HSL:n liikennemuutokset 2013 raitioliikenteessä

Safka

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
374
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavan taloussuunnitelman 2013-2015 mukaiset muutokset vuonna 2013:

  • Hiihtolomasta 2013 alkaen luovutaan raitioliikenteen harvennetuista ruuhka-ajan joulu- ja hiihtoloma-aikatauluista.

Njaa, soutamishuopaamista, koska eihän nuo harvennetut aikataulut ole vielä monta vuotta olleet käytössäkään. Mä olisin valmis kyllä jatkossakin hyväksymään tällaiset helpot säästöt, koska välipäivinä+hiihtolomaviikolla on myös ruuhka-aikojen liikenteessä huomattavasti vähemmän matkustajia. Ja jos pidetään huoli, että itse perusliikenne (=aamun ekat lähdöt sekä ruuhkien välinen liikenne) hoituu samoin kuin normaaliaikataulujen aikana, niin en näe syytä, miksei tällaisia säästöjä voisi jatkossa toteuttaa.

  • Linja 3B muutetaan linjaksi 3 ja linja 3T linjaksi 2.

Tämä asia on puhuttu jo halki toisessa ketjussa, mutta kerran vielä: jos numerointimuutos tehdään nyt, niin se on liian myöhään, koska nykylinjoihin on melko lailla totuttu. Ja jos muutaman vuoden päästä tehdään uudisratojen myötä suurempikin linjastoremontti, niin silloin tämä numerointimuutos on liian aikainen!

  • Matkustajapaikkamäärältään tavallisia nivelraitiovaunua suurempien väliosavaunujen määrän kasvaessa sijoitetaan väliosavaunuja linjoille 4 ja 4T –– ja 10 –– ja vähennetään elokuussa 2013 raitiolinjoilta 4 ja 4T kaksi ruuhkavuoroa –– ja raitiolinjalta 10 kaksi ruuhkavuoroa.

...eli yhteensä 4 vuoron vähennys. Lisäksi talousarviossa sanotaan, että "Ruuhka-aikoina vuoroväli pitenee ruuhkan vastakkaisessa suunnassa 5 minuutista 6 minuuttiin. Muutos on osa väliosavaunuihin tehdyn investoinnin hyödyntämistä."

Eli tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että ruuhka-aikana ajetaan em. linjoilla normaalisti 6 minuutin välein, mutta aivan pahimman ruuhkahuipun aikaan kaiketi klo 16 tietämillä ajettaisiin tiheämmin. Ja kumpi on ruuhkasuunta, koska mun kokemukseni mukaan Manskun linjoilla on melkosen ahdasta kumpaankin suuntaan?
Siitähän tulee suunnaton määrä vaunupäiväkustannuksia, kun ruuhkavuoroja ajetaan ainoastaan puoli kierrosta ruuhkasuuntaan. Ja tällä järjestelyllä ei ainakaan saada aikaan tasatahtiaikatauluja, mistä on jo pitemmän aikaa vouhotettu.
 
Tuo nelosen ja kympin täysin älytön säästöidea noudattaa kyllä HSL:n käytäntöä, että säästetään sieltä, missä käyttäjiä on eniten. Nyt pitäisi vaan ymmärtää, haluaako joku virkamies ihan oikeasti ottaa vuoroja pois niiltä ratikkalinjoilta, joilla tungos on kaikkein pahin, vai kinutaanko tässä oikeasti kaupungilta lisää rahaa.

Joka tapauksessa tuollainen säästö ei ole realismia, sillä nelosen ja kympin vaunut ovat ruuhkassa nyt jo niin ahtaita, että arvelisin tungoksen jo nykyisellään karkottavan sieltä kaikkein laatutietoisinta porukkaa. Mutta mukavaa olisi, kun Töölössä kyytiin nouseva voisi edes unelmoida istumapaikasta joskus.

Euroopan parhaita joukkoliikenteen säästöideoita? :lol:
 
Euroopan parhaita joukkoliikenteen säästöideoita? :lol:

Investoidaan sen verta, että saadaan Mlnrv + Nr I raitiojunat liikkeelle. Onpahan parempi kapasiteetti ja vaunut on hyötykäytössä ilman, että tulee ylimääräisiä kuljettajakustannuksia.
 
Näiden pihistelyaikataulujen taustalla on vahvasti vaikuttanut HKL-RL:n kuljettajapula. Talveksi sen ilmeisesti on arvioitu helpottavan sen verran, että normaali liikenne saadaan ajettua.

Jos jostain on pakko karsia, niin puolen tunnin vuoroväli ykköselle ei ole ainakaan se ensimmäinen vaihtoehto...
 
- No, mitenkäs teillä siellä ratikkaliikenteessä menee?
- Ihan hyvin, ei kai tässä sen kummempia.
- Ja porukkaa riittää?
- No sellaset parisataatuhatta päivässä.
- Onkos ne tasaisesti jakautuneet kaikille linjoille?
- Ei ne nyt ihan tasaisesti, mutta ei me tyhjiäkään vaunuja ajateta.
- No milläs linjalla niitä matkustajia on kaikkein eniten sitten?
- Kyllä se on nelonen.
- Jaa nelonen. No otetaanpas sieltä kaksi vaunua pois.
- ???
- Ja toiseksi suosituin?
- No kymppi, mutta...
- Sieltä kanssa kaksi vaunua.
- Mutta millä ihmeellä mä tämän perustelen? Ne vaunuthan kulkee täydellä pokalla.
- Kyllä sä jotain keksit. Pistät vaikka että kun välipalat on pitkiä.
- Mutta kun ne välipalavaunut on Manskulla ihan täysiä...
 
Istuimia pois vaunuista niin helposti tulee 20% lisää kapasiteettia. Etuuksia parantamalla lähtee nopeimmiltakin linjoilta yhden vuoron tarve pois, hitaammilta useammankin. Ei se vaikeata ole, jos sitä todella halutaan.
 
Vuorojen karsiminen on täysin naurettavaa pelleilyä Helsingin raitioliikenteen nykytilassa, jonka ominaispiirteitä ovat esimerkiksi:
  • puutteelliset valoetuudet
  • liian pieni vaunukoko
  • vaunukoosta aiheutuva liian tiheä vuoroväli
  • alkeellinen ratatekniikka

Linjat 4 ja 10 ovat nykytilanteessa kapasiteettinsa ylärajalla. Se, että liikenteessä on pidennettyjä Nr II:a, on vain ollut ensiapua kapasiteettipulaan. Ruuhka-aikana Nr I -vaunut kulkevat tuulilasikuormassa niin, ettei kaikki välttämättä mahdu kyytiin. Tässä valossa on täyttä valehtelua puhua välipalojen investoinnin hyödyntämisestä, kun niiden tarjoama vaatimaton kapasiteetin lisäys on jo käytössä. Jokainen voi myös miettiä onko esimerkiksi mitään tekemistä todellisuuden kanssa sillä, että vaikkapa Viking XPRS:n saapuessa viikonloppuisin, tarjotaan Katajanokan terminaalin raitiovaunupysäkiltä huimat kaksi (2) raitiovaunuvuoroa. Arkisin onkin jopa kolme vuoroa.

Kuten on jo aiemminkin todettu, toimimattoman raitioliikenteen vuoksi käyttäjistä on varmasti osa siirtynyt käyttämään muita kulkumuotoja. Ja osa on siihen pakotettukin esimerkiksi Linjoilla ja Käpylässä. Kääntäen voidaan siis todeta, että jos raitioliikenne toimisi normaaliin eurooppalaiseen tapaan, sillä olisi jo nykyisellään enemmän käyttäjiä.

Tämäkin asia noudattaa mainiosti helsinkiläisen raitioliikenteen kehittämisen periaatteita. Eli jos liikennettä ei katu- tai liikennevalosuunnittelulla pystytä heikentämään tarpeeksi, voi sentään vielä noidankehää pahentaa entisestään karsimalla liikennettä.

Toteuttamalla esimerkiksi syväuraiset vaihteet, todelliset valoetuudet ja nykykaluston kaksiajon, pystyisi useita vuoroja vähentämään heikentämättä palvelutasoa. Se ei vain käy.
 
Takaisin
Ylös