina Heikelin puistossa Tukholmankadun kupeessa, kunhan silmukka valmistuu.

Tämä 2+7-järjestely on siis luonteeltaan tilapäinen ja odottaa noita kahta ratayhteyttä.
 
Tukholmankadun kupeessa, kunhan silmukka valmistuu.

Minusta olisi voinut samalla miettiä Rusinapuiston silmukan korvaamista Munkkivuoren silmukalla, jota on joskus mietitty Ostoskeskusta vastapäätä olevaan aukioon. Tulehaan Pohjola korteliin paljon uusia asuntoja samoin kuin Huopalahdentien uusiin taloihin. Tiestysti olisi pitänyt rakentaa suoraa rataa Huopalahdentielle. Samalla olisi keventänyt bussi 58 ja muiden "sinisten antiikkibussien" 14, 18 ja 39 kuormaa. Mutta ehkäpä sitten joskus kun Topeliuksen kadun rata rakennetaan.
Uskoisin, että Huopalahdentielle tulee joka tapauksessa rakennettavaksi rata kunhan Jokeri valmistuu ja Vihdintietä aletaan rakentamaan.
 
Minusta olisi voinut samalla miettiä Rusinapuiston silmukan korvaamista Munkkivuoren silmukalla, jota on joskus mietitty Ostoskeskusta vastapäätä olevaan aukioon.

Jos Huopalahdentielle tehdään kiskot, kyllähän jonkin linjan pitäisi mennä ainakin Huopalahden asemalle asti, jotta saadaan hyvä vaihtoyhteys Jokeriin ja junaan. Jokeri-hankkeen yhteydessä kyllä olisi hyvä syy tehdä Huopalahdentielle rata ja lisäksi kääntösilmukka Haagaan, esimerkiksi Näyttelijäntien ja Aino Ackten tien kulmaan.
 
Jokeriratahan kulkee muutaman sadan metrin päässä "Munkkivuoren silmukasta" elikä Vihdintien liikenneympyrässä.
Enemmin tai myöhemmin tulee tarve päästä raitiovaunulla Leppävaaran suunnalta jokerirataa pitkin Munkkivuoren ja Meilahden kautta cityyn.
 
Minusta olisi voinut samalla miettiä Rusinapuiston silmukan korvaamista Munkkivuoren silmukalla, jota on joskus mietitty Ostoskeskusta vastapäätä olevaan aukioon. Tulehaan Pohjola korteliin paljon uusia asuntoja samoin kuin Huopalahdentien uusiin taloihin. Tiestysti olisi pitänyt rakentaa suoraa rataa Huopalahdentielle. Samalla olisi keventänyt bussi 58 ja muiden "sinisten antiikkibussien" 14, 18 ja 39 kuormaa. Mutta ehkäpä sitten joskus kun Topeliuksen kadun rata rakennetaan.
Uskoisin, että Huopalahdentielle tulee joka tapauksessa rakennettavaksi rata kunhan Jokeri valmistuu ja Vihdintietä aletaan rakentamaan.

HSL selvittää aivan lähiaikoina jollain tarkkuudella 58:n, tulevan 500:n muuttamista raitiolinjaksi Kalastaman länsipuolella. Se merkitsisi myös rataa Munkkivuoreen. Minusta on vähän sääli, ettei seiskaa johdeta nyt saman tien olemassaolevia kiskoja pitkin Munkkiniemeen asti.

Ennen pitkää se Huopalahdentien rata varmasti tulee, ainakin jos bulevardisointi tosiaan käynnistyy Tarvontiellä ja Vihdintiellä.
 
HSL selvittää aivan lähiaikoina jollain tarkkuudella 58:n, tulevan 500:n muuttamista raitiolinjaksi Kalastaman länsipuolella. Se merkitsisi myös rataa Munkkivuoreen. Minusta on vähän sääli, ettei seiskaa johdeta nyt saman tien olemassaolevia kiskoja pitkin Munkkiniemeen asti.

Ennen pitkää se Huopalahdentien rata varmasti tulee, ainakin jos bulevardisointi tosiaan käynnistyy Tarvontiellä ja Vihdintiellä.

Toisaalta kääntöpaikkoja ei ole koskaan liikaa. Pieni kolhu Munkassa, niin nelosia tulee Kuusitielle ylenmäärin. Kolme taitaa juuri ja juuri mahtua seisomaan ilman kympin sotkemista. Kun kolmonen tulee, niin kaipa rakentavat myös lähtölaiturin Kuusitielle vai onko Jalavatie lähtöpysäkki, jonne ajetaan tyhjänä?
 
Pohjois-Pasilan uusimmissa suunnitelmissa on raitiotieyhteys Televisiokadun päästä Rantaradan yli ja Hakamäentien ali, sinne voisi vaikka seiska jatkaa jos ysi menee Ilmalaan.
 
Pohjois-Pasilan uusimmissa suunnitelmissa on raitiotieyhteys Televisiokadun päästä Rantaradan yli ja Hakamäentien ali, sinne voisi vaikka seiska jatkaa jos ysi menee Ilmalaan.

Kuten täältäkin voi lukea, seiska jatkuu Meilahteen kunhan siellä on silmukka valmis.

Ysin pitäisi jossain vaiheessa jatkua Ilmalaan. Tämä Pohjois-Pasila on ajateltu ysin jatkeeksi, mutta toteutumistodennäköisyys ei ole kovin suuri. Hakamäentie on kallis ylittää.
 
Takaisin
Ylös