Malminrinteen ajolangan viritys

Liittynyt
29 Joulukuu 2009
Viestit
2
Helsingin Malmirinteessä koettiin historian havinaa tiistaina 21.5.2012, kun kadulle vedettiin historian ensimmäiset raitiotien ajolangat. Kaikki ei kuitenkaan mennyt nappiin. Ensin työmaa-ajoneuvojen tien tukki raiteille pysäköity pakettiauto, josta selvittyään työporukka näki miten satoja kiloja painava seinäpinnoite putoaa yhtenä kappaleena jalkakäytävälle, jossa onneksi ei juuri sillä hetkellä kävellyt kukaan. Mutta ei hätää, luovana ratkaisuna seinästä löytyivät vanhat, ilmeisesti katuvalojen kiinnikkeet, joihin ajolankojen kannatinlangat saatiin. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kiinteistön omistajana harkitsisin kuitenkin seinäpinnoitteen kunnon tarkistamista...

013.jpg014.jpg018.jpg025.jpg027.jpg
 

Liitetiedostot

  • 016.jpg
    016.jpg
    144.2 KB · Lukukerrat: 769
  • 020.jpg
    020.jpg
    99.4 KB · Lukukerrat: 734
  • 029.jpg
    029.jpg
    111.2 KB · Lukukerrat: 785
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Tervetuloa jlf:lle Martti!

Menin tuosta ohi klo 21 aikoihin. Silloin etummainen työauto oli jo Kampintorin pysäkin kohdalla ajolankaa virittelemässä.

Jos vanhat koukut olivat suunnilleen sillä korkeudella, missä ajolankojen kannatinlankojen koukkujen kuuluu ollakin, niin ne ovat perua trollibussien ajalta. Linja 14 kulki trollikkana Malminrinnettä, ja jo aiemmin keväällä ripustetut kannatinlangat oli kiinnitetty osittain vanhoihin koukkuihin.

Mistä rakennuksesta tippui seinäpinnoitetta, tuosta Runebergin ja Malminrinteen risteyksessä olevasta, kuvassa näkyvästäkö? Nyt näköjään kävi niin, että joko joku vanha koukku ei kestänytkään enää tai sitten joku uusi koukku seinineen päivineen tuli alas.
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Seinäpaneeli näyttää pudonneen kuvissa olevasta rakennuksesta tarkalleen ottaen ikkunoiden välistä: siinä näkyy paljas betonipinta kaakelipaneelin sijaan.
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Tervetuloa JLF-kaapista ulos, enoseni! Aikamoinen hässäkkä näytti olleen.
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Jokseenkin pelottavaa, että tokan kuvan perusteella kyseisessä seinänpalasessa on ennen putoamistaan ollut vaijeri kiinni ja nyt seinään kiinnitetään uusia vaijereita samaiseen seinään. Mikä vaijeri tuo on, mitä siitä roikkui? Koskivatko nuo huoltomiehet siihen vaijeriin, vai putosiko seinänpalanen "omia aikojaan"? Mitä sille vaijerille edes kävi tuon putoamisen jälkeen? Mihin se jäi lojumaan?

On meinaan vähän sellainen olo, että se vaijerin olemassaolo on hyvinkin saattanut olla syy seinänpalasen irtoamiseen. Ei tee juurikaan mieli vastaisuudessa kävellä tuon talon seinustaa...
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Kuten kuvasta näkyy, kaakelipinnoite + paksu kerros rappausta irtosi Voimatalon Malmirinteen puoleiselta sivulta ikkunoiden välistä, ja selvästikin tilanteen aiheutti käynnissä ollut ajolankojen asentaminen. Kakkoskuvasta näkee että kannatinvaijeri oli kiinni juuri siinä irronneessa kohdassa. Istuin itse vastapäisessä kahvilassa ja mojaus oli melkoinen, kuului sisälle asti. Eiköhän sieltä ainakin 100kg pudonnut jalkakäytävälle.
Jos seinä hajoaa moisesta niin aika hötöltä vaikuttaa, itse ainakin taidan käyttää vastapäistä jalkakäytävää tästä pitäen :)
Kulttuurihistoriallisesti sinänsä mielenkiintoista kuulla, että nuo vanhat pidikkeet ovat peräisin trollikka-ajalta.
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Mikähän kevään hittituote tämä tippuvat julkisivupinnat on? 18. päivä tippui tavaraa jalankulkijoiden niskaan sekä Mannerheimitiellä että Länsi-Pasilassa.
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

Mikähän kevään hittituote tämä tippuvat julkisivupinnat on?
En tiedä hittituotteesta, mutta kun satuin eilen noille nurkille, niin näytti siltä, että irronnut laatta on ollut kiinni suunnilleen pyhällä hengellä. Jopa pesuhuoneiden kaakelit ovat paremmin kiinni kuin tämä reunoistaan kapealla laastisuikaleella asennettu 10 sentin paksuinen benomöhkäle. Rakennuksen varsinainen seinä on noin 15 cm pintalaatan ulkopinnasta. Eli kiinnike olisi pitänyt pultata sinne saakka. Ja olisi sitten lukinnut paikalleen myös pintalaatan.

Martin kuvissa näkyvä pakettiautokin taitaa olla ottanut ratikkakiskoista itselleen omavaltaisen pysyvän pysäköintipaikan. Sama paku ja samalla tavalla takaluukku auki seisoi samassa paikassa koko eilisen iltapäivän, eikä sisällä olleessa tavaramäärässä tapahtunut mitään muutosta iltapäivän aikana. Hyvin näyttää avoimeen takaluukkuun perustuva hämäys toimivan.

Antero
 
Vs: Malmirinteen ajolangan viritys

En tiedä hittituotteesta, mutta kun satuin eilen noille nurkille, niin näytti siltä, että irronnut laatta on ollut kiinni suunnilleen pyhällä hengellä. Jopa pesuhuoneiden kaakelit ovat paremmin kiinni kuin tämä reunoistaan kapealla laastisuikaleella asennettu 10 sentin paksuinen benomöhkäle. Rakennuksen varsinainen seinä on noin 15 cm pintalaatan ulkopinnasta. Eli kiinnike olisi pitänyt pultata sinne saakka. Ja olisi sitten lukinnut paikalleen myös pintalaatan.
Ohi aiheen, mutta tyypillistä ja pakko mainita: Juttelin joskus kauppiaan kanssa markiisista takapihalle. Seinä on betonilaatta jonka päällä on tiilikerros, joka ei kai ole sen kummemmin kiinni. No, kauppias sitten kertoi että sitä on käynyt kun joku vähemmän välkky asentaa markiisin tommoiseen seinään, siten että pulttaa sen vain niihin tiiliin kiinni. Vähän tuulta puurjeeseen ja vääntömomenttia, niin se koko tiiliseinä tulee sitten alas sen markiisin mukana.
 
Takaisin
Ylös