Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456
Näytetään tulokset 76-84/84

Viestiketju: Raitiovaunun muotoilu

  1. #76

    Liittynyt
    08.05.2009
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Oliskohan muotoilussa ajateltu kaksisuuntaisuutta raidejokerille tulevia vaunuja varten?
    Luulisin kaksisuuntavaunun olevan helpompi muotoilla, liitetään keskivaunuun kaksi etupäätä, ovet molemmin puolin ja siinä se.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Varion keulan hahmottaminen ei itselleni ole luonnossa tuottanu vaikeuksia, mutta 9-linjan markkinointimateriaalissa kyseinen vaunu oli esitetty siten, että meni hetki tajuta kuvassa olevan vaunun perä (kuva).
    Itselleni jäi epäselväksi esitettiinkö vaunu tarkoituksella näin päin vai onko graafikko sekoittanut vaunu päät ja valinnut väärän kuvan.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Todennäköisesti graafikko ei ole kiinnittänyt huomiota perä/keula-suhteeseen, mutta siihen kyllä, että kuvassa näkyvät vaunun ovet. Ja jostain syystä on halunnut vaunun kulkemaan oikealta vasemmalle, mikä on vähän epätyypillinen valinta.
    Kuvassa vaunu on siis juuri lähtenyt pysäkiltä ja katsoja/matkustaja odottakoon seuraavaa . Varion kulkusuunnan havaitsemista haittaa vielä virroittimen polven osoittaminen taakse, kun Nr-vaunuissa ja uuden vaunun maketissa ja havainnekuvissa polvi on eteenpäin.

    Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.

  2. #77

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.
    Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.

  3. #78

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.
    Vaunun kuljessähän se lukee, mihin suuntaan vaunu on matkalla

  4. #79
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.
    Siksi etu/takavalojen tulee olla riittävän kirkkaat, jotta erottuvat päivännäölläkin.
    Sakari Kestinen

  5. #80
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Tämähän on ongelma myös kaksisuuntaisissa raitiovaunuissa - pysäkillä seisovasta ratikasta ei voi tietää kumpaan suuntaan se on menossa. Muotoilustakaan ei ole apua kun ratikassa on kaksi etupäätä, eikä lainkaan takapäätä.
    Tuota noin, eikös lähtökohtaisesti kaksiraiteisilla radoilla ole melko selvää nähdä vaunun kulkusuunta jo raiteen perusteella? Ja muissakin tapauksissa ajovaloista on yksiselitteistä havaita kulkusuunta.
    Näin se nyt vaan menee

  6. #81
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    09.05.2010
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    HKL oli kilpailuttanut raitiovaunun muotoilun julkisena tarjouskilpailuna ja sen tuloksena päättänyt tilata raitiovaunujen muotoilun Oy Windell & Riikonen Design Ltd:ltä.

    Lueskelin markkinaoikeuden päätöksiä muista syistä ja huomasin, että hävinneet yhtiöt: Pennanen Design Oy, Vesavisio Oy, Design Reform Oy ja Creadesign Oy olivat valittaneet markkinaoikeuteen vaatien, että HKL järjestäisi uuden tarjouskilpailun. Käsittelyn jälkeen markkinaoikeus päätti jättää valitukset tutkimatta päätöksen MAO:224-227/11, Dnrot 112/11/JH–115/11/JH mukaisesti. Päätös on julkinen ja sen voi lukea markkinaoikeuden nettisivustolta. Samassa paikassa on muuten muitakin raitiovaunujen hankintaan liittyviä vanhempia valituksia ja niiden ratkaisuja.

    Muotoilukysymykset ovat pitkälti makuasioita mutta itseäni miellyttää noissa uusissa vaunuissa se, että niiden muotoilussa on havaittavissa vanhat raitiovaunuperinteet. Vaunumaketti todellakin näyttää raitiovaunulta.
    Viimeisin muokkaaja Piikkimonni; 07.07.2012 kello 12:03.

  7. #82

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Tuota noin, eikös lähtökohtaisesti kaksiraiteisilla radoilla ole melko selvää nähdä vaunun kulkusuunta jo raiteen perusteella? Ja muissakin tapauksissa ajovaloista on yksiselitteistä havaita kulkusuunta.
    Ja kuitenkin foorumilla osa on huolissaan siitä, että yksisuuntaisesta vaunusta ei muotoilusta ensivilkaisulla välttämättä heti tiedä kumpaan suuntaan se kulkee. Niissäkin kuitenkin sekä raide että valot kertovat sen vaikkei ohjaamon tai ovien sijaintia olisikaan havainnut..

  8. #83
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut brynkka Näytä viesti
    Mikäli raitiovaunu on muotoiltu siten, ettei siitä hoksaa etu- ja peräpäätä pikavilkaisulla tai asiaa joutuu oikein funtsimaan, on muotoilussa vikaa. Erilaisia ärsykkeitä tursuavassa kaupunkiympäristössä liikkuvan kulkuneuvon pitäisi olla visuaalisilta viesteiltään selkeä, kuten Nr:t tai Mannet, joissa samaa ongelmaa ei ole.
    No eihän meillä "ongelmaa" voikaan olla. Ei ole yksiraiteisia rataosuuksia, ja oikeanpuoleinen liikenne lienee kaikille selvää (juu toki on ihmisiä, joille sairauden tai muun syyn takia asia ei ehkä ole selvää).
    Jos meillä olisi yksiraiteisia rataosuuksia ja kaksisuuntavaunuja, niin kyllä normaali vakimatkustaja siitä selviää kokemuksensa perusteella. Turistit sun muut ovat huuli pyöreänä niin kuin missä tahansa, riippumatta raiteiden lukumäärästä tai vaunujen muotoilusta.
    Lisäksi maalima on "täynnä" kaksisuuntavaunuja. Ja hyvin menee.

  9. #84

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Raitiovaunun muotoilu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    No eihän meillä "ongelmaa" voikaan olla. Ei ole yksiraiteisia rataosuuksia, ja oikeanpuoleinen liikenne lienee kaikille selvää (juu toki on ihmisiä, joille sairauden tai muun syyn takia asia ei ehkä ole selvää).
    Minusta se on yksi ja sama mihin ilmansuuntaan vaunu menee, kunhan määränpää on oikea. Eli ne opasteet ja linjakilvet ovat olennaiset. Ei laajoissa metroverkostoissa edes vakikäyttäjällä ole kuin enintään pieni käry, mihin suuntaan junat oikeasti kulkevat miltäki asemilta.

Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23456

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin raitiovaunun raideleveys
    kirjoittanut padoz foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 07.01.2015, 19:28
  2. HKL: Uuden raitiovaunun muoto hahmottumassa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.06.2011, 09:30
  3. HKL: Raitiovaunun matalalattiaosan valmistus käyntiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 07.11.2008, 12:20
  4. HKL:n suunnitelmat oman raitiovaunun kehittämisestä
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 99
    Viimeisin viesti: 19.10.2008, 20:05
  5. Raitiovaunun saasteettomuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 15.04.2008, 20:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •