Raitiovaunun muotoilu

Mun mielestä tuo on varsin tyylikäs.

Mennäänkö molemmat Lahden muotoiluinstituuttiin ja ruvetaan valmistuttuamme kinaamaan HS:n Vieraskynä-palstalla siitä, onko oranssi jokeriratikka tylsä vai tyylikäs? :)

Mitä enemmän sitä vieraskynäkirjoitusta lukee ja asiaa miettii, sitä hassummalta koko touhu tuntuu. Kolleegoiden välisestä kateudestako tässä on kyse? Että IDIS Design ja Jouni Riikonen eivät kelpaa Jukka Rautiaiselle ja Mikael Silvannolle? Ja miksi Rautiainen olisi enemmän "oikeassa" kuin Riikonen jne?
 
Kun nyt kuitenkin väriä testasin, niin laitan tännekin.
Metron väri on hieman hankala, paljon punaisempi kuin äkkiseltään luulisi, joten sävytin reilusti oranssia pintaan, että kuva vastaisi jotakuinkin todellisuutta kirkkaassa päivänpaisteessa. Lisäksi Transtechin havainnekuvan pintamateriaali on hyvin metalliseksi tehty, joten oikea metron kylki näyttäisi rinnalla täysin toiselta väriltä. Mutta kai tästä vähän pystyy päätellä.

Näytä liitetiedosto 1590

Itse asiassa ei näytä ollenkaan hullummalta. Oranssi tai joku muu kirkas väri ja sitten mustaa tai jotain tumma ikkunariveissä ja ovissa.

Koska suuri yleisö ei ole nähnyt millaiselta vaunu näyttäisi eri tavalla väritettynä, on jotenkin väärin että kaupunki päättää kysymättä sellaisesta vihreä-kelta-musta värityksestä joka ei istu vaunuun ollenkaan. Olisi hyvä jos Hesari tai joku muu mediataho järjestäisi "kansanäänestyksen" asiasta.

t. Rainer
 
Mennäänkö molemmat Lahden muotoiluinstituuttiin ja ruvetaan valmistuttuamme kinaamaan HS:n Vieraskynä-palstalla siitä, onko oranssi jokeriratikka tylsä vai tyylikäs? :)

Vahva diagnoosi, että jos näin menettelisimme yhden mielipidefoorumilla esitetyn mielipiteen vuoksi, niin kinaamiset tapahtuisivat jatkossa pehmeiden seinien sisällä.

Se, että onko väritys tylsä vai tyylikäs on mielestäni sinänsä varsin yhdentekevää, mutta bussin/ratikan metro-oranssoinnissa on muita ongelmia.
 
Koska suuri yleisö ei ole nähnyt millaiselta vaunu näyttäisi eri tavalla väritettynä, on jotenkin väärin että kaupunki päättää kysymättä sellaisesta vihreä-kelta-musta värityksestä joka ei istu vaunuun ollenkaan. Olisi hyvä jos Hesari tai joku muu mediataho järjestäisi "kansanäänestyksen" asiasta.

http://yle.fi/uutiset/tassa_ovat_helsingin_uudet_raitiovaunut/2692472

Esim. tässä vuosi sitten julkaistussa uutisessa on liitteenä havainnekuva, jonka varmaan olet nähnytkin. HKL keräsi aikanaan palautejärjestelmänsä kanssa tästä mielipiteitä ja minulla on se käsitys, että tuo etualalla ollut vaunu sai murskavoiton.

Mutta miksi kaipaat tässä "kansanäänestystä" kun vielä eilen halusit juuri päinvastoin, että
kansan ääntä" ei pahemmin kunnella vaan toteutetaan sellainen väritys joka tähtää tulevaisuuteen, ei menneisyyteen.
 
http://yle.fi/uutiset/tassa_ovat_helsingin_uudet_raitiovaunut/2692472

Esim. tässä vuosi sitten julkaistussa uutisessa on liitteenä havainnekuva, jonka varmaan olet nähnytkin. HKL keräsi aikanaan palautejärjestelmänsä kanssa tästä mielipiteitä ja minulla on se käsitys, että tuo etualalla ollut vaunu sai murskavoiton.

Ööh, mutta etuallalla oleva vaunu ei ole ihan se mikä toteutetaan, tai ainakaan Kaapelitehtaalla oleva maketti ei ole samannäköinen kuin kuvan kumpikaan vaunu. Ja kuva on aika epäselvä muutenkin.

Kaapelitehtaan vaunulla on esim ovien ympäri selvästi erottuvat paksut mustat "surukehykset" ja mustaa räiskittynä eri paikkoihin tekee vaunusta raskaan ja synkän oloisen. Myös paksun puskurin korostaminen niin että se on musta tekee sen pakettiauton tai halvan pikkuauton näköiseksi.

t. Rainer
 
Mun mielestä uusi vaunu on varsin tyylikäs ainakin ulkomuodoltaan. Herättää mielikuvaa modernista ja toimivasta ratikasta. Makettia en ole livenä kylläkään nähnyt.

