Assamiehen raitiovaunubongaukset

Liittynyt
8 Tammikuu 2008
Viestit
1,366
Aloitetaan uusi ketju. Yritän esittää asiat eksaktisti sekä välttää koodikielen käyttöä. Koska en ole kovin tarkoin päässyt perehtymään tähän kulttuuriin, paitsi empiirian kautta, niin virhetiedot ovat suuresti mahdollisia.

Kerron tässä ketjussa lähinnä omia havaintojani. Tämä tarkoittaa "ympäristössäni" - tekemiäni ajoja raitiovaunuilla.

Kiitän jo toisia foorumilaisia, tähän asti saamastani pitkämielisyydestä sekä ymmärtämyksestä. Parhain terveisin, -Assamies-

---------- Viesti lisätty kello 17:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:09 ----------

Spora-ajot Stadissa, to 12.4.-12.

Tehty "Kallion ympäriajelu". Ostettu raitiovaunulippuja 3 kpl, joista 2 kuljettajalta (hinta 2,70€) - sekä yksi Päärautatieaseman HKL:n (HST) automaatilta, jolloin hinta tasan 2,00€. Osassa lipuista lukee myöskin "HSL".

Matka aloitettiin "erheajelulla" linjalla 6, Hietalahdenrantaan. Pysäkkiä tulosuuntaan vaihtamalla, sain navigoitua oikeaan kulkusuuntaan: Arabianrantaan. Ajo: linja 6, #226.

---------- Viesti lisätty kello 17:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:14 ----------

Automaatit olivat katveessa, joten en kyennyt niitä löytämään. Kertalipun voimassaoloaika on tasan 1 tunti.

Seuraavat ajot: (tiedoissa saattaa esiintyä virheellisyyksiä)

Linja 8 - #32
Edelleen 8 - #239
Linja 3T - #102
Linja 10 - #93
Linja 3T (saattaa olla myöskin 3B) - joko #207 taikka #209 (kiireessä ei kykene havainnoimaan riittävän tarkasti, joskin kaikkien vaunujen numerot näkyvät sisäpuolisesti, kuten myöskin V.Paunun kaupunkibusseissa T:reen seudulla):cool:

7A (suuntana Pasila) - #96
7B - #229

Varmuudella voitaneen sanoa, että linjat 1 sekä 4 jäivät ajamatta. Ajeluihin meni muutama tunti (oma arvio: n. 3-4 t. yht. - ajoaikana eli vaunuissa istumista lippujen keston perusteella suunnilleen 2,5 t.). Näiden päätarkoitus oli "City-Sightseeing by tramway".
 
Viimeksi muokattu:
Selaimet edelleen keljuilevat. :evil:

Mutta tältä reissulta uutta empiirian tasoista havaintoa: yllätyin havaitessani kaksi raitiovaunujen varikkoa. Näistä varmaankin sekä Wikipediassa että HKL:n omilla sivuilla.

Jk: -toivottavasti en sentään nyt tässä asiassa täysin erehtynyt.

Se ei ollut suurensuuri pettymys, että joitain linjoja ajamatta jäi. Eikä ole itsetarkoitus ajaa linjoja läpi kauttaltaan.

Mutta Helsingissä käydessäni, yleensä ratikat ovat "Se Suuri Juttu". Tarkoittaa tässä sitä, että ilman spora-ajelua ei Helsingin-reissu ole todellinen Stadi-reissu. :twisted:
 
Kun lähdin tulemaan Arabianrannasta kahdeksikolla, niin melko lyhyen matkanteon jälkeen jouduttiin pysähtymään. Syynä oli liikenneonnettomuus.

