Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2012

Jos jollain on ratatekninen nimi tiedossa tuolle Kauppatorin nollavaihteen risteykselle, niin saa ilmoittaa. Itse kutsun noita 'hyppyristeyksiksi'.

Hyvä kompromissiratkaisu myötävaihteissa joissa on harvoin liikennettä poikkeavasta suunnasta (poistavat ristikosta johtuvan nopeusrajoituksen suoralle raiteelle, jäljelle jää vain kielten aukiajon 30km/h), mutta poikkeavalle suunnalle hitaita ja varsinkin matalat ovat herkkiä suistumaan. Toisaalta kun vastavaihteissa kun on kympin rajoitus muutenkin, niin noiden käyttöä niissä en ihan tajua. Vallilan hallin sisääntulovaihteeseen Hauhonpuistosta päin tuli muuten hiljattain uusi tuollainen.
 
Jos jollain on ratatekninen nimi tiedossa tuolle Kauppatorin nollavaihteen risteykselle, niin saa ilmoittaa. Itse kutsun noita 'hyppyristeyksiksi'.
Toisaalta kun vastavaihteissa kun on kympin rajoitus muutenkin, niin noiden käyttöä niissä en ihan tajua. Vallilan hallin sisääntulovaihteeseen Hauhonpuistosta päin tuli muuten hiljattain uusi tuollainen.
Ei taida olla ratateknistä nimeä. On risteyskappale, jossa on laippaura vain pääkulkutiellä (Nummelin).
Sisääntulovaihteella tarkoittanet vaihdetta 825. Vuonna 2010 vaihdettiin Hämeentiellä Vallilan ratapihalle johtavat vaihteet uusiksi, pois lukien mainittu vaihde (sekä "Euran" halliin johtava vaihde).
Kuitenkaan risteyskappaleita ei uusittu, vain kielisovitukset. Lienee ainut syy laippaurattomiin ratkaisuihin melun vähentyminen. Siinä jää 2-8 kolahdusta pois.
 
Jos jollain on ratatekninen nimi tiedossa tuolle Kauppatorin nollavaihteen risteykselle, niin saa ilmoittaa. Itse kutsun noita 'hyppyristeyksiksi'.

Itse käytän termiä umpeenhitsattu ristikappale. Mikä sitten lieneekään virallinen nimitys? Henkilökohtainen näkemykseni on myös, että keksintö on idioottimainen. Tuollaisista virityksistä ei tarvitsisi haaveilakaan, jos olisi syväyraiset vaihteet. Mutta kun ei ole, niin...
 
31.5.2012 hieman ennen kello 7 tapahtui liikenneonnettomuus Kustaa Vaasan tien ja Hämeentien risteyksessä, jossa mukana raitiovaunu ja henkilöauto. Koskelan hallista linjalle pyrkimässä oli kymmenen vaunua, jotka nyt seisoivat Kustaa Vaasan tien puolella "kalustonäyttelynä". Tilanne blokkasi linjalle pääsemisen seuraavien linjojen vaunuilta: 3T (2 vuoroa), 6 (2 vuoroa), 8 (2 vuoroa), 7A (2 vuoroa), 7B ja 10. Lähde: http://transport.wspgroup.fi/hklkartta/. Vaunut pääsivät liikenteeseen kello 7:42.

Uutisointia:
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...muuus_sekoitti_ratikkaliikenteen-katso_kuvat/
 
Viimeksi muokattu:

Onnettomuus on näemmä tapahtunut niin, että auto oli kääntymässä Kustaa Vaasan tieltä Hämeentielle ja auton siirtyessä ryhmityskaistalle (joka on samalla keskustaan päin menevä raitiovaunukaista), takaa tullut Variotram törmäsi autoon. Eikös autoilijalla olisi tuossa tilanteessa ollut velvollisuus väistää? Mutta tässä taas kerran osoitus siitä, miksi raitiovaunuilla tulisi olla kunnolliset (ja tarpeeksi leveät) OMAT kaistat, eikä mitään yhteiskaistoja autojen kanssa. :mad:
 
Meidän asiantuntematon liikennesuunnittelu on varmaan ajatellut niin, että noita kiskojahan käytetään niin vähän kun ei ole linjaliikennettä, että kääntyvät autot voi hyvin ohjata kiskoille. Ei ole tullut mieleen, että tuossa kun kolahtaa niin (lähes) koko kaupungin ratikat jäävät mottiin, eli seuraukset ovat katastrofaaliset.
 
Onnettomuus on näemmä tapahtunut niin, että auto oli kääntymässä Kustaa Vaasan tieltä Hämeentielle ja auton siirtyessä ryhmityskaistalle (joka on samalla keskustaan päin menevä raitiovaunukaista), takaa tullut Variotram törmäsi autoon.
Tottahan kaistan vaihtaja väistää. Tuo järjestely tuossa on aivan pepusta. Vihreä vasemmalle palaa hyvin lyhyen aikaa. Kun autoilijat muutenkin torkkuvat liikennevaloissa, ei siitä ehdi montaa autoa kääntyä.
Jos siinä jonottaa muutamakin auto ratikan edessä, niin menee useampi valokierto ennen kuin ratikka pääsee jatkamaan.
 
Itse käytän termiä umpeenhitsattu ristikappale. Mikä sitten lieneekään virallinen nimitys?

En tiedä nimitystä minäkään; laippauraton risteyskappale? Mutta onkos sitä lainkaan hitsattu – vai onko niin päin, ettei sitä ole lainkaan avattu? Eli eikö risteyskappaleet tehdä yhtenä tasapintaisena mötikkänä ja sitten urat "rouhitaan" niihin? Onko näin, kertokaa fiksummat!

---------- Viesti lisätty kello 15:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:54 ----------

Onkos patterikäyttöisissä pysäkkinäytöissä aiemmin ollut poikkeusliikennetiedotteita? En itse ole aiemmin kiinnittänyt huomiota, mutta tällä viikolla niissä on ainakin pyörinyt nelosen Skattan-liikennekatkoksesta tiedotus.
 
Eli eikö risteyskappaleet tehdä yhtenä tasapintaisena mötikkänä ja sitten urat "rouhitaan" niihin? Onko näin, kertokaa fiksummat!
Tiedä tuosta fiksuudesta. Mutta näin asia on. Lähde Nummelinin kirja.
"Laippaurat jyrsitään risteysteräkseen (HKL:n ratakorjaamo). Risteysteräsprofiili painaa 300 kg/m".
 
Takaisin
Ylös