Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavan taloussuunnitelman 2013-2015 mukaiset muutokset vuonna 2013:
- Hiihtolomasta 2013 alkaen luovutaan raitioliikenteen harvennetuista ruuhka-ajan joulu- ja hiihtoloma-aikatauluista.
Njaa, soutamishuopaamista, koska eihän nuo harvennetut aikataulut ole vielä monta vuotta olleet käytössäkään. Mä olisin valmis kyllä jatkossakin hyväksymään tällaiset helpot säästöt, koska välipäivinä+hiihtolomaviikolla on myös ruuhka-aikojen liikenteessä huomattavasti vähemmän matkustajia. Ja jos pidetään huoli, että itse perusliikenne (=aamun ekat lähdöt sekä ruuhkien välinen liikenne) hoituu samoin kuin normaaliaikataulujen aikana, niin en näe syytä, miksei tällaisia säästöjä voisi jatkossa toteuttaa.
- Linja 3B muutetaan linjaksi 3 ja linja 3T linjaksi 2.
Tämä asia on puhuttu jo halki toisessa ketjussa, mutta kerran vielä: jos numerointimuutos tehdään nyt, niin se on liian myöhään, koska nykylinjoihin on melko lailla totuttu. Ja jos muutaman vuoden päästä tehdään uudisratojen myötä suurempikin linjastoremontti, niin silloin tämä numerointimuutos on liian aikainen!
- Matkustajapaikkamäärältään tavallisia nivelraitiovaunua suurempien väliosavaunujen määrän kasvaessa sijoitetaan väliosavaunuja linjoille 4 ja 4T –– ja 10 –– ja vähennetään elokuussa 2013 raitiolinjoilta 4 ja 4T kaksi ruuhkavuoroa –– ja raitiolinjalta 10 kaksi ruuhkavuoroa.
...eli yhteensä 4 vuoron vähennys. Lisäksi talousarviossa sanotaan, että "Ruuhka-aikoina vuoroväli pitenee ruuhkan vastakkaisessa suunnassa 5 minuutista 6 minuuttiin. Muutos on osa väliosavaunuihin tehdyn investoinnin hyödyntämistä."
Eli tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että ruuhka-aikana ajetaan em. linjoilla normaalisti 6 minuutin välein, mutta aivan pahimman ruuhkahuipun aikaan kaiketi klo 16 tietämillä ajettaisiin tiheämmin. Ja kumpi on ruuhkasuunta, koska mun kokemukseni mukaan Manskun linjoilla on melkosen ahdasta kumpaankin suuntaan?
Siitähän tulee suunnaton määrä vaunupäiväkustannuksia, kun ruuhkavuoroja ajetaan ainoastaan puoli kierrosta ruuhkasuuntaan. Ja tällä järjestelyllä ei ainakaan saada aikaan tasatahtiaikatauluja, mistä on jo pitemmän aikaa vouhotettu.