Taksiauto oli vetänyt rajusti suoraan päin bussipysäkkiä. Ambulansseja lähti ainakin kaksi. Havaitsin myöskin Hel:n (HKL) Unimog-tyyppisen erikoisen raivausauton. Sellaista en koskaan ennen ollut nähnyt. :-o

Tietysti ratikassa alkoi "tunnelma jo kohoamaan". Jotkut matkustajat alkoivat jo vaatimaan kuljettajalta poispääsyä. Jotkut jopa suuresti hermostuneina (mielenmalttinsa menettäneinä) ja paniikinomaisesti. Tämä ei siihen suostunut, ilmeisesti ei ole lupa laskea kuljetettavia vaunusta pois missään muualla kuin pysäkeillä.

Poliisiautoja oli tietysti myöskin paikalla. Myöhempi Mtv3:n 45 minuuttia-ajankohtaislähetys raportoi vaarallisista, yliväsyneinä ajavista taksikuskeista pks-alueella. :icon_frown: Ajoväsymys tietysti seurausta työaikalain rikkomuksista, sekä uni-valverytmin pahasta häiriytymisestä.

---------- Viesti lisätty kello 12:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:28 ----------

Minulla pitäisi olla kohtalainen määrä Helsingin karttoja. Niistä en saannut selvitettyä raitiovaunuvarikkoja. Olin laskevinani niitä olleen kaksi. Toisesta sain kuvia. Yksi vanhanmallinen vaunu näytti olleen koulutusajossa, jos tällainen on mahdollista. Uskoisin kyllä. Sitä en saannut kuvattua, enkä bongattua. En voinnut keskittyä oikeastaan mihinkään muuhun: kuin omien ajojen suunnitteluun, prosessointiin ja havainnointiin.

Raitiovaunujen aikatauluja en huomannut ottaa talteen niitäkään. Olisi kyllä pitänyt. :oops:

---------- Viesti lisätty kello 12:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:34 ----------

Helsinki: Raitiovaunuvarikot / Tram depots: Vallila
http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/varikot/vallila/vallila.htm

^Tämä bongattiin.

Helsinki: Raitiovaunuvarikot, Töölö / Tram depots, Töölö
http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/varikot/toolo/toolo.htm

^Luultavasti tämäkin. En varma voi olla. Linjalla 10 tein ajoa.

Helsinki: Raitiovaunuvarikot / Tram depots: Koskela
http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/varikot/koskela/koskela.htm

^Tätä en kyennyt havainnoimaan. Näyttäisi siltä että varikkojen lkm==3 kpl.

---------- Viesti lisätty kello 12:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:42 ----------

Raivausauto: (linkki, kuvia) ==> HKL:n pelastusauto HE 125 http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Ar...kl/fi/HKL-Raitioliikenne/Kalusto/Pelastusauto

---------- Viesti lisätty kello 13:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:58 ----------

Lisätietoa HE-125 Pelastusautosta: http://www.hel.fi/wps/portal/HKL/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/hkl/fi/HKL-Raitioliikenne/Kalusto/Pelastusauto_lisatietoa

A
uto siis Liikennelaitoksen kalustoa, eikä Pelastuslaitoksen. Kuten aiempana epäsuorasti arvelin.
 
Viimeksi muokattu:
Olin siis ollut koekuvauksissa studioilla (ei Ylen) ja palailemassa takaisin kohti asemaa. Sain mukaani toisen kaverin, bussiharrastajan Lahdesta. Hän vaikutti jokseenkin iäkkäältä, ja käveli lievästi ontuen. No ainakin verkkaisesti. Oli tullut linja 71 (Tikkurila) bussilla.

Keskustelimme jo studioillakin ja ilmeisesti äänenkäyttö häiritsi. Juotiin kahvit ja lähdettiin taipaleelle.

Muistaakseni kahdeksikko oli juuri ehtinyt mennä. Jos olisimme pitäneet hieman kovempaa vauhtia...

No, kohta (en muista enää minuuttimäärää) tulisi sitten kutonen. Kaveri meni siihen, minä taasen en meinannut löytää rahapörssiäni (pörssi tark. omassa murteessa "lompsaa"). Jäin hieman tarkoituksellakin tupeloimaan pysäkille. Yksi ajatus oli se, että nyt pitää ajaa toisen linjan vuorolla. Kuin se, mitä saapuessa studioille oli tullessa.

