Raitiovaunun muotoilu

En ole vielä nähnyt makettia, joten pitäisi pitää mölyt mahassa. Mutta yleisellä tasolla sanon silti, että muotoilussa on kyse hyvin pitkälti makuasioista. Vertaan elokuva-arvosteluihn: mitä vähemmän tähtiä ns. ammattilaisarvostelija antaa, sitä paremmin leffa menestyy ja sitä suuremmalla todennäköisyydella pidän siitä itse. HS:lta viisi tähteä? En takulla tuhlaa rahojani. Kaksi täheä? Kannattaa mennä katsomaan.

Muotoilun ei ole tarkoitus miellyttää muotoilun ammattilaisten silmää vaan sen tulee istua teknisiin vaatimuksiin ja miellyttää kansaa. Ensimmäinen toteutunee, jälkimmäisen näyttää aika.

En ole minäkään vielä makettia käynyt katsomassa, mutta kuvien ja TV:ssä näytettyjen pätkien perusteella vaunun ulkonäkö on ruma ja väritys ei istu siihen. Virkamiesten sähläilyä koko muotoiluasia tässä ratikassa. Varioiden osalta onnistuttiin värityksessä paljon paremmin. Muistan että Varioitakin yritettiin väkisin saada perinteisiksi keltavihreiksi mutta joku pisti hanttiin onneksi.

Ei voida odottaa että ensin maalataan vaunut rumiksi ja mitäänsanomattomiksi, ja sitten odotetaan kansan hyväksyntää tai hylkäämistä, vaan tämän luokan hankkeessa pitää pistää ammattilaiset asialle, on olemassa tietokoneet sun muut joilla havainnekuvia saadaan aikaan niin että vaihtoehtoja on monia, ja vaihtoehdoista on sitten asiantuntijakonklaavin valittava se joka tuo parhaat puolet esiin uudesta vaunusta.

Kuvittelisin että HSL, VR, varustamot ja lentoyhtiöt on panostanut bussien, junien, laivojen ja lentokoneiden värisuunnitelmissa niin että "kansan ääntä" ei pahemmin kunnella vaan toteutetaan sellainen väritys joka tähtää tulevaisuuteen, ei menneisyyteen.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
En ole itsekään nähnyt tuota kuin kuvissa, joten minulla ei ole kantaa siihen, onko tuo oikeastaan ruma vaiko ei. Useinhan se kauneus on katsojan silmissä; ei minusta ne Münchenin tuoreet Stadleritkaan olleet mitenkään tyylikkäitä. Enemmän luulisi käytännöllisyyden ratkaisevan, siksi ainakin valokuvien perusteella tuossa maketissa on aivan liian vähän pystytolppia.
 
Muodot ja värit ovat makuasia. Jos jokin on ruma, siitä huolimatta ainakin se, joka muodon teki, piti sitä muuna kuin rumana. Rumuus ja kauneus ovatkin viime kädessä tilastollisia asioita – kuten melkein kaikki inhimillinen. Eli ruma on se, mitä enemmistö pitää rumana ja päin vastoin.

Tässä yksittaistapauksessa on kuitenkin muutama reunaehto, jotka vaikuttavat muotoiluun ja väritykseen. Vaikka Variotramin muotoilija ja Rainer ovat sitä mieltä, että yksivärinen tummanvihreä ratikka on kaunis ja keltavihreä on ruma, tai että oranssin ja harmaan yhdistelmä on kaunis, he ovat vähemmistössä. Helsinkiläiset raitiovaunujen tilaajina ja maksajina haluavat, että raitiovaunut ovat keltavihreitä. Ja silloin muotoilijan tehtävä on suunnitella keltavihreä vaunu. Jos ei sellaista halua tehdä, ei sovi vaunun muotoilijaksi.

Toinen merkittävä reunaehtojen joukko ovat turvallisuuteen ja tekniikkaan liittyvät vaatimukset. Keltavihreä on värityksenä toimiva turvallisuuden kannalta. Vaunu on helppo havaita ympäristöstään, toisin kuin tumma yksivärinen vaunu tai harmaa vaunu, jossa on alhaalla oranssi raita. Kaupungissa esiintyy vähän keltaista ja vihreätä, ja yhdistelmä on silmiinpistävä jopa puiston reunalla keltaisen ansiosta.

Edelleen vaunu on tehtävä niin, että sille ei tule kallista korjausta, jos se kohtaa muita vaunuja. Puskurin paikka periytyy Valmetin nivelvaunuista, eikä asialle voi muuta kuin hyväksyä se. Edelleen keulan on kätkettävä törmäystä vaimentavat rakenteet ja suojattava kuljettajaa. Keulan on suojattava myös jalankulkijaa niin, että ihminen kierähtää sivuun mahdollisimman vähin vaurioin. Jos muotoilijan mieleen ei mahdu sovittaa muotoiluaan näihin vaatimuksiin, muotoilija ei sovellu raitiovaunun muotoilijaksi. Ajoneuvomuotoilijalle luulisi näiden asioiden olevan kristallinkirkkaita, mutta ratikka ei ole auto, jossa on ensin nokka ja moottori, joiden takana kuljettaja on mukavasti suojassa.

Ja ennen kärkevää arvostelua kannattaisi käydä Kaapelitehtaalla katsomassa vaunun makettia itse. Eihän se siellä ole katuympäristössä, mutta omin silmin nähtävissä ja koettavissa kuitenkin. Muuten tulee kyllä mieleen ajattelu periaatteellisesta vastustamisesta, jos selittää, että en ole vaunua nähnyt, mutta tiedän, että se on huono.

Antero
 
Vaikka Variotramin muotoilija ja Rainer ovat sitä mieltä, että yksivärinen tummanvihreä ratikka on kaunis ja keltavihreä on ruma, tai että oranssin ja harmaan yhdistelmä on kaunis, he ovat vähemmistössä. Helsinkiläiset raitiovaunujen tilaajina ja maksajina haluavat, että raitiovaunut ovat keltavihreitä.

Onko muuten kysytty helsinkiäisiltä tästä asiasta ollenkaan? En ole kuullut että olisi. Jos menee kauppatorille haastattelemaan jotain "helsinkiläisiä" , niin he tietenkin vastaavat keltavihrreitä, koska he eivät tiedä miltä uusi vaunu tulisi näyttämään keltavihreänä.

Mitä turvallisuuteen tulee niin punainen väri on paras. Keltavihreä erottuu huonosti koska se menee syksyisin samaa sävyyn kuin kuin puiden ja pensaiden lehdet. Kokonaan kirrkkaanpunainen kuten Spårakoffin vaunu erottuu parhaiten, ja on myös on väritykseltään tyylikkäin vaunu Helsingissä. Muita tyylikkäisä ovat ne mainosteipatut vaunut joissa on punaista ja vallkoista.

t. Rainer
 
Onko muuten kysytty helsinkiäisiltä tästä asiasta ollenkaan?
Ratikoiden väristä on käyty parikin debattia. Valmetin vaunut ovat keltavihreitä juuri siksi, että kaupunkilaiset niin halusivat. Päätökset toteutuvat edustuksellisen demokratian mukaan. Väritys on yksi muotoilun vaatimus eli kaupungin tahto.

Punaiset autot eivät ole kiellettyjä, mutta muuten punainen väri on varattu hälytysajoneuvoille. Tosin ne ovat omaksuneet myös keltaisen, juuri näkyvyyden vuoksi. Huolimatta syksyn lehdistä. Onhan maailmassa punaisiakin ratikoita, Wien tulee mieleeni oitis, joskin siellä ULFien myötä väritys meni uudeen uskoon. Helsingissä oli aikanaan ”punaisia busseja” eli Liikenne Oy:n autot. Spårakoff on punainen, koska se on Koffin brändiväri.

Saahan sitä ehdottaa ratikoille väriä, mutta voi olla, että Espoosta tuleva ehdotus kaatuu jo siihen, että se tulee väärästä paikasta. Väritystä on nyt yritetty muuttaa kahdesti, ja molemmat yritykset jäävät lyhytikäisiksi. Joten eiköhän tämä värikeskustelu ole riittävästi jo käyty ja vähemmistö voisi vain sopeutua osaansa.

Vielä voi todeta, että keltavihreän värin kannattajilla voi myös olla erilaisia perusteluita. Joku vain pitää väriä kauniina, näkövammaiset pitävät sitä helposti havaittavana tai sitten perusteena on pitkä, pian satavuotias perinne.

Antero
 
Minusta voisi olla paikallaan, että HSL-alueella on kahdenvärisiä raitiovaunuja: keltavihreät keskustaraitiovaunut ja oranssin(harmaan)valkoiset) metroraitiovaunut, joilla ajetaan esikaupunkilinjoja ml. Jokerit.
 
Ratikoiden väristä on käyty parikin debattia. Valmetin vaunut ovat keltavihreitä juuri siksi, että kaupunkilaiset niin halusivat. Päätökset toteutuvat edustuksellisen demokratian mukaan. Väritys on yksi muotoilun vaatimus eli kaupungin tahto.

Valmetin vaunut uudelleenmaalattiin "kaupunkilaisten tahdosta" jo 20 vuotta sitten ja sen jälkeen on niin paljon vettä virrannut Vantaanjoella ja yksi kokonaan vihreä vaunutyyppikin ehditty ottaa käyttöön, että se päätös on vanhentunut. Se että ei Valmettilaisten je sitä vanhempien vaunujen väristä saa poiketa on kokonaan virkamiesten oma keksintö, se ei edusta helsinkiläisten tahtoa, ja helsinkiläisenä voitaneen pitää myös esikaupungeissa Espoossa ja Vantaalla asuvia. Ajavathan Helsingin bussit ja kohta metro niihin, ja jossain vaiheessa myös Jokeri.

Kerro jokin muu iso kaupunki Eurooopassa jossa raitoliikennettä on ollut yhtäjaksoisesti yli 100 vuotta, jossa noudatetaan uusimmissa matalalattiavaunuissakin yhä samaa väritystä kuin 100 vuotta sittten. Mainitsit että Wienissä ei noudateta enää, mutta kerrotko jonkun toisen jossa noudatetaan?

t. Rainer
 
Ajavathan Helsingin bussit ja kohta metro niihin, ja jossain vaiheessa myös Jokeri. t. Rainer
Mutta Helsingin raitiovaunut eivät aja naapuri"kaupunkeihin". Kuten vaunun esitteessä sanotaan: vaunu on tehty Helsinkiin. Kelta-vihreä on perinteinen ratikan väri. Perinteestä halutaan pitää kiinni. Vario on syrjähyppy. Kannattaa mennä katsomaan ja kokeilemaan, sekä lukemaan vaunusta tehty esite.
Minun mielestäni keulan muotoilu on suorastaan sympaattinen vaikka siihen on tärkeät syynsä.
 
Eiköhän bussi-jokereiden oranssin värin ole nimenomaan tarkoitus periytyä niitä seuraaville pikaraitioteille. Näin Helsingin metrobrändi pääsee vihdoinkin siihen kukoistukseen jota se on puoli vuosisataa odottanut.
 
Kokonaan kirrkkaanpunainen kuten Spårakoffin vaunu erottuu parhaiten, ja on myös on väritykseltään tyylikkäin vaunu Helsingissä. Muita tyylikkäisä ovat ne mainosteipatut vaunut joissa on punaista ja vallkoista.

En gång IFK alltid IFK;)

Omasta mielestäni (tais jossain olla Turkkuseen ehdotetut) sitruunankeltaiset vaunut olivat varsin veikeän näköisiä. Mitä helsinkiin tulee, niin en näe mitään syytä luopua keltavihreistä, kun mitään rankkaa historiallista painolastia ei tuolla väriyhdistelmällä ole, joka pakottaisi näin tekemään.
 
En gång IFK alltid IFK;)

Omasta mielestäni (tais jossain olla Turkkuseen ehdotetut) sitruunankeltaiset vaunut olivat varsin veikeän näköisiä. Mitä helsinkiin tulee, niin en näe mitään syytä luopua keltavihreistä, kun mitään rankkaa historiallista painolastia ei tuolla väriyhdistelmällä ole, joka pakottaisi näin tekemään.

Nykyaikaiset matalalattiavaunut maalataan lähes aina valmistavan tehtaan ehdotusten mukaan. Matalalattiakalustossahan ikkunat tulevat alemmaksi kuin perinteisessä jossa ikkunoiden alareuna on muodostanut perinteisen jakolinjan kahden eri värin välillä, jos värejä on kaksi. Mutta maltalalattiavaunussa se näyttää hölmöltä, ja siksi matalalattiavaunut ovat yleensä yksivärisiä, tai niin että dominoivan värin lisäksi on vain jokin koristeraita jotain toista väriä. Uusia raitiovaunuja ja junia valmistavat tehtaat ovat tarkkoja sen suhteen että heidän tuotteensa vastaavat niiden imagoa, koristeraidoilla korostetaan virtaviivaisuutta.

Mutta niin ei ole tapahtunut tälle http://www.raitio.org/news/uutis12/reportaasit/nrv2010/nrv2010.htm Transtech-vaunulle. Se näyttää joltain pakettiautolta tai työkoneelta. Sille olisi varmaan löytynyt tehtaan käyttämän muotoilutoimiston kautta sopivampi väriehdotus kuin se minkä Helsingin kaupunki on määrännyt, vaikka pääväreinä olisi haluttu säilyttää vihreä ja keltainen.

Sisustus nyt menettelee, mutta raitiolinjojen reittikaavaa muistuttavan kuosin painaminen istuinkankaisiin voi aiheuttaa sekaannuksia, joku voi luulla niitä oikeiksi linjakartoiksi.

t. Rainer
 
Nykyaikaiset matalalattiavaunut maalataan lähes aina valmistavan tehtaan ehdotusten mukaan.
Sisustus nyt menettelee, mutta raitiolinjojen reittikaavaa muistuttavan kuosin painaminen istuinkankaisiin voi aiheuttaa sekaannuksia, joku voi luulla niitä oikeiksi linjakartoiksi. t. Rainer
Ainakin Ranskasta löytyy moniaita poikkeuksia tehtaan maalauksiin.
Et kai nyt ole tosissasi tuossa kankaan kuosissa?
 
Ainakin Ranskasta löytyy moniaita poikkeuksia tehtaan maalauksiin.
Et kai nyt ole tosissasi tuossa kankaan kuosissa?

Ranskassa se design-puoli taitaa muutenkin olla paremmin hanskassa.

Yksi varoittava esimerkki lähellä meitä on Göteborg. Siellä matalalattiavaunut, jotka ovat muutenkin kömpelöitä, on maalattu perinteisin sinivalkoisin värein ja lopputulos on aivan karmea. Kalpea, kalju ylipainoinen valas, jos saa luonnehtia.

No en nyt ihan tosissani noiden penkkikuosien suhteen, mutta kyllä matkustajien joukossa löytyy niin paljon sellaisia joilla on hyvin vähän tai ei lainkaan kokemusta raitiovaunulla matkustamisesta ja lisäksi jos linjakarttoja ei ole muualla vaunun sisällä niin joku voi tosissaan luulla penkkien karttoja linjakartoiksi.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös