ASEAn vaunut maailmalla

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Senhän me toki tiedämme, että pikku-ruotsalaistyyppisiä ASEA-vaunuja toimitettiin kaikkien Suomen raitiovaunukaupunkien lisäksi sekä Ruotsiin että Tanskaan. Ehkä muuallekin?

Mutta entäs ASEAn vuoden 1928-1930 malliset vaunut, nämä saksalaisilta kopioidut? Niitä toimitettiin ymmärtääkseni vain Helsinkiin ja Turkuun. Ainakin nettiä selailemalla en löytänyt näille meidän asealaisille sisarvaunuja Ruotsista. Saman aikakauden ruotsalaiset asealaiset olivat useimmiten jo paljon suurempia vaunuja.

Onko jollakulla parempaa tietoa? Jäivätkö Helsingin ja Turun vaunut tosiaan tämän mallin ainoiksi edustajiksi?
 
Helsingin ja Turun ASEA-vaunuthan oli ruotsalaisten näkemys Jenkki-vaunusta. Saksalaisten näkemys ja toteutus saatiin Helsinkiin NWF-vaunujen kautta.
Kyllä minulle on syntynyt se kuva, että 339-DF:n mainitsema ASEA-versio oli hyvin pitkälle "Suomi-malli".
 
Näinhän se on, ettei Helsingin ja Turun 1930-luvun ASEA-vaunuille oikein sukua löydy, ainakaan Ruotsista. Tukholmaan ja Göteborgiin toimitettiin 1920-luvun alusta eteenpäin pääasiassa telivaunuja. Pienemmissä kaupungeissa taasen yleensä turvauduttiin ennen ensimmäistä maailmansotaa valmistettuun kalustoon (Ruotsissa, ja jossain määrin myös Norjassa ja Tanskassa) eikä tarvetta lisähankinnoille nähty. Tämä politiikka muuttui oikeastaan vasta toisen maailmansodan mukanaan tuoman polttoainepulan tai vasta sodanjälkeisten tarpeiden myötä, ja silloin hankittu kalusto edusti jo uutta sukupolvea.

Yksi sukulainen 1920-30-lukujen vaihteen suomalaisvaunuille lienee viimeinen Kiirunan 1000 mm raitioteille toimitettu vaunusarja vuosina 1938-1940, yhteensä kolme vaunua. Joitakin samoja komponentteja voi luonnollisesti olla (toimitettaessa vaunuissa oli turkulaisen mallin mukainen virroitin), mutta sekä teli/alusta että kori eroavat meikäläisestä.
 
2-akselisten kukoistusta

Tässä tulikin esille merkittävä ero muiden pohjoismaiden ja Suomen, mutta myös mm. Saksan ja muun Keski-Euroopan välille. Suomessa ja Keski-Euroopassa vallitsi vahva 2-akselisten aika 1960-luvulle asti. Esimerkiksi Wienin Stadtbahnilla (nykyään jäljellä vain U6) ajettiin hyvinkin raskailla 2-akselisten vaunujen junilla. Grossraumwagen oli suuri ihme kun niitä ryhdyttiin 1950-luvulla suunnittelemaan. Telivaunut olivat kuitenkin jo vanhaa tekniikka. Olihan meilläkin Arkut ja kulosaarelaiset olleet jo kauan.

Vähän samaa on ollut myös rautateillä tavaravaunupuolella. Eurooppa yleensä suosi 2-akselisia, USA ja Neuvostoliito telivaunuja.

Antero
 
Takaisin
Ylös