Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2012

Manneja ulkoilutettiin myös tänään keskiviikkona 23. 5. iltapäivällä:

- HKL 150 tilausajossa
- HKL 151 (Fresita) liikehti Hakaniemen tienoilla, mutta linja jäi havainnoimatta
- HKL 153 (Samsung) linjalla 1A
- HKL 162 (Kulta Katriina) koulutusajossa

Myös 152 oli Käpylässä klo 11 aikaan. sitä en tullut katsoneeksi, oliko linjalla vai kouluvaununa.
 
Torstai 24.05. tarjosi sekin Manne-vaunuja liikenteessä: vaunut 152 (Alepa) ja 153 (Samsung) olivat ainakin iltaruuhkassa linjalla 1A.
 
SRS:n uutissivun mukaan kokomainokset saavat vaunut 33 ja 46, ensimmäinen mainituista on jo lähes valmiina.

Myös vaunu 46 lähes valmiina. Ylleen se on saanut WC Duck-mainokset, jotka näyttävät kesäisen raikkailta. Vähän piristystä Helsingin katukuvaan ;)
 
Myös vaunu 46 lähes valmiina. Vähän piristystä Helsingin katukuvaan ;)

Kaikki eivät kuitenkaan pidä kokomainosvaunuista.
Muistamme vielä kuinka suuret keskustelut mannejen teippaus sai aikaan, taisi asia mennä jonkun valtuuston käsiteltäväksi.
Silloin oli kanta se, että mannet ovat väliaikaisia ja niiden hankintahintaan saatiin mainoksista rahaa.
Kanta oli silloin aika selvä ja eikä käytäntöä saa jatkaa muissa vaunuissa.
Nyt on sitten tästä sopimuksesta näköjään sitten livetty.
Otetaaanko siis Tallinnasta esimerkkiä vai pidetäänkö perinneväreistä kiinni.
 
24.5.: HKL 164 "Domino" Käpylässä koulutusajossa päättärin kakkosraiteella virroitin alhaalla klo 16 jälkeen.
25.5. nähtyjä: 152 "Alepa", 153 "Samsung" ja 162 "Kulta Katriina" koulutusajossa.
25.5. nähty iltaruuhkaan lähteneitä: 152 "Alepa" ja 154 "Pingviini".
Tuleva MLNRV 38 kovin riisutun näköisenä Vallilassa raiteella 17. Siinähän vaunut siirretään kuljetuslavetille/lavetilta.
Oma veikkaukseni tulevaksi MLNRV -vaunuksi, HKL 68, oli päivällä Vallilassa "yläratapihalla". Vaan jo lähti Koskelasta iltaruuhkaan. Kyllä ovat päästäneet vaunun "rupiseksi".

---------- Viesti lisätty kello 17:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:12 ----------

4.5. puolenpäivän jälkeen Vallilan korjaamolta lähti vaunu HKL 1819.
Mistään ei ole saatu virallista tietoa. Mutta vaunussa exex HKL 15, ex HKL 175 on tästä vuodesta alkaen edessä ja takana numero 1819. Kun vaunun numero pitää olla edessä ja takana, on siis Spårakoffiin numero 2012 alkaen HKL 1819.
 
Muistamme vielä kuinka suuret keskustelut mannejen teippaus sai aikaan, taisi asia mennä jonkun valtuuston käsiteltäväksi.

Asia on HKL:n johtokunnan käsittelyssä ensi viikolla. Esityslista

Listatekstin mukaan mainokset tulevat vaunuihin 33, 44, 46 ja 67. Näiden nivelraitiovaunujen peruskorjauksesta on kulunut eniten aikaa eikä niitä ole enää valittu siihen kymmenen (10) kappaleen erään NRV1-sarjan raitiovaunuja, jotka vielä tullaan täyskorjaamaan.
 
Iloisena ilmoitan, että sain äsken henkisesti nenilleni. Kovasti olen odottanut, että pääsisin avautumaan jälleen kerran siitä, miten ratikan kilvissä on väärä määränpää, kun 4 kulkee nyt Kauppatorille eikä Katajanokalle. Mutta yllätyin positiivisesti, kun äsken tuli nelonen vastaan 4 Kauppatori -tekstein. Hieno homma!
 
Iloisena ilmoitan, että sain äsken henkisesti nenilleni. Kovasti olen odottanut, että pääsisin avautumaan jälleen kerran siitä, miten ratikan kilvissä on väärä määränpää, kun 4 kulkee nyt Kauppatorille eikä Katajanokalle. Mutta yllätyin positiivisesti, kun äsken tuli nelonen vastaan 4 Kauppatori -tekstein. Hieno homma!

Tiedätkö mikä myös on jännä juttu jossa on myös jotain parannusta tapahtunuut? ;) Ykkösen päätepysäkille Kauppatorilla jos katsoo Omat Lähdöt -palvelusta pysäkin linjat, näkyää siinä nelonen myös ykkösen lisäksi, ainoa ongelma on se että Omat Lähdöt näyttää siinä 4 Munkkivuori sekä 4 Katajannokka... Tämä ainakin tänään aikasin aamulla katsottuna, en ole vilkaissut mikä tilanne nyt koska en jaksa etsiä pysäkinnumeroa kun sen jo unohdin.
 
29.5.

HKL-RL:n 73 ajoi vahingossa väärälle pysäkille Kauppatorilla linjalla 4. Piti ajaa 1:n pysäkille, mutta kuljettaja ajoikin 3T pysäkille. Tästä kyllä menee ruosteisten vaihteiden kautta ja pienen "ongelma" kohdan jota en osaa nimetä (kuva), oikeaan suuntaan. Pieni jyske siinä kuului kun välipalavaunu yrittää yli mennä, ja hetken aikaa luulin jo että pomppaa kokonaan kiskoilta. Videonkin otin: http://youtu.be/9CTJmOiVv9w

Muut nelosen poikkeusliikennekuvat löytyvät tätä klikkaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Automaattisessa vaihteenkääntäjässä taisi tuossa kohtaa olla enemmänkin vikaa tänään, itse kuljin paikalle 14.10 tienoilla ykkösellä ja kuljettaja joutui peruuttelemaan ja näyttämään vaihteelle vaihderautaa kun se ei ollutkaan kääntynyt oikeaan asentoon.
 
HKL-RL:n 73 ajoi vahingossa väärälle pysäkille Kauppatorilla linjalla 4.

Ajoikohan vaunu tosiaan vahingossa tuolle raiteelle? Videossa näkyy SpåraKoff ykkösen raiteella, olisiko kyse siitä, että vuorovaunun piti päästä Koffin ohi?

Ruostumaan päässyt KT:n ns. nollaraide käsikäyttöisine vaihteineen on kyllä ihan käyttökelpoinen poikkeusyhteys, mutta eihän sitä usein käytetä. Säännöllisintä käyttöä nykyisellä torin kiskotuksella taisi olla viimekesäinen museoliikenteen poikkeusliikenne.
 
Automaattisessa vaihteenkääntäjässä taisi tuossa kohtaa olla enemmänkin vikaa tänään, itse kuljin paikalle 14.10 tienoilla ykkösellä ja kuljettaja joutui peruuttelemaan ja näyttämään vaihteelle vaihderautaa kun se ei ollutkaan kääntynyt oikeaan asentoon.

Juu olin paikalla juuri silloinkun kun yksi NR1:kö se olisi ollut? lähti peruuttamaan tukkien koko liikenteen. Itse ajattelin että olisi vaihde jäänyt vahingossa väärään asentoon kun edellä meni kuitenkin 3T... Mutta se saattaakin selittää miksi nelonen olisi ajautunut väärälle raiteelle.

---------- Viesti lisätty kello 0:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:02 ----------

Ajoikohan vaunu tosiaan vahingossa tuolle raiteelle? Videossa näkyy SpåraKoff ykkösen raiteella, olisiko kyse siitä, että vuorovaunun piti päästä Koffin ohi?

Ruostumaan päässyt KT:n ns. nollaraide käsikäyttöisine vaihteineen on kyllä ihan käyttökelpoinen poikkeusyhteys, mutta eihän sitä usein käytetä. Säännöllisintä käyttöä nykyisellä torin kiskotuksella taisi olla viimekesäinen museoliikenteen poikkeusliikenne.

Ei ollut kyse siitä. Kuljettaja jutteli tuon SpåraKoffin kuljettajan kanssa ja pohtivat yhdessä että lähteekö peruuttamaan vai kokeileeko ajaa tuosta läpi, kuljettaja ei itsekkään ollut täysin varma mutta lopulta päätti lähteä ajamaan yli kun taakse oli kertynyt 3T ja toinen nelonen, joten koko pötkö olisi joutunut peruuttamaan liiankin pitkän matkan risteyksen keskeltä. Mutta kuten tästä kuvasta näkee, niin ihan "kivaan" kuntoon tuo mennyt tuosta kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu olin paikalla juuri silloinkun kun yksi NR1? lähti peruuttamaan tukkien koko liikenteen. Itse ajattelin että olisi vaihde jäänyt vahingossa väärään asentoon kun edellä meni kuitenkin 3T... Mutta se saattaakin selittää miksi nelonen olisi ajautunut väärälle raiteelle.
Sama tapaus ja juurikin Nr1. Kuljettaja (joka oli muuten mainio ja puhelias tapaus) kirosi että oliko pakko juuri nyt olla kääntymättä. Tosin 3T:lläkin toki saattoi olla vaikutusta asiaan, mene ja tiedä.
 
Sama tapaus ja juurikin Nr1. Kuljettaja (joka oli muuten mainio ja puhelias tapaus) kirosi että oliko pakko juuri nyt olla kääntymättä. Tosin 3T:lläkin toki saattoi olla vaikutusta asiaan, mene ja tiedä.

Muiden en nähnyt siinä peruuttelevan, vaikka tunnin ajan olinkin, joten jääkin mysteeriksi missä vika sitten.

Kysytääs nyt noihin vaihteisiin liittyen ja manneihin. Useamman kerran kun olen mannella mennyt on kuljettaja joutuvut vaihdekepillä käydä vaihteen kääntämässä. Onko mannessa ollenkaan sitä "automaatti"käännintä (mikä sen virallinen nimi on?) vai joutuuko kuljettaja käydä aina itse kääntämässä vai onko ihan 50-50 kääntyykö vai ei?
 
Takaisin
Ylös