Tullessakin onnistuin "silmukoimaan" eli sumpuroimaan. Menin väärään kulkusuuntaan kutosella. Se vei Hietalahden rantaan. Onkos Kauppahallikin niillä kulmin :?: :roll: :rolleyes:

Nämä yhteydet tämän ketjun alussa, kaksi ensiten mainittuna. Onnettomuutta ei mainittu missään, melkolailla yllättävästi. :-? Kuitin kellonaika oli 14:00.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä on kolme raitiovaunuvarikkoa, eli juuri nuo jotka mainitsit. Tosin Vallilassa vaunuja ei säilytetä (poislukien huoltovaunut), ainoastaan huolletaan.
 
Tehty "Kallion ympäriajelu". Ostettu raitiovaunulippuja 3 kpl, joista 2 kuljettajalta (hinta 2,70€) - sekä yksi Päärautatieaseman HKL:n (HST) automaatilta, jolloin hinta tasan 2,00€. Osassa lipuista lukee myöskin "HSL".
HSL:lle terveisiä, että mielestäni vuorokausilipun hinnan pitäisi olla sellainen, ettei kahta kertalippua enempää kannata ostaa. Nyt valitettavasti ei niin taida olla.
 
HSL:lle terveisiä, että mielestäni vuorokausilipun hinnan pitäisi olla sellainen, ettei kahta kertalippua enempää kannata ostaa. Nyt valitettavasti ei niin taida olla.

7e on 1vrk:n kaupungin sisäisen hinta.

Assamiehelle: Raitiovaunun kuljettajalta saa nykyään vain normaaleja sisäisiä/seutulippuja, eli kuljettaja ei enään myy raitiovaunulippuja. Juuri näitä raitiovaunulippuja saa ainoastaan automaatista 2,00e hintaan (ja matkakortilla kortinlukijasta), eli kuljettajalta ostamasi liput olivat ns. normaaleja kaikissa kulkuneuvoissa käyviä lippuja :)

Koskelan hallia et ollut pystynyt bongaamaan, koska mikään raitiolinja ei aja sen ohi. Koskelan halli on Kustaa Vaasan tien päässä, juuri Lahdenväylän alussa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koskelan hallia et ollut pystynyt bongaamaan, koska mikään raitiolinja ei aja sen ohi. Koskelan halli on Kustaa Vaasan tien päässä, juuri Lahdenväylän alussa.
Assamiehelle kumminkin vinkiksi: Koskelan hallillekin pääsee, kun sattuu sopivaan vuoroon. Siis sellaiseen vaunuun, joka on ajamassa pois linjalta. Normaalisti se jättää viimeiset matkustajat hallialueen portin pysäkille, elleivät ole jääneet jo aiemmin. Siltä pysäkiltä on vähän lyhyempi kävelymatka, jos olisi ollut normaalivuoroilla matkalla Arabianrannan suuntaan.

Antero
 
Hienoa, kiitän kauniisti oivista vinkeistä. :) Raitiovaunuajelua Helsingissä tapahtui myöskin taannoisella Stadin-reissullani. Hankittiin matkailijan seutulippu, joka jäi suhteellisen niukalle käytölle.

Yllättävästi, ajelut linjoille 6 ja 8 (Arabianrantaan/Arabianrannasta). Numerot (vaunujen) eivät nyt tässä käsillä. Bongaukset saadaan pks-alueen bussien tapaan myöskin kulkuvälineitten sisäpuolelta. Voi -- kunpa meilläkin olisi näin! :oops:
 
Alkujansa:
Torstai 21. Kesäkuu 2012, 12:37 Viestin aihe: R-ajoa


Raitiovaunuajelut la: linja 8 - vaunu 218 & linja 6 - vaunu 235. Molemmat Siemensin 200-sarjaa. Muistaakseni.


Merkitään: R8 -#218, R6 - #235. Tämä uusi tapa merkitä tässä yhteydessä. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös