Milloin ratikoihin kultanumerot?

"Arkistossani" on kaupunginmuseon aito värikuva 1930-luvulta, ja siinä on pikku-ruotsalainen, jonka perässa on vihreällä pohjalla keltaiset tikkunumerot. Olettaisin siksi myös, että keltaisella pohjalla sivuilla olleet numerot olivat vastaavasti vihreitä. Mutta nytpä tuli mieleen jatkokysymys, joka on niin kaukana numeroasiasta että perustan sille uuden topikin.
 
SD202 sanoi:
Aiheeseen liittyen: Muistaako kukaan, kun Keppi-Kariassa 13 oli joskus ainakin 1980-luvulla kylkinumerot samanlaisella fontilla kuin vihreä -keltaisissa NrI- ja NrII -vaunuissa. Sittemmin vaunu 13 sai takaisin "jenkkimalliset" numeronsa ja sellaisethan sillä on edelleenkin kyljissään. Oliko HKL:ltä hetkellisesti loppuneet jenkkinumerot tuolloin 1980-luvulla vai mistä moinen erikoisuus?
Olisikohan ollut kyse kokeilu ennen nivelvaunujen maalaamista kelta-vihreiksi? Silloin puna-harmaissa nivelvaunuissa oli kultanumerot. Jotenkin on jäänyt mieleen, että ainoastaan etupään kultanumerot (vaunussa 13) oli korvattu "HKL-kirjasimella".

Piirka

Edit: Tarkennettu, Rattivaunun kymyksen johdosta
 
NrI-sarjassa oli kyllä alunperin kaikki järjestysnumerot merkitty kultanumeroilla. 1980-luvun täyskorjauksissa joihinkin vaunuihin laitettiin "valkoiset" numerot, jotka vastasivat samaa standardia kuin Nr-vaunujen nykyiset keltaiset numerot. Ensimmäinen keltavihreä nivel esiteltiin julkiselle sanalle kesäkuussa 1986 (#59). NrII:issa oli vaunujen #71 - 103 osalta aluksi valkoiset järjestysnumerot
Muistelisin, että #13:n kokeilu olisi ajoittunut 1980-luvun aivan loppuun tai 1990-luvun alkuun.
Muuten: Viittaako Piirka viimeisessä virkkeessä vaunuun #13? Jos niin, niin sitten vastasin vähän väärään kysymykseen... :roll:
 
Rattivaunu sanoi:
Muistelisin, että #13:n kokeilu olisi ajoittunut 1980-luvun aivan loppuun tai 1990-luvun alkuun.
Vanhoista Raitio-lehdistä päätellen vuoteen 1988, kyse nimenomaan nokan numerosta.
 
Takaisin
Ylös