Sinänsä ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, että muotoilijat haukkuvat liikennevälineen muotoilua. Eivät taida haluta ymmärtää, että menopelien ulkomuotoon vaikuttaa muutkin tekijät kuin designerin visiot. Se on hyvä, että laitteesta tehdään mahdollisimman kaunis, mutta esim. vaunun keulan muotoilusta maallikkokin ymmärtää siinä haetun jotain muuta kuin ihanteellista visuaalista ilmettä.
Esimerkkinä tästä muotoilijoiden ja tekniikan vaatimusten kohtaamisesta on Suomessakin vaikuttava sähköveturisarja Re460. Nopeiden Fiatien ja muidenkin autojen muotoilussa kunnostautunut italialainen Pininfarina vastasi näiden veturien ulkomuodosta. Tarinan mukaan ABB:n inssit joutuivat tekemään Pininfarinan muotoiluun joitain tekniikan vaatimia muutoksia, tästäkös italialaiset vetivät ns.palkokasvin nenäänsä. Kielsivätkin sveitsiläisiltä nimensä käytön veturin markkinoinnissa. Sveitsiläisetpä eivät saaneetkaan italianojen odotuksista poiketen itkuraivaria vaan hyväksyivät tämän kiellon mukisematta. Tästä peljästyneenä Pininfarinan suunnittelijat soittivat hetikohta Sveitsiin ja ilmoittivat, että saa sitä nimeä sittenkin käyttää:cool:
 
Ööh, mutta etuallalla oleva vaunu ei ole ihan se mikä toteutetaan, tai ainakaan Kaapelitehtaalla oleva maketti ei ole samannäköinen kuin kuvan kumpikaan vaunu.

Ainakin vihreä väri on täysin eri kuin maketissa. Harmi sinänsä. Tuo uutisen kuvan vihreä sopisi paremmin HSL-värimaailmaan, pirteämmän sinisen ja vaaleanpunaisen seuraan.
 
Ainakin vihreä väri on täysin eri kuin maketissa. Harmi sinänsä. Tuo uutisen kuvan vihreä sopisi paremmin HSL-värimaailmaan, pirteämmän sinisen ja vaaleanpunaisen seuraan.

Näin on. Ja kilpaileva ehdotus, kyljiltään kokonaan vihreä on tummemmansävyinen. Todellisuudessa siis saatiin tummanvihreä-kelta-musta vaunu joka ei muistuta kumpaakaan havainnekuvan vaunuista.

t. Rainer
 
Tätä mäkin mietin tässä kun tajusin, että jokeribusseista tulee kohta HSL:n runkolinjabrändin mukaisesti metronoransseja valkoisella perällä. Olisi varmaan perusteltua, että jokeriratikoista tulee myös metronoransseja mustalla ikkunaraidalla, mutta totisesti toivon, ettei ratikkaan tule sitä valkoista kuraperää.

Jos ja kun Jokerin vaunuista tulee kaksineuvoisia niin valkoinen kuraperä tuskin on vaihtoehto, sillä silloinhan toiseen suuntaan ajettaessa se olisi valkoinen kurakeula. Tämä ei oikein sovi ideaan helposti tunnistettavasta runkolinjan väristä.

Kun nyt kuitenkin väriä testasin, niin laitan tännekin.
--
Näytä liitetiedosto 1590

Yllättävän hyvin toimii. Ylläolemaan liittyen väritys kaipaisi minusta kuitenkin hieman valkoista (mutta ei yhtään lisää mustaa) tasapainottamaan voimakasta oranssia sävyä. Ei mitään kuraperää, mutta esimerkiksi valkoinan raita kylkeen tai vaikka valkoiset ovet - nämä erottuisivat samalla paremmin ja olisivat siten käyttäjäystävällisempiä.
 
Näin on. Ja kilpaileva ehdotus, kyljiltään kokonaan vihreä on tummemmansävyinen. Todellisuudessa siis saatiin tummanvihreä-kelta-musta vaunu joka ei muistuta kumpaakaan havainnekuvan vaunuista.
Netissä ja lehdissä pyörivien kuvien yksityiskohdista ja värisävyistä ei pidä tehdä tarkkoja päätelmiä. Värit ovat oikeasti mitä sattuu, riippuen viime kädessä siitä, minkälaisella ja miten säädetyllä monitorilla netin kuvia katsellaan. Esimerkiksi Vesan oranssi vaunu näyttää minun pöytämonitorillani jotakuinkin räikeältä kirkkaanpunaiselta, mutta läppärin näyttö toistaa punaista huonommin ja siten sävykin on huomattavasti vaisumpi.

Vaunun muotoilu on kehittynyt prosessin aikana ja tuo YLE:stä linkattu kuva taisi olla Transtechin kuva ajalta ennen kuin muotoilusta oli varsinaisesti edes tehty muotoilijavalintaa. Eli kyse oli Transtechin oman muotoilijan IDIS Designin tarjousaikaisista ehdotuksista ja kuvasta, jolla lähinnä havainnollistettiin sitä, miltä vaunun rakenne voisi näyttää joko keltavihreänä Valmet-vaunujen tapaan tai kokovihreänä Variotramien tapaan.

Jopa luonnossa ihmisen vaikutelma väristä vaihtelee. Kirkkaassa auringossa ja pilvisellä säällä vaunu on eri värinen. Ja kun sitä katsoo vierestä, väri näyttää vaaleammalta kuin etäältä katsottuna. Kaapelitehtaalla vaunu on keinovalossa, ja vallitsevan valon väri tekee oman vaikutuksensa siihen, miltä väri ihmisen silmässä näyttää.

Jokerin ja metron väreistä vielä. Kun Jokerin vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, niihin ei kai voi tehdä valkoista kuraperää. Tuskin on edes värimalleja tilatessa ajateltu koko asiaa. Mutta mikäs estää maalaamasta metron vaunuparien sisäpäitä eli yksittäisen vaunun takapäätä valkoiseksi? Ja samalla logiikalla voi sitten 2-suuntaisen ratikankin maalata keskeltä valkoiseksi. Siinä on jopa se etu, että ratikka on ainoa, joka pysyy suunnilleen valkoisena. Metrossakin vaunujen väli kerää ruosteroiskeita. Mutta metrohan on tietty niin pyhä, ettei siihen voi valkoista laittaa. Nurmesniemi kääntyisi haudassaan ja Rajalin ehkä pahoittaisi mielensä.

Antero
 
Jopa luonnossa ihmisen vaikutelma väristä vaihtelee. Kirkkaassa auringossa ja pilvisellä säällä vaunu on eri värinen. Ja kun sitä katsoo vierestä, väri näyttää vaaleammalta kuin etäältä katsottuna. Kaapelitehtaalla vaunu on keinovalossa, ja vallitsevan valon väri tekee oman vaikutuksensa siihen, miltä väri ihmisen silmässä näyttää.

Näin toki on, mutta silti noista kuvistakin voi tehdä summittaisia arvioita. Siinä Ylen kuvassa on hyvä referenssi, se kaalimadon vihreä. Etualalla olevassa vaunussa on haettu selvästi enemmän keltaista. Kaalimadon vihreässä taas on aavistus sinistä, ihan missä tahansa valossa. Se näkyy myös tuossa kuvassa. Sama pätee myös siihen makettiin. Miltä tahansa monitorilta mistä tahansa valokuvasta (lähes) voi arvioida, että siinä maketissa on paljon vähemmän keltaista siinä vihreässä.

Ihmisen silmä on kuitenkin kaikesta huolimatta erittäin hyvä sovittelija. Valkotasapaino säätyy aivoissakin aina vallitsevan valon mukaan hyvinkin pitkälle. Aistimusvahinkoja sattuu silloin, kun keinovalon spektri ei ole tasainen niin kuin auringonvalon, koska silloin heijastusten värierot toisiinsa alkavat heittää.
 
Ihmettelin samaa. Yrjö Kukkapuro on yksi M100-metrojunien suunnittelijoista, mutta en ollut ennen tätä ketjua nähnyt hänen nimeään Valmetin ratikoiden yhteydessä.
Voin hyvin olla väärässä -- ja varmaan olenkin! Käsitykseni mukaan nimekäs muotoilija/sisustusarkkitehti on asialla kuitenkin ollut.

Edit: Korjaan viestiä / ylläpito toivottavasti korjaa viestiä jos olin väärässä, ettei jää väärää tietoa elämään!

pekka
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun Jokerin vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, niihin ei kai voi tehdä valkoista kuraperää. Tuskin on edes värimalleja tilatessa ajateltu koko asiaa. Mutta mikäs estää maalaamasta metron vaunuparien sisäpäitä eli yksittäisen vaunun takapäätä valkoiseksi? Ja samalla logiikalla voi sitten 2-suuntaisen ratikankin maalata keskeltä valkoiseksi.

Ei varmaan mikään estä, mutta se ei ole enää yhtään sama design. Raitiovaunu ja metro aistitaan kokonaisina pötköinä, ei yksittäisinä vaunuina. Tuo bussien design taas perustuu siihen, että se on oikeasti takapäässä. En oikein itse näe, että keskiosavalkoisesta saisi kovin toimivaa kuviota.

Ja käytännössä kannattaa mieluummin värjätä ovet eri värillä kuin ratikan keskiosa.
 
Voin hyvin olla väärässä -- ja varmaan olenkin! Käsitykseni mukaan nimekäs muotoilija/sisustusarkkitehti on asialla kuitenkin ollut.

Edit: Korjaan viestiä / ylläpito toivottavasti korjaa viestiä jos olin väärässä, ettei jää väärää tietoa elämään!

Jaahas, levitin tuossa muunneltua totuutta itsekin. Metrojunat siis muotoli Börje Rajalin ja Antti Nurmesniemi. Yrjö Kukkapuro on suunnitellut metroasemien kalusteita ja sisustusta. Mm. metroasemien koivuiset istuimet ovat Kukkapuroa. Valmetin ratikoista en löydä yhtäkkiä googlaamalla tietoa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös