Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2012

Lyhyt sananvaihto vierailla kielillä sai minut ymmärtämään, että tässä mitataan oikosulkuja.

Olen aiemmin kuullut asianosaisilta, että akselioikosulkujen mittauslaite olisi hankinnassa. Tämä lienee kyseinen laite. Akselioikosuluthan ovat tärkeitä turvalaitevaihteiden ja Mikonkadun valvotun osuuden toiminnan kannalta.
 
Oikosulut muodostuvat itsestään kun junan akseli kytkee eristysalueen kiskot toisiinsa, ja häviävät viimeisen akselin poistuessa eristysalueelta. Oikosulkuja mittaamalla saadaan opastimelle olennaisen tarkka kuva siitä, onko konfliktialueella (=eristysalue miinus akselin ja junan päädyn etäisyys) junaa. Opastin siis toimii napakammin, mutta muuten normaalisti.
 
...vaan mihin tuota opastinta tarvitaan? Edellyttääkö laite kuljettajalta jotain toimia?
Kysyin eilen eräältä kuljettajalta asiasta. Ei ollut kuullutkaan moisesta laitteesta.
Mitenkäs se korkea "opastin"laite. Siinä on 10 eri näyttöä. Katsoin Hanning&Kahl´in sivuilta jos jotain löytyisi. Mutta en tullut hullua hurskaammaksi.
 
Kysyin eilen eräältä kuljettajalta asiasta. Ei ollut kuullutkaan moisesta laitteesta.
Mitenkäs se korkea "opastin"laite. Siinä on 10 eri näyttöä. Katsoin Hanning&Kahl´in sivuilta jos jotain löytyisi. Mutta en tullut hullua hurskaammaksi.

Minulla ei ole mitään tietoa, mutta voisivatko numeroidut näytöt viitata vaunun akseleihin? Eli laite tarkistaisi ja näyttäisi kunkin akselin oikosulun toimivuuden. Kahdeksaa akselia enempää meillä ei ole, mutta sopiihan tuohon jättää varaa.

Hanning & Kahlin sivuilla näyttäisi olevan yksi kuva toisenmallisesta akselioikosulun tarkistuslaitteen näytöstä. Tuossakin on 10 kohtaa ja alussa ilmeisesti vaunun numero oletettavasti automaattisen vaihteenkääntölaitteen tunnistimelta. Vaunun numerolle ei näyttäisi olevan paikkaa meidän tolpassamme. Eipä meillä ole toistaiseksi niitä automaattisen käännön transpondereitakaan.
 
Akseleita minäkin tuumailin. Ajattivat eilen yhden mlnrv:n KH-VH-KH. Paluussa oli paikalla koevaununa. Paikka on hankala. En päässyt näkemään näyttivätkö "opastimet" jotakin. Pian sen jälkeen insinöörit (tai vastaavat) lähtivät pois.
Sen korkean näytön (10 näyttöä) on valmistanut Wibond
 
Minulla ei ole mitään tietoa, mutta voisivatko numeroidut näytöt viitata vaunun akseleihin? Eli laite tarkistaisi ja näyttäisi kunkin akselin oikosulun toimivuuden.

Hyvä arvaus, mutta tämä ei selitä ollenkaan näytön tarkoitusta. Eihän oikosulkujen toimivuus ole lainkaan kuljettajan asia, varsinkaan kun vaunu on juuri menossa sisään. Lovimittarikin lähettää tiedot suoraan sinne minne ne kuuluvat eikä näytä mitään ulospäin.
 
Hyvä arvaus, mutta tämä ei selitä ollenkaan näytön tarkoitusta. Eihän oikosulkujen toimivuus ole lainkaan kuljettajan asia, varsinkaan kun vaunu on juuri menossa sisään.

Sitten taitaa mennä liian pitkälle arvailun maailmaan. Yksi mahdollisuus on, että luotettava tulos vaatii tietyllä tavalla ajamista ja siksi tarvitaan opastusta. Toinen on, että tarkastukset tehtäisiin erillisillä koeajoilla. Hyvinkin voi olla, että joka tapauksessa ne tehdään koeajoilla. Silloin tietysti voidaan kysyä miksi laite ei olisi varikon sisäpuolella olevilla raiteilla. Eiköhän tämä selviä lähiaikoina kuitenkin.
 
Huhujen mukaan NR1 saa ylleen Samsun-mainokset parin viikon sisällä. Nyt vaan arvuuttelemaan vaunun numeroa ;) Kyseessä kuulemma muutamia vuosia sitten peruskorjattu vaunu.

SRS:n uutissivun mukaan kokomainokset saavat vaunut 33 ja 46, ensimmäinen mainituista on jo lähes valmiina.
 
Takaisin
Ylös