Näytä äänestyksen tulokset: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

Äänestäjiä
29. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • 1

    5 17,24%
  • 2

    1 3,45%
  • 3

    5 17,24%
  • 4

    4 13,79%
  • 5

    6 20,69%
  • 6

    4 13,79%
  • 7

    3 10,34%
  • 8

    0 0%
  • 9

    0 0%
  • 10

    1 3,45%
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-39/39

Viestiketju: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

  1. #31

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    Århusin (pika)raitiotie avattaneen vuoteen 2017 mennessä. Duoratikat todettiin liian kalliiksi, joten ykkösvaiheen osuus Odderista Århusin kautta Grenaahan sähköistetään koko pituudeltaan. Valtio on myöntänyt 100 milj DKK (13,4 milj €) olemassa olevien ratojen sähköistykseen (750 V=). Århusissa rakennetaan lisäksi täysin uutta kaksoisraiderataa rautatieasemalta Skejbyn yliopistosairaalan ja Lisbjergin kautta Lystrupiin. Ykkösvaihe käsittää 100 km rataa!

    Joulukuussa jatkoon valitut neljä vaununtoimittajaa voivat valita tarjoavatko joko "yleiskäyttöön" soveltuvia vaunuja, joiden maksiminopeus on 100 km/h tai sitten pelkästään kaupunkiliikenteeseen soveltuvia vaunuja (max.nop. 70 km/h) sekä niiden rinnalle "interurbaaneja" nopeamman maksiminopeuden vaunuja.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  2. #32
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    Terveiset täältä Århusista ja tarkemmin Skejbystä: pikaratikkaan liittyviä rakennustöitä jo tehdään täällä, tuossa viereisessä laaksossa esim. aika pitkää siltaa laakson ja joen yli. Randersvejn koko pituudella on lisäksi jo kesästä asti siirrelty viemäreitä ja muita johtoja ratikan tieltä.

  3. #33

    Liittynyt
    25.10.2007
    Sijainti
    Vantaa / Vanda
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    "Odense saa raitiotien" on Tanskan liikenneministeriön eilisen lehdistötiedotteen otsikkona.

    Tanskan hallitus ja kaksi oppositiopuoluetta ovat nyt siis sopineet valtion 1,1 miljardin kruunun rahoitusosuudesta. Rakennustöihin pitäisi päästä 2016, jolloin liikenteen 14,4 km pitkällä "letbanella" olisi tarkoitus alkaa vuonna 2020. Mm. yliopistoa ja yliopistosairaalaa palvelevalle radalle odotetaan 10-11 milj. vuotuista matkustajaa.

  4. #34

    Liittynyt
    25.10.2007
    Sijainti
    Vantaa / Vanda
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    Jälleen uutisia Tanskasta: nyt myös Aalborgissa on päätetty "Letbanen" rakentamisesta (bussivaihtoehdon sijaan).

    Tarkoituksena olisi rakentaa itä-länsisuuntainen raitiotie tiheästi rakennetun kaupunkialueen läpi, hintalappuna 2,4 miljardia DKK ja toiveissa valmista 2020.
    DR:n uutisen (tanskaksi) mukaan edellytyksenä on vielä valtion 47% rahoituksen myöntäminen muiden kaupunkien tavoin.

    Tanskassahan on lisäksi tällä hetkellä rakenteilla Aarhusin Letbane (n. 100km, valmistuu 2016), suunnittelu ja kilpailutusvaiheessa Odensen Letbane (1. vaihe n. 15km, rakentaminen alkaa 2016 ja valmista 2020) ja sunnitteilla Ring 3 Letbane Kööpenhaminan ympärillä (n. 27km, tästäkin jonkinlaisia päätöksiä jo tehty) sekä selvityksessä muitakin raitiotielinjauksia pääkaupunkiseudulla.

  5. #35

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    Ylläripyllärinä Lund. Kunnanvaltuusto päätti eilen (17.12.2015), että Lundiin rakennetaan raitiotie. Rakennustyöt alkavat ensi vuonna ja arvioitu liikenteen aloitusajankohta olisi vuonna 2019. Kunnanvaltuuston päätökseen vaikutti todennäköisesti se, että Ruotsin Trafikverket ilmoitti eilen 298 miljoonan kruunun valtionavusta (infraan). Hankkeen kokonaiskustannus on n. 1,131 miljardia kruunua (122 miljoonaa €), josta infran osuus on n. 776 MSEK (Lundin kunta + valtionosuus), vaunukalusto n. 175 MSEK (7 vaunua omistaa ehkäpä Skånetrafikenin omistama kalustoyhtiö?) sekä varikko n 180 MSEK (Skoonen "seutukunta"). Tuolla yli miljardilla kruunulla kustantaisi 600 bussia (viite: "Turun raitiotien yleissuunnitelma käynnistyy").

    Linja kulkisi Lundin päärautatieasemalta koilliseen ja pituutta sillä olisi 5,5 km. Varikko rakennetaan koillisen päätepysäkin tuolle puolen. Pysäkkejä tulee yhteensä 9. Vuoroväli olisi 7,5 min. Myöhemmin linja jatkuisi mahdollisesti kaakkoon Dalbyn taajamaan sekä rakennettaisiin toinen linja Lundin rautatieasemalta etelään Staffanstorpin taajamaan. Mer information på http://www.sparvaglund.se/
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  6. #36

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoden 2020 loppuun mennessä?

    Aloitusviestistäni kolme ja puoli vuotta sitten:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tällä hetkellä havaintoni mukaan varsin todennäköisiltä näyttäisivät ainakin Aarhus, Kööpenhamina, Malmö, Stavanger, Tampere ja Turku
    Noiden ulkopuolelta Odense on rakenteilla ja nyt siis Lund varmistunut. Aarhus on myös rakenteilla. Nämä kolme ilmeisesti ehtivät avata linjan vuoden 2020 loppuun mennessä.

    Kööpenhamina ja Tampere näyttävät olevan suunnilleen samassa vaiheessa, eli suunnitelmat ja valmistelut ovat pitkällä ja tarjouskilpailut käynnissä, ja lopullinen päätös pitäisi tehdä ensi vuonna. Siis sikäli kun ymmärsin tanskaa kieltä opiskelematta. Kööpenhaminan tavoite on luemma nyt vuodessa 2021, eli avajaiset eivät ehtine tämän ketjun aikarajaan. Tampereella taitaa myös tehdä tiukkaa, vaikka hanke etenisi tästä eteenpäin vauhdilla.

    Stavanger on valinnut bussivaihtoehdon. Malmö ja Turku selvittävät ja neuvottelevat valtion rahoituksesta. Vaikutelmani on, että Malmössa on enemmän poliittista tahtoa toteuttaa raitiotie kuin Turussa, varsinkin kun Skånen kolmen kaupungin yhteistyöryhmästä Lund nyt päätti, mutta en toki tunne Malmön poliittista elämää lainkaan.

    Voisko jo sanoa, että oikea vastaus on kolme (Aarhus, Odense, Lund) ja vuoden lisäajan sisällä viisi (+Tampere ja Köpis)?

  7. #37
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoden 2020 loppuun mennessä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Noiden ulkopuolelta Odense on rakenteilla ja nyt siis Lund varmistunut. Aarhus on myös rakenteilla. Nämä kolme ilmeisesti ehtivät avata linjan vuoden 2020 loppuun mennessä.

    Kööpenhamina ja Tampere näyttävät olevan suunnilleen samassa vaiheessa, eli suunnitelmat ja valmistelut ovat pitkällä ja tarjouskilpailut käynnissä, ja lopullinen päätös pitäisi tehdä ensi vuonna. Siis sikäli kun ymmärsin tanskaa kieltä opiskelematta. Kööpenhaminan tavoite on luemma nyt vuodessa 2021, eli avajaiset eivät ehtine tämän ketjun aikarajaan. Tampereella taitaa myös tehdä tiukkaa, vaikka hanke etenisi tästä eteenpäin vauhdilla.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Stavanger on valinnut bussivaihtoehdon. Malmö ja Turku selvittävät ja neuvottelevat valtion rahoituksesta. Vaikutelmani on, että Malmössa on enemmän poliittista tahtoa toteuttaa raitiotie kuin Turussa, varsinkin kun Skånen kolmen kaupungin yhteistyöryhmästä Lund nyt päätti, mutta en toki tunne Malmön poliittista elämää lainkaan
    Mainittakoon, että Stavangerissa ja Malmössä on jo tätä nykyä raidelähiliikennettä, sillä molemmissa kaupungeissa on esimerkillinen lähiliikennejunajärjestelmä käytössä, joka palvelee myös taajaman sisäistä liikkumista.

    Mielenkiintoisena (=surullisena) knoppitietona Tampere ja Turku ovat Pohjoismaiden suurimmat kaupungit, joista raidelähiliikenne puuttuu kokonaan. Jos hmikko:n uumoilut käyvät toteen, niin Turku on vuonna 2021 Pohjolan suurin kaupunki, josta raidelähiliikenne, ml. raitioliikenne puuttuu. Jos Malmö ei rakenna raitiotietään siihen mennessä, on Malmö suurin raitiotietön kaupunki, mutta lähijunathan siellä tosiaan ovat.

    Lund painii muuten kaupunkina samassa sarjassa kuin Pori ja Kuopio, mutta on niihin verrattuna kompakti, kaupunki loppuu parin kilometrin päähän Lundin asemasta. Tulevan raitiotien lisäksi se on Malmön tavoin osa Skånen lähiliikennealuetta, ja sitä palvelee niin Ø-junat kuin Pågatåg-junat (paikallis-/taajamajunat Lundin ja Malmön välillä kulkevat noin 5 min välein). Lundin linja kulkee päärautatieasemalta suoraan tiedekampukselle reittiä Lund C – Yliopistollinen sairaala – Lundin TKK (LTH) – Tiedepuisto Ideon – Höjdpunkten (Sony Mobile) – Solbjer – Brunnshög C (uusia kaupunginosia) – MAX IV (hiukkaskiihdytinlaboratorio) – Science Village/ESS. Voi siis olettaa, että raitiovaunuissa tulee olemaan melkoinen määrä malmöläisiä, kun matka Malmö C – Lund kestää 10 minuuttia ja tyypillinen matka ratikan kyydissä lienee 5 minuutin luokkaa. Jopa Kööpenhaminasta pääsee Lundin "Otaniemi-Hermiaan" alle tunnissa.
    Sakari Kestinen

  8. #38

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    Lundissa iskeytyy lapio maahan 15. helmikuuta, valmista koeajoihin pitäisi olla 2019, jos projektiin ei aiheudu viivästyksiä johtuen muusta rakentamisesta, kuten vaikkapa sairaalan käyttöön rakennettavista alikuluista ratikkareitin varrella.

    Rata on suurimmalta osalta matkaa ruohorataa, paitsi yhdellä kadulla ja joidenkin pysäkkien sekä risteysten kohdalla.

    Päätös on syntynyt suurella enemmistöllä, vaikka Lundissa on mm. perustettu jopa ratikkavastainen puolue, FörNyaLund, joka sai kunnallisvaaleissa neljä paikkaa. Puolue on tiettävästi pysynyt jotakuinkin yhden asian puolueena, joten sen tulevaisuus ei nyt näytä kovin lupaavalta.

    Linkki Sydsvenskanin uutiseen

  9. #39
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Montako uutta raitiotiejärjestelmää Pohjoismaissa avataan vuoteen 2020 mennessä?

    Toisin kuin ketjun alkupäässä jokunen vuosi sitten arveltiin, Stavangeriin ollaankin hankkimassa BRT:tä, sikäläiseltä nimeltään Bussveieniä. Kaluston käyttövoiman suhteen on käyty parin viime vuoden aikana vilkasta keskustelua, mutta juuri nyt näyttäisi akkusähköbussit olevan vahvoilla. Ensimmäisen vaiheen suunnitellaan valmistuvan vuonna 2021, koko järjestelmän 2023.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Bergen palauttaa ratikat ensimmäisenä pohjoismaissa
    kirjoittanut JE foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 93
    Viimeisin viesti: 30.05.2014, 00:21
  2. HSL: Raitiotie Munkkivuoreen? Osallistu kyselyyn 15.4. mennessä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.03.2012, 16:30
  3. VDL vahvistaa organisaatiotaan Pohjoismaissa
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.01.2012, 22:56
  4. Montako Aabenraata Suomessa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.06.2008, 19:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •