Raitiovaunun muotoilu

Oliskohan muotoilussa ajateltu kaksisuuntaisuutta raidejokerille tulevia vaunuja varten?

Luulisin kaksisuuntavaunun olevan helpompi muotoilla, liitetään keskivaunuun kaksi etupäätä, ovet molemmin puolin ja siinä se.

Varion keulan hahmottaminen ei itselleni ole luonnossa tuottanu vaikeuksia, mutta 9-linjan markkinointimateriaalissa kyseinen vaunu oli esitetty siten, että meni hetki tajuta kuvassa olevan vaunun perä (kuva).
Itselleni jäi epäselväksi esitettiinkö vaunu tarkoituksella näin päin vai onko graafikko sekoittanut vaunu päät ja valinnut väärän kuvan.

Todennäköisesti graafikko ei ole kiinnittänyt huomiota perä/keula-suhteeseen, mutta siihen kyllä, että kuvassa näkyvät vaunun ovet. Ja jostain syystä on halunnut vaunun kulkemaan oikealta vasemmalle, mikä on vähän epätyypillinen valinta.

Kuvassa vaunu on siis juuri lähtenyt pysäkiltä ja katsoja/matkustaja odottakoon seuraavaa ;). Varion kulkusuunnan havaitsemista haittaa vielä virroittimen polven osoittaminen taakse, kun Nr-vaunuissa ja uuden vaunun maketissa ja havainnekuvissa polvi on eteenpäin.

Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.
 
Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.
Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.
 
Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.

Vaunun kuljessähän se lukee, mihin suuntaan vaunu on matkalla ;)
 
Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.
Siksi etu/takavalojen tulee olla riittävän kirkkaat, jotta erottuvat päivännäölläkin.
 
Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.

Tuota noin, eikös lähtökohtaisesti kaksiraiteisilla radoilla ole melko selvää nähdä vaunun kulkusuunta jo raiteen perusteella? Ja muissakin tapauksissa ajovaloista on yksiselitteistä havaita kulkusuunta.
 
HKL oli kilpailuttanut raitiovaunun muotoilun julkisena tarjouskilpailuna ja sen tuloksena päättänyt tilata raitiovaunujen muotoilun Oy Windell & Riikonen Design Ltd:ltä.

Lueskelin markkinaoikeuden päätöksiä muista syistä ja huomasin, että hävinneet yhtiöt: Pennanen Design Oy, Vesavisio Oy, Design Reform Oy ja Creadesign Oy olivat valittaneet markkinaoikeuteen vaatien, että HKL järjestäisi uuden tarjouskilpailun. Käsittelyn jälkeen markkinaoikeus päätti jättää valitukset tutkimatta päätöksen MAO:224-227/11, Dnrot 112/11/JH–115/11/JH mukaisesti. Päätös on julkinen ja sen voi lukea markkinaoikeuden nettisivustolta. Samassa paikassa on muuten muitakin raitiovaunujen hankintaan liittyviä vanhempia valituksia ja niiden ratkaisuja.

Muotoilukysymykset ovat pitkälti makuasioita mutta itseäni miellyttää noissa uusissa vaunuissa se, että niiden muotoilussa on havaittavissa vanhat raitiovaunuperinteet. Vaunumaketti todellakin näyttää raitiovaunulta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota noin, eikös lähtökohtaisesti kaksiraiteisilla radoilla ole melko selvää nähdä vaunun kulkusuunta jo raiteen perusteella? Ja muissakin tapauksissa ajovaloista on yksiselitteistä havaita kulkusuunta.
Ja kuitenkin foorumilla osa on huolissaan siitä, että yksisuuntaisesta vaunusta ei muotoilusta ensivilkaisulla välttämättä heti tiedä kumpaan suuntaan se kulkee. Niissäkin kuitenkin sekä raide että valot kertovat sen vaikkei ohjaamon tai ovien sijaintia olisikaan havainnut..
 
Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.
No eihän meillä "ongelmaa" voikaan olla. Ei ole yksiraiteisia rataosuuksia, ja oikeanpuoleinen liikenne lienee kaikille selvää (juu toki on ihmisiä, joille sairauden tai muun syyn takia asia ei ehkä ole selvää).
Jos meillä olisi yksiraiteisia rataosuuksia ja kaksisuuntavaunuja, niin kyllä normaali vakimatkustaja siitä selviää kokemuksensa perusteella. Turistit sun muut ovat huuli pyöreänä niin kuin missä tahansa, riippumatta raiteiden lukumäärästä tai vaunujen muotoilusta.
Lisäksi maalima on "täynnä" kaksisuuntavaunuja. Ja hyvin menee.
 
No eihän meillä "ongelmaa" voikaan olla. Ei ole yksiraiteisia rataosuuksia, ja oikeanpuoleinen liikenne lienee kaikille selvää (juu toki on ihmisiä, joille sairauden tai muun syyn takia asia ei ehkä ole selvää).

Minusta se on yksi ja sama mihin ilmansuuntaan vaunu menee, kunhan määränpää on oikea. Eli ne opasteet ja linjakilvet ovat olennaiset. Ei laajoissa metroverkostoissa edes vakikäyttäjällä ole kuin enintään pieni käry, mihin suuntaan junat oikeasti kulkevat miltäki asemilta.
 
Takaisin
Ylös