Raitiovaunuhavaintoja - heinäkuu 2012

17.7.
Iltapäivällä jälleen HKL 64 /6X

18.7.
Aamulla HKL 102 /6X. Oli todellisuudessa malkalla Kolmikulmaan, mutta Helmi-tädin mielestä määränpää oli Vallila.
 
17.7.
Iltapäivällä jälleen HKL 64 /6X
18.7. –– Helmi-tädin mielestä määränpää oli Vallila.
6X:llä on melkeinpä nimikkovaunut, kun lähtevät Töölöstä, jossa ei monta pikkuniveltä ole.
Helmi-täti muistelee vielä osittain viime viikkoa ja viime viikon aikatauluja. (Lähimuisti siis toimii.) Suattaapi siellä jossain vaunussa pysäkkinäyttö väittää kasin kulkevan Eltsun kautta. Tarkkailkaapa tilannetta – mitähän ens viikolla :)
 
19.7.
Iltaruuhkassa HKL 57 /6X

22.7.
HKL 162 tilausajossa, kun 150:ssa jarrut hajalla.
 
Nelonen ajaa taas Kauppatorille ja vaunuissakin näkyy olevan määränpäätekstinä Kauppatori. Minusta on mukava nähdä, että määränpäätekstit noudattavat nykyisin entistä paremmin vaunujen todellisia määränpäitä. Kympilläkin luki Kuusitie poikkeusreitin aikana.
 
Nelonen ajaa taas Kauppatorille ja vaunuissakin näkyy olevan määränpäätekstinä Kauppatori. Minusta on mukava nähdä, että määränpäätekstit noudattavat nykyisin entistä paremmin vaunujen todellisia määränpäitä. Kympilläkin luki Kuusitie poikkeusreitin aikana.

Aika hukassa oli LIVA vielä tuon nelosen reitin kanssa. En saanut vaunua kilvittymään oikein Kauppatorilta halliin ja matkustajat valittivat vihaisina ettei edellistä nelosta ollut näkynyt yli tuntiin.
 
Ainakin Salmisaaren, Länsisatamankadun ja Vironkadun pysäkeillä on reunakiviä siirrelty ilmeiseti Transtehcin vaunuja varten. Toivottavasti Länsiterminaalin radan pysäkit rakennetaan ensimmäisellä yrityksellä oikein, ettei tarvitse heti muutella.

Reunakivien siirtoja on tehty viime aikoina niin urakalla ettei käsiteltyjä pysäkkejä enää jaksa luetella. Vaunun ja korokkeen väliin jää paikka paikoin varsin isoja koloja. Yhden matkustajan olen jo nähnyt putoavan rakoon Arabiankadun pysäkillä.
 
Reunakivien siirtoja on tehty viime aikoina niin urakalla ettei käsiteltyjä pysäkkejä enää jaksa luetella. Vaunun ja korokkeen väliin jää paikka paikoin varsin isoja koloja. Yhden matkustajan olen jo nähnyt putoavan rakoon Arabiankadun pysäkillä.

Ihmekös tuo, koska laiturin etäisyyden mittaaminen kiskosta rakennettaessa on sellainen länsimaiselle insinööritieteelle täysin tuntematon alue.
 
Ihmekös tuo, koska laiturin etäisyyden mittaaminen kiskosta rakennettaessa on sellainen länsimaiselle insinööritieteelle täysin tuntematon alue.

Lähinnä olemassaolevien pysäkkimittojen noudattaminen Transtech-vaunun suunnittelussa olisi varmaan asettanut liian haitallisia reunaehtoja. Joten tehtiin vaunu niin että pienet pysäkkien fiksailut tarvitaan. Seuraavaksi sitten pitää pikkuhiljaa pidennellä lyhyimpiä pysäkkejä, kun Transun päädymmäiset ovet asettuvat nousuluiskien kohdille. Niinkuin tekevät jo välipalojenkin.
 
Lähinnä olemassaolevien pysäkkimittojen noudattaminen Transtech-vaunun suunnittelussa olisi varmaan asettanut liian haitallisia reunaehtoja. Joten tehtiin vaunu niin että pienet pysäkkien fiksailut tarvitaan. Seuraavaksi sitten pitää pikkuhiljaa pidennellä lyhyimpiä pysäkkejä, kun Transun päädymmäiset ovet asettuvat nousuluiskien kohdille. Niinkuin tekevät jo välipalojenkin.

Aa, ymmärsin Arakawan viestin toisin päin, eli että liian suuria rakoja korjattaisiin pienemmiksi. Mutta siis tahallaan ollaankin suurentamassa?
 
Tuli kiinnitettyä huomiota siihen, että uudella LTR:n radalla pysäkkikorokkeiden etäisyys vaunusta on melkoinen. Nyt vaikuttaa, ettei se ole vahinko vaan ennakointia. Mutta miten tässä näin on käynyt? Transtech-vaunuhan on pysäkkikorokkeen kohdalta 2,3 m leveä eli samanlevyinen kuin muukin kalusto. Miksi se vaatisi aiempaa suuremman etäisyyden korokkeen ja vaunun väliin?

Jos tuo kolo kasvaa kovin suureksi, niin varsinkin pienijalkaisen jalkaterä saattaa ihan oikeasti luiskahtaa sinne koloon. Omanikin sain tungettua, kun vähän yritin.
 
Takaisin
Ylös