Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: ASEAn vaunut maailmalla

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus ASEAn vaunut maailmalla

    Senhän me toki tiedämme, että pikku-ruotsalaistyyppisiä ASEA-vaunuja toimitettiin kaikkien Suomen raitiovaunukaupunkien lisäksi sekä Ruotsiin että Tanskaan. Ehkä muuallekin?

    Mutta entäs ASEAn vuoden 1928-1930 malliset vaunut, nämä saksalaisilta kopioidut? Niitä toimitettiin ymmärtääkseni vain Helsinkiin ja Turkuun. Ainakin nettiä selailemalla en löytänyt näille meidän asealaisille sisarvaunuja Ruotsista. Saman aikakauden ruotsalaiset asealaiset olivat useimmiten jo paljon suurempia vaunuja.

    Onko jollakulla parempaa tietoa? Jäivätkö Helsingin ja Turun vaunut tosiaan tämän mallin ainoiksi edustajiksi?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Helsingin ja Turun ASEA-vaunuthan oli ruotsalaisten näkemys Jenkki-vaunusta. Saksalaisten näkemys ja toteutus saatiin Helsinkiin NWF-vaunujen kautta.
    Kyllä minulle on syntynyt se kuva, että 339-DF:n mainitsema ASEA-versio oli hyvin pitkälle "Suomi-malli".

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Näinhän se on, ettei Helsingin ja Turun 1930-luvun ASEA-vaunuille oikein sukua löydy, ainakaan Ruotsista. Tukholmaan ja Göteborgiin toimitettiin 1920-luvun alusta eteenpäin pääasiassa telivaunuja. Pienemmissä kaupungeissa taasen yleensä turvauduttiin ennen ensimmäistä maailmansotaa valmistettuun kalustoon (Ruotsissa, ja jossain määrin myös Norjassa ja Tanskassa) eikä tarvetta lisähankinnoille nähty. Tämä politiikka muuttui oikeastaan vasta toisen maailmansodan mukanaan tuoman polttoainepulan tai vasta sodanjälkeisten tarpeiden myötä, ja silloin hankittu kalusto edusti jo uutta sukupolvea.

    Yksi sukulainen 1920-30-lukujen vaihteen suomalaisvaunuille lienee viimeinen Kiirunan 1000 mm raitioteille toimitettu vaunusarja vuosina 1938-1940, yhteensä kolme vaunua. Joitakin samoja komponentteja voi luonnollisesti olla (toimitettaessa vaunuissa oli turkulaisen mallin mukainen virroitin), mutta sekä teli/alusta että kori eroavat meikäläisestä.
    terveisin
    JE

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus 2-akselisten kukoistusta

    Tässä tulikin esille merkittävä ero muiden pohjoismaiden ja Suomen, mutta myös mm. Saksan ja muun Keski-Euroopan välille. Suomessa ja Keski-Euroopassa vallitsi vahva 2-akselisten aika 1960-luvulle asti. Esimerkiksi Wienin Stadtbahnilla (nykyään jäljellä vain U6) ajettiin hyvinkin raskailla 2-akselisten vaunujen junilla. Grossraumwagen oli suuri ihme kun niitä ryhdyttiin 1950-luvulla suunnittelemaan. Telivaunut olivat kuitenkin jo vanhaa tekniikka. Olihan meilläkin Arkut ja kulosaarelaiset olleet jo kauan.

    Vähän samaa on ollut myös rautateillä tavaravaunupuolella. Eurooppa yleensä suosi 2-akselisia, USA ja Neuvostoliito telivaunuja.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uusia raitiotiejärjestelmiä maailmalla
    kirjoittanut Max foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 132
    Viimeisin viesti: 04.01.2016, 06:51
  2. Suuria metroasemia maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.10.2014, 15:17
  3. Maailmanpolitiikan arkea ja ulkosuomalaisena maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.05.2011, 06:29
  4. Pikku-ruotsalaiset maailmalla
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.12.2009, 08:14
  5. Laadukasta kaupunkibussiliikennettä maailmalla
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 22.10.2009, 21